Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

vragen over de T4
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door paulkr »

wie kan er iets vertellen over de toekomstige waarde van onze T4'91 2.4d california?

voor de overheid is dit een zeer vervuilend vervoersmiddel dat zij zo snel mogelijk van de weg lijkt te willen hebben.
er komen steeds meer milieubeschermende maatregelen bij zodat het straks niet haalbaar is om een oude diesel te rijden.
we komen niet eens in de buurt van een milieusticker zonder roetfilter of katalysator, dus geen centrum Berlijn, London of Parijs of een nieuwe parkeervergunning voor onze bus.

kan het zijn dat de waarde van een t4 camper daalt omdat er geen vraag meer is naar dit soort milieuonvriendelijke diesels?

wie kan hier meer over vertellen?

paul
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door Erwin L »

Niet zo zwartkijken hoor..... ik denk dat het gevaar eerder in de hoek zit van mogelijke afschaffing van het kwarttarief dan in de milieu hoek.

Hoe vaak wil je met je camper in het centrum van Berlijn, Londen of Parijs rijden ? Er zijn nog heel veel plekken waar je geen parkeervergunning nodig hebt dus als je toekomstige koper daar woont speelt dat niet.

Volgens mij valt het allemaal wel mee. Als je hem volgend jaar zou willen verkopen is-ie 25 jaar oud. Iemand die zoiets zoekt kijkt naar veel meer of heel andere zaken dan alleen of je er wel mee in de stad mag rijden en parkeren. Lijkt mij.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door frank884 »

wat kan een wagen van 1991 ( 24 jaar oud) nu nog aan waarde verliezen
de meeste wagens liggen op iets meer dan de helft van de tijd al op de sloop.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door RobS »

Politiemannen hebben geen bionische ogen. Controleren op milieustickers is daardoor nog steeds lastig zolang een auto rijdt en zonder aanleiding zelfs verboden op particulier terrein (uit het zicht in parkeergarage). Voor het afschrijvingsverschil tov een T5 Cali kun je heel wat boetes riskeren. Ik zou me zelf eerder druk maken om het niet ondenkbeeldige risico op diefstal van een recente Cali en dan überhaupt niet meer zorgeloos in een grote stad parkeren :bifun
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door Pascal-141 »

paulkr schreef:wie kan er iets vertellen over de toekomstige waarde van onze T4'91 2.4d california?

voor de overheid is dit een zeer vervuilend vervoersmiddel dat zij zo snel mogelijk van de weg lijkt te willen hebben.
er komen steeds meer milieubeschermende maatregelen bij zodat het straks niet haalbaar is om een oude diesel te rijden.
we komen niet eens in de buurt van een milieusticker zonder roetfilter of katalysator, dus geen centrum Berlijn, London of Parijs of een nieuwe parkeervergunning voor onze bus.

kan het zijn dat de waarde van een t4 camper daalt omdat er geen vraag meer is naar dit soort milieuonvriendelijke diesels?

wie kan hier meer over vertellen?

paul

De prijzen van de T4 Westfalia zullen nog niet direct gaan dalen , eerder stabiel blijven . De oudere T3 Westfalia blijft ook nog steeds stijgen in waarde , dus ik verwacht dat de T4 vergelijkbaar zal zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door paulkr »

ik had in mijn vraagstelling moeten vermelden dat onze bus ook het enige eigen vervoermiddel is dat we hebben. we gebruiken hem naast vrijetijdsbesteding ook voor huishoudelijk gebruik en bezoekjes aan oma en opa.

dus als we in de buurt van een stad zijn, is het ook prettig dat je er doorheen kunt rijden ipv parkeren buiten de milieuzone.

dat een t3 zijn waarde behoudt en zelfs meer waard wordt, lijkt mij vanwege de nostalgische meerwaarde en uitstraling van dit klassieke model.
een t4 uit '91 is (nog) niet echt een verzamelaars of liefhebbers item en dus een reden voor mogelijk waardeverlies.

zou het dus mogelijk zijn dat de dagwaarde van vandaag (ong. €8000) over een paar jaar nog maar de helft zou kunnen zijn?

paul
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij is de vraagsteller een pienter persoon die gaat rekenen.
Misschien kun je rekenen op een vrijstelling en aanvragen bij je gemeente?
Te meer omdat het jullie enige auto is.
En vraag ze dan ook meteen even, welke mogelijkheden er zijn om met je auto alsnog voor vrijstelling in aanmerking te kunnen komen..
Welke technische aanpassingen zou je moeten doen om alsnog in aanmerking te komen?
Wijs ze dan ook even naar hoe dat in Duitsland opgepakt wordt :knipoog

De huidige waarde van jullie bus is gebaseerd op nostalgie en de naam westfalia en de marktvraag daarnaar.
In mijn ogen is dat overprijsd voor een auto van 24 jaar oud.

Succes met het rekenen en de afwegingen.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door Erwin L »

" zou het dus mogelijk zijn dat de dagwaarde van vandaag (ong. €8000) over een paar jaar nog maar de helft zou kunnen zijn? "

Dat zou heel goed kunnen en dat lijkt me voor een paar jaar helemaal geen exorbitante afschrijving.
T5 1,9 Tdi 2004
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door RobS »

Ik begin meer mee te voelen met de topic-opener.

Zie dit artikel van vandaag: http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2015/ ... en-1490934
Er zijn concrete aanvullende maatregelen rond milieuzones in aantocht. NL-Overheid beoogt per ingangsdatum van 1 juli 2015 een wet in te voeren zdd alle diesels van voor 2006 geweerd mogen worden uit milieuzones. Bron: http://www.ondernemersplein.nl/wetswijz ... milieuzone . Utrecht weert nu reeds alle dieselbestel- en personenwagens van voor 2001 uit de binnenstad. Andere steden beraden zich, maar met name de grote steden gaan snel stappen nemen. Huidige milieuzones in Nederland: http://www.milieuzones.nl/locaties-milieuzones . Handhaven op straat 24/24h met vaste camera's + kenteken database. De automobielbranche spartelt nog wat tegen.

Er komen (beperkte) ontheffingen en een overgangsregelingen. Het bezit van T4's in (grote) steden zal in de toekomst serieus ontmoedigt worden. De markt voor deze auto's gaat dan wellicht ook anders worden.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door Jor »

Begrijp het niet helemaal,dan laat je toch een roet filter plaatsen.
Wel extra kosten,maar dat moet dan maar.
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door jornk »

Een roetfilter gaat niet (altijd) op. In Rotterdam word bijvoorbeeld alleen gekeken naar bouwjaar en niet naar uitstoot. Vooralsnog geen milieuzone maar wel al problemen met parkeervergunning.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door Pascal-141 »

jornk schreef:Een roetfilter gaat niet (altijd) op. In Rotterdam word bijvoorbeeld alleen gekeken naar bouwjaar en niet naar uitstoot. Vooralsnog geen milieuzone maar wel al problemen met parkeervergunning.
Is dat eigenlijk wel "legaal" , dat een stad of gemeente auto's gaat uitsluiten op basis van bouwjaar ? En niet op basis van uitstoot ? Want daar gaat het toch om , om "vervuilende" auto's te weren ?
Uitsluiten op basis van "leeftijd" vind ik toch ergens een verdoken vorm van discriminatie .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Stekeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 apr 2015, 19:09
Locatie: Zuid-West Drenthe

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door Stekeltje »

Leuke discussie, Weliswaar mag je in Duitsland al tijden niet meer met "vervuilende" auto veel steden in maar doorgaande snelwegen is geen probleem. Er zijn dan wel plekken waar je je auto kan stallen en je kan verder met het OV en Duitsland ligt jaren voor op de rest van Europa met dergelijke milieumaatregelen. Je moet je denk ook afvragen of je met je camper wel midden in een stad wilt staan. Zet hem veilig op een camping en met het OV de stad in.
Ik denk dat het daarom niet zo een vaart zal lopen, Campers zullen populair blijven ook al zijn ze wat ouder.
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door RobS »

Stekeltje schreef:Je moet je denk ook afvragen of je met je camper wel midden in een stad wilt staan. Zet hem veilig op een camping en met het OV de stad in.
Ja, dat was ook mijn reactie. Echter, het gaat TO niet zo zeer om recreatie, maar om dagelijks wonen in/naast een milieuzone. Er zijn ook in NL al meer milieuzones dan ik verwachtte: 's Hertogenbosch, Amsterdam, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Rijswijk, Arnhem.
Laatst gewijzigd door RobS op 30 apr 2015, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: toekomstige waarde t4'91 2.4d cali

Bericht door Jor »

Hier in Amsterdam met mijn TDI uit 2000 zou ik ook geweigerd worden voor een aanvraag van een vergunning maar lopende zaken worden niet aangepakt en ergens in 2018 mogen hier ergens geen diesel meer van voor 2000 rijden!
Maar alles is niet definitief en nog in de maak,veel protesten in gemeente raad en het blijkt niet echt nodig te zijn er haast mee te maken omdat ze de norm wel halen.
Afwachten dus en anders een roetfilter en anders koffie dik kijken!
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Plaats reactie