Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

inbouw andere motor T4 2.4

vragen over de T4
Plaats reactie
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

inbouw andere motor T4 2.4

Bericht door Antonio Due »

Hallo, wie kan mij vertellen of het mogelijk is mijn T4 2.4 1995 te voorzien van een modernere motor? Welke problemen kom ik tegen? Aanleiding voor de overweging is de kilometerstand/slijtagegeluiden en het verhaal over de straks 'verplichte' roetfilter.

Alvast dank,
John
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: inbouw andere motor T4 2.4

Bericht door Bikeman »

Hallo John,

Als ik me niet vergis worden de auto voor de milieu eisen niet getest (bv roetmeting) maar volgens een datum!
Bijvoorbeeld, vanaf bouwjaar 2010 moeten auto's voldoen aan de euro 3 norm, dan zullen ze de datum van jan 2010 pakken als invoer datum.
Dus even kort door de bocht, jou auto is van 1995 dan komt hij niet in aanmerking voor de milieu eisen ongeacht wat voor motor er in zit.
Ik denk dat het op deze manier gaat, zo gaat het nl met alle in gevoerde regels.

Het is krom maar dat zijn deze regels toch al.

Zal me zelf twee keer bedenken om om milieu redenen een andere motor te gaan monteren.

De data zijn fictief, heb een aantal gegevens gebruikt als voorbeeld ter verduidelijking.

Groet Ab
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: inbouw andere motor T4 2.4

Bericht door Antonio Due »

Dag Ab,

Dank voor je bericht. Waarschijnlijk heb je gelijk wat de roetfilter betreft. Ik ben gek op mijn T4 en wil hem niet weg doen vanwege wat bijgeluiden (versnellingsbak en mogelijk overige aandrijving) en vraag me af of revisie of andere motor met/of alleen aandrijfdeel kan helpen. In dat verband was er de vraag of de motor zomaar kan worden vervangen voor een moderner type. Heb je daar een idee over?

John
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inbouw andere motor T4 2.4

Bericht door Multivan Generation »

john hawinkels schreef:Dag Ab,

Dank voor je bericht. Waarschijnlijk heb je gelijk wat de roetfilter betreft. Ik ben gek op mijn T4 en wil hem niet weg doen vanwege wat bijgeluiden (versnellingsbak en mogelijk overige aandrijving) en vraag me af of revisie of andere motor met/of alleen aandrijfdeel kan helpen. In dat verband was er de vraag of de motor zomaar kan worden vervangen voor een moderner type. Heb je daar een idee over?

John
Je bus blijft even oud, dus maakt voor de regelgeving niet uit.. :zwaai
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: inbouw andere motor T4 2.4

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:
john hawinkels schreef:Dag Ab,

Dank voor je bericht. Waarschijnlijk heb je gelijk wat de roetfilter betreft. Ik ben gek op mijn T4 en wil hem niet weg doen vanwege wat bijgeluiden (versnellingsbak en mogelijk overige aandrijving) en vraag me af of revisie of andere motor met/of alleen aandrijfdeel kan helpen. In dat verband was er de vraag of de motor zomaar kan worden vervangen voor een moderner type. Heb je daar een idee over?

John
Je bus blijft even oud, dus maakt voor de regelgeving niet uit.. :zwaai
Als stop je er een euro 6 motor in bij wijze van spreken
het is alleen gebaseerd op het bouwjaar van de bus
(dat is industie politiek) maar dat is ook met het rijden op Gas wat schoner is dan benzine
maar toch betaal je meer MRB
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: inbouw andere motor T4 2.4

Bericht door Harry 341 »

En nu het antwoord op je vraag,ja...het is mogelijk om er (bijv) een 2.5 TDI in te hangen...kost wat (moeite en geld)....maar dan heb je ook wat.
Zou wel tevens de assen/remmerij wisselen.
Is al veel vaker gedaan..
Grt Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inbouw andere motor T4 2.4

Bericht door Multivan Generation »

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: inbouw andere motor T4 2.4

Bericht door odorf »

Buiten de 'roetfilter-heffing' van de provincie, om eventuele milieuzones in te mogen is een inbouw van een nieuwere motor (ook economisch gezien) volgens mij geen optie.

Qua milieuzones is iedere gemeente zijn eigen beleid aan het bepalen, omdat er op dit gebied geen landelijke wetgeving is.
In Utrecht wordt -voor zover ik begreep- inderdaad alleen naar bouwjaar gekeken.

Voor Rotterdam lijkt er voorlopig nog een kleine opening:
Rijnmond schrijft, naar aanleiding van de uitspraak van de Gemeenteraad: Daarnaast moet er beter worden gecontroleerd of auto’s wel daadwerkelijk ‘vies’ zijn en moet men dat ook kunnen aantonen met een APK-rapport.


Hier lees ik gemakshalve uit dat als je een apk rapport hebt dat aantoont dat jouw auto 'minder vies is' je kans hebt dat je in aanmerking zou kunnen komen voor een ontheffing. Dus op zoek naar een 'loyale' keurmeester :groteogen totdat dit ook wordt dichtgetimmerd. :bonk
Want er kan volgens mij bij de apk alleen worden gecontroleerd op Roet, en niet op fijnstof etc. En al dit detailbeleid wordt op dit moment nog uitgestippeld. Vaagheid alom.

Maar ik begrijp je twijfels John, als er toch zulk onderhoud aan zit te komen, waarom dan niet meteen goed doen. :toppie
Ik zit soms met soortgelijke twijfels. Maar helaas kun je qua politiek er niet van op aan.
Als het al snel helemaal duidelijk wordt, volgend jaar kan bij wijze van spreken alles weer anders zijn.

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: inbouw andere motor T4 2.4

Bericht door frank884 »

De Duitsers kijken met hun milieu zone's en dat zijn er heel veel
ook alleen maar naar het bouwjaar.

Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2005 zijn euro 4 ofwel een groene sticker
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: inbouw andere motor T4 2.4

Bericht door whizzi »

frank884 schreef:De Duitsers kijken met hun milieu zone's en dat zijn er heel veel
ook alleen maar naar het bouwjaar.
Dat is onjuist. Ze kijken naar de sticker, niet naar het bouwjaar.
Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2005 zijn euro 4 ofwel een groene sticker
Ook niet per definitie, dat moet ook gekeurd worden.

Alleen kun je, als je bewijs hebt dat er een katalysator is ingebouwd, bij de ANWB voor elke T4 ook gewoon een groene sticker krijgen. Is het de moeite waard? Ik denk zelf van niet. De boete bedraagt 30 of 60 euro en er wordt nauwelijks op gecontroleerd (alleen maar door parkeerwachters of als je toevallig voor iets anders wordt aangehouden, politie controleert dus niet actief).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: inbouw andere motor T4 2.4

Bericht door vw_camper »

whizzi schreef: Alleen kun je, als je bewijs hebt dat er een katalysator is ingebouwd, bij de ANWB voor elke T4 ook gewoon een groene sticker krijgen.
Dat klopt niet. Misschien bedoel je een roetfilter en dan geldt het nog niet voor elke T4.
Groeten, Bert
Plaats reactie