Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radiator T4 vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
sanderr
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 mei 2012, 14:31
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Radiator T4 vervangen

Bericht door sanderr »

Ik had dus last van een lekkende radiator, want ik kon er elke week zo'n liter koelvloeistof ingooien en dan ging het koelvloeistoflampje in de loop van de week knipperen. Niet handig dus. Even kijken onder de motorkap gaf al een hint dat het niet goed gaat met de radiator:
Afbeelding
Dat is niet goed niet.

Gelukkig had ik al wat kluservaring met de radiatoren, want ik had de fans al eens vervangen (in Ierland). Dus de 2x2 M6's bovenop losgehaald, radiator opgetild en naar voren gekanteld en toen druppelde het er uit. Afbeelding

Het lek zit dus (van voren gezien) rechtsonder. Het kantelmechanisme heb ik losgehaald door de borgpen door de schanieren te duwen. Nam aan dat dat zo bedoeld was, en toen kon ik de boel helemaal loshalen (de slangen nog niet natuurlijk).

Voordat ik koelvloeistof aftapte heb ik de bus op bokken gezet (wel even een blokje achter de achterwielen) en de onderplaat losgehaald. Toen onderin de motor de dikke koelleiding losgehaald en koelvloeistof uit laten lopen (+/- 10 liter) en in een emmer laten lopen terwijl ik een kopje thee dronk. Toen dat uitgedruppeld was, heb ik de rest losgehaald (stuurbekrachtingsoliekoeling, slangen). Nu heb ik de radiator los, alleen zijn er twee schroeven afgebroken: Afbeelding.

De voorkant wilde wel los, dat was gewoon een kwestie van een paar popnageltjes doorboren. Dus nu de nieuwe er maar weer in. Zijn daar nog bepaalde maten voor? De mijne is/was 74x37,5 cm.

Nu maar hopen dat ik snel een vervangende radiator heb, want het ziet er toch wat naakt uit zo:
Afbeelding
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Radiator T4 vervangen

Bericht door Mercury »

Ik heb 3 weken geleden hetzelfde gedaan. Gelijk de lamellen vast gezet, deze functioneerden niet meer. €50 voor de radiateur inclusief verzenden. Nu komt het systeem mooi op druk en blijft het wijzertje mooi laag staan.
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Radiator T4 vervangen

Bericht door frank884 »

Mercury schreef: Nu komt het systeem mooi op druk en blijft het wijzertje mooi laag staan.
Ik heb helemaal geen druk op dat systeem staan
Waarom zou ik dat onder druk willen hebben??

de koeling heeft gigantisch veel capaciteit over bij de ACV motor
geen druk erop is ook minder snel kans op problemen door lekkage.s
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Radiator T4 vervangen

Bericht door Mercury »

frank884 schreef:
Ik heb helemaal geen druk op dat systeem staan
Waarom zou ik dat onder druk willen hebben??
Afbeelding

Hogere druk, hoger kookpunt. Je wilt dit kookpunt niet bereiken want dan krijg je erg veel gasvorming en druk..... Dus je systeem wordt dan een aantal graden minder kritisch. Ook is dan het temperatuurverschil met de omgeving groter en kun je beter de energie afvoeren. Ook gunstiger. De druk ontstaat vanzelf door het uitzetten van de lucht in je systeem. Een indicatie dat je een lek in je systeem hebt is dat je geen druk hebt.

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
sanderr
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 mei 2012, 14:31
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Radiator T4 vervangen

Bericht door sanderr »

Mercury schreef:Ik heb 3 weken geleden hetzelfde gedaan. Gelijk de lamellen vast gezet, deze functioneerden niet meer. €50 voor de radiateur inclusief verzenden. Nu komt het systeem mooi op druk en blijft het wijzertje mooi laag staan.
Die lamellen zal ik ook nakijken. Er zat trouwens echt een boel troep onderaan de radiator. Met name wespen, want die zijn wat taaier.
sanderr
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 mei 2012, 14:31
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Radiator T4 vervangen

Bericht door sanderr »

sanderr schreef:
Mercury schreef:Ik heb 3 weken geleden hetzelfde gedaan. Gelijk de lamellen vast gezet, deze functioneerden niet meer.
Die lamellen zal ik ook nakijken. Er zat trouwens echt een boel troep onderaan de radiator. Met name wespen, want die zijn wat taaier.
Mijn lamellen functioneerden nog wel prima, en ik heb een nieuwe radiator ingezet. Nu blijft alles weer netjes koel zonder dat alles nat wordt. :)
Plaats reactie