Ik had dus last van een lekkende radiator, want ik kon er elke week zo'n liter koelvloeistof ingooien en dan ging het koelvloeistoflampje in de loop van de week knipperen. Niet handig dus. Even kijken onder de motorkap gaf al een hint dat het niet goed gaat met de radiator:
Dat is niet goed niet.
Gelukkig had ik al wat kluservaring met de radiatoren, want ik had de fans al eens vervangen (in Ierland). Dus de 2x2 M6's bovenop losgehaald, radiator opgetild en naar voren gekanteld en toen druppelde het er uit.
Het lek zit dus (van voren gezien) rechtsonder. Het kantelmechanisme heb ik losgehaald door de borgpen door de schanieren te duwen. Nam aan dat dat zo bedoeld was, en toen kon ik de boel helemaal loshalen (de slangen nog niet natuurlijk).
Voordat ik koelvloeistof aftapte heb ik de bus op bokken gezet (wel even een blokje achter de achterwielen) en de onderplaat losgehaald. Toen onderin de motor de dikke koelleiding losgehaald en koelvloeistof uit laten lopen (+/- 10 liter) en in een emmer laten lopen terwijl ik een kopje thee dronk. Toen dat uitgedruppeld was, heb ik de rest losgehaald (stuurbekrachtingsoliekoeling, slangen). Nu heb ik de radiator los, alleen zijn er twee schroeven afgebroken: .
De voorkant wilde wel los, dat was gewoon een kwestie van een paar popnageltjes doorboren. Dus nu de nieuwe er maar weer in. Zijn daar nog bepaalde maten voor? De mijne is/was 74x37,5 cm.
Nu maar hopen dat ik snel een vervangende radiator heb, want het ziet er toch wat naakt uit zo:
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Radiator T4 vervangen
Re: Radiator T4 vervangen
Ik heb 3 weken geleden hetzelfde gedaan. Gelijk de lamellen vast gezet, deze functioneerden niet meer. €50 voor de radiateur inclusief verzenden. Nu komt het systeem mooi op druk en blijft het wijzertje mooi laag staan.
Re: Radiator T4 vervangen
Ik heb helemaal geen druk op dat systeem staanMercury schreef: Nu komt het systeem mooi op druk en blijft het wijzertje mooi laag staan.
Waarom zou ik dat onder druk willen hebben??
de koeling heeft gigantisch veel capaciteit over bij de ACV motor
geen druk erop is ook minder snel kans op problemen door lekkage.s
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Radiator T4 vervangen
frank884 schreef:
Ik heb helemaal geen druk op dat systeem staan
Waarom zou ik dat onder druk willen hebben??
Hogere druk, hoger kookpunt. Je wilt dit kookpunt niet bereiken want dan krijg je erg veel gasvorming en druk..... Dus je systeem wordt dan een aantal graden minder kritisch. Ook is dan het temperatuurverschil met de omgeving groter en kun je beter de energie afvoeren. Ook gunstiger. De druk ontstaat vanzelf door het uitzetten van de lucht in je systeem. Een indicatie dat je een lek in je systeem hebt is dat je geen druk hebt.
Groeten,
Adam
Re: Radiator T4 vervangen
Die lamellen zal ik ook nakijken. Er zat trouwens echt een boel troep onderaan de radiator. Met name wespen, want die zijn wat taaier.Mercury schreef:Ik heb 3 weken geleden hetzelfde gedaan. Gelijk de lamellen vast gezet, deze functioneerden niet meer. €50 voor de radiateur inclusief verzenden. Nu komt het systeem mooi op druk en blijft het wijzertje mooi laag staan.
Re: Radiator T4 vervangen
Mijn lamellen functioneerden nog wel prima, en ik heb een nieuwe radiator ingezet. Nu blijft alles weer netjes koel zonder dat alles nat wordt. :)sanderr schreef:Die lamellen zal ik ook nakijken. Er zat trouwens echt een boel troep onderaan de radiator. Met name wespen, want die zijn wat taaier.Mercury schreef:Ik heb 3 weken geleden hetzelfde gedaan. Gelijk de lamellen vast gezet, deze functioneerden niet meer.