Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

raar metaal geluid bij het remmen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

raar metaal geluid bij het remmen

Bericht door MiNiER »

Beste weetjewellers.

Gisteren is mijn pakking van de vacuümpomp vervangen. Zie foto's voor waar deze is gemonteerd. Ik weet niet of ik de juiste benaming heb.
Na deze reparatie viel mij op dat er vreemd geluid komt bij het remmen. Als de bus tot stilstand kom bij het remmen, hoor ik achteraf een schurend(klikkend kort) metaal geluidje. Dit hoor ik pas nadat de bus is gestopt. Dus niet wanneer de bus nog aan het rollen is, maar een soort achteraf geluid. Het geluid verdwijnt als snel weer. Maakt niet uit of ik meteen de pedaal loslaat. Dus nogmaals voor de duidelijkheid, gebeurt alleen als de bus gestopt is, nadat ik het rempedaal heb ingedrukt(logisch, dat de bus dan tot stilstand komt :nuts ) en deze nog even ingedrukt houdt en dan komt het raar geluidje.

Wat zou er aan de hand zijn en ik moet morgen minimaal 150 kilometer rijden. Is dit verstandig?
Vacuümpomp??
Vacuümpomp??

Voor de liefhebbers, als het plaatje onduidelijk is kan ik het ook opsturen...
gr.
Minier
Laatst gewijzigd door MiNiER op 10 jul 2015, 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: raar metaal geluid bij het remmen

Bericht door LAYCA »

Op het moment dat je het rempedaal gebruikt maakt de vacuümpomp een grotere slag om de rembekrachtiging van vacuüm te voorzien.
(hulpkracht bij remmen)
Komt dit geluid mogelijk van de vacuümpomp??

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: raar metaal geluid bij het remmen

Bericht door Bikeman »

Om het geluid van de vacuümpomp te lokaliseren kun je met de motorkap open de motor stationair laten lopen.
Meestal begint hij dan na een poosje te tikken, ook als je voor het stoplicht staat te wachten.
Als hij dan tikt (best een hard geluid) dan trap je pompend op het rempedaal, hierdoor verbruik je vacuüm en stopt (meestal) het tikken.
Controleer ook nog even het oliepijl, als dit laag is wil de vacuümpomp ook nog wel eens gaan tikken.

Suc6 Ab

Ps als hij dan stopt met tikken zit het probleem in de pomp.
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: raar metaal geluid bij het remmen

Bericht door RichardK »

Kan het niet gewoon een remblok zijn die op is!?
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: raar metaal geluid bij het remmen

Bericht door Bikeman »

Jij zegt ik hoor een vreemd geluid als de bus is gestopt !!
Dus de bus rijd NIET meer en kan dan ook geen remblok geluiden meer maken.
Maar als je bedoeld dat het geluid bij het tot stilstand komen optreed? dan zou dat natuurlijk ook kunnen.
Maar de test voor de vacuümpomp kost geen moeite en vergt alleen een minuutje tijd.

Suc6 Ab
Plaats reactie