Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorsteunen vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Motorsteunen vervangen

Bericht door arjanzevenaar »

Er is op het forum al aardig wat over geschreven, echter ik wil nu ook alle motorsteunen gaan vervangen, ik heb het idee dat ze alle 3 niet helemaal lekker meer zijn. Wat ik begrijp zijn het er 3 stuks:

versnellingsbak steun: [1]

http://www.transporterteile.com/Volkswa ... :1498.html

Motorsteun[2]:

http://www.transporterteile.com/Volkswa ... :1026.html

en pendelsteun[3]:

http://www.transporterteile.com/Volkswa ... ::981.html

[4] (http://www.transporterteile.com/Volkswa ... :1013.html)

echter bij die laatste vraag ik mij af of deze geschikt is voor een 2.5 ACV bj 1997/1998 en of deze bestaat uit 2 onderdelen ?

Ik rij een 2.5 ACV uit eind 1997/begin 1998, groene tellerverlichting.

En als ik toch bezig bent, iemand misschien tips ? :yes
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door frank884 »

1 en 2 is toch het zelfde!!!!
alleen heeft 1 het frame erbij

Ik heb er ook al eens naar gekeken heb dezelfde motor, alleen van 06-2002
omdat ik al 315000km op mijn koppelingsplaten heb zitten
en als die een keer vv moeten (het al er ooit van komen met die km stand) dan kan dat ineens met de steunen.
motor kantelt nu eigenlijk al teveel, als je een beetje lomp met het gaspedaal werkt dan hoor je een piepgeluidje
wat zws van de downpijp van de uitlaat komt (omdat die blok er eigenlijk teveel aan beweegt)

Artikel 701399201AG
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... G&_sacat=0

artikel 7D0199132D
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=7Do ... D&_sacat=0
dat frame lijkt me niet mee vervangen te moeten worden (alleen het hydrolager)

en 701399207B
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=7D0 ... B&_sacat=0
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door Multivan Generation »

@ Frank: je conclusie dat 1 en 2 hetzelfde zijn klopt niet.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door arjanzevenaar »

@frank, bedankt :yes voor je reactie en en 1 en 2 zijn niet dezelfde zoals door Peter als is aangegeven. Wat je beschrijft heb ik al zo'n 2 jaar :muur , je hoort het vooral bij het uitzetten van de auto, dat gebeurt met een piepend geluid. Wat ook opvalt is dat het blok bij vertragen en versnellen op de snelweg bonkt.

Wat ik begrijp is dat de pendelsteun niet uit 2 delen bestaat. Ik heb dus de 3 onderdelen besteld en heb wat te doen.... :werkaanT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Bij serieus accelereren, voel je dan de vloer ter hoogte van de pook trillen/bonken?

Zo ja, denk dan ook eens aan het twee massa vliegwiel.

Ik ben trouwens bezig om een How to te maken, na het weekend klaar.. :knipoog
Heb er al meerdere vragen over ontvangen..
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door henkru »

Multivan Generation schreef:Bij serieus accelereren, voel je dan de vloer ter hoogte van de pook trillen/bonken?

Zo ja, denk dan ook eens aan het twee massa vliegwiel.

Ik ben trouwens bezig om een How to te maken, na het weekend klaar.. :knipoog
Heb er al meerdere vragen over ontvangen..
Ik ben trouwens bezig om een How to te maken, na het weekend klaar.. :knipoog
Graag vertaling hiervan :lach
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door Multivan Generation »

henkru schreef:
Multivan Generation schreef:Bij serieus accelereren, voel je dan de vloer ter hoogte van de pook trillen/bonken?

Zo ja, denk dan ook eens aan het twee massa vliegwiel.

Ik ben trouwens bezig om een How to te maken, na het weekend klaar.. :knipoog
Heb er al meerdere vragen over ontvangen..
Ik ben trouwens bezig om een How to te maken, na het weekend klaar.. :knipoog
Graag vertaling hiervan :lach
Ik ben bezig een hoe moet Henk dat nu uitvoeren te schrijven,
met een beetje geluk is dat na het weekend klaar en staat het online...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:@ Frank: je conclusie dat 1 en 2 hetzelfde zijn klopt niet.
tja zo leet je steeds wat bij,......het leek me zo
(dan zijn er dus 4 ophangpunten????)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door frank884 »

arjanzevenaar schreef:@frank, bedankt :yes voor je reactie en en 1 en 2 zijn niet dezelfde zoals door Peter als is aangegeven. Wat je beschrijft heb ik al zo'n 2 jaar :muur , je hoort het vooral bij het uitzetten van de auto, dat gebeurt met een piepend geluid. Wat ook opvalt is dat het blok bij vertragen en versnellen op de snelweg bonkt.

Wat ik begrijp is dat de pendelsteun niet uit 2 delen bestaat. Ik heb dus de 3 onderdelen besteld en heb wat te doen.... :werkaanT4
Beste Arjanzevenaar: dat piepen heb ik vooral als je wisselt tussen optrekken en afremmen op de motor
(dus kantelen van de motor) als je het met beleid (gaspedaal) doet valt het mee,.... maar als mijn vrouw rijdt en ik zit er langs
dan denk ik.....laat mij maar rijden....
maar het zal geen kwaad kunnen = alleen storend. het moet in de downpipe zitten (het blok trekt die meer op en neer dan eigenlijk zou moeten) bij uitzetten doet die dat niet,...en het blok bonkt ook niet. rijdt voor de rest als een speer!

dan ben ik benieuwd wat er allemaal precies voor onderdelen in de ophanging zitten
als de koppeling er eens uit gaat dan gaat dat ook gelijk mee.[/quote]
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door Harry 341 »

Ook ik had die vervelende piep,maar ook een klapperende koppeling met optrekken...
Vervangen: koppeling,stabistangen,schokdempers,spoorstangen,fuseekogels alle 4,motorsteunen alle 3,komplete uitlaat behalve downpipe.schakelstangen gesmeerd,rijdt weer als een nieuwe...geen rammeltjes meer ...
Maar toch nog steeds dat piepje...downpipe er af gehaald...zat een braamrand aan de binnenkant...goed schoongeschuurd en met kopervet weer gemonteerd...tot op heden geen piepje meer gehoord...
Voor de goede orde...ik heb niet alles gewiiseld vanwege dat piepje hoor..vond het gewoon tijd met bijna 3 ton...
Hoop wel dat Erdem binnenkort weer wat gaat knutselen,dan gaat er een downpipe vervanger onder..
Grt Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door arjanzevenaar »

ja, ik heb de onderdelen vandaag al binnen gekregen :gekte , gisteren middag besteld in Duitsland en vandaag al binnen :ie .

mijn koppeling is 2 jaar geleden vervangen bij de VW garage dus het klapperen zou daar niet van kunnen komen. Maar de downpipe heb ik nog niet aan gedacht. Om die eraf te halen moet je een special tool hebben en dat heb ik nog niet.

Ik heb terwijl mijn vrouw achter het stuur zat in de motorkap gekeken terwijl ze de auto liet optrekken langzaam. Is een erg lastig test want zij ziet mij niet en ik voel mij dan toch niet prettig meelopen terwijl de auto tegelijkertijd aan het optrekken is :bonk . Ik zag toen wel dat de motor kantelde maar vond het niet noemenswaardig veel. Mijn schoonvader heeft ook een TDI uit 1999 en deze vind ik niet meer kantelen dan de mijne. Ik verdenk hierdoor meer dat de motorsteunen echt verrot zijn, verroest van binnen en daardoor vast zitten maar soms ook loskomen. dit komt ook mede omdat de bus een "roestig" verleden heeft. Ze zien er ook verrot uit de motorsteunen.

kortom ik ga alles vervangen en hoop dat het daarna beter wordt maar meer nog dat het "kwaliteitsgevoel" van de bus iets groter wordt, het voelt nu beetje losjes en "harkig" aan.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door frank884 »

Harry 341 schreef:Ook ik had die vervelende piep,maar ook een klapperende koppeling met optrekken...
Vervangen: koppeling,stabistangen,schokdempers,spoorstangen,fuseekogels alle 4,motorsteunen alle 3,komplete uitlaat behalve downpipe.schakelstangen gesmeerd,rijdt weer als een nieuwe...geen rammeltjes meer ...
Maar toch nog steeds dat piepje...downpipe er af gehaald...zat een braamrand aan de binnenkant...goed schoongeschuurd en met kopervet weer gemonteerd...tot op heden geen piepje meer gehoord...
Voor de goede orde...ik heb niet alles gewiiseld vanwege dat piepje hoor..vond het gewoon tijd met bijna 3 ton...
Hoop wel dat Erdem binnenkort weer wat gaat knutselen,dan gaat er een downpipe vervanger onder..
Grt Harry
Die klapperende koppeling Harry wat jij omschrijft (vooral als die koud is) en je wilt iets bergop wegrijden
dat heeft die al 2 jaar... is vervelend maar daar kun je denk ik lang mee rijden.
ook maakt die een continu klikgeluid wat ophoud als je de koppeling intrapt maar ook dat heeft die al 1½ jaar
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door Harry 341 »

Klopt Frank,maar op een gegeven moment ben je daar spuugzat van.
En voor de delen die steeds dat geklapper voor hun kiezen krijgen lijkt het me ook niet gezond.
Komt bij dat we zeer binnenkort weer een poosje op vakantie zijn waar de bus vaak voor berggeit mag spelen,en 5000 km in een aantal weken is normaal.
Ik wilde dus geen risico nemen.
Grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door frank884 »

Harry 341 schreef:Klopt Frank,maar op een gegeven moment ben je daar spuugzat van.
En voor de delen die steeds dat geklapper voor hun kiezen krijgen lijkt het me ook niet gezond.
Komt bij dat we zeer binnenkort weer een poosje op vakantie zijn waar de bus vaak voor berggeit mag spelen,en 5000 km in een aantal weken is normaal.
Ik wilde dus geen risico nemen.
Grt.Harry
Klopt Harry dat is irritant en als ik die bus zou rijden met 800 kg belading of met een caravan/aanhanger
of vaak bergop ermee moest optrekken.... dan moest ik er wel acuut iets aan gaan doen.
maar zga leeg (als personenwagen) meestal op de vlakke ondergrond is de kracht die erop komt beperkt
trek ook altijd vanaf stationair toerental op.
maar..... ik weet het staat eraan te komen..
In de 1 bergop wegrijden zeker met veel gewicht erin of eraan daar houdt die ACV helemaal niet van
dat ging veel fijner met de versnellingsbak die de ABL had (die 1 zit daar veel lager)
maar die draaide op de autoweg veel hogere toerentallen voor dezelfde snelheid :knipoog
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door arjanzevenaar »

heb deze week elke avond 1 motorsteun vervangen. Het is te doen met de verschillende krikjes en onder de bus liggen. Had de pech dat er ook een bout was afgebroken van de versnellingsbak steun. Deze moeten uitboren wat op zich wel aardig lukte. Ik heb wat foto's gemaakt van de vervangen onderdelen. De bus even gestart zonder de voorwielen erop want er zijn nog meer :werkaanT4 te doen maar eerste indruk was geen trillingen meer in de bus, wow. Was beetje verbaasd omdat ik toch vond dat de rubbers en nog redelijk uitzagen. Ik heb wel een vermoeden dat de steunen nog nooit vervangen waren, deze zijn dan dus al 17 jaar oud. Ik ben benieuwd hoe dat gaat rijden. :gekte :gekte. Mijn dank aan dit forum :kus en ook T4-wiki.
20150604_121901-small.jpg
20150604_121901-small.jpg (39.5 KiB) 2626 keer bekeken
20150602_205700 small.jpg
Plaats reactie