Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

euro 3 norm

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: euro 3 norm

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef: Die eisen stellen ze zelf niet op, maar dat doen Europese instellingen.
"De europese instellingen" ---wat is dat??--- :gif allemaal handlangers van multinationals en van de industrie,
die trekken daar aan de touwtjes echt niet jan met de pet en de kleine beurs.

om zo snel mogelijk oud --> schroot en nieuw produceren en om producten uit bijv china/india enz buiten de deur te houden
onder het mom van milieu en normen is altijd een leuk alibi
in dit geval voertuigen proberen op de helft van hun technische levensduur al in het schroot te krijgen om maar omzet te draaien.
we hebben zo'n truuk in 2009 in Duitsland ook al gezien met de sloopregeling
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... and__.html
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door Multivan Generation »

frank884 schreef:
Multivan Generation schreef: Die eisen stellen ze zelf niet op, maar dat doen Europese instellingen.
"De europese instellingen" ---wat is dat??--- :gif allemaal handlangers van multinationals en van de industrie,
die trekken daar aan de touwtjes echt niet jan met de pet en de kleine beurs.

om zo snel mogelijk oud --> schroot en nieuw produceren en om producten uit bijv china/india enz buiten de deur te houden
onder het mom van milieu en normen is altijd een leuk alibi
in dit geval voertuigen proberen op de helft van hun technische levensduur al in het schroot te krijgen om maar omzet te draaien.
we hebben zo'n truuk in 2009 in Duitsland ook al gezien met de sloopregeling
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... and__.html
Wat een onzin,
zie dit maar even:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... ERV:l28186

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

Dat jij iets niet vertrouwd of achterdochtig bent, moet je zelf weten, maar beperk je a.u.b. tot de feiten :knipoog
En verhalen over vrachtauto's zal allemaal wel, en een T5 is een wanproduct en de T4 is toch beter etc etc..

Iedereen zijn eigen keuze..

En nu weer on-topic? :knipoog
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door BasT4 »

Ja weer terug on-topic.

In Duitsland twijfelt men niet aan de werking van roetfilters:

https://www.test.de/Diesel-Partikelfilt ... 4303130-0/

Dus ik zeg: http://www.auto-onderdelen24.nl/oberland/1988986 erop, Duitse groene sticker halen, centrum van Utrecht in rijden, bekeuring aanvechten bij de rechter. Bij verlies van de zaak door naar het europeesche hof.

Nog heel even off topic:

Begrijp Peter niet zo goed... het is hier een T4 liefhebbers forum en iedereen wil van zijn/haar T4 zolang mogelijk genieten. Om dan hier een betoog neer te zetten dat onze Tviertjes te oud worden en het milieu verzieken....
Ik zie dat niet, met goed onderhoud en een roetfilter is de mileu schade minimaal.
Een mercedes 200 D voorkamer diesel ja das niet best voor het mileu.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door Multivan Generation »

BasT4 schreef:Nog heel even off topic:

Begrijp Peter niet zo goed... het is hier een T4 liefhebbers forum en iedereen wil van zijn/haar T4 zolang mogelijk genieten. Om dan hier een betoog neer te zetten dat onze Tviertjes te oud worden en het milieu verzieken....
Ik zie dat niet, met goed onderhoud en een roetfilter is de mileu schade minimaal.
Een mercedes 200 D voorkamer diesel ja das niet best voor het mileu.
Dat schreef ik niet en heb ik dus niet betoogd.
Dat is de interpretatie van jou en van een Regering.
En onze T4 had bij de roetmeting de laatste keer een score van 0.58 ppm :zwaai

Het systeem is zo in Nederland, dat je een auto hebt die zeg bijvoorbeeld Euro2 hebt.
Dat als jij een roetfilter plaatst en dit aan kunt tonen, dat de uitstoot hiermee voldoet aan Euro4,
dat dat leuk is en meer niet.
Een stad als Utrecht handhaaft op kenteken en indirect daarmee op Euro norm.
Ook bij een jaarlijkse APK zijn ze nog niet zo ver dat ze dit testen.

En een eventuele korting op houderschaps belasting komt de Staat (lees Belastingdienst) niet uit, want dan wordt de Nederlandse melkoe (de auto) een melkkalfje. En die Nederlandse Staat is door de Europese Unie al op de vingers getikt, doordat er BPM geheven werd.
Die wordt nu erg traag afgebouwd, maar ja, de geldstroom richting de staatskas moet natuurlijk wel op peil blijven :bonk

Ook ik ben T4 liefhebber, heb er zelfs bewust voor gekozen bij de aanschaf van een nieuwe. Ik had toen ook een T5 kunnen kiezen.
Maar ik kijk meer naar technische aspecten, belastings-aspecten, milieu aspecten en gezondheids aspecten.
Ik heb zelfs een tijd op PPO gereden en veel daarmee getest om de uitstoot de reduceren. Roetmeting nadien 3x op 0.09 ppm :groteogen
Alles legaal willen doen en tegengewerkt geworden door "het systeem" van Belastingdienst, Regering en wetgeving.
Gelukkig woon ik niet in een grote stad en heb dus (nog niet) de afweging moeten maken: T4 houden, T4 weg, T4 aanpassen.
En moet ik naar de grote stad, dan pak ik wel een leaseauto met een lichtgroene milieu sticker of nog beter het openbaar vervoer.

Groetjes Peter
PS als de nieuwste generatie aftermarket roetfilters nu wel goed werken, dan is dat natuurlijk super, zeker als hiermee een mogelijkheid geschapen wordt dat mensen hun geliefde busje kunnen blijven rijden en gebruiken :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door Multivan Generation »

Even een aanvulling:
wat zou er van gezegd worden bij de RDW en de Belastingsdienst als men het busje zou ombouwen naar volledig elektrisch?
Dus verbrandingsmotor er uit en accu pakket etc er in en laten keuren?

Ik heb hier al eens aan gedacht voor mijn hobby auto.
En dan accu's laden door zonnepanelen op het dak. :knipoog

Dan weet je meteen of het de Regering gaat voor het milieu en de gezondheids aspecten of dat het om geld gaat :knipoog
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door whizzi »

Multivan Generation schreef:Even een aanvulling:
wat zou er van gezegd worden bij de RDW en de Belastingsdienst als men het busje zou ombouwen naar volledig elektrisch?
Dus verbrandingsmotor er uit en accu pakket etc er in en laten keuren?

Ik heb hier al eens aan gedacht voor mijn hobby auto.
En dan accu's laden door zonnepanelen op het dak. :knipoog

Dan weet je meteen of het de Regering gaat voor het milieu en de gezondheids aspecten of dat het om geld gaat :knipoog
Ik denk dat we hier wel antwoord op hebben en als je, met je volledig elektrische T4 Utrecht binnen rijdt, dat je ook binnen enkele weken €90 mag aftikken want tja, bouwjaar ;)

Ik reed gisteren in mijn 3 pitter Skoda Greenline dieseldoos achter een redelijk nieuwe Ford Transit bus. Niet het allerlaatste model, maar het ding daar net voor. Inclusief moderne kentekenplaten.

Daar kwam me toch een partij zwarte rook achter uit bij elke keer gas geven. Zelfs dusdanig veel dat ik er iets verder achter ben gaan rijden omdat ik bang was dat mijn spierwitte lease Skoda wat donkerder van kleur zou worden. Terwijl ik erachter reed bedacht ik mij dat dit soort bussen zonder enige problemen steden als Utrecht binnen mogen rijden terwijl ik toch sterk het vermoeden heb dat mijn 20 jaar oude T4 schonere lucht uitstoot dan dat soort bakken.

Het ergste nog, dit is niet de eerste Ford bestelbus die donkere rook uitpoept bij het gas geven. Ik hoop ook dat er een keer een rechtszaak wordt aangespannen vanwege de milieuzone inrijden met een bestelbus die aantoonbaar minder uitstoot dan een moderne variant.

Voorlopig heb ik er (gelukkig) nog geen last van, alhoewel er al voldoende milieuzones zijn in Eindhoven en Tilburg waar ik regelmatig doorheen moet met de T4. Geldt nu alleen nog voor voertuigen > 3500kg .. hopen dat dat zo blijft.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: euro 3 norm

Bericht door kikker »

Multivan Generation schreef:Even een aanvulling:
wat zou er van gezegd worden bij de RDW en de Belastingsdienst als men het busje zou ombouwen naar volledig elektrisch?
Dus verbrandingsmotor er uit en accu pakket etc er in en laten keuren?

Ik heb hier al eens aan gedacht voor mijn hobby auto.
En dan accu's laden door zonnepanelen op het dak. :knipoog

Dan weet je meteen of het de Regering gaat voor het milieu en de gezondheids aspecten of dat het om geld gaat :knipoog
Mocht je daar serieus over nadenken. Weet ik wel een bedrijf die de ervaring en de goede spullen ervoor heeft. Een van de koplopers van Europa.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: euro 3 norm

Bericht door Pascal-141 »


Ik denk dat we hier wel antwoord op hebben en als je, met je volledig elektrische T4 Utrecht binnen rijdt, dat je ook binnen enkele weken €90 mag aftikken want tja, bouwjaar ;)

Ik reed gisteren in mijn 3 pitter Skoda Greenline dieseldoos achter een redelijk nieuwe Ford Transit bus. Niet het allerlaatste model, maar het ding daar net voor. Inclusief moderne kentekenplaten.

Daar kwam me toch een partij zwarte rook achter uit bij elke keer gas geven. Zelfs dusdanig veel dat ik er iets verder achter ben gaan rijden omdat ik bang was dat mijn spierwitte lease Skoda wat donkerder van kleur zou worden. Terwijl ik erachter reed bedacht ik mij dat dit soort bussen zonder enige problemen steden als Utrecht binnen mogen rijden terwijl ik toch sterk het vermoeden heb dat mijn 20 jaar oude T4 schonere lucht uitstoot dan dat soort bakken.

Het ergste nog, dit is niet de eerste Ford bestelbus die donkere rook uitpoept bij het gas geven. Ik hoop ook dat er een keer een rechtszaak wordt aangespannen vanwege de milieuzone inrijden met een bestelbus die aantoonbaar minder uitstoot dan een moderne variant.

Voorlopig heb ik er (gelukkig) nog geen last van, alhoewel er al voldoende milieuzones zijn in Eindhoven en Tilburg waar ik regelmatig doorheen moet met de T4. Geldt nu alleen nog voor voertuigen > 3500kg .. hopen dat dat zo blijft.
Dat heb ik ook al vaak opgemerkt = mijn beide T4 roken VEEL minder dan vele vrij jonge autos , zoals Mercedes , BMW, en zeker Ford .
En ook al een.paar keer opgemerkt dat , wanneer ze gaan regenereren , er heel wat blauwe rookwalmen uitgestoten worden , is dat dan zo goed voor het milieu ?
In het voorjaar reed ik met mijn Amarok een 4x4 tocht mee in Noord Frankrijk , en ik reed daarbij achter een recente Range Rover Sport TDV6 , en op een gegeven moment dat ik dat die al zijn motorolie aan het opstoken was, hij trok echt een zodanig rookgordijn dat ik moest afstand houden want ik zag het parcours niet meer. Toen ik de eigenaar later erover aansprak , zei hij dat het normaal was , hij had het al meermaals meegemaakt zei hij...
Wel, dan ben ik er zeker van dat mijn oude T4 met leeggemaakt roetfilter minder uitstoot dan die Range Rover ,mét dpf ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door whizzi »

Precies.

Des te duidelijker dat het hier geen bal met het milieu te maken heeft, maar puur en alleen met centen. Een paar steekpenningen van autobedrijven die met name nieuwe auto's verkopen en voila, een perfect plan onder het mom van milieu, want dan slikken mensen het tenminste.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Re: euro 3 norm

Bericht door snowman »

Vroeger was het in een t2 of t3 vrij eenvoudig om er een ford v6, Subaru of audi benzinemotor te plaatsen, zou dit bij een t4 misschien ook een optie zijn ?
Audi heeft nu bijvoorbeeld weer en nieuwe 2.5 liter 5 pitter benzinemotor in het assortiment.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: euro 3 norm

Bericht door frank884 »

whizzi schreef:Precies.

Des te duidelijker dat het hier geen bal met het milieu te maken heeft, maar puur en alleen met centen. Een paar steekpenningen van autobedrijven die met name nieuwe auto's verkopen en voila, een perfect plan onder het mom van milieu, want dan slikken mensen het tenminste.
en zo is het en niet anders :gif , en onze goede spullen die nog heel veel jaren mee kunnen gaan naar de sloop.
of daarmee sponsoren we (onze) goedkope vervoersmiddelen is perfecte staat in andere landen, waar ze zich helemaal een bult lachen dat die Nederlanders een "luxe probleem" hebben en zo ontzettend achterlijk zijn om zo'n technisch perfect materieel opruimen,..
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: euro 3 norm

Bericht door odorf »

@Jan,
Met al mijn kampeerspullen, (kleding, eten en drinken en alles wat niet standaard in de bus zit maar wel meegaat op vakantie)
op de fiets naar mijn busje toe omdat hij niet meer in de buurt mag staan gaat me wat ver. :lach
Maar je hebt een punt, en het blijft een luxeprobleem. :knipoog

--

Maar de linkjes van BasT4 geven hoop, want volgens mij mag ik vooralsnog met een (aantoonbare) euro-3 motor nog wel bij mijn huis komen.

VRAAG voor de zekerheid ... begrijp ik het goed dat de Duitse stickers die geel zijn met nummer 3 de Europese norm euro 3 betreft?
En groen met 4 daadwerkelijk euro 4 is?? Of hebben de Duitse milieustickers een andere nummering?

Dat zou op 400-500 euro komen om op mijn 1.9TD een Oberland Mangold Filter te schroeven, dan kan ik tot 2018 bij mijn voordeur.
Of op zoek naar een T4 van de laatste bouwjaren, Met partikelfilter van 800-900 euro is die dan zelfs euro 4. Misschien kan ik dan nog wat langer bij mijn voordeur. Of in de tussentijd mijn voordeur verplaatsen. :ie

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door BasT4 »

jan2009 schreef: Persoonlijk zou ik geen hoop putten uit die roetfilters die je noemt , zolang er simpel op kenteken wordt gecontroleerd.
Dat is nou juist het idee Jan, met een aantoonbare Euro 3 of beter nog Euro 4 auto van voor 2000 een milieu zone inrijden.
Vervolgens de bekeuring aanvechten en kijken wat de rechter zegt.

Had gedacht dat er wel een paar weetjewellers in waren voor dit experiment...

Maar tot nu toe blijft het bij boos op de regering en de autofabrikanten.
Niemand boos op de ANWB? Die zouden toch dat proefproces moeten aangaan?
Dus eerst maar eens een brief naar de ANWB.

Maar goed ik heb het nog niet nodig maar heb wel heel veel zin in deze uitdaging!
Eerst ga ik de uitstoot van mijn T4 zonder roetfilter laten meten. (heb een spiksplinternieuwe katalysator)
Ook wil ik de uitstoot meten met en zonder EGR.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie

EGR aan roetfilter erop HUPSAKEE minstens Euro 4 :jumpklap

Niet alleen onze oosterburen maar ook onze zuiderburen gaan normaal om met het schonelucht gebeuren:
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter/ ... eur/juiste
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door whizzi »

BasT4 schreef:
jan2009 schreef: Persoonlijk zou ik geen hoop putten uit die roetfilters die je noemt , zolang er simpel op kenteken wordt gecontroleerd.
Dat is nou juist het idee Jan, met een aantoonbare Euro 3 of beter nog Euro 4 auto van voor 2000 een milieu zone inrijden.
Vervolgens de bekeuring aanvechten en kijken wat de rechter zegt.

Had gedacht dat er wel een paar weetjewellers in waren voor dit experiment...
Ik ben zeker wel in voor dit experiment, alleen woon ik niet in een milieuzone of hoef ik daar niet dagelijks te zijn.
Maar tot nu toe blijft het bij boos op de regering en de autofabrikanten.
Niemand boos op de ANWB? Die zouden toch dat proefproces moeten aangaan?
Dus eerst maar eens een brief naar de ANWB.
Wederom, als ik dat doe heeft dat geen zin. Hoezo gaat iemand uit Helmond nou een brief sturen naar de ANWB wegens de milieuzone in Utrecht of Rotterdam. Op het moment dat ze bijvoorbeeld Eindhoven of Tilburg gaan voorzien van zo'n zone, dan spring ik meteen in actie. Ik kan moeilijk mijn bus buiten de milieuzone zetten en dan op de fiets met mijn drumstel naar Tilburg centrum gaan om te repeteren :bifun

Ik wil best wel een brief tikken voor de ANWB die mensen uit Utrecht en Rotterdam kunnen gebruiken. Nog beter is het inderdaad om iemand die een groene sticker heeft voor Duitsland en een bus < 2000 bezwaar te laten aantekenen tegen de bekeuring, alleen kan het zomaar een duur grapje worden, helemaal als het voor de rechter moet komen.
Maar goed ik heb het nog niet nodig maar heb wel heel veel zin in deze uitdaging!
Ik ook wel, alleen dus ook nog niet van toepassing voor mij.
Niet alleen onze oosterburen maar ook onze zuiderburen gaan normaal om met het schonelucht gebeuren:
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter/ ... eur/juiste
[/quote]

En daar kan ik best mee akkoord gaan. Roetfilter erop en gaan, maar puur op bouwjaar is gewoon in de basis fout.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Re: euro 3 norm

Bericht door snowman »

Nou kunnen we precies gaan doen wat de {oplichters} overheid wil, en dat is die ouwe bus verkopen en een splinternieuwe aanschaffen.
Maar wie garandeert je dat je dan weer 10 of 15 jaar vooruit kan ?
Waarschijnlijk kan je dan na een paar jaar weer je mooie busje met verlies verkopen omdat ze dan weer met een nieuwe maatregel komen, dan mogen er alleen nog maar electrische auto`s de stad in waarschijnlijk.
Ik heb nu een t4 multivan met alle opties en een camperkenteken als ik deze moet vervangen voor een gelijkwaardige nieuwe transporter kost me dat minimaal 60.000 euro, dus dan maar af en toe een bekeuring voor rijden in een milieuzone.
Alleen voor mensen die in zo`n zone wonen is het natuurlijk schandalig dat je niet meer met je auto niet meer naar huis mag.
Plaats reactie