Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Niet op vakantie!

vragen over de T5
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Niet op vakantie!

Bericht door Fransoos »

Vanmorgen vertrokken naar het zuiden vanuit Geleen bij Maastricht, harde tegenwind en de caravan eraan van1400kg. Op de snelweg al een keer in noodloop, gereset, goed gegaan tot achter Luik toen bij de bekende berg 5 maal in noodloop en amper boven gekomen. In een plaats daar naar een VW dealer: helaas geen tijd om hem even uit te lezen. Toen maar besloten om te draaien en weer naar huis, nu wind in de rug en geen hellingen dus niets aan de hand. Thuis naar de dealer, uitgelezen: turbodruk te hoog dus nieuwe turbo zeggen ze araison van 1400,00 euro. Geen enkele garage in de buurt had tijd, ik kan pas vandaag over een week in Roermond terecht. Vind het maar vreemd, ik heb de auto een half jaar, 3000km ermee gereden en ooit een keer noodloop gehad, nu ook zonder caravan niet in noodloop te krijgen! Toch een defekte turbo? Het is een 2.5 axd handgeschakeld uit 2003 en net 200000 gelopen
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Pim 328 »

Als jij een turbo regelt dan zet ik hem vrijdag avond er op of als je hem eerder kunt regelen morgenavond.

Komt vaker voor bij de axd motoren. Turbo blijft dan vasthangen, waardoor de motor in noodloop gaat.

stuur me anders maar even een pb
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Pim 328 »

je hebt pb
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Fransoos »

Dankzij Pim328 die vrijdag een nwe turbo heeft geplaatst toch op vakantie kunnen gaan! Na een prima reis zitten we bij Avignon in de zon. Wat loopt dat geweldig zo'n T5 met de caravan eraan! Was voor ons de eerste keer. Vroeger wel met diverse Volvo's zelfs een 850 T5 maar dat haalt het niet bij de bus qua stabiliteit, kracht en verbruik! Vooral op de snelweg op de cc berg op berg af continu 110, perfekt. We blijven nog even genieten.
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Gobert »

Gave actie van Pim!

Moeten er dan nog foutcodes uit de computer gehaald worden?
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Fransoos »

Ik weet niet of Pim dat gedaan heeft maar ik veronderstel dat hij de computer uitgelezen heeft en gereset.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Multivan Generation »

Is er ook onderzoek gedaan naar de oorzaak van de defecte turbo?
Voor hetzelfde geld is het, eventueel aanwezige roetfilter, hier de uiteindelijke oorzaak van.

Geniet nog van de vakantie :toppie
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Fransoos »

Volgens Pim waren het slecht funktionerende "venen" niet verwonderlijk na 195000 km en pas de laatste 5000 km met afgesloten EGR de turbo zelf zaf er verder niet slecht uit ook trekt hij nu weer prima dus ik verdenk de roetkat niet. Aangezien het uitlaatspruitstuk ook een scheurtje heeft en na de vakantie vervangen wordt kijken we de roetkat dan ook meteen na en eventueel verwijderen. Bedankt voor de tip. Is zo'n spruitstuk trouwens moeilijk te vervangen met name het loshalen? Ik lees dat er nogal eens wat tapeindes afbreken en dat de motor eruit moet om die te vervangen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Multivan Generation »

Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Pim 328 »

Foutcodes zijn gewist
Laadluchtregeling overschreden stond erin, turbo levert dan teveel druk en gaat in noodloop.
Dan blijven de venen vast hangen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Henk-1 »

Pim 10 punten :toppie :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Fransoos »

Terug van vakantie en de bus heeft het prima gedaan. Pim had echter aangegeven dat er wel nog war reparaties gedaan moesten worden: scheur in uitlaatspruitstuk, 2 m vliegwiel opz'n eind, 2 gloeibougies defekt. Dus deze week naar hem toe gebracht en nu blijkt dat ook de nokkenas versleten begint te raken. We hebben besloten er een nwe kop met nokkenas op te zetten aangezien er ook al inslagen van de verstuivers in de kop te zien waren. Morgen de nwe kop ophalen en dan weer verder sleutelen. Viel toch wel tegen allemaal, aangezien hij nog zo netjes liep dacht ik er goed vanaf te komen dus niet! Apart is wel dat na 203000 km de eerste aandrijfas re. er nog op zit en nog steeds in goede staat. Het resultaat zal ik laten weten, super dat Pim het wilde repareren.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Niet op vakantie!

Bericht door robertTREBOR »

dus een nieuwe turbo
een nieuwe cijlinderkop
nieuwe gloeispriralen
een nieuwe nokkenas
een nieuw spruitstuk
een nieuw vliegwiel en koppeling ?

gevalletje + > 6000 euro armer in 2 maanden ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Niet op vakantie!

Bericht door frank884 »

Fransoos schreef:Terug van vakantie en de bus heeft het prima gedaan. Pim had echter aangegeven dat er wel nog war reparaties gedaan moesten worden: scheur in uitlaatspruitstuk, 2 m vliegwiel opz'n eind, 2 gloeibougies defekt. Dus deze week naar hem toe gebracht en nu blijkt dat ook de nokkenas versleten begint te raken. We hebben besloten er een nwe kop met nokkenas op te zetten aangezien er ook al inslagen van de verstuivers in de kop te zien waren. Morgen de nwe kop ophalen en dan weer verder sleutelen. Viel toch wel tegen allemaal, aangezien hij nog zo netjes liep dacht ik er goed vanaf te komen dus niet! Apart is wel dat na 203000 km de eerste aandrijfas re. er nog op zit en nog steeds in goede staat. Het resultaat zal ik laten weten, super dat Pim het wilde repareren.
dat zijn heel hoge bedragen ---> niet beter er afscheid van kunnen nemen?? en er iemand anders "gelukkig"mee maken.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Niet op vakantie!

Bericht door Fransoos »

Het is inderdaad een duur grapje: dik 5000 euro! We hebben inderdaad even overwogen hem weg te doen maar dat is toch een slechte optie want A, ik vind het de meest fijn rijdende auto, zou nu geen alternatief weten. B, het is een mooie multivan op camperkenteken, buiten de motor is hij izgst. C, als we hem weg zouden doen lijd je behoorlijk verlies en koop je daarna waarschijnlijk weer de ellende van iemand anders. Dadelijk is hij werkelijk helemaal in orde met nwe turbo, 2 mv en koppeling, spruitstuk, compleet nwe kop met nokkenas, motorsteun voor, nwe vrijloopkoppelingen enz. en niet te vergeten door iemand gedaan met liefde voor de T5 en kennis van zaken! We hebben dan een fijne T5 waar alle zwakke punten vernieuwd zijn en hopelijk weer jaren plezier van kunnen hebben, we weten dan wat we hebben bij ruilen voor een ander weet je dat niet.
Plaats reactie