Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

Bericht door Bertel388 »

De aandrijfriem van de brandstofpomp "tsjilpt" bij mijn AHY 2,5TDI 111kW motor.

Er onder liggend bij draaiende motor, zie ik dat de riem naar 1 kant trekt en niet mooi recht op de poelies loopt. Waarschijnlijke oorzaak: Een slordige montage van een revisiebedrijf welke ruim 2 jaar geleden mijn bus onderhanden heeft gehad na een gebroken distributieriem.

Het tsjilpen wordt echter steeds luider en ik moet er wat mee.

Lijkt mij op zich een klus die ik zelf kan klaren maar advies van ervaringsdeskundigen is altijd welkom. Dus, is dit zelf te vervangen? Moet de pomp opnieuw afgesteld worden na vervanging of is merken van de huidige stand voldoende?? etc. etc.

Wie kan/wil me van advies voorzien?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

Bericht door Pascal-141 »

Na het vervangen van de riem moet de timing inderdaad opnieuw afgesteld worden , daar kun je niet omheen , dat komt veel te nauw .
De oorzaak van het tjilpen van de riem kan wel eens een spanrol zijn die eraan is . Ook opletten als de riem scheef loopt : ik heb al 2x gehad dat de schroefdraad in de cilinderkop waarmee de 2 spanrollen vastgeschroefd worden beschadigd werd , waardoor de spanrol ging "verlopen" . Een heli-coil brengt dan eventueel oplossing . Beschadiging van die schroefdraad in de cilinderkop kan komen doordat een spanrol te vast werd gedraaid .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

Bericht door Bertel388 »

Beetje late reactie, was even uit het land. Maar bedankt Pascal, daar kan ik wat mee!

Zou ik de riem + spanrol kunnen vervangen en hem op een later tijdstip door een bekende deskundige kunnen laten afstellen? Ik ken nl. iemand in Duitsland die het tijdens mijn vakantie zou kunnen doen maar dat moet ik wel eerst een km of 500 rijden met een nieuwe riem met niet afgestelde pomp. Ik weet niet of dat kwaad kan??
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

Bericht door Multivan Generation »

Bertel388 schreef:Beetje late reactie, was even uit het land. Maar bedankt Pascal, daar kan ik wat mee!

Zou ik de riem + spanrol kunnen vervangen en hem op een later tijdstip door een bekende deskundige kunnen laten afstellen? Ik ken nl. iemand in Duitsland die het tijdens mijn vakantie zou kunnen doen maar dat moet ik wel eerst een km of 500 rijden met een nieuwe riem met niet afgestelde pomp. Ik weet niet of dat kwaad kan??
Mijn advies,
laat die bekende deskundige het doen.
Zelf even de riem er op leggen en verwachten dat je bus zo start,
kan wel eens op een teleurstelling uitdraaien.
Of te wel nu heb je een rijdende auto,
als je hem niet afgesteld krijgt, heb je geen rijdende auto meer, want dan start ie gewoon weg niet.
Komt erg nauw.

Ik zou beide rollen meteen vervangen als ik jou was en ook meteen het draadeindje wat meegeleverd wordt, als het goed is.

groetjes Peter
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

Bericht door sgsdebruijn »

En originele onderdelen nemen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

Bericht door Bertel388 »

De deskundige alles laten doen is ook een idee maar op zich zie ik het vervangen zelf ook wel zitten. Weet alleen niet of het kwaad kan met een net niet goed afgestelde pomp te rijden. Maar, dat kan ik hem ook vragen natuurlijk.

Waarom adviseer je originele onderdelen sgsdebruijn? Heb je daar een speciale reden voor m.b.t. de riemerij rondom de brandstofpomp?

En, heeft iemand de VW-partnummers voor de 2 rollen, de riem en evt. het draadeindje wat Peter noemt voorhanden? Motorcode is AHY, bouwjaar 2000.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

Bericht door Multivan Generation »

zien mijn project ombouw naar camper.
hier:
viewtopic.php?f=12&t=11209&start=990
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

Bericht door Bertel388 »

Peter, bedankt voor de link maar ik zie geen verwijzing naar de onderdelen die ik nodig heb. Ik heb alles nageplozen maar zie het niet. Kan aan mij liggen hoor maar kun je nog wat specifieker zijn met de verwijzing? Of staan de nummers er niet tussen?
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

Bericht door Bertel388 »

Dank je, duidelijk zo!
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

Bericht door Pim 328 »

Tandriemset kost op mister-auto.nl 77,60 geen verzendkosten duurt wel wat langer voordat je het binnen hebt.

heb geen binding met dit bedrijf
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: aandrijfriem brandstofpomp vervangen AHY

Bericht door Bertel388 »

In Engeland via EBay nog goedkoper. 24 pond incl. verzenden en origineel contitech. Kan het bijna niet geloven maar de verkoper bevestigd dat het inderdaad om de Contitech set CT914K1 gaat. En dat moet goed zijn. Nog ff dubbelchecken maar ik denk dat ik 'm daar vandaan ga halen.
Plaats reactie