Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies gevraagd

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deBelhamel
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2011, 17:17

Advies gevraagd

Bericht door deBelhamel »

Hallo,

4 Jaar geleden heb ik een account op :wjw aan gemaakt.
In die 4 jaar heb ik weinig tot niks gedaan. Heb me voorgesteld en tevens enkele foto's van "onze" T4 geplaatst.
Echter is dit de T4 van mijn ouders en was ik toen nog niet in het bezit van een rijbewijs.
Mijn ouders hebben een T4 (102pk waarschijnlijk gechipt door de vorige eigenaar)
Heb dit geprobeert uit te zoeken en denk wel dat het zo is de beste man zelf kan ik het helaas niet meer vragen kort na de aankoop is hij overleden.
Maar de garage waar hij altijd zijn onderhoud heeft gehad heeft dit bevestigd.
Lang verhaal verder niet belangrijk.

Na zo'n jaar of 4 alleen maar hebben kunnen kijken naar deze bus heb ik inmiddels al enkele jaren mijn rijbewijs.
Heb de nodige kilometertjes met grijns van oorlel tot oorlel kunnen maken dus ik durf met een gerust hart hardop te zeggen :T44EVER
Maar ik ging van een peugoet 306 '99 1.4 injectie naar een Caddy '96 1.9SDI (1.1/2 jaar in gestuurd met veel plezier) een hele vooruitgang vond ik zelf. Inmiddels rij ik een Polo Variant '01 1.9SDI maar ook deze ben ik zat (rij er al 3/4 jaar in :bifun )
Nu ben ik toch steeds meer info aan het inwinnen over de T4.
Het liefst heb ik een 151pk maar deze werd mij afgeraden ivm zijn variabele turbo (vgt)
Aangezien hier gebruikers ervarenen aanwezig zijn zou ik graag willen weten wat jullie advies is.
Gewoon 102pk en dan chippen of evt iets efficenter maken(151 pk maken)
of 151pk?
Wat is kwalitatief, verbruiktechnisch en financieel beter? (voor zover je bij zulke fantastische bussen van beter kan spreken) :toppie

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en hier wat van kunnen maken.
Bvd
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Advies gevraagd

Bericht door frank884 »

deBelhamel schreef:Hallo,
Na zo'n jaar of 4 alleen maar hebben kunnen kijken naar deze bus heb ik inmiddels al enkele jaren mijn rijbewijs.
Nu ben ik toch steeds meer info aan het inwinnen over de T4.
Gewoon 102pk en dan chippen of evt iets efficenter maken(151 pk maken)
of 151pk?
Wat is kwalitatief, verbruiktechnisch en financieel beter? (voor zover je bij zulke fantastische bussen van beter kan spreken) :toppie

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en hier wat van kunnen maken.
Bvd

Je weet dat die particulier rond de 135 euro MRB per maand zit??? + verzekering afh schadevrije jaren
is niet de goedkoopste auto aan vaste kosten.
rijdt ongeveer 1:13.5 -1:14 gemiddeld

verder zijn de TDI's tussen de 12 en 19 jaar oud!!! en de meeste zitten al behoorlijk in de kilometers!!!
= op zich geen probleem, maar 102 pk / 151 pk ?? van 102 pk zijn er veel meer.
belangrijkste is hoe de technische staat nog is
distibutieriem vervangen en alles wat daarbij hoort = niet goedkoop
koppelingset ook duur (hele dag werk)
allemaal dingen om op te letten bij aanschaf hoe lang het er allemaal in zit.
ik zou persoonlijk niks chippen of klooien aan die motoren als die goed loopt lekker laten lopen
zeker gezien de leeftijd van die wagens. en er ook niet alle vermogen uit proberen te halen uit die oude blokken,
dan kunnen ze nog jaren mee.,
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Advies gevraagd

Bericht door koensch »

yep, en als je graag veel PK's zoek en wil "blazen" ben je beter af met een GTI-tje van 15 jaar oud
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
deBelhamel
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2011, 17:17

Re: Advies gevraagd

Bericht door deBelhamel »

Hallo,

Ik heb een bepaald ideaal voor ogen.
Dat wil zeggen dat ik persoonlijk denk dat 160pk na efficenter maken door middel van EGR afsluiten e.d ECHT de max is.
Liefst hou ik hem indd zo standaard mogelijk.
Alleen vind ik dat de EGR dicht moet misschien de roetkat er uit thats all.
Ik hoef geen racewagen (bus) zoals gemiddeld leeftijdsgenoot vanmij.
Maar als ik zo kijk en lees is de 2.5 in de t4 misschien beter.
Belangrijker vind ik dat ik nog is wat zelf kan zonder dat je gelijk dure computers nodig hebt e.d.
De pk's is omdat ik niet schroom om er een aanhanger achter te hangen en weet uit ervaring (caddy, polo) dat een klein beetje vermogen over dan wel lekker is.
Mijn rijstijl is rustig tot "oud wijf" heb een keer ritje brabant op en neer gehad met de t4 van mijn ouders en voor en na getankt reed 1op14,8 mijn caddy gemiddeld 1op20 en polo laatst 1op24.
Dus kwa verbruik denk ik dat gemiddeld 1op14 haalbaar moet zijn maandelijkse lasten ben ik mij van bewust dat komt wel goed.
Eigenlijk ben ik uiteindelijk gewoon benieuwd wat gebruikers ervarenen vinden van de verschillen tussen de 102 en de 151 pk kwa betrouwbaarheid en of je het verschil echt merkt.
Na een rondvraag vertelde iemand mij dat de 102 lekkerder wegrold dan de 151 bij het (stationair) op laten komen van de koppeling en dat dat kwam door VGT van de 151.
Leeftijd ben ik niet bang voor (maar het liefst wel een tussen 2001 & 2003) caddy 96 liet me nooit in de steek in die 1,1/2 jaar en 30dkm ik weet dat het een hele andere motor is.

Maar ik ben gewoon ernstig verliefd op die 2.5TDI 5 pitter en denk te weten dat ze erg goed zijn.
Zeker als je respectvol met de motor omgaat.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Advies gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

88 , 102 en 151 pk hebben hetzelfde motorblok en zijn in wezen dezelfde motor. De aanbouwdelen en ECU verschillen wel .

Wat je zegt over de 151PK en wegrijden klopt niet : dat heeft helemaal niks met de VGT turbo te maken , wel met het feit dat de 151 pk versie langere versnellingsbak verhoudingen heeft . Hij maakt dus minder toeren op de snelweg dan de 102pk .
Een 151pk hoef je ook niet te laten staan omwille van de vgt turbo , de 151pk motor gaat evenlang mee als de 102pk .
+600.000km is geen probleem .

Wil je een aanhangwagen trekken , dan raad ik je ten zeerste de 102pk aan , die heeft ideale bakverhoudingen en ook het vermogen om er mee vooruit te komen .
De 151pk met aanhanger erachter is alleen OK op de snelweg , om er mee in de "kleine" wegen te rijden ,zijn de bakverhoudingen iets te lang .

De 102pk kun je zonder risico chippen naar 125-130PK , chippen naar (zoals jij vermeldde) 150-160PK is mogelijk , maar dat gaat je bankrekening serieus van krimpen .

EGR afsluiten helpt om de motor intern niet meer te vervuilen , maar dat levert je 0 PK winst op , laat je daarover niks wijsmaken. De kat. leegmaken helpt wel , levert je een paar PK op , en de turbo pakt vlotter op .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
deBelhamel
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2011, 17:17

Re: Advies gevraagd

Bericht door deBelhamel »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik bedoelde met 160 pk niet chippen maar eerder de 151 roetkat leeghalen of van een 102 zelf een 151 te maken bijvoorbeeld.
Ben zelf zonder gegronde reden geen fan van chippen misschien komt het omdat dat iets is wat ik zeker niet "zelf" kan.
Ik vond het VGT verhaal en slecht wegrijden ook al een vaag verhaal nadat ik mij daar iets in verdiept had.
Ik wist inderdaad ook al dat de motoren gelijk waren. Alleen denk ik zelf dat de 88 net iets onderbemeten is voor zo "zware" bus hoewel waarschijnlijk die 5e cilinder dat enigsins opvangt (koppel). (eigen theorie hoor correct me if im wrong).

EGR afsluiten als dat gebeurt wil ik het wel goed aanpakken door ook het inlaatspruitstuk schoon te maken.
Of dat echt wat uit maakt. . . . de ene zegt van wel ander zegt van niet. (nog) geen ervaring mee.
Het gaat mij er vooral om dat de motor zijn eigen "stront" niet opvreet. Want door diesel (olie) slipt de boel wel mooi dicht met die plakkerige roet dat kan in mijn ogen nooit goed zijn voor de efficientie van de motor.

Klopt het overigens ook dat de tussen de 3 vermogen types ook verschil in de koppelingen zit?
Heb wat gelezen over de 88pk volgens mij op dit forum en in de auto vraagbaak zag ik dat de diameter van 151pk koppeling groter was dan de anderen?

Ben overigens geen beroeps monteur en weet ook nog lang niet alles maar sleutel graag.

Tuurlijk is het stiekem wel is leuk als je met een "suffe bus" iemand eruit trekt bij het stoplicht.... dat zal de leeftijd zijn.
Maar zoals ik al eerder aangaf is dat zeker niet mijn hoofddoel!
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Advies gevraagd

Bericht door Geert G »

De 151PK T4 heeft een Garret GT2052V
Problemen met variable turbo's zijn vrij simpel op te lossen :toppie http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo.html
Met geoptimaliseerde software lopen ze ontzettend mooi.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
deBelhamel
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2011, 17:17

Re: Advies gevraagd

Bericht door deBelhamel »

Dankjewel
Ik ga wanneer ik me verveel deze link zeker eens aandachtig doorlezen.
Denk dat ik nu nog wel eventjes verder kan met mijn dromende zoektoch naar de "perfecte" bus voor mij.

Nogmaals bedankt voor jullie behulpsaamheid. :toppie
Plaats reactie