Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airco regelt plotseling niet meer

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Airco regelt plotseling niet meer

Bericht door Bertel388 »

Bij een reparatie aan de versnellingsbakbediening, het beruchte schakelbolletje, heb ik om de bereikbaarheid te vergroten, de radiator naar voren gekanteld.

In mijn beleving heb ik geen stekkers losgekoppeld maar nadat ik alles weer opgebouwd heb, blijkt de airco (climatronic) alleen maar handmatig te werken als ik hem op de laagste stand LO zet :muur en de ventilator handmatig op de hoogste stand instel. Dan wordt ie ook wel koud. De airco zelf werkt dus wel.

Ter controle heb ik alles weer gedemonteerd wat ik los heb gehad maar kan niets vreemds ontdekken. Alles lijkt te zitten zoals het moet zitten.

Heeft iemand een idee wat ik (onbewust) losgetrokken kan hebben waardoor hij het niet doet?

VW T4 2.5TDI motorcode AHY 111kW.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Airco regelt plotseling niet meer

Bericht door Bertel388 »

Niemand een idee :goodidea?

Het lijkt er op alsof de temperatuur binnenboord niet "gevoeld" wordt waardoor de climatronic niet reageert op de automatische instelling en niet aanslaat. Werkte prima vóór de bovengenoemde reparatie. Zekeringen zijn allemaal heel, tenminste, de zekeringen onder het stuur. 'k Weet niet of er nog anderen kunnen zijn die evt. kapot kunnen zijn?

Of zou relais 140 de boosdoener kunnen zijn? Zie http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_140. Zou wel toevallig zijn maar je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airco regelt plotseling niet meer

Bericht door Multivan Generation »

wellicht met het naar voren klappen van de radiator,
dat er een klein scheurtje in een airco leiding is gekomen.
Als je het contact aanzet, begint dan het climatronic display ook even te knipperen?
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Airco regelt plotseling niet meer

Bericht door Bertel388 »

Nee, dat is het gekke. Alles lijkt te werken maar hij regelt gewoon niet. Airco begint volop koud te blazen als ik handmatig de clima op z'n koudst zet. Een scheurtje zou kunnen maar dan moet ik koelvloeistof uit zien treden en dat zie ik niet (heb zelf een uv lamp daarvoor).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airco regelt plotseling niet meer

Bericht door Multivan Generation »

Kun je hem uitlezen?
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Airco regelt plotseling niet meer

Bericht door Bertel388 »

Ja, maar ik maakte gisteren een langere rit en toen bleek de airco ineens normaal te functioneren. 'k Zal 'm binnenkort uitlezen, wie weet brengt dat toch wat.
Plaats reactie