Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bus verlaagd, vraagje over het sturen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door arjanzevenaar »

heren,

Ik heb de bus verlaagd met Eibachs pro, er was een veer gebroken. Omdat de bus is afgekeurd kan ik er nog niet mee rijden, echter gisterenavond even klein stukje door de wijk gereden om te zien of alles goed gemonteerd was en afgesteld was. Ik heb de voorste veren ook laten zakken, niet evenveel. 1 cm links en 1,5 cm rechts, de bus stond 1 cm "scheef".

Wat mij opviel was dat de bus erg strak stuurde maar ook best wel zwaar.Is dat normaal na een verlaging ? Komt dit omdat het zwaartepunt nu verder naar beneden ligt (tenminste dat zeggen ze bij Eibach op de site) tevens liggen er ook nieuwe banden op de velgen, echt nieuwe, nog geen kilometer mee gereden. Of heeft het te maken met de afstelling van de voorste veren ?

dus, klopt het dat de bus dan zwaarder, directer gaat sturen ?

hier een foto van het resultaat.
20150424_191750small.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door Multivan Generation »

Welke bandenmaat en op welke spanning staan ze?
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door arjanzevenaar »

continental vanco 4 season (195 65 16) lucht 3,2 bar. Het vermelden waard dat de stuurkogel ook nog vervangen moet worden, ook afkeur. :nuts

Vorige week naar de APK gereden met dezelfde banden toen stuurde hij nog "licht".
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door Multivan Generation »

bandenmaat is wel een rare maat:
is het 195-70-15 dan zou ik met 3.8 rondrijden
Iedere maat groter is ongeveer 0.2 bar minder..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door Pascal-141 »

Door het verlagen , kan je bus niet zwaarder gaan sturen .
Als hij nu ineens zwaarder stuurd zal dat een andere oorzaak hebben. (Bvb door slechte stuurgewrichten )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door MrMillion »

Misschien eens laten uitlijnen.. Of is dat geen pre bij een t4 als je verlaagd?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door Pascal-141 »

MrMillion schreef:Misschien eens laten uitlijnen.. Of is dat geen pre bij een t4 als je verlaagd?
Nee , bij een T4 is uitlijnen niet nodig na het verlagen . Je wijzigt immers niks aan de ophangpunten , je wijzigt alleen de spanning op de torsiestaven . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door arjanzevenaar »

Ik kan er nog niet mee rijden. Ik wacht dat even af en vraag gelijk aan de garage of ze de stuurspeling willen controleren en de scharnierpunten. Misschien voel ik het wel verkeerd.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door jos_br »

Pascal-141 schreef:
MrMillion schreef:Misschien eens laten uitlijnen.. Of is dat geen pre bij een t4 als je verlaagd?
Nee , bij een T4 is uitlijnen niet nodig na het verlagen . Je wijzigt immers niks aan de ophangpunten , je wijzigt alleen de spanning op de torsiestaven . :knipoog
Je verandert wel degelijk iets aan de stand van de wielen, de draagarmen staan immer rechter of misschien wel iets omhoog waardoor de wielvlucht verandert. Uitlijnen is dus wel heel belangrijk, vooral omdat op de foto zichtbaar de auto behoorlijk naar beneden is gekomen. ben benieuwd of je het fijn vindt rijden aangezien de voorkant toch al de neiging heeft door te slaan bij drempels en dit nu nog sneller gebeurt.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door Pascal-141 »

jos_br schreef:
Pascal-141 schreef:
MrMillion schreef:Misschien eens laten uitlijnen.. Of is dat geen pre bij een t4 als je verlaagd?
Nee , bij een T4 is uitlijnen niet nodig na het verlagen . Je wijzigt immers niks aan de ophangpunten , je wijzigt alleen de spanning op de torsiestaven . :knipoog
Je verandert wel degelijk iets aan de stand van de wielen, de draagarmen staan immer rechter of misschien wel iets omhoog waardoor de wielvlucht verandert. Uitlijnen is dus wel heel belangrijk, vooral omdat op de foto zichtbaar de auto behoorlijk naar beneden is gekomen. ben benieuwd of je het fijn vindt rijden aangezien de voorkant toch al de neiging heeft door te slaan bij drempels en dit nu nog sneller gebeurt.

Jos.
Ik verlaag al 14jaar T4 bussen , en nog nooit een gehad die na het verlagen schuin trok of waarvan de banden schuin afsleten . Wanneer de verlaging beperkt is (pakweg -6a7cm) , zal er geen enkel probleem zijn en zullen de banden mooi gelijk afslijten . :knipoog
Ik heb dat zelfs een paar keer getest : na het verlagen op de uitlijnbank , en alles stond nog steeds binnen de toleranties.

Enkel bij een paar extreme gevallen (dan spreek ik van écht plat , waarbij zelfs de bumpstops weggehaald zijn , en waarbij de draagarm het chassis raakt ) slijten de banden aan de binnenzijde af . Maar ze trekken ook dan niet scheef . Maar comfortabel rijden is er dan zeker niet meer bij :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door jos_br »

Wanneer je de T4 op een uitlijnbank zet die verlaagt is zul je zien dat zowel de wielvlucht als de sporing verandert is, dit verklaard het zwaardere sturen namelijk. Het zou alleen fijn wanneer er ook andere (torsie)veren zouden zijn die zwaarder/dikker zijn zodat de wagen niet zo doorslaat. Heb al verschillende dempers geprobeerd, helpen ook niet echt, zelfs de zwaardere.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door Multivan Generation »

jos_br schreef: Heb al verschillende dempers geprobeerd, helpen ook niet echt, zelfs de zwaardere.

Jos.
Welke heb je al geprobeerd Jos?
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door jos_br »

Van alles, van Monroe, Sachs tot Bilstein aan toe, ook de verwaarde uitvoeringen. Nadeel van dempers is dat je er geen vering mee kan opvangen, hooguit wat (extra) dempen tijdens een ingaande slag.
De verzwaarde dempers rijden helemaal voor geen meter, deze passen dan niet meer bij de slappe veer voor.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door Multivan Generation »

@ Jos,
je antwoord is iets te algemeen.
Welke merken en types van de schokdempers heb je gereden?

En welke kleur van de torsiestaven heb je?
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door jos_br »

Ik ken ze niet uit mijn hoofd, weet wel dat ik er de torsiestaven van de 150pk multivan onder een ACV gezet heb incl. een demper van Bilstein, dit ging het beste. Verlagen van deze set vond ik nog teveel doorslaan en dit voelde oncomfortabel aan. De laatste tijd hebben we de T4 veel minder dan 10jr terug, had toen een klant die die handelde in deze auto's en deze ook compleet verbouwde door verschillende complete subframes incl. de ophanging over te bouwen. De uitlijning deden wij dan weer.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie