Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

Onze VW T4 2,5l benzine loopt op tot +|- 100 met normale belasting wat te checken!?

Gisteren op het instrumenten paneel de spanningregelaar doorgesoldeerd. Dit omdat de waardes niet goed werden weergeve mbt temperatuur, benzine niveau, en knipperend rood lampje van het koelvloeistof niveau. Dit lijkt nu goed te gaan. Temperatuur van de motor loopt nog wel steeds op tot plus minus 100 graden. Ook "loopt" hij altijd nog een minuutje na na tijdens een rit. Motor raakt verder ook niet aan de kook. Wat kan ik vervangen of doen om de waardes normaal tot 90graden te laten duiden op instrumenten paneel!?
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door Multivan Generation »

checken:
- Of de lamellen wel open gaan.
- Of de ventilatoren het wel beiden doen.
- Thermostaat eventueel vervangen
- radiateur eens goed doorspoelen of eventueel vervangen.
- Koelvloeistof wanneer voor het laatst vervangen?
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

- Volgens mij heeft mijn 2,5 L benzine geen lamellen ik kan ze in ieder geval niet vinden.

- ventilatoren draaien beide

- thermostaat dat is de messing zeskant op de radiator toch!?

- het hele koelvloeistof circuit schoonspoelen en vervangen staat nog op het programma van to do dingetjes


Zou het spanningregelaartje opzich ook nog een boosdoener kunnen zijn!? Anders vervang ik die ook nog kosten zijn niks voor zo'n regelaartje. Ik geloof zo'n 64 cent
Bijlagen
image.jpg
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

Ook gezien geringe kosten de spanningregelaar vervangen voor een KA7810. De problemen zijn hierdoor alleen maar erger geworden na een x aantal minuten stijgen de temp meter tot 110 graden en ook de brandstofmeter loopt verder door. Tevens staan na wat verder onderzoek diverse solderingen met elkaar in verbinding op de plek waar de stekker wordt aangesloten waar er eerst een knipperend controle lampje voor temp en olie random knipperden lijken ze het nu helemaal niet meer te doen nadat ik deze met soldeerlitz heb vrijgemaakt, zodat ze niet meer in verbinding staan met elkaar. Als er nog iemand ideeën heeft hoor ik het graag.. En anders ga ik opzoek na een andere unit. En zet ik het km gedeelte over.
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

Hmm lees net ook iets over een KA7805 deze zou een kwart minder aangeven dit strookt redelijk met mijn overwaardes van dit moment iemand die mij hierover iets meer kan vertellen!?
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

Er is door een vorige eigenaar al een keer wat aan gesoldeerd en geknutseld ik kon niet meer lezen wat er op de regelaar stond.. En na veelvuldig zoeken op het forum er van uit gegaan dat er een 7810 in moest, maar lees ook dingen over een 7805. Tja wat moet er dan in!?
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

Dan zijn er dus andere dingen aan de hand met het instrumentenpaneel .... Vreemd is het in ieder geval wel... Mijn kennis reikt niet ver genoeg om er nog wat aan te kunnen doen...
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

Lees net ook na aanleiding van jou edit het verhaal uit dat topic nog even na.. Ik ga nog even uitzoeken of ik een 10v of 12v versie heb
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

Ook dat kan ik idd nog even uitzoeken en uit proberen. En dan het volgende probleem uit gaan of laten zoeken waarom de olie en koelvloeistof lamp het helemaal niet meer doen.
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

Jan je had wat betreft het verkeerd om plaatsen mbt de spanningsregelaar gelijk hij blijkt idd zoals ook op het VWT4 Wiki staat aangegeven op de kop geplaatst te worden ivm de pennetjes van de door mij geplaatste nieuwe regelaar. De temp loopt nog wel iets verder op dan de normale bedrijfstemperatuur en hij loopt nog even na te draaien na een rit. maar het zit hem in ieder geval niet meer in het instrumentenpaneel. Ik kan nu de dingen gaan uitsluiten die Multivan Generation heeft aangedragen eerder in dit draadje. Tevens werken na het compleet opnieuw door solderen van alle aansluit puntjes van de aansluitstekker ook de controlelampjes van de olie en koelvloeistof weer normaal 3x knipperend en dan uit. Er is wel een ander dingetje voor terug gekomen de tellerverlichting, en de verlichting van het klokje doen het ineens niet meer....... gisteren bij het terugplaatsen hoorde ik wel even een soort van kortsluiting geluidje maar alle zekeringen zijn nog heel.... Pffff Heb jij enig idee waar hem dit in zou kunnen zitten?
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door Multivan Generation »

Thermostaat zit gewoon in je blok zelf:
Afbeelding

Er gaat een dikke slang van je radiateur naar je blok.
Als je die slang volgt, dan zie je dat die op een kunststof "kommetje" zit.
Daarachter zit je thermostaat.

Wellicht heb je met je beschreven escapades v.w.b. de tellerunit solderen geluk gehad.
Dat soort printplaten kunnen meestal niet te veel soldeeracties hebben
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

De 25e staat onze bus gepland voor onderhoud bij JB autoservice in Dieverbrug ze gaan haar daar vertroetelen met nieuwe vloeistoffen en kijken de rest ook even na.

De verlichting op het instrumenten paneel werkt inmiddels ook weer... er was een stukje printbaan stuk en deze heb ik door gesoldeerd met een stukje koperdraad..... Nu knippert het lampje van de oliedruk weer niet en de koelvloeistof doet het prima zo ook de temperatuur 90/95, En de benzinemeter loopt ook netjes volgens pijl.... Hiervoor moest ik min of meer hetzelfde doen 3 draden vanaf de eerst volgende soldering op de printplaat doorverbinden naar de plek van de spanningsregelaar zit. Echt mooi lijkt het allemaal niet, maar daar zie je dicht niks van weer... Ik ga dat olielampje ook nog uitzoeken en krijg ook dat nog wel weer klaar..... We houden moed ook na een keer of 7 in en uit elkaar te hebben gehad.... één ding scheelt nu.... binnen 10 minuten heb ik alles gedemonteerd. :ie
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

Bedankt voor de tips Jan
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door RichardK »

Vandaag nog een laatste keer geprobeerd en opnieuw de soldeerbout in de hand genomen.

Alles nog een keer doorgepiept met de multimeter. Uiteindelijk nog een weerstand vervangen. De bedrading en alle andere delen zo afgeschermd dat er geen sluiting kan onstaan en eindelijk EUREKA alles functioneert weer.
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Temperatuur +|- 100 graden wat te checken

Bericht door HenkK »

Mooi,

Als je draadjes legt ter overbrugging van een printspoor, altijd soepel draad gebruiken en hoe klein en kort ook, ze trillen in de auto en door dat trillen worden de reststanten van de printbanen los getrokken. Draadjes dus fixeren met een lijmpistool.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie