BasT4 schreef:Nog heel even off topic:
Begrijp Peter niet zo goed... het is hier een T4 liefhebbers forum en iedereen wil van zijn/haar T4 zolang mogelijk genieten. Om dan hier een betoog neer te zetten dat onze Tviertjes te oud worden en het milieu verzieken....
Ik zie dat niet, met goed onderhoud en een roetfilter is de mileu schade minimaal.
Een mercedes 200 D voorkamer diesel ja das niet best voor het mileu.
Dat schreef ik niet en heb ik dus niet betoogd.
Dat is de interpretatie van jou en van een Regering.
En onze T4 had bij de roetmeting de laatste keer een score van 0.58 ppm
Het systeem is zo in Nederland, dat je een auto hebt die zeg bijvoorbeeld Euro2 hebt.
Dat als jij een roetfilter plaatst en dit aan kunt tonen, dat de uitstoot hiermee voldoet aan Euro4,
dat dat leuk is en meer niet.
Een stad als Utrecht handhaaft op kenteken en indirect daarmee op Euro norm.
Ook bij een jaarlijkse APK zijn ze nog niet zo ver dat ze dit testen.
En een eventuele korting op houderschaps belasting komt de Staat (lees Belastingdienst) niet uit, want dan wordt de Nederlandse melkoe (de auto) een melkkalfje. En die Nederlandse Staat is door de Europese Unie al op de vingers getikt, doordat er BPM geheven werd.
Die wordt nu erg traag afgebouwd, maar ja, de geldstroom richting de staatskas moet natuurlijk wel op peil blijven
Ook ik ben T4 liefhebber, heb er zelfs bewust voor gekozen bij de aanschaf van een nieuwe. Ik had toen ook een T5 kunnen kiezen.
Maar ik kijk meer naar technische aspecten, belastings-aspecten, milieu aspecten en gezondheids aspecten.
Ik heb zelfs een tijd op PPO gereden en veel daarmee getest om de uitstoot de reduceren. Roetmeting nadien 3x op 0.09 ppm
Alles legaal willen doen en tegengewerkt geworden door "het systeem" van Belastingdienst, Regering en wetgeving.
Gelukkig woon ik niet in een grote stad en heb dus (nog niet) de afweging moeten maken: T4 houden, T4 weg, T4 aanpassen.
En moet ik naar de grote stad, dan pak ik wel een leaseauto met een lichtgroene milieu sticker of nog beter het openbaar vervoer.
Groetjes Peter
PS als de nieuwste generatie aftermarket roetfilters nu wel goed werken, dan is dat natuurlijk super, zeker als hiermee een mogelijkheid geschapen wordt dat mensen hun geliefde busje kunnen blijven rijden en gebruiken