Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Krakend geluid bij optrekken in 1e en 2e versnelling

vragen over de T4
Plaats reactie
Hvromans
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Krakend geluid bij optrekken in 1e en 2e versnelling

Bericht door Hvromans »

Sinds vorige week hoor ik bij het met laag toerental optrekken een krakend geluid. Als ik met wat meer gas optrek is er niets aan de hand. Het geluid komt van achteren en niet van iets rammelends binnen in de bus. Het lijkt mij niets met de vering te maken hebben want als ik bijvoorbeeld over een drempel rij is er niets aan de hand. Vorige week heb ik wel de middendemper laten vervangen, daarna is mij het geluid pas opgevallen. Het gaat om een T4 California 2.5 TDI uit 2000.
Hoewel het spreekwoord zegt 'Krakende wagens lopen het langst', zou ik toch wel graag willen weten wat er aan de hand zou kunnen zijn. Suggesties zijn dan ook zeer welkom. Vriendelijke groet, Henk.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Krakend geluid bij optrekken in 1e en 2e versnelling

Bericht door m.c van den berg »

misschien het kantelen van je moter, dat een krakend geluid op je uitlaat geeft.
Dan is het je pendelsteun die niet 100% meer is.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Krakend geluid bij optrekken in 1e en 2e versnelling

Bericht door Bikeman »

ik zal het gaan zoeken in de uitlaat, deze staat dan een beetje onder spanning, demper die nieuw is los maken en spannings vrij monteren en weer ff proberen, is het dan niet over!
Dan naar pendel steun kijken.

Suc6 Ab
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Krakend geluid bij optrekken in 1e en 2e versnelling

Bericht door matje86 »

eerst maar eens kijken of de veren nog heel zijn http://www.t4-wiki.de/wiki/Schraubenfeder
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Hvromans
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Re: Krakend geluid bij optrekken in 1e en 2e versnelling

Bericht door Hvromans »

Bedankt alvast voor de reacties. Matje, als het de veren zijn zou dat dan ook niet merkbaar en hoorbaar moeten zijn bij het in- en uitveren (bv bij verkeersdrempels)? Hoe kan ik de veren controleren?
In een eerder topic las ik dat de pendelsteun het probleem kan zijn. Is dat aannemelijk,omdat het geluid achterin zit ter hoogte van de achterwielen. Mvg, Henk.
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Krakend geluid bij optrekken in 1e en 2e versnelling

Bericht door miniman »

als het bij de achterwielen zit zal het niet de pendelsteun zijn, deze zit achterop de versnellingsbak tussen de voorwielen.
Met nieuwe uitlaat is het wel mogelijk dat het van de steunen komt. Vorig jaar volledige uitlaat vernieuwd en had toen ook 2 steunen die kraakten/rammelend lawaai gaven bij laag toerental in stilstand en vertrekken.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Krakend geluid bij optrekken in 1e en 2e versnelling

Bericht door matje86 »

Hvromans schreef:Bedankt alvast voor de reacties. Matje, als het de veren zijn zou dat dan ook niet merkbaar en hoorbaar moeten zijn bij het in- en uitveren (bv bij verkeersdrempels)? Hoe kan ik de veren controleren?
In een eerder topic las ik dat de pendelsteun het probleem kan zijn. Is dat aannemelijk,omdat het geluid achterin zit ter hoogte van de achterwielen. Mvg, Henk.
zal je ff onder de bus moeten kijken of het dunne gedeelte nog heel is, de veer blijft meestal nog staan, maar kan bij geluidjes geven

zie rode gedeelte
Bijlagen
Fahrwerk_Schraubenfeder_Uebersicht_neu.jpg
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie