Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nalooppomp, altijd?

vragen over de T4
Plaats reactie
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Nalooppomp, altijd?

Bericht door Mercury »

dag,

Voordat ik op vakantie ga wil ik zoveel mogelijk de zaakjes voor elkaar hebben. Ik ben nu bezig met het koelsysteem, die doet weer wat hij moet doen. Er was veel niet goed, alleen de hofge temp fan deed het, radiateur lek en de lamellen zaten vast.

Klopt het dat niet alle T4's een nalooppomp hebben? Ik heb een 1992 AAB zonder airco.

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nalooppomp, altijd?

Bericht door Pascal-141 »

T4 heeft altijd een nalooppomp
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Nalooppomp, altijd?

Bericht door Mercury »

Waar moet ik zoeken? Ik kan hem niet vinden. Richting thermostaathuis? Starter? Vanonder, motorplaat eraf?

Ik wil hem graag testen. Hoe essentieel is deze pomp. Ik heb nog nooit iets horen nadraaien.

Alvast bedankt,

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Nalooppomp, altijd?

Bericht door miniman »

Motorplaat kan je best verwijderen om er bij te kunnen. Zit net voor het blok onderaan de motor aan versnellingsbakzijde.

Heb net even foto genomen, rij nu toch even rond zonder beschermplaat

Afbeelding
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Nalooppomp, altijd?

Bericht door miniman »

Normaal hoor je na het stilleggen nog een paar minuten de pomp zoemen, niet dat het echt duidelijk hoorbaar is, je moet er echt op letten. Is toch redelijk essencieel omdat dit zorgt dat de koelvloeistof nog even door radiator stroomt om wat af te koelen zodat er minder thermische spanningen in de motor zijn. Als motor heel warm staat draait de koelventilator nog even na en dan is het wel nodig dat de koelvloeistof nog rond gepomp word
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Nalooppomp, altijd?

Bericht door Mercury »

Bedankt voor de info, ik ga hem morgen controleren of hij nog functioneert.
Top!

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
sanderr
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 mei 2012, 14:31
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Nalooppomp, altijd?

Bericht door sanderr »

Die zal ik ook gelijk controleren, want ik heb de boel nu toch ook los. Bedankt voor de foto miniman!
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Nalooppomp, altijd?

Bericht door Harm »

Volgens mij hoeft de nalooppomp niet altijd te draaien na een rit.
Ik hoor die van mij alleen hooguit enkele minuten draaien wanneer de motor duidelijk aan de warmte kant is, bijvoorbeeld direct na een lange klim met lage snelheid in de bergen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nalooppomp, altijd?

Bericht door Pascal-141 »

Harm schreef:Volgens mij hoeft de nalooppomp niet altijd te draaien na een rit.
Ik hoor die van mij alleen hooguit enkele minuten draaien wanneer de motor duidelijk aan de warmte kant is, bijvoorbeeld direct na een lange klim met lage snelheid in de bergen.
Inderdaad , dat pompje werkt nauwelijks , als het koelcircuit in goede staat is.
Bij een tdi motor werkt het al bijna helemaal niet , want die koelen zo al heel goed.

Als het pompje zou draaien , dan zullen tegelijkertijd bijna zeker ook de ventilatoren draaien , dat is tenslotte de bedoeling van dat nalooppompje : wanneer de motor uitgezet word , valt ook de waterpomp vd motor stil , hierdoor is er dan geen koeling meer , en zal het blok eerst nog wat verder opwarmen vooraleer af te koelen , als de motortemperatuur vrij hoog is op het moment dat je de motor uitzet , dan zal het nalooppompje de werking van de waterpomp overnemen , in combinatie met de ventilatoren , op die manier koelt het koelwater een paar graden af , en dat is voldoende .

Als je ondervind dat het nalooppompje en ventilatoren regelmatig draaien nadat je de motor uitzet , dan zou ik het hele koelsysteem zeker eens goed reinigen met goede producten , en de radiator van buitenaf ook goed reinigen , zodat de rijwind er optimaal doorheen kan , en ook de werking van de lamelleringen controleren.

Een 1.9 en 2.4 blok kan het met heel warm weer wel wat lastiger krijgen qua temperatuur , maar een tdi zou daar zeker geen probleem mee mogen hebben.
Zelfs met zware aanhangers erachter , hoor ik zelden de nalooppompje en de ventilatoren nadraaien . Bij mijn zwarte T4 (tdi) heb ik op 1,5 jaar en 35.000km nog maar 1x de ventilatoren horen nadraaien na het stilleggen , en dat was na een heel stevige rit op de snelweg met een zware aanhanger erachter.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nalooppomp, altijd?

Bericht door Pascal-141 »

Mercury schreef:Waar moet ik zoeken? Ik kan hem niet vinden. Richting thermostaathuis? Starter? Vanonder, motorplaat eraf?

Ik wil hem graag testen. Hoe essentieel is deze pomp. Ik heb nog nooit iets horen nadraaien.

Alvast bedankt,

Groeten,

Adam
Je kan het pompje duidelijk zien hangen als je de motorkap opent , voor de auto gaat staan en dan over de slotdrager (waar de radiator onder zit) naar beneden kijkt , daar zit het pompje . Tussen motor en radiator zeg maar .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Nalooppomp, altijd?

Bericht door Mercury »

Gevonden en hij doet het!

Dank voor alle info en hulp,

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Nalooppomp, altijd?

Bericht door Rob Motard »

ik heb zelf dit pompje vervangen in mijn 2.4 aab maar hoe kan ik nu testen of hij het effectief doet?
Plaats reactie