Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olie gebruik t6

vragen over de T5
Plaats reactie
bloemberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2015, 18:32

olie gebruik t6

Bericht door bloemberg »

Wie weet wat de oorzaak kan zijn dat een t6 bjr 2011 2 ltr bi turbo180 pk zoveel olie zuipt hij gebruikt meer olie als diesel elke 1000 km of 500 km 1 liter ( heeft dsg 7 bak )
pon zegt dat het ``normaal`` is nou ik vindt het niet normaal
hij houdt iets in bij het optrekken maar rookt niet en de achterkant zit niet vol met olie vlekken
wat kan het probleem zijn ?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: olie gebruik t6

Bericht door matje86 »

wij weten niet beter dan dat de t6 met de autorai gepresenteerd wordt,als die nou al lekt dan moeten we zaagsel op de vloer gooie :nuts
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: olie gebruik t6

Bericht door Pascal-141 »

bloemberg schreef:Wie weet wat de oorzaak kan zijn dat een t6 bjr 2011 2 ltr bi turbo180 pk zoveel olie zuipt hij gebruikt meer olie als diesel elke 1000 km of 500 km 1 liter ( heeft dsg 7 bak )
pon zegt dat het ``normaal`` is nou ik vindt het niet normaal
hij houdt iets in bij het optrekken maar rookt niet en de achterkant zit niet vol met olie vlekken
wat kan het probleem zijn ?
Je bedoeld waarschijnlijk een T5gp , want de T6 moet nog voorgesteld worden.

Olieverbruik bij de 180pk versie van de T5 gp is een vaker voorkomend probleem , gebruik even de zoekfunctie in dit forum , dan kun je alles eens nalezen.
Bij sommige is het olieverbruik zo erg dat er een nieuwe motor werd geplaatst (bij sommigen zelfs onder garantie )
Het overmatig olieverbruik is ook vaak afhankelijk van de manier waarop de motor word behandeld .

En het zijn hoofdzakelijk alleen de bi-turbo versies die het olieverbruik hebben , de 140pk met 1 turbo heeft er geen last van
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: olie gebruik t6

Bericht door mettesboy »

Het heeft echt niets van doen met 'hoe de motor behandeld wordt hoor'

Hier zo goed als nooit aanhanger....
Zo goed als nooit zware belading in bus...
Ben absoluut geen 'groenlicht-dragracer'
Geen maximumsnelheid-uittester.
Ik heb er 100.000km echt wel zeer rustig mee gereden (soms zelfs tot ergernis van de echtgenote die me soms vroeg waarom heb ik nu de krachtigste versie genomen heb als ik dan toch zo 'sloom' rondreed)
Heb het toen bij m'n dealer gevraagd of dit kon te maken hebben met vaak laagtoerig te rijden, "heeft er absoluut niets mee te maken" werd me duidelijk gesteld...

Dat hij inhoud bij optrekken, had ik niet echt gemerkt, soms bromde ie wel als een beer (maar dat was een over- of onderdrukventiel dat stukgegaan was gelijktijdig met olieprobleem.
Maar wat ik WEL duidelijk merkte was dat toen ik de nieuwe motor had direct merkte dat daar VEEL meer power inzat dan de laatste 30.000-40.000km met de oude motor, maar of dit aan het olieprobleem gerelateerd was... dat zou k niet durven stellen. nadat het N75 ventiel ook nog vervangen was was ie net als nieuw....

Mocht het aan het rijgedrag van de chauffeur liggen, dan denk ik niet dat VW me na 120.000-130.000 een motor onder garantie had gegeven. (t'izs te zeggen, de onderdelen kreeg ik na 3,5 jaar onder garantie, de werkuren die zijn wel op tafel gelegd, en dat was ook meer als een broodje kaas hoor ;-) )
Mijn dealer vertelde me wel dat dit een probleem was bij de modellen 2010 tot 2012. nadien is er volgens hem een aanpassing geweest (maar in hoeverre dat klopt, dat zal ik pas bij 240.000km weten ;-) )
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: olie gebruik t6

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef:Het heeft echt niets van doen met 'hoe de motor behandeld wordt hoor'

Hier zo goed als nooit aanhanger....
Zo goed als nooit zware belading in bus...
Ben absoluut geen 'groenlicht-dragracer'
Geen maximumsnelheid-uittester.
Ik heb er 100.000km echt wel zeer rustig mee gereden (soms zelfs tot ergernis van de echtgenote die me soms vroeg waarom heb ik nu de krachtigste versie genomen heb als ik dan toch zo 'sloom' rondreed)
Heb het toen bij m'n dealer gevraagd of dit kon te maken hebben met vaak laagtoerig te rijden, "heeft er absoluut niets mee te maken" werd me duidelijk gesteld...

Dat hij inhoud bij optrekken, had ik niet echt gemerkt, soms bromde ie wel als een beer (maar dat was een over- of onderdrukventiel dat stukgegaan was gelijktijdig met olieprobleem.
Maar wat ik WEL duidelijk merkte was dat toen ik de nieuwe motor had direct merkte dat daar VEEL meer power inzat dan de laatste 30.000-40.000km met de oude motor, maar of dit aan het olieprobleem gerelateerd was... dat zou k niet durven stellen. nadat het N75 ventiel ook nog vervangen was was ie net als nieuw....

Mocht het aan het rijgedrag van de chauffeur liggen, dan denk ik niet dat VW me na 120.000-130.000 een motor onder garantie had gegeven. (t'izs te zeggen, de onderdelen kreeg ik na 3,5 jaar onder garantie, de werkuren die zijn wel op tafel gelegd, en dat was ook meer als een broodje kaas hoor ;-) )
Mijn dealer vertelde me wel dat dit een probleem was bij de modellen 2010 tot 2012. nadien is er volgens hem een aanpassing geweest (maar in hoeverre dat klopt, dat zal ik pas bij 240.000km weten ;-) )

Hoe lang zat de olie en filter er in ? Gewoon zoals de indicator ? (30a40.000km ? )
Welke olietype gebruikt ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: olie gebruik t6

Bericht door mettesboy »

Je bedoelt dus hoe de garage hem 'behandelt' ;-)

Wel officieel moet ie om de 40.000km binnen volgens de indicator,
ik heb het steeds VOOR 35000km gedaan, omdat ik 40.000 toch wel lang vond (al is het tegenwoordig overal zo, zelfs 50.000km bij bv de nieuwe ford transit custom etc....) .
filters etc zijn steeds consequent vervangen (volgens het boekje)
Tot het derde onderhoud diende ik omzeggens nooit olie bij te vullen. (misschien een halve liter op de drie jaar, max).
En ik mag er hopelijk van uitgaan dat wanneer ik 'longlife-olie" aangerekend krijg door de dealer, dat die er ook in zit ;-)...
Olie om bij te vullen kocht ik steeds bij de dealer (castrol edge 5W30 dacht ik, maar heb er nu geen meer bij me, ben niet 100% zeker)
Maar ja hoeveel controle heb je daar effectief op... het staat op de factuur maar wie zegt dat het effectief gebeurd is?
Nu vertrouw ik m'n garage daar wel op. Is zeker niet de kleinste (hermans herentals)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: olie gebruik t6

Bericht door Erdem50 »

Het heeft bij deze series echt niet uitgemaakt of en hoe het onderhoud is. Er zijn genoeg voorbeelden van auto's welke echt volgens het boekje en bij de dealer in onderhoud zijn met fiks olieverbruik na 100.000km dus daar ligt het echt niet aan.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: olie gebruik t6

Bericht door Harry 341 »

Bloemberg is het bos ingelopen....dacht dat ie echt een t 6 had... :muur
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
leonv
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 apr 2015, 10:48

Re: olie gebruik t6

Bericht door leonv »

Er zijn geen aanpassingen aan de 132kw gedaan sinds 2010
Wk 6 2015 is er een software update voor de motor geweest.
Dus iedereen heeft kans dat zn busje ( 132 kw )olie gaat zuipen
sjaakOP
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2015, 20:58

Re: olie gebruik t6

Bericht door sjaakOP »

@Leonv.

sinds 2010 zijn er wel degelijk aanpassingen aan de 132kW bi-tdi gedaan. Zo heb ik onder garantie een cilinderkop versie 3.4 gekregen
vanwege het warmlopen van de versie 3.0 cilinderkoppen. Op Duitse fora zijn zelfs cilinderkoppen te zien die van versie 2.7.

Olieverbruik gerelateerd, zijn er vanaf medio 2012 andere-(legering) zuigerveren gemonteerd die zachter zijn. Hierdoor kunnen de zuigerveren beter aansluiten op de cilinderwanden en de hoonsporen, om zo de verbrandingsruimte af te sluiten van olie(dampen) uit het carter. In theorie zouden hiermee de problemen omtrent olieverbruik opgelost moeten zijn. In praktijk: mijn T5GP is van jan 2014 en heeft inmiddels 120.000km gelopen. Het olie verbruik in 120.000km --> 400ml ,erg acceptabel !

(over andere problemen bij mijn bus, zullen we maar zwijgen...)
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: olie gebruik t6

Bericht door Gobert »

sjaakOP
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2015, 20:58

Re: olie gebruik t6

Bericht door sjaakOP »

inderdaad een VW kwaal geweest tot modeljaar 2013, De huidige motoren van de 2.0 tdi en 2.0 Tfsi zijn van de volgende generatie (TDI: ea288 Nutz en TFSI ea 888 ). Deze Motoren hebben veranderingen in het zuigerdesign, cilinderkop, EGR + adblue, watergekoelde intercooler en de constructie van de turbo's.

Omdat op dit forum nogal veel gepraat wordt over de 132 kW Bi-TDI en de daarbijhorende problemen...
heb de grootste verschillen in de constructie van de T5GP en de T6 Bi-TDI even naast elkaar gezet.
kvdw
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:48

Re: olie gebruik t6

Bericht door kvdw »

Hallo, wij hebben een cali 4 motion 180pk van half 2012, modeljaar 2013.
Ondertussen 51000km op de teller en ik merk de laatste tijd dat er regelmatig
wat olie bijgekapt moet worden. Is ons model ook nog slachtoffer van het gekende
olieverbruik of vallen we met modeljaar 2013 uit de boot?
Na ons laatste onderhoud keek ik thuisgekomen het oliepeil na en dat stond een cm
boven het maximum...Na telefoontje met de garage 'mocht' ik terugkomen en hebben
ze een litertje 'gratis!!!' terug afgetapt...
Ook niet goed voor de motor denk ik dan.

Dank, groeten, karel.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: olie gebruik t6

Bericht door robertTREBOR »

vorige week in Tros Radar het "geheim " onthuld waarom bij VW div. motoren zo'n hoog olieverbruik hebben.
de hele reek TFSI motoren van volgens mij 2009 -2012 heeft ook een giga olieverbruik probleem.
maar dezelfde fout is ook bij andere motoren gemaakt.

de oorzaak;

om een zo gunstig mogelijk brandstof verbruik te kunnen realiseren zijn er zuigers gemonteerd met meer speling in de cijlinder als normaal, voor minder wrijving , gunstiger verbruik

ook zijn er speciale (te harde) zuigerveren gebruikt die ook zo weinig mogelijke wrijving geven, ook voor gunstiger verbruik.

minder wrijving , is minder weerstand en levert een gunstiger brandstof verbruik op,
na 80.000 km is een olieverbruik van 1 liter op 1000 km is geen uitzondering met als triest gevolg.

bron;

ww.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/28-09-2015/hoog-olieverbruik-tfsi-motor/


even melden bij de advocaat ; Oscar van Oorschot

heeft een claimstichting opgericht tegen Pon

inschrijfgeld 25 euro bij schadeloos stelling kost het je 20% van het uitgekeerde bedrag
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie