Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door HenkK »

Hoeveel A\h zijn je 2 accu's samen en is de genoemde CTEK MXS 5.0 lader de lader in de auto, deze levert 5 Ah. Als er nog een Westfalia lader in de auto zit, is deze aangesloten op het 230 volt net via de buitenaansluiting. Op de IEC stekker, die in de lader staat moet dan dus 230 volt staan. Even los gezien van de aardlekschakelaar die gewoon om hoort te klappen als je de testknop indrukt, met of zonder 230 volt. Het is verstandig om te controleren of het omschakelrelais wel goed functioneert. Als de contacten een overgangsweerstand hebben krijg je ook van dit soort rare verschijnselen . Als de Westfalia lader goed zou werken en de uitgangsspanning gaat naar 15.1 volt, is je NTC sensor defect of onderbroken. Dit effect kan zich ook voordoen als de klemspanning te laag wordt, de middelste 2 pennen van de rode 6 polige stekker. De juiste spanningen meten op de accuklemmen. Het display wijkt wel vaker af en schakelt bovendien boven de 15.1 volt vaak weer een aantal zaken af.

Ik heb je PM beantwoord.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Profk
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 apr 2013, 11:52

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door Profk »

Aan Henkk heb ik het gemeld, nu hier ook even: bijna alles werkt weer, dat wil zeggen: alle apparatuur doet het, alleen geeft de display knipperend 15,1V aan. ook als ik bv de koelkast aanzet, blijft er gewoon 15,1V knipperen.
Via Henkk en http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G18_%2 ... atterie%29 heb ik gelezen dat de temperatuursensor bij de huishoudaccu's 500 ohm aan moet geven. Heb ik gecontroleerd met een nieuw digitaal multimetertje: 600 ohm. Wil dat zeggen dat de sensor stuk is? Op de aanvoerdraadjes staat 1,7V. Niet heel veel, maar is het correct?
Hans
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door vw_camper »

Een van de aansluitingen van de temperatuursensor is met de plus van de accu verbonden, dus daar moet 12-14V staan. Controleer de verbindingen eens. Je hebt toch wel een originele Westfalia lader?
Groeten, Bert
Profk
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 apr 2013, 11:52

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door Profk »

Hallo Bert,
Volgens mij heb ik een 100% origineel in de camper liggen!
Ik heb, naast het meten van de spanning op de draadjes die naar de sensor gaan, de weerstand van de sensor bij 20C gemeten (te hoog, 600 ohm), en de tests gedaan die onderaan deze weblink staan: http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G18_%2 ... atterie%29

Test 1: zespolige stekker eruit en tussen de grijsrode draad en de massa meten: 12,7V
Test 2: stekker weer aansluiten: spanning stijgt weer naar 15,1V (knipperend)
Test 3: Weerstand van de sensor bij 20 gr C meten: geen 500 maar 600 Ohm.

Het zou dus kunnen dat de sensor niet in orde is. Henkk adviseerde om een 470 Ohm weerstand te kopen en dien als test te monteren ...
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door vw_camper »

Als er op beide draden van de sensor 1,7V staat, is er ergens een simpele onderbreking. Dit heb ik je gisteren ook al in andere woorden gezegd. :wjw
Groeten, Bert
Profk
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 apr 2013, 11:52

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door Profk »

Ok, dat wordt dan de boel doormeten. Kan mijn nieuwe multimetertje gelijk flink aan de slag!
Profk
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 apr 2013, 11:52

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door Profk »

Een probleem gevonden - wellicht is dit het begin van de oplossing. Ik heb net de centrale regelunit opengeschroefd en ook de printplaat eruit gehaald. Er blijkt een condensator kapot: zie foto. Wie weet wat het type / de capaciteit hiervan moet zijn? Ik heb geen schema van deze print.
kapotte condensator.jpg
Ik stuur dit bericht ook even naar Henkk - wellicht dat hij (ook) meer info heeft...
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door HenkK »

Er komt maar 1 draadje vanaf de lader richting het display en die geeft een +\- 12VDC spanning af als je aan de paal hangt, :knipoog en stuurt het 230 volt symbooltje in het display aan. Het display gaat knipperen als de laderspanning < wordt dan 15.1 volt. In jouw geval lijkt het er nu op, dat het display zelf een probleem heeft. Nu het display los is, kun je gelijk even de lader zelf testen. Universeelmeter op de polen van de HH-accu, lees de spanning af, 230 volt aansluiten, dan moet de spanning stijgen die het metertje aangeeft, kan en zal rond de 14 volt DC moeten zijn. Check in ieder geval of de meter goed staat, dus op de DC stand. Als de spanning niet stijgt is of de lader defect of er staat geen 230 volt op de stekker.

Je meld iets over een aardlekschakelaar die niet uitspringt, Dit is zo ie zo niet goed en komt in aanmerking voor vervanging. Sommige oude aardlekschakelaars bestaan uit de bedieningsknop en een handeltje, beide moeten omhoog staan.

De defecte condensator, is volgens mij een elcootje en ziet er geplofd uit. Ik heb de onderdelen lijst in de werkplaats en zal het hier morgen even het juiste type en de waarde neerzetten. Overigens is het wel verstandig om de gehele print na te lopen, Het kan raadzaam zijn om alle kleine elcootjes te vervangen, omdat deze na jaren uitdrogen en niet meer aan de specificaties voldoen.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door HenkK »

Was iets te snel.

Overigens is het zo, dat als het display niet goed werkt, de koelkast niet aan te sturen is. Het kraantje en pomp werken hier onafhankelijk van

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Profk
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 apr 2013, 11:52

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door Profk »

Hallo Henk en de anderen,
Ik heb eerst de lader getest volgens jouw aanwijzingen. Zonder 230 V erop gaf de multimeter 12,7 V tussen de accupolen aan, met de 230 erop liep die langzaam op naar 13,8. Ziet er goed uit.
Van een Duitse site heb ik info gehaald over het type condensator die op de plek van de geplofte zit, en daar zeiden ze 47uF / 35V . Die heb ik gisteren gekocht en laten monteren (+ en - eerst goed uitgezocht).
Het beeld in de display is nu zo: zónder netstroom een knipperend accu-symbool met V--- ernaast; met netstroom een gewoon accu-symbool met V--- ernaast. De temperatuursensor is nog in orde; ik heb het display ook bekeken met een 470 Ohm weerstandje in plaats van de NTC, en het beeld is identiek.
De koelkast lijkt goed aanstuurbaar - ik kan de temperatuur instellen zo laag als ik wil.
Is de gekozen condensator in jouw beleving de goede en/of kan dit invloed hebben op de uitlezing van de display?
Hans
Profk
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 apr 2013, 11:52

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door Profk »

En helaas - nog geen 10 minuten later opnieuw de blinkende 15,1V in het scherm. Lijkt alsof er ergens te veel spanning staat, waar de condensator even mee overweg kan?
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door HenkK »

Het display gaat 15.1 volt aangeven als er een verbinding niet aanwezig is of als het display zelf de richting kwijt is en daar lijkt het op. Dus alle verbindingen in de steker en print en flatcable controleren c.q. hersolderen. Verder komen er een hele reeks aan componenten in aanmerking waarom er iets fout gaat, Dat is alleen door meting met de juiste instrumenten vast te stellen.

henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door Multivan Generation »

Ach Henk,
het zal wel niet zo'n vaart lopen,
hij is er pas bijna een maand mee bezig.

En zal in eens opgelost moeten worden als er op vakantie wordt gegaan :gekte

Ik zou gewoon even een afspraak maken met HenkK, dan heb je iemand die er verstand van heeft,
en is je probleem hoogstwaarschijnlijk snel opgelost. :knipoog
In plaats van zelf wat componenten vervangen en misschien nog wel meer kapot te maken..

Er zijn reeds verschillende suggesties gegeven hoe je een en ander kunt uitsluiten..
Lees je gehele topic nog maar eens door..
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door HenkK »

Nog even ter info, beide elcootjes zijn 100uF, > 16 volt, waarschijnlijk is de diode aan de onderzijde die aan de onderzijde nu ook defect.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door Multivan Generation »

En??
Hoe staat het er voor?
Plaats reactie