Geldt vanaf T5, T4's hebben een roetkat.
Afgezien van wel of geen juiste werking (aftermarket roetfilters staan ernstig ter discussie of ze wel werken),
kun je jezelf afvragen of de Nederlandse Regering mensen zou willen aansporen, om mensen met aanpassingen aan hun auto,
nog steeds in hun oude barrel willen laten rijden. Begrijp me niet verkeerd, als het dan perse moet, dan graag het Duitse systeem invoeren, waarbij de dan wellicht ook nog een wat lagere houderschaps belasting gaat betalen als je je eigen auto milieuvriendelijker maakt/laat maken.
BasT4 schreef:Wel benieuwd hoeveel CO NOx en PM mijn T4 uitstoot met bovengenoemd filter. ( en zonder ook trouwens)
Voor nu in Utrecht moet je aan de 0.64 CO 0.50 NOx en 0.050 PM komen. ( Euro 3 norm
http://www.wegenwiki.nl/Euronorm )
2018 in Utrecht 0.50 CO 0.18 NOx 0.005 PM Euro 5 norm. (weet niet of dat gaat lukken)
Die normen zijn theoretische normen en mede gebaseerd op aannames van verbruik.
Dus als je R aan brandstof verstookt, dan komt er S aan uitstoot uit, verminderd met invloed T uit het roetfilter= U als uitstoot uit de uitlaat.
Veel nieuwe auto's halen de opgegeven verbruikscijfers niet, ze verbruiken soms wel tot 30% meer, en dus stoten ze ook, onder de streep meer uit..
Technisch gezien voor onze oude T4's: hoe hoger de verstuiverdruk en hoe korter de inspuitduur, en hoe hoger de turbodruk, en hoe dunner de motorolie, des te optimaler is de verbranding, en de motorloop is smoother. Des te minder roet uitstoot heb je. Maar hier zit gewoon een limiet. Rendement van turbo kan beïnvloed worden, door uitlaat diameter en als of niet aanwezige tegendruk door bijvoorbeeld een katalysator.
Maar zie ook eens hier:
Is al oud maar ook iets om rekening mee te houden..
Groeten Peter