Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aan leggen bekabeling 2e accu

vragen over de T4
Plaats reactie
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door slopelrijder »

mmmpppff na het door spitten van 358! pagina's over/met het zoekwoord accu om een link/ antwoord te vinden welke kabelset met scheidingsrelais etc. opgave doorsnede kabels te gebruiken....
heb ik het opgegeven.... en stel de vraag dus nu maar zo rechtstreeks.

dus welk kabelset ( via ebay.de oid ) adviseren jullie....
er "moet" een 140 ah( minimaal) accu op komen voor voeding van e.e.a. zonder mijn startbatterij leeg te zuigen

hoeveel mm2 moet de kabel zijn?
verbruik zal zijn een omvormer van 1600watt/230 volt; koelbox;6 stuks usb laders, drinkwaterkraan met pomp, (led)verlichting)
welke lengte kabel is er minimaal benodigd om thv de bestuurderszijde achterwielbak de accu te kunnen plaatsen

wat is de beste/veiligste manier om de kabel te laten lopen?
onder de bus door?
binnenlangs onder het vloertapijt?
binnenlangs via "het dak" om?

gaarne een gemotiveerd antwoord....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door kikker »

Dit is wel een interessant topic voor je denk ik
viewtopic.php?f=13&t=30170&start=15
2e pagina

en deze
http://mickelmoensljocht.blogspot.nl/20 ... an-jg.html
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door Oviivo »

een 1600 Watt omvormer? :ie Ga je grillen in de bus? :groteogen
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door LAYCA »

Als je de hoofdkabel bedoelt dan is hier een vuistregel voor.
1 mm2 mag en kan 10 A verdragen, maar zoveel stroom loopt er in de praktijk niet door.
Er vanuit gaand dat de kabel niet langer is dan 2 Mtr en gezekerd is met 10A
De kortsluitstroom kan 7 x de zekeringwaarde bedragen.(piek)
Dus 160 A moet een kabel hebben van 160 : 10 = 16 mm2.
Het is altijd wijs de kabel zo dik mogelijk te kiezen zodat je geen spanningsval krijgt.
En altijd aan beide zijde zekeren kies tussen de 30/50A zowel bij het scheidingsrelais als bij de standaccu
Denk aan bijvoorbeeld aanrijding dus mogelijk sluiting en daardoor brand.
Bij mij loopt de kabel via de A stijl langs het dak en achter naar beneden 16 mm2 ( :bonk =25 mm2)
wel goed vastbinden zodat de kabel niet kan schuren.
Dus bij aanrijding minder snel problemen.
Lengte weet ik niet meer, maar gewoon buiten meten met rolmaat + 2mtr.
Afknippen gaat nog wel maar bijknippen wordt moeilijk. :lach
De omvormer neemt niet meer energie op dan er gevraagd wordt door de afnemer/gebruiker.
Maar 1600 W is wel erg veel en zal in de praktijk niet vaak voorkomen.

Groetjes Wim
Laatst gewijzigd door LAYCA op 12 jun 2015, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door slopelrijder »

dankje Layca (wim)!
dat is wat ik zocht.....
ben geen electriciën, maar houtwurm/bouwer en stopcontacten etc. gaat wel
maar mis dus deze kennis....

ovivio; mickelmoen had ik ook al doorgespit....deze komt ook vaak voor in de 358 pagina's met zoekwoord accu.....

overigens; 1600 watt is niet veel, deze 12v/220 omvormer (phoenix) heeft een goede sinus etc. en voor meet apparatuur in het veld nodig ( en natuurlijk koffiezetter!! :knipoog )
dat het vermogen niet altijd gevraagd wordt is ook logisch, maar bij "opstarten"apparatuur is de piek best hoog...
en dan heb ik het "even"nodig.
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door J vd Pal »

Slopelrijder,

1600 watt vanaf 12 volt is wel 1600/12 = 133,3 ampère en dat is wel veel! Daar horen dikke kabels en bijbehorende zekeringen bij. Let er ook op hoelang je dit vermogen nodig hebt, een accu van 140 ah houdt het niet lang vol.

Groeten

Jasper
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door JanpeterJ »

Heb je het over deze:
https://www.stroomwinkel.nl/p-2027-vict ... 21600.aspx
Dan hoor je bij het aansluiten uit te gaan van het piekvermogen van 3000W? (ik weet niet alles van omvormers dus vraagteken)
Natuurlijk kan je hem lager afzekeren.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door LAYCA »

slopelrijder schreef:dankje Layca (wim)!
dat is wat ik zocht.....
ben geen electriciën, maar houtwurm/bouwer en stopcontacten etc. gaat wel
maar mis dus deze kennis....

ovivio; mickelmoen had ik ook al doorgespit....deze komt ook vaak voor in de 358 pagina's met zoekwoord accu.....

overigens; 1600 watt is niet veel, deze 12v/220 omvormer (phoenix) heeft een goede sinus etc. en voor meet apparatuur in het veld nodig ( en natuurlijk koffiezetter!! :knipoog )
dat het vermogen niet altijd gevraagd wordt is ook logisch, maar bij "opstarten"apparatuur is de piek best hoog...
en dan heb ik het "even"nodig.
Test dit uit en houd zekeringwaarde zo dicht mogelijk bij 1/7 van deze piek een zekering kan 7 x zijn waarde zeer kort verdragen maar slijt wel.
Dus bijvoorbeeld piek is 70A dan zekeren met 10 A (in de praktijk 15/20A,denk aan slijtage)
Kabel geen probleem de spanning zal tijdens deze piek FF flink dalen maar dit is zeer kort.( een paar tiende van een seconden)
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door slopelrijder »

Inderdaad janpeter, die bedoel ik...

voor koffie zetten zal de motor moeten lopen idd....echter voor mijn laptop etc. Meer als voldoende en voor verlichting als de bus straks op camperkenteken staat
en/of als ik een meerdaagse klus heb verder van huis als overnachtingsmogelijkheid....

wim, het zal afgezekerd worden met 15A als hoofdzekering, de andere dingen op 12V via het 2eaccuzekeringsblok op 5A of 10A /relais etc. per item .
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door Mickel Moen »

Mijn Blog had je dus al gevonden. Overigens is dit de juiste link: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/s ... latie.html
hoeveel mm2 moet de kabel zijn?
De dikte is ook enigszins afhankelijk van het tyoe accu. Ik heb zelf Optima AGM accu;s. Deze staan erom bekend, dat als ze redelijk ontladen zijn, veel stroom kunnen opnemen. Ik heb dus rekening gehouden met een forse laadstroom. Ik gebruik altijd onderstaande tabel.

Afbeelding

Ga daarbij altijd uit, van de totale lengte van de stroomcirkel. De lengte van de pluskabel neem je daarom 2x. Is de lengte tussen de startaccu en de hh-accu dus 3 meter, dan moet je in de tabel aflezen bij 6 meter. Zo kwam ik bij 35mm2 uit.
Voor de te gebruiken zekeringen zoek je eerst naar de maximale waarde die nog bij de kabeldikte hoort en vervolgens kun je naar beneden bijstellen afhankelijk van de maximale stroom die je verwacht dat er doorheen gaat. Zoals Layca al aangeeft, de kabel aan beide zijden zekeren. Je zekert altijd zo kort mogelijk bij de accu. Houd maximaal 30 cm aan. Aangezien er twee accu's zijn aan beide zijden van de kabel en bij beschadiging van de kabel en kortsluiting beide accu's stroom willen leveren, dus aan beide zijden zekeren.

Bij een kabel naar een verbruiker zeker je dus alleen aan de accuzijde.

Welke maximale zekering bij welke kabeldikte? Ik houd dit tabelletje aan:
Afbeelding
welke lengte kabel is er minimaal benodigd om thv de bestuurderszijde achterwielbak de accu te kunnen plaatsen
Gewoon even meten.
wat is de beste/veiligste manier om de kabel te laten lopen?
onder de bus door?
binnenlangs onder het vloertapijt?
binnenlangs via "het dak" om?
Ik heb de kabel achter de startaccu door het schutbord kunnen voeren. Ik heb hiervoor een stuk flexibele buis gebruikt. Ik weet niet waar bij de T4 een doorvoer mogelijk is. Vervolgens heb ik de kabel onder de vloermat en onder de rand van de instapbak naar achteren geleid. Zorg er voor, dat de kabel vastligt en niet kan gaan schuren. Via het dak kan natuurlijk ook, maar dan heb je wel extra meters.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door Multivan Generation »

Ik wil ook eens wat in de groep gooien om eens over na te denken.

Stel je radio zit op de eerste accu met ook nog een versterkertje en je staat vrij voor 2 a 3 dagen met af en toe radio aan.
Startaccu bijvoorbeeld 95A.
2de accu van zeg 80A.
Koelboxje ook 2 a 3 dagen aan, 's avonds nog wat verlichting, en laptopje opladen.
Geen 220/230V in de buurt, gewoon echt vrij staan.

Allebei de accu's wordt een serieuze aanslag op gedaan,
starten ging nog net, 2de accu was al flink leeggetrokken.

Denk eens aan zo'n realitische situatie en welke stroom(pieken) er dan gaan lopen om beide accu's tegelijk te laden tijdens het rijden.
Pas hier je scheidingsrelais en kabels maar ook de zekering op aan.

Zo maar eens een niet reken methode maar een praktijk voorbeeld wat we al 3x hebben meegemaakt :zwaai

Sindsdien alle accesoires zoals versterkers etc via 2de accu :zwaai

groetjes Peter
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door slopelrijder »

De autoradio zal via de 1e accu/contactslot blijven lopen, de rest van de accesoires via de 2e accu...

ja, dit houdt in een dubbele kabel leggen van /naar, de 25mm2 voor laden, een 12mm2 voor naar de voorcabineaccesoires....maar op een lege accu zit ik niet te wachten.....

peter er zal idd scheidingsrelais etc. etc tussenkomen....gelukkig rij ik redelijk vaak lange afstanden...en zal het echte camperen er niet van komen.....

maar, ik houdt het WELin mijn gedachte.... :toppie
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door LAYCA »

slopelrijder schreef:De autoradio zal via de 1e accu/contactslot blijven lopen, de rest van de accesoires via de 2e accu...

ja, dit houdt in een dubbele kabel leggen van /naar, de 25mm2 voor laden, een 12mm2 voor naar de voorcabineaccesoires....maar op een lege accu zit ik niet te wachten.....

peter er zal idd scheidingsrelais etc. etc tussenkomen....gelukkig rij ik redelijk vaak lange afstanden...en zal het echte camperen er niet van komen.....

maar, ik houdt het WELin mijn gedachte.... :toppie
Zo dit zijn allemaal goede adviezen :yes

FF geef ik mijn energie centrale als voorbeeld mee.

Scheidingsrelais geschikt voor 70 A
Gezekerd voor bij relais 50 A
Kabel 16 mm2 oeps :bonk foutje 25 mm2
Achter 2 groepen accu's samen 100Ah met scheidingsschakelaars beide 30 A gezekerd.
Zonnepaneel met regelunit + 6A
Lader voor aan de paal.
Verder elke gebruiker apart gezekerd op de afnamekant huishoudaccu's.
wordt nu getest alleen op zonnepaneel draait al 2 weken met 2 compressor koelboxen WEACO zonder paal.
wel vaak nieuw bier en zo erin zoals in de praktijk :lach

Gaat helemaal goed komen met jou energiecentrale :zwaai
Laatst gewijzigd door LAYCA op 12 jun 2015, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door slopelrijder »

op ebay zijn er verschillende aanbiedingen (zoals gewoonlijk)

deze €69,95
bij deze link staat geen kabel diameter ( mm2) helaas.. ik zal er een mail achteraan zetten....met de vraag welke mm2 kabels erbij zit... het is de duurste.....dus verwacht ik eigenlijk 35mm2 .....
of deze €35,95

en deze; €28,99 maar hiervan is de kabel slechts 10mm2 en dus te dun....

de laatste valt dus eigenlijk al af....
waar zit dan het verschil in van de andere 2? in het relais schat ik in....bij de goedkoopste zal die via de d+ geschakeld moeten worden? of heb ik dat mis? de 2e zekering bij de duurste zal het niet zijn...

en de vraag; [url=http://www.ebay.de/itm/70AH-Ladestromve ... 20c1d98c71] laadstroomverdeler[/url moet die er tussen? of moet je dan anders via de D+ schakelen zoals multivan op zijn (geweldig informatieve) site aangeeft?

totaal dus of 70, of 100,-- kwijt.....

P.S.;
nagevraagd wat e.e.a. in NL kost........( 2 verschillende zaken)
( hou je vast.....€ 150,-- excl btw...... :ie )
let wel zonder accu......
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aan leggen bekabeling 2e accu

Bericht door Multivan Generation »

Zoek eens op Nagares Trennrelais ..
En kabels bestellen via accuweb.nl of stroomwinkel.nl

Wellicht heb je er iets aan..

http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-NAGARES ... 2a1baedab2

Scheelt behoorlijk wat euro's..
Plaats reactie