Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

vragen over de T5
dregu
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 dec 2014, 19:01

revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door dregu »

5de versnelling gisteren kapot gegaan op Duitse autostrade. Wat zijn de kosten voor deze te herstellen of vervangen/ruilen? Iemand info of goede adressen. Ben handig en zelf al veel gedaan. Is dit zelf te doen met de juiste tools?
Merci
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex) :muur :huilen
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg :yes
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door JanP »

Pas mijn versnellingsbak laten reviseren omdat de 4e en 5e begonnen te janken.
Rijdend ingeleverd. Demontage, schoonmaken, inspectie, montage, reparatie schakeltoren, proefrit.
Incl. vervangen van alle lagers, keerringen, olie en een nieuw tandwiel voor 5e.
Rond 1300 euro.

Je vindt op MP en ebay ook ruilbakken met garantie voor dat soort geld, maar dan kort het demonteren en monteren er nog bij.
Een voordeel is wel dat je andere overbrengingen kunt krijgen...
(Een langere 5 als je veel op de snelweg zit, of bijvoorbeeld aanpassen aan aanhanger-gebruik).
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
dregu
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 dec 2014, 19:01

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door dregu »

JanP schreef:Pas mijn versnellingsbak laten reviseren omdat de 4e en 5e begonnen te janken.
Rijdend ingeleverd. Demontage, schoonmaken, inspectie, montage, reparatie schakeltoren, proefrit.
Incl. vervangen van alle lagers, keerringen, olie en een nieuw tandwiel voor 5e.
Rond 1300 euro.

Je vindt op MP en ebay ook ruilbakken met garantie voor dat soort geld, maar dan kort het demonteren en monteren er nog bij.
Een voordeel is wel dat je andere overbrengingen kunt krijgen...
(Een langere 5 als je veel op de snelweg zit, of bijvoorbeeld aanpassen aan aanhanger-gebruik).
Andere overbrenging.? Gaat hem dan sneller of gewoon lager in toeren blijven? Of hoe mag ik het zien.
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex) :muur :huilen
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door Multivan Generation »

Toerental is dan lager bij dezelfde snelheid.
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door fietsensloper »

Ik heb die van mij laatst zelf gedaan :toppie Is heel goed te doen hoor! Een vw bak zit altijd heel simpel in elkaar :toppie
Zie hier mijn topic: viewtopic.php?f=13&t=49467
Tandwielset voor de 5e versnelling kost bij de dealer ongeveer 250 euro, en zoals je kunt lezen heb ik er dus een langere in gezet zodat hij op de snelweg minder toeren maakt. Maar als hij niet gechipt is zou ik dit niet aanraden, je komt dan namelijk echt niet meer vooruit op de snelweg :bifun
Schade aan het 5e tandwiel ontstaat eigenlijk altijd door een te laag oliepeil in de bak. Daardoor loopt het tandwiel warm en gaat hij stuk. 9 van de 10 keer komt hij er dus ook blauw uit. Geldt ook voor de 6 bakken, dan zijn het het 5e en 6e tandwiel.
De 5 en de 6 zitten namelijk aan de buitenkant van de bak, en die kun je ook aan de buitenkant met de bak nog in de auto prima vervangen. Het gevaar is alleen dat er misschien wel stukjes ijzer in de bak terecht zijn gekomen.
Wat ze mij meegegeven hebben bij het revisiebedrijf is dat je de auto aan een kant op moet krikken waardoor je dus iets meer olie in de bak gooit. 2 liter SP1081 versnellingsbakolie, en dan eventueel aanvullen met atf. Elke beurt (15000KM) niveau controleren van de bakolie en elke 60000KM de olie vervangen.
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door Multivan Generation »

Of iets goed zelf te doen is,
hangt af van de skills en tools die iemand anders tot zijn beschikking heeft.
Dus zeker niet "zo even te doen".
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door fietsensloper »

Haha nouwja ik ben ook maar fietsenmaker :knipoog
Maar ok ik was misschien iets te optimistisch. Je bent buiten een paar goede lagertrekkers eigenlijk niks speciaals nodig.
Als je technisch aangelegd bent is zo'n klusje niet zo moeilijk. Een vw handbak zit een stuk makkelijker in elkaar dan bijvoorbeeld een bmw, dat bedoelde ik met het is niet zo moeilijk.
En ookal heb je het nog nooit gedaan, voor alles is een 1e keer toch? Gewoon goed opletten en eventueel foto's maken.
Iemand die een bak kan vervangen kan hem ook reviseren :toppie
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
dregu
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 dec 2014, 19:01

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door dregu »

Morgen ga ik in " pan " vallen en dan de wagen laten verslepen naar revisiefirma. Normaal alleen 5de tandwiel, zegt ie. Anders bak er onderuit en indien nodig heeft hij een revisiebak liggen. Hopelijk snel in orde. En hopelijk alleen 5de tandwiel! €€€€ zo laag mogelijk.
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex) :muur :huilen
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg :yes
dregu
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 dec 2014, 19:01

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door dregu »

Maandag de auto laten verslepen naar een firma die dagelijk saan versnellingsbakken werkt.
Vandaag te horen gekregen wat er mis is.
5de versnelling zou van zijn as zijn. As en tandwiel verbinding zou naar de bom zijn. Dit zou trouwens komen door te weinig olie in de versnellingsbak te doen. (bedankt vw garage om de versnellings bak op 220000 volledig na te zien en er te weinig olie in te doen.)
Hij vertelde mij dat voor dit te herstellen bak er volledig uit moest.
Maar hij stelde mij ook voor om bak te laten zitten en tandwiel conisch te laten frezen zodat je deze beter opo de as kan lassen. Hij heeft dit al enkele malen gedaan en werkt perfect???.
Kosten en uurwerk zou een pak lager zijn.
de rest van de lagers van de versnellingsbak zou nog in orde zijn en er was nergens spel te zien.
Iemand ervaring mee met dat tandwiel vast te lassen?
bedankt.
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex) :muur :huilen
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg :yes
jordydereus

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door jordydereus »

Ik zou het doen. Stuk is ie toch al.
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door fietsensloper »

Zit er nog geel speling op het lager achter het 5e tandwiel dan? Dit is iets wat veel voorkomt namelijk. En als 2 ton geleden de bak ververst is, is het helemaal niet raar dat er nu wat te weinig in sit. De meeste bakken zweten namelijk wel een beetje, en de hoeveelheid olie in de bak is zeer nouw bemeten...
Ik haal uit je ondertitel dat je bus nu meer dan 4,2 ton heeft gedraaid? En de olie is vervangen bij 2,2 ton?
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
dregu
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 dec 2014, 19:01

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door dregu »

fietsensloper schreef:Zit er nog geel speling op het lager achter het 5e tandwiel dan? Dit is iets wat veel voorkomt namelijk. En als 2 ton geleden de bak ververst is, is het helemaal niet raar dat er nu wat te weinig in sit. De meeste bakken zweten namelijk wel een beetje, en de hoeveelheid olie in de bak is zeer nouw bemeten...
Ik haal uit je ondertitel dat je bus nu meer dan 4,2 ton heeft gedraaid? En de olie is vervangen bij 2,2 ton?
Idd olie vervangen op 2, 2. Revisiebedrijf gaat in ieder geval de bak volledig vol kappen. Ik zal over 60000km de olie maar laten nazien? Als ie er dan nog is. Op de lager achter het 5de tandwiel zat geen speling
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex) :muur :huilen
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg :yes
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door fietsensloper »

Goedzo! En dan is mijn advies: laat bij elke beurt goed de olie peilen in de bak en elke 60000 gewoon vervangen. Kost niet de wereld en kan een hoop ellende schelen.
Eerder was de olie heel dik in de bak en hoefde die in principe nooit vervangen worden, wat dus ook nog heel veel mensen zegen... maar de olie in de bakken van tegenwoordig is heel dun en dus ook veel sneller uitgewerkt...
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
dregu
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 dec 2014, 19:01

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door dregu »

fietsensloper schreef:Goedzo! En dan is mijn advies: laat bij elke beurt goed de olie peilen in de bak en elke 60000 gewoon vervangen. Kost niet de wereld en kan een hoop ellende schelen.
Eerder was de olie heel dik in de bak en hoefde die in principe nooit vervangen worden, wat dus ook nog heel veel mensen zegen... maar de olie in de bakken van tegenwoordig is heel dun en dus ook veel sneller uitgewerkt...
Vanaf nu iedere 60000km andere olie in de bak. Hopelijk mag ik deze nog veel vervangen. Dat gaat natuurlijk liggen aan welke kosten dat er nog gaan komen.
Als het teveel gaat worden gaan we voor de T6.
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex) :muur :huilen
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: revisie/herstelling/ruil versnellingsbak 1. 9l 4cyl

Bericht door Multivan Generation »

dregu schreef:Als het teveel gaat worden gaan we voor de T6.
Dat gaat in ieder geval meer kosten :zwaai
Plaats reactie