Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Veren -> Belgische keuring

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Veren -> Belgische keuring

Bericht door Rauwesnuit »

Beste allemaal,


Ik moet binnenkort naar de keuring met m'n T4. Ik weet al een tijdje dat ik de achterveren moet vernieuwen, ze zijn kapot. Ik heb jammer genoeg een lichte vracht, dus in mijn geval zal ik dezelfde veren moeten steken, er mag niet verlaagd worden.
Nu heb ik op Peter (multivan generation) zijn website gezien dat je middels andere onderlegschijven ook een beetje kan verlagen: 5mm ipv 19mm onderlegschijven. 13mm kan blijkbaar ook, maar dat maakt volgens mij niet heel veel uit.

Valt dit soort veranderingen op en mag het voor de Belgische keuring? Kent er iemand een goed merk voor veren via Ebay? Er zit op de draagarm ook geen rubberdop, is dit normaal?

Thanks voor de hulp!
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Veren -> Belgische keuring

Bericht door Pascal-141 »

Je kan inderdaad de andere onderlegschijven veranderen , maar die goeie cm verschil zie je gewoon niet aan de buitenzijde van de auto...
Spelen met de andere onderlegschijven kan intressant zijn wanneer je bvb zodanig verlaagd , in combinatie met bvb brede wielen of zo , en wanneer dan de band de wielrand zou raken , dan kan het soms op een paar mm aankomen , en kunnen de andere onderlegschijven soms uitkomst bieden.

De keuring zal niks zeggen over die onderlegschijven.
Op de draagarm zit er heel vaak geen rubber .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Veren -> Belgische keuring

Bericht door Rauwesnuit »

Wel, ik heb sinds dit weekend originele stalen velgen 6 x 16 inch gemonteerd samen met banden 215/60 R16. Normaal zou de banden omtrek quasi hetzelfde zijn als de vorige maat (195/70 R15), maar ik merk een toch een kleine verhoging van de wagen op.
Ik zal één dezer dagen eens een foto plaatsen van de huidige situatie. Tegen 11 juni moet ik bij de keuring zijn geweest dus mag niet teveel meer treuzelen...
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Veren -> Belgische keuring

Bericht door Pascal-141 »

Rauwesnuit schreef:Wel, ik heb sinds dit weekend originele stalen velgen 6 x 16 inch gemonteerd samen met banden 215/60 R16. Normaal zou de banden omtrek quasi hetzelfde zijn als de vorige maat (195/70 R15), maar ik merk een toch een kleine verhoging van de wagen op.
Ik zal één dezer dagen eens een foto plaatsen van de huidige situatie. Tegen 11 juni moet ik bij de keuring zijn geweest dus mag niet teveel meer treuzelen...
Dat is een nagenoeg standaard bandenmaat , en een velg van 6" breed zal geen enkel probleem zijn , verre van zelfs.
Ik bedoelde in mijn vorige reply ivm de onderlegringen , als het bvb gaat om een verlaging van min. -8cm en velgen van bvb 8,5 " breed , of bvb 10"breed...
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Veren -> Belgische keuring

Bericht door Rauwesnuit »

Nog ff een paar vragen ivm de vering van m'n T4:

- na montage van de nieuwe achterveren + 5mm onderlegschijven, wil ik de voorkant naar beneden schroeven , zodat er evenveel ruimte boven de wielen zit als achteraan. Ik vermoed dat dat toch een paar cm zal zijn. Kan dat ongestraft gebeuren?
- In de nabije toekomst wens ook voor en achter andere schokdempers te monteren. Moeten dat ook originele onderdelen zijn? Of mag je er wel tuning voor in de plaats steken? Omdat je toch in dat opzicht toch niet aan het verhogen/verlagen bent?
- Maakt het voor de keuring een verschil of je gas- of olie schokdempers monteert? Geven beide types schokdempers een verschillend rijgedrag trouwens?
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Veren -> Belgische keuring

Bericht door Pascal-141 »

Rauwesnuit schreef:Nog ff een paar vragen ivm de vering van m'n T4:

- na montage van de nieuwe achterveren + 5mm onderlegschijven, wil ik de voorkant naar beneden schroeven , zodat er evenveel ruimte boven de wielen zit als achteraan. Ik vermoed dat dat toch een paar cm zal zijn. Kan dat ongestraft gebeuren?
- In de nabije toekomst wens ook voor en achter andere schokdempers te monteren. Moeten dat ook originele onderdelen zijn? Of mag je er wel tuning voor in de plaats steken? Omdat je toch in dat opzicht toch niet aan het verhogen/verlagen bent?
- Maakt het voor de keuring een verschil of je gas- of olie schokdempers monteert? Geven beide types schokdempers een verschillend rijgedrag trouwens?
Voor de keuring maakt het niks uit welk merk schokdempers eronder zitten. Zolang de schokdempertest OK is , is het goed.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
lemmy
Berichten: 222
Lid geworden op: 20 aug 2014, 16:13

Re: Veren -> Belgische keuring

Bericht door lemmy »

idd je kan best e vracht naar met een verlaagde lichte vracht naar de keuring ;-) ik deed het je voor :yes
Ik ben niet oud.....ik ben een KLASSIEKER !!
gertman
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jan 2014, 13:46

Re: Veren -> Belgische keuring

Bericht door gertman »

Beste,

Vorig jaar ben ik naar de keuring gereden met 1 achterveer waar een stuk af was.
Ik had dit zelf niet eens door.
Ik kreeg meteen een verbod om de rijweg te betreden. (Ik moest van de keuring naar de garagist rijden zeiden ze.)
Een kameraad van me heeft er dan 1 nieuwe veer op gezet. Blijkbaar een zwaardere, want mijn busje (lichte vracht) hing duidelijk scheef. Hier hebben ze niets over gezegd op de herkeuring.
Ondertussen heb ik de andere veer natuurlijk ook vervangen want het trok echt op niets.
dus... zolang je maar slaagt voor de test en hij natuurlijk niet extreem laag hangt is er volgens mij geen probleem.
Plaats reactie