Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
inbouw andere motor T4 2.4
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
inbouw andere motor T4 2.4
Hallo, wie kan mij vertellen of het mogelijk is mijn T4 2.4 1995 te voorzien van een modernere motor? Welke problemen kom ik tegen? Aanleiding voor de overweging is de kilometerstand/slijtagegeluiden en het verhaal over de straks 'verplichte' roetfilter.
Alvast dank,
John
Alvast dank,
John
Re: inbouw andere motor T4 2.4
Hallo John,
Als ik me niet vergis worden de auto voor de milieu eisen niet getest (bv roetmeting) maar volgens een datum!
Bijvoorbeeld, vanaf bouwjaar 2010 moeten auto's voldoen aan de euro 3 norm, dan zullen ze de datum van jan 2010 pakken als invoer datum.
Dus even kort door de bocht, jou auto is van 1995 dan komt hij niet in aanmerking voor de milieu eisen ongeacht wat voor motor er in zit.
Ik denk dat het op deze manier gaat, zo gaat het nl met alle in gevoerde regels.
Het is krom maar dat zijn deze regels toch al.
Zal me zelf twee keer bedenken om om milieu redenen een andere motor te gaan monteren.
De data zijn fictief, heb een aantal gegevens gebruikt als voorbeeld ter verduidelijking.
Groet Ab
Als ik me niet vergis worden de auto voor de milieu eisen niet getest (bv roetmeting) maar volgens een datum!
Bijvoorbeeld, vanaf bouwjaar 2010 moeten auto's voldoen aan de euro 3 norm, dan zullen ze de datum van jan 2010 pakken als invoer datum.
Dus even kort door de bocht, jou auto is van 1995 dan komt hij niet in aanmerking voor de milieu eisen ongeacht wat voor motor er in zit.
Ik denk dat het op deze manier gaat, zo gaat het nl met alle in gevoerde regels.
Het is krom maar dat zijn deze regels toch al.
Zal me zelf twee keer bedenken om om milieu redenen een andere motor te gaan monteren.
De data zijn fictief, heb een aantal gegevens gebruikt als voorbeeld ter verduidelijking.
Groet Ab
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
Re: inbouw andere motor T4 2.4
Dag Ab,
Dank voor je bericht. Waarschijnlijk heb je gelijk wat de roetfilter betreft. Ik ben gek op mijn T4 en wil hem niet weg doen vanwege wat bijgeluiden (versnellingsbak en mogelijk overige aandrijving) en vraag me af of revisie of andere motor met/of alleen aandrijfdeel kan helpen. In dat verband was er de vraag of de motor zomaar kan worden vervangen voor een moderner type. Heb je daar een idee over?
John
Dank voor je bericht. Waarschijnlijk heb je gelijk wat de roetfilter betreft. Ik ben gek op mijn T4 en wil hem niet weg doen vanwege wat bijgeluiden (versnellingsbak en mogelijk overige aandrijving) en vraag me af of revisie of andere motor met/of alleen aandrijfdeel kan helpen. In dat verband was er de vraag of de motor zomaar kan worden vervangen voor een moderner type. Heb je daar een idee over?
John
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: inbouw andere motor T4 2.4
Je bus blijft even oud, dus maakt voor de regelgeving niet uit..john hawinkels schreef:Dag Ab,
Dank voor je bericht. Waarschijnlijk heb je gelijk wat de roetfilter betreft. Ik ben gek op mijn T4 en wil hem niet weg doen vanwege wat bijgeluiden (versnellingsbak en mogelijk overige aandrijving) en vraag me af of revisie of andere motor met/of alleen aandrijfdeel kan helpen. In dat verband was er de vraag of de motor zomaar kan worden vervangen voor een moderner type. Heb je daar een idee over?
John
Re: inbouw andere motor T4 2.4
Als stop je er een euro 6 motor in bij wijze van sprekenMultivan Generation schreef:Je bus blijft even oud, dus maakt voor de regelgeving niet uit..john hawinkels schreef:Dag Ab,
Dank voor je bericht. Waarschijnlijk heb je gelijk wat de roetfilter betreft. Ik ben gek op mijn T4 en wil hem niet weg doen vanwege wat bijgeluiden (versnellingsbak en mogelijk overige aandrijving) en vraag me af of revisie of andere motor met/of alleen aandrijfdeel kan helpen. In dat verband was er de vraag of de motor zomaar kan worden vervangen voor een moderner type. Heb je daar een idee over?
John
het is alleen gebaseerd op het bouwjaar van de bus
(dat is industie politiek) maar dat is ook met het rijden op Gas wat schoner is dan benzine
maar toch betaal je meer MRB
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: inbouw andere motor T4 2.4
En nu het antwoord op je vraag,ja...het is mogelijk om er (bijv) een 2.5 TDI in te hangen...kost wat (moeite en geld)....maar dan heb je ook wat.
Zou wel tevens de assen/remmerij wisselen.
Is al veel vaker gedaan..
Grt Harry
Zou wel tevens de assen/remmerij wisselen.
Is al veel vaker gedaan..
Grt Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: inbouw andere motor T4 2.4
Buiten de 'roetfilter-heffing' van de provincie, om eventuele milieuzones in te mogen is een inbouw van een nieuwere motor (ook economisch gezien) volgens mij geen optie.
Qua milieuzones is iedere gemeente zijn eigen beleid aan het bepalen, omdat er op dit gebied geen landelijke wetgeving is.
In Utrecht wordt -voor zover ik begreep- inderdaad alleen naar bouwjaar gekeken.
Voor Rotterdam lijkt er voorlopig nog een kleine opening:
Rijnmond schrijft, naar aanleiding van de uitspraak van de Gemeenteraad: Daarnaast moet er beter worden gecontroleerd of auto’s wel daadwerkelijk ‘vies’ zijn en moet men dat ook kunnen aantonen met een APK-rapport.
Hier lees ik gemakshalve uit dat als je een apk rapport hebt dat aantoont dat jouw auto 'minder vies is' je kans hebt dat je in aanmerking zou kunnen komen voor een ontheffing. Dus op zoek naar een 'loyale' keurmeester totdat dit ook wordt dichtgetimmerd.
Want er kan volgens mij bij de apk alleen worden gecontroleerd op Roet, en niet op fijnstof etc. En al dit detailbeleid wordt op dit moment nog uitgestippeld. Vaagheid alom.
Maar ik begrijp je twijfels John, als er toch zulk onderhoud aan zit te komen, waarom dan niet meteen goed doen.
Ik zit soms met soortgelijke twijfels. Maar helaas kun je qua politiek er niet van op aan.
Als het al snel helemaal duidelijk wordt, volgend jaar kan bij wijze van spreken alles weer anders zijn.
Succes,
Odorf
Qua milieuzones is iedere gemeente zijn eigen beleid aan het bepalen, omdat er op dit gebied geen landelijke wetgeving is.
In Utrecht wordt -voor zover ik begreep- inderdaad alleen naar bouwjaar gekeken.
Voor Rotterdam lijkt er voorlopig nog een kleine opening:
Rijnmond schrijft, naar aanleiding van de uitspraak van de Gemeenteraad: Daarnaast moet er beter worden gecontroleerd of auto’s wel daadwerkelijk ‘vies’ zijn en moet men dat ook kunnen aantonen met een APK-rapport.
Hier lees ik gemakshalve uit dat als je een apk rapport hebt dat aantoont dat jouw auto 'minder vies is' je kans hebt dat je in aanmerking zou kunnen komen voor een ontheffing. Dus op zoek naar een 'loyale' keurmeester totdat dit ook wordt dichtgetimmerd.
Want er kan volgens mij bij de apk alleen worden gecontroleerd op Roet, en niet op fijnstof etc. En al dit detailbeleid wordt op dit moment nog uitgestippeld. Vaagheid alom.
Maar ik begrijp je twijfels John, als er toch zulk onderhoud aan zit te komen, waarom dan niet meteen goed doen.
Ik zit soms met soortgelijke twijfels. Maar helaas kun je qua politiek er niet van op aan.
Als het al snel helemaal duidelijk wordt, volgend jaar kan bij wijze van spreken alles weer anders zijn.
Succes,
Odorf
Re: inbouw andere motor T4 2.4
De Duitsers kijken met hun milieu zone's en dat zijn er heel veel
ook alleen maar naar het bouwjaar.
Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2005 zijn euro 4 ofwel een groene sticker
ook alleen maar naar het bouwjaar.
Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2005 zijn euro 4 ofwel een groene sticker
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: inbouw andere motor T4 2.4
Dat is onjuist. Ze kijken naar de sticker, niet naar het bouwjaar.frank884 schreef:De Duitsers kijken met hun milieu zone's en dat zijn er heel veel
ook alleen maar naar het bouwjaar.
Ook niet per definitie, dat moet ook gekeurd worden.Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2005 zijn euro 4 ofwel een groene sticker
Alleen kun je, als je bewijs hebt dat er een katalysator is ingebouwd, bij de ANWB voor elke T4 ook gewoon een groene sticker krijgen. Is het de moeite waard? Ik denk zelf van niet. De boete bedraagt 30 of 60 euro en er wordt nauwelijks op gecontroleerd (alleen maar door parkeerwachters of als je toevallig voor iets anders wordt aangehouden, politie controleert dus niet actief).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Re: inbouw andere motor T4 2.4
Dat klopt niet. Misschien bedoel je een roetfilter en dan geldt het nog niet voor elke T4.whizzi schreef: Alleen kun je, als je bewijs hebt dat er een katalysator is ingebouwd, bij de ANWB voor elke T4 ook gewoon een groene sticker krijgen.
Groeten, Bert