Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

trillen/schokken motor

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

trillen/schokken motor

Bericht door miniman »

Heb al een tijdje last dat de motor schokt bij het optrekken en soms bromt bij het afremmen op de motor. Ook tijdens het rijden op constante snelheid gaat de motor soms schokken. Enkele weken terug zijn de bovenste steunen al vervangen en sindsdien is het me opgevallen dat er bij stationair draaien en tot iets van 1500-1700 toeren een davering in de wagen zit, zowel tijdens rijden en stilstand in neutraal en ingetrapte koppeling. Motor beweegt ook.

Heb vermoeden dat het de onderste versnellingsbaksteun is die gescheurd/los is. Klopt onderdeelnummer 701399201H voor een '91 AAB?
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: trillen/schokken motor

Bericht door miniman »

en welk type verstuivers zit er in de AAB? Denk dat deze ook stilaan op hun einde lopen, vermogen begint te zakken en motor begint wat te roken, vooral bij het starten. Kilometerstand is nu bijna 339000.
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: trillen/schokken motor

Bericht door miniman »

Welk vliegwiel zit er eigenlijk in de vroege AAB motoren? enkelvoudig of 2 massa?
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: trillen/schokken motor

Bericht door Olaf »

Zit een gewoon vliegwiel in. Ik heb het schokken toen opgelost met het reviseren van de verstuivers, en het exact op tijd zetten van de brandstof pomp.

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: trillen/schokken motor

Bericht door miniman »

Dacht al dat het nog een gewoon vliegwiel is. In koppelingspedaal merk ik geen trillingen maar had al ergens gezien dat er AAB motoren zijn met 2 massa.
Pomp was ik al van plan om eens te controleren of die nog op tijd stond, moet laatste half jaar iedere keer manuele inspuitvervroeging opentrekken om te starten, ook bij warme motor. Verstuivers zijn nog nooit vervangen of gereviseerd en begin sterk vermoeden te hebben dat er ten minste 1 begint te lekken dus deze worden vervangen, heb de tijd niet om ze te reviseren vermits de T4 constant wordt gebruikt. Nu nog weten welk type er in hoort :knipoog

Gloeikaarsen zullen ook aan vervanging toe zijn, voorgloeien duurt tegenwoordig lang en op koude dagen merkbaar dat er 1 niet 100% werkt.

Onderste steun van de versnellingsbak zal ook aan vervanging toe zijn denk ik, is sowieso beweging merkbaar aan de versnellingspook.
Plaats reactie