Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

airco defect

vragen over de T4
Plaats reactie
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

airco defect

Bericht door ailko vos »

Onderweg naar slovenié hield de airco ermee op..Er komt alleen maar warme lucht uit.Zekeringen gecontroleerd en alles is goed ook de fan draait als je de airco uit of aan doet.Dus ik vermooed de pomp of heb ik iets over het hoofd gezien? Ik wil eerst alles gecontrleerd hebben voor ik naar de garage ga
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: airco defect

Bericht door Multivan Generation »

Als je de airco aanschakelt, meet je dan ook spanning op de pomp?
Zakt dan ook het motortoerental iets.

Als je de pomp aanschakelt, voel je de pomp dan wat trillen als je je hand er op legt?
Gaat de 2de fan dan ook meedraaien?

Zou namelijk ook kunnen dat er wel spanning op de pomp komt,
maar de magneet koppeling de pomp niet meeneemt.

Magneetkoppeling van een Golf 4 bepaald type zou ook kunnen passen.
En dan hoeft niet heel de pomp er af, maar valt, met het juiste gereedschap, onder de auto te fixen.

groeten en succes

Peter
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: airco defect

Bericht door ailko vos »

nee de tweede van gaat niet meedraaien en het toerental zakt ook niet.vanwege het laatste zat ik aan de pomp te denken en de ventilatoren zijn vorig jaren allebei vervangen..hij hield er trouwens mee op tijdens het rijden ook net even gevoeld aan de pompen er verandert niks als ik hem aan of uitschakel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: airco defect

Bericht door Multivan Generation »

Dan kan de druksensor(4-polig) bovenop de aircoleiding, waar de leiding door het schutboard gaat ook nog defect zijn,
of dat het systeem te weinig druk heeft.

Als je pin 1 en 3 overbrugt in de stekker en de 2de fan springt aan, dan zit het hem in die sensor dacht ik.
Maar weet dat niet zeker (is uit mijn hoofd namelijk) Kan ook pin 2 en 4 zijn.

Wellicht met de zoekfunctie dat er iets over te vinden valt.

succes.

Groeten Peter
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: airco defect

Bericht door ailko vos »

maandag gaat hij naar een goedkope vw dealer in oostenrijk en laat hem dar repareren.bij deze garage heb ik hele goede ervaringen.ik heb nml dankzij jouw info wel door dat ik hem zelf niet kan repareren
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: airco defect

Bericht door Multivan Generation »

kan ook gewoon een lege airco zijn.
Reken in het ongunstigste geval op een nieuwe pomp, inclusief montage, systeem op druk zetten, vacumeren, arbeid etc,
op een 800 euro schat ik..
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: airco defect

Bericht door frank884 »

kijk eerst eens of er genoeg koelmiddel (R134a) in zit.
iets verliest die altijd,... maar misschien zo weinig dat met 1x vullen je de zomer door komt. dat is niet zo duur.
kun je volgend voorjaar nog altijd beslissen of je indien nodig mocht zijn? die dure reparatie wel/niet doet
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: airco defect

Bericht door ailko vos »

eind vorig jaar complete airco check gehad incl koelmiddelvulling.hierbij was ik zelf aanwezig en is mijns inzien goed gebeurt.ik laat hem in oostenrijk vervangen bij de vw dealer.daar is het uurtarief de helft goedkoper als bij ons en ze kijken eerst wat het goedkoopste is repareren of geheel vervangen.heb heel goeie ervaringen met deze garage
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: airco defect

Bericht door ailko vos »

zo de auto is weer terug van de garage .het bleek de magnetische koppeling te wezen.we hebben besloten de gehele pomp maar te vervangen want het verschil in de kosten waren minimaal..voor 780 euro is alles nagezien en pomp vervangen en hebben we weer airco aan boord
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: airco defect

Bericht door Multivan Generation »

ailko vos schreef:zo de auto is weer terug van de garage .het bleek de magnetische koppeling te wezen.we hebben besloten de gehele pomp maar te vervangen want het verschil in de kosten waren minimaal..voor 780 euro is alles nagezien en pomp vervangen en hebben we weer airco aan boord
Uhm, ik was voor mijn losse magneet koppeling destijds 75 euro kwijt, voordeel: tijd en arbeidskosten plus geen leegtrekken en vullen van systeem.
Mooi dat het opgelost is :toppie
Plaats reactie