Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

euro 3 norm

vragen over de T4
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door BasT4 »

jordydereus schreef:
Multivan Generation schreef:Je kunt ook investeren in een roetfilter,
en hem laten herkeuren en zo wel in de milieuzones toegelaten worden.
Dat doen ze in Duitsland ook.

En de maatregelen zijn er niet om weer geld in het laatje te brengen,
maar meer om de steden leefbaarder en gezonder te houden.


en jij gelooft dat ?

dan wordt je flink voor de gek gehouden ...
ik had verwacht dat je toch wel beter zou weten ....
In Duitsland gaat "de Politiek" uit van de uitstoot.
Hier in Nederland gaat "de Politiek" uit van het bouwjaar. :bonk
DUS je kan investeren in (roet) filters maar als de Nederlandsche "Politiek" blijft volharden in bouwjaar schiet je daar niets mee op.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: euro 3 norm

Bericht door Geert G »

slopelrijder schreef:effe nieuwschierig; wordt er tijdens de apk gecontroleerd of de roetvanger er nog onder zit?
immers de roetmeting wordt ook overgelaten aan de keurmeester of hij het noodzakelijk vindt....
Nope.......heb ze al wederom bij 2 TDi's weggehaald. RDW kijkt hier niet meer naar.
En beide zijn wederom goedgekeurd, omdat ze glansrijk door de roetkeuring komen.
Een grote farce, dat hele roetfilter subsidie verhaal :muur
Als je EGR is afgedopt, produceert een dieselmotor al 50-75% minder roet, als met EGR,

Stukje natuurkunde:
Een verbrandingsmotor heeft een ruime mate van zuurstof nodig om schoon te kunnen verbranden.
En geen restrectors zoals EGR kleppen & roetfilters, die de zuurstof huishouding om zeep helpen. :bonk
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door Multivan Generation »

Op bouwjaar is wel gek ja, dan worden de mensen ook niet gestimuleerd.
Wat ik er van vind is niet zo belangrijk,
Ik heb alleen een mogelijkheid laten zien. :zwaai
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: euro 3 norm

Bericht door matje86 »

of investeren in een kenteken na 2001 :T4politie
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
jordydereus

Re: euro 3 norm

Bericht door jordydereus »

matje86 schreef:of investeren in een kenteken na 2001 :T4politie
Ik zou voor een kenteken van 2006 en nieuwer gaan.... :bonk
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: euro 3 norm

Bericht door matje86 »

ja maar die hoogdakkers zijn nog zo duur :driveT5
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
jordydereus

Re: euro 3 norm

Bericht door jordydereus »

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... ousPage=lr

ik heb deze gezien


zelfde bedrijf als waar ik de mijne vandaan heb ...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: euro 3 norm

Bericht door matje86 »

dat is wel wat voor erbij :knipoog
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: euro 3 norm

Bericht door matje86 »

ach ik heb alleen last met dat RARE pookje in de t5, hou het dus nog maar een jaar of 5 op de t4, deze is net ingereden 15 jaar jong
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: euro 3 norm

Bericht door Jefta »

Roetfilter achteraf mag ook niet, TNO zegt dat het effect te weinig is en er schijnt vaak daardoor een verhoging van NO2 te zijn .. wel raar dat Duitsland er anders over denkt

Blijft allemaal onzin, en t5 uit 2005 mag straks niet, 2006 wel, alleen Door het moment van euronorm invoering. Je zou theoretisch het motor pakketVan een t5 uit 2006 in je t4 kunnen zetten :bonk maar zelfs dan wordt je niet toegelaten.
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door BasT4 »

Dit artikel: http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... akken/6761
geeft dan weer hoop.

Als ze weer uitlaatgassen gaan controleren bij de APK dan kunnen onze busjes met behulp van:
http://www.auto-onderdelen24.nl/oberland/1988986
er weer jaren tegenaan.

Wel benieuwd hoeveel CO NOx en PM mijn T4 uitstoot met bovengenoemd filter. ( en zonder ook trouwens)
Voor nu in Utrecht moet je aan de 0.64 CO 0.50 NOx en 0.050 PM komen. ( Euro 3 norm http://www.wegenwiki.nl/Euronorm )

2018 in Utrecht 0.50 CO 0.18 NOx 0.005 PM Euro 5 norm. (weet niet of dat gaat lukken)
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door Multivan Generation »

BasT4 schreef:Dit artikel: http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... akken/6761
geeft dan weer hoop.
Geldt vanaf T5, T4's hebben een roetkat.


BasT4 schreef:Als ze weer uitlaatgassen gaan controleren bij de APK dan kunnen onze busjes met behulp van:
http://www.auto-onderdelen24.nl/oberland/1988986
er weer jaren tegenaan.
Afgezien van wel of geen juiste werking (aftermarket roetfilters staan ernstig ter discussie of ze wel werken),
kun je jezelf afvragen of de Nederlandse Regering mensen zou willen aansporen, om mensen met aanpassingen aan hun auto,
nog steeds in hun oude barrel willen laten rijden. Begrijp me niet verkeerd, als het dan perse moet, dan graag het Duitse systeem invoeren, waarbij de dan wellicht ook nog een wat lagere houderschaps belasting gaat betalen als je je eigen auto milieuvriendelijker maakt/laat maken.
BasT4 schreef:Wel benieuwd hoeveel CO NOx en PM mijn T4 uitstoot met bovengenoemd filter. ( en zonder ook trouwens)
Voor nu in Utrecht moet je aan de 0.64 CO 0.50 NOx en 0.050 PM komen. ( Euro 3 norm http://www.wegenwiki.nl/Euronorm )
2018 in Utrecht 0.50 CO 0.18 NOx 0.005 PM Euro 5 norm. (weet niet of dat gaat lukken)
Die normen zijn theoretische normen en mede gebaseerd op aannames van verbruik.
Dus als je R aan brandstof verstookt, dan komt er S aan uitstoot uit, verminderd met invloed T uit het roetfilter= U als uitstoot uit de uitlaat.
Veel nieuwe auto's halen de opgegeven verbruikscijfers niet, ze verbruiken soms wel tot 30% meer, en dus stoten ze ook, onder de streep meer uit..

Technisch gezien voor onze oude T4's: hoe hoger de verstuiverdruk en hoe korter de inspuitduur, en hoe hoger de turbodruk, en hoe dunner de motorolie, des te optimaler is de verbranding, en de motorloop is smoother. Des te minder roet uitstoot heb je. Maar hier zit gewoon een limiet. Rendement van turbo kan beïnvloed worden, door uitlaat diameter en als of niet aanwezige tegendruk door bijvoorbeeld een katalysator.
Maar zie ook eens hier:

Afbeelding

Is al oud maar ook iets om rekening mee te houden..

Groeten Peter
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: euro 3 norm

Bericht door frank884 »

In 1987-88 reed ik met de vrachtwagen van hanover naar Berlijn over de transit autobahn naar de Ford in berlijn om plastic te brengen.
en toen met een beetje vochtig weer, dreef je de smurrie van de deuren af van de trabant en wartburg wagens (2 takt) en had je koppijn van de stank en kwamen uit dikke diesels zwarte wolken.

als je dat vergelijkt me de huidige situatie
dan drammen ze een beetje erg veel door tegenwoordig
en heb ik het idee dat het puur industrie lobby is ----------> wagens van + 10 jaar zsm ---> oud ijzer en maar nieuw produceren
en het nieuwe wat ze maken met zo'n uitgemergelde motoren dat die het vanzelf het zo lang niet meer volhouden.

en ook heeft de olie industrie lobby in europa graag dat er veel meer auto's op benzine gaan rijden want ze exporteren al jaren benzine overschotten naar de usa
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
jordydereus

Re: euro 3 norm

Bericht door jordydereus »

zo denk ik er ook over Frank !
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door Multivan Generation »

Ik niet, en dat kan ik onderbouwen.

Ik ben bij een voorlichtings bijeenkomst van Bosch automotive geweest over diesel techniek en uitstoot problematiek/reductie richting 2020.
Was een hele avond met een voordracht van een Europese trainer van Bosch.

Concerns en fabrikanten moeten alle zeilen bijzetten om aan de gestelde eisen voor de toekomst te voldoen.
Die eisen stellen ze zelf niet op, maar dat doen Europese instellingen.
Er zullen technieken geoptimaliseerd moeten worden, inspuitdrukken nogmaals verhoogd (je loopt tegen een technische grens aan), EGR zal actief ingezet gaan worden in de warmrij fase, Ad-blue zal steeds meer zijn intrede gaan doen, alsmede een extra gloeibougie in het uitlaat systeem.
Ook interkoeler intelligentie, bijvoorbeeld bij warmrijden gebypassed, en bij flink vermogen vragen, open gestuurd worden zijn technieken die besproken zijn. Maar nog meer zaken, welke me nu even ontschoten zijn.

Gewichts reductie van de complete auto(onderstel, carosserie en motor+bak en opties) en optimalisatie van de aandrijflijn qua toleranties zul je steeds meer terug gaan zien.
Plaats reactie