Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
velgen dilemma
velgen dilemma
Nu mijn busje bijna klaar is, is het tijd voor andere velgen en banden. Ik heb lang met het idee gelopen om voor verbreed staal te gaan, maar ga hier toch van afstappen...
Heb al veel rondgekeken en gelezen, maar vind het een moeilijk hoofdstuk... Ik wil een mooi compromis tussen comfort en een mooie "stance".
Laatste set waar ik mee gereden heb is 215 60 16, dat was comfort, maar optisch vond ik het iets minder.
Daarom wil ik nu voor 17" gaan, Borbet CA 8J/17, deze hebben een ET 35 en kunnen 800kg aan.
Dan de banden, heb eerst gekeken naar voldoende loadindex (99) en of de rolomtrek overeenkomt, ben dan uitgekomen op 3 keuzes:
- 225 50 17
- 235 45 17
- 245 45 17
Ik heb een LWB 2.5 102pk met al een lichte verlaging (eibach) en er komen ook bilstein b6 schokdempers op, bus wordt voor allerlei doeleinden gebruikt (reizen, camper, mtb, transport, dagelijks vervoer, ...)
Nu de vragen:
Wat vinden jullie van mijn keuze, 17" of toch maar 16"...? (comfort vs uitzicht)
Valt die ET35 mooi in de wielkasten?
Welke bandenmaat staat het mooist?
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie..?
Danku.
Heb al veel rondgekeken en gelezen, maar vind het een moeilijk hoofdstuk... Ik wil een mooi compromis tussen comfort en een mooie "stance".
Laatste set waar ik mee gereden heb is 215 60 16, dat was comfort, maar optisch vond ik het iets minder.
Daarom wil ik nu voor 17" gaan, Borbet CA 8J/17, deze hebben een ET 35 en kunnen 800kg aan.
Dan de banden, heb eerst gekeken naar voldoende loadindex (99) en of de rolomtrek overeenkomt, ben dan uitgekomen op 3 keuzes:
- 225 50 17
- 235 45 17
- 245 45 17
Ik heb een LWB 2.5 102pk met al een lichte verlaging (eibach) en er komen ook bilstein b6 schokdempers op, bus wordt voor allerlei doeleinden gebruikt (reizen, camper, mtb, transport, dagelijks vervoer, ...)
Nu de vragen:
Wat vinden jullie van mijn keuze, 17" of toch maar 16"...? (comfort vs uitzicht)
Valt die ET35 mooi in de wielkasten?
Welke bandenmaat staat het mooist?
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie..?
Danku.
Re: velgen dilemma
TS,
Je vraagt je af of je iets over het hoofd ziet.
Ik denk dat je de toename van het brandstofverbruik bij bredere banden over het hoofd ziet.
Je vraagt je af of je iets over het hoofd ziet.
Ik denk dat je de toename van het brandstofverbruik bij bredere banden over het hoofd ziet.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: velgen dilemma
Als je daar wakker van ligt , dan moet je geen T4 rijden , maar kun je beter een 3L Lupo gaan rijden denk ik .Anno schreef:TS,
Je vraagt je af of je iets over het hoofd ziet.
Ik denk dat je de toename van het brandstofverbruik bij bredere banden over het hoofd ziet.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: velgen dilemma
Als je banden wil die een loadindex van 99 hebben , dan kun je 225/50R17 en 235/45R17 al meteen afschrijven , want die heb je niet met een LI van 99 . De 245/45/R17 heb je wel met LI van 99 , maar die zijn eigenlijk 1 maat te groot voor een "gewone" T4 (wel OK voor een 151PK versie) , maar het kan wel hoor .mot schreef:
Daarom wil ik nu voor 17" gaan, Borbet CA 8J/17, deze hebben een ET 35 en kunnen 800kg aan.
Dan de banden, heb eerst gekeken naar voldoende loadindex (99) en of de rolomtrek overeenkomt, ben dan uitgekomen op 3 keuzes:
- 225 50 17
- 235 45 17
- 245 45 17
Ik heb een LWB 2.5 102pk met al een lichte verlaging (eibach) en er komen ook bilstein b6 schokdempers op, bus wordt voor allerlei doeleinden gebruikt (reizen, camper, mtb, transport, dagelijks vervoer, ...)
Nu de vragen:
Wat vinden jullie van mijn keuze, 17" of toch maar 16"...? (comfort vs uitzicht)
Valt die ET35 mooi in de wielkasten?
Welke bandenmaat staat het mooist?
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie..?
Danku.
Maar een 245 band , in combinatie met een ET van 35mm , dan gaan de banden vooraan iets buiten de wielranden komen ...
Een 235 band met ET40 , dat gaat nog net binnen de wielranden vallen .
Ik heb vroeger zelf ook met gereden met 235/45R17 (met LI 97) en velgen met ET35 , en vooraan komt de band dan net gelijk/net niet gelijk met de wielranden (beetje afhankelijk van de banden , de ene heeft wat bollere zijkanten dan de andere)
Als je de Borbets neemt met ET 35 , dan zou ik de 225/50R17 band nemen .Maar die heeft een max LI van 98 .
Het hangt er dus een beetje vanaf wat je eisen zijn , en hoe stipt je ze wil toepassen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: velgen dilemma
Je kunt eventueel ook 225-55-17 rijden.
Voldoende hoge load index..
Voldoende hoge load index..
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: velgen dilemma
...en grote tellerafwijking...Multivan Generation schreef:Je kunt eventueel ook 225-55-17 rijden.
Voldoende hoge load index..
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: velgen dilemma
Moeilijk..., ik probeer alles op een rijtje te zetten.
In de technische fiche (TUV) van de Borbet CA80735 staan verschillende voorschriften voor banden, naargelang het type... 70X0A, 7DB, ...
Ik weet dat er op de zwarte typesticker onder de motorkap staat 70X0A, maar soms bij het bestellen van onderdelen staat er dan ook 7DB en op mijn gelijkvormigheidsattest staat 7DF-ACV2
Welke code heeft mijn bus nu eigenlijk?
Nu ben ik gisteren ook bij een lokale velgen/bandenhandelaar geweest en die wist mij te vertellen dat je niet naar de lastindex van de velg moeten kijken, enkel naar de loodindex van de band. Dus alle velgen die in een wiel configurator verschijnen na het invullen van de juiste voertuig gegevens zijn goedgekeurd. Klopt dit?
Dit zou betekenen dat ik voor dezelfde velg ET38 kan nemen (wiellast 710kg), en dus ook een groter aanbod heb van velgen om uit te kiezen.
Sorry voor de vele vragen, maar ik zie de bomen door het bos niet meer...
In de technische fiche (TUV) van de Borbet CA80735 staan verschillende voorschriften voor banden, naargelang het type... 70X0A, 7DB, ...
Ik weet dat er op de zwarte typesticker onder de motorkap staat 70X0A, maar soms bij het bestellen van onderdelen staat er dan ook 7DB en op mijn gelijkvormigheidsattest staat 7DF-ACV2
Welke code heeft mijn bus nu eigenlijk?
Nu ben ik gisteren ook bij een lokale velgen/bandenhandelaar geweest en die wist mij te vertellen dat je niet naar de lastindex van de velg moeten kijken, enkel naar de loodindex van de band. Dus alle velgen die in een wiel configurator verschijnen na het invullen van de juiste voertuig gegevens zijn goedgekeurd. Klopt dit?
Dit zou betekenen dat ik voor dezelfde velg ET38 kan nemen (wiellast 710kg), en dus ook een groter aanbod heb van velgen om uit te kiezen.
Sorry voor de vele vragen, maar ik zie de bomen door het bos niet meer...
Re: velgen dilemma
Ik zou heel snel bij deze man vandaan gaan en NOOOOIT meer terugkomen. Wat een zot om zo'n advies te geven. BEIDE zijn van belang, de velg moet sterk genoeg zijn en de band ook. Volgens hem zou je dus de velg van een Suzuki Alto best onder een Porsche Cayenne kunnen leggen want de lastindex van de velg maakt niet uit?Nu ben ik gisteren ook bij een lokale velgen/bandenhandelaar geweest en die wist mij te vertellen dat je niet naar de lastindex van de velg moeten kijken, enkel naar de loodindex van de band. Dus alle velgen die in een wiel configurator verschijnen na het invullen van de juiste voertuig gegevens zijn goedgekeurd. Klopt dit?
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 22 mei 2015, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: velgen dilemma
Nee, dat heeft hij niet gezegd.
Alle velgen die in een wiel configurator naar voor komen na het ingeven van de juiste voertuig gegevens zijn goedgekeurd.
Alle velgen die in een wiel configurator naar voor komen na het ingeven van de juiste voertuig gegevens zijn goedgekeurd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: velgen dilemma
vind ik wel meevallen:Pascal-141 schreef:...en grote tellerafwijking...Multivan Generation schreef:Je kunt eventueel ook 225-55-17 rijden.
Voldoende hoge load index..
https://www.tacomaworld.com/tirecalc?ti ... -225-55r17
Re: velgen dilemma
Voor mij maakt die teller afwijking ook minder uit, maar als ik dan op de site van de belgische keuring kijk, valt deze afwijking niet binnen de toleranties... is wel voor personenwagens, voor bedrijfsvoertuigen staat er : "Voor de lichte bedrijfsvoertuigen wordt een verhoging van maximaal 5 cm ten opzichte van het origineel spoor toegelaten."Multivan Generation schreef:vind ik wel meevallen:Pascal-141 schreef:...en grote tellerafwijking...Multivan Generation schreef:Je kunt eventueel ook 225-55-17 rijden.
Voldoende hoge load index..
https://www.tacomaworld.com/tirecalc?ti ... -225-55r17
Ik weet eigenlijk niet wat ik hieronder mag verstaan...
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: velgen dilemma
Dat is inderdaad zo .mot schreef:Nee, dat heeft hij niet gezegd.
Alle velgen die in een wiel configurator naar voor komen na het ingeven van de juiste voertuig gegevens zijn goedgekeurd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: velgen dilemma
Dat is inderdaad correct , de configurator van Borbet baseert zich op het Duitse TUV systeem , wat maakt dat alleen de velgen zichtbaar zijn voor dat type auto waarvoor een goedkeuring bestaat .mot schreef: Nu ben ik gisteren ook bij een lokale velgen/bandenhandelaar geweest en die wist mij te vertellen dat je niet naar de lastindex van de velg moeten kijken, enkel naar de loodindex van de band. Dus alle velgen die in een wiel configurator verschijnen na het invullen van de juiste voertuig gegevens zijn goedgekeurd. Klopt dit?
Velgen die onvoldoende draagvermogen hebben , zouden in principe dus niet in de configurator verschijnen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: velgen dilemma
mot schreef:
Voor mij maakt die teller afwijking ook minder uit, maar als ik dan op de site van de belgische keuring kijk, valt deze afwijking niet binnen de toleranties... is wel voor personenwagens, voor bedrijfsvoertuigen staat er : "Voor de lichte bedrijfsvoertuigen wordt een verhoging van maximaal 5 cm ten opzichte van het origineel spoor toegelaten."
Ik weet eigenlijk niet wat ik hieronder mag verstaan...
Voor de Belgische keuring zijn alleen de banden toegestaan die voldoen aan voldoende draagvermogen en snelheidscode , en waarvan de tellerafwijking binnen de vooropgestelde toleranties valt .(ik dacht max. 3% afwijking ?)
De spoorbreedte is inderdaad ook beperkt , dus moet je uitrekenen wat het verschil is van de originele velgen ( breedte velg en ET waarde) ,met de bandbreedte , tegenover de nieuwe velgen ( breedte velg , ET waarde , band breedte)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: velgen dilemma
Ik dacht dat de duitsers zeurpieten waren...maar die belgen kunnen er ook wat van
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.