Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 gekocht in Duitsland

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

T5 gekocht in Duitsland

Bericht door t-vierder »

Vorige maand heb ik op een zaterdag m'n aanhanger achter de T4 gehangen en ben naar München gereden om een T5 2.5 TDI 4motion op te halen.

[img]
t4 t5.jpg
[/img]

Het was me het reisje wel. München ligt zo'n 850 km weg van waar ik woon en aangezien ik met een grote aanhanger geen 130 wil rijden was het een langdurige rit. 's Nachts om 2 uur vertrokken en om een uur of tien was ik in een plaatsje op een uur rijden van München. Burgau heet dit plaatsje en daar stond ook een T5 4motion. Een zilvergrijze, maar dit werd hem niet.
In München dus deze gekocht. Op de terugweg werd ik, midden in de nacht, aangehouden door Duitse snelwegpolitie. Die jongens zien natuurlijk direct dat er iets mis is. Als een auto een gelijkwaardige auto op de aanhanger heeft, dan is hij sowieso overbeladen. Hoewel ik een bekeuring kreeg van dik € 400 ben ik toch zeer schappelijk behandeld. Uit een voorzichtige berekening bleek dat ik 30% overbeladen was, maar zij hebben een boete uitgeschreven voor 20%. In feite was ik wel bijna 40% overbeladen. Maar goed, ik hoefde niet op de weegbrug. Eigenlijk had ik natuurlijk niet verder mogen rijden met deze combinatie, maar ze hebben me toch laten gaan. Ik vind dat toch zeer sympathiek, ondanks die € 400.

[img]
bumperklever.jpg
[/img]

Dit gebeurde zo'n 35 km voor de Nederlandse grens bij Arnhem. Daarna zonder bijzonderheden verder naar huis gereden alwaar ik tegen vieren 's ochtends aankwam. Al met al dus 26 uren aan één stuk bezig geweest, maar dat was het waard.

[img]
thuis.jpg
thuis.jpg (99.11 KiB) 2254 keer bekeken
[/img]

De week daarna had ik natuurlijk direct naar de RDW willen gaan om hem op kenteken te krijgen, maar men had het nogal druk en dus was het verstandig om een afspraak te maken en dat kon pas drie weken later. Zo lang kon ik niet wachten om te beginnen met klussen, dus alvast maar begonnen.
In het verleden pakte ik stroom altijd ergens uit de bestaande zekeringkast. Lekker makkelijk en snel klaar. Maar met al die nieuwe snufjes die er tegenwoordig bij komen (smartphone, navigatie, dashboardcamera, achteruitrijcamera, enz) leek het mij verstandig om het anders aan te pakken. Daarom twee zekeringkastjes met elk plek voor acht zekeringen besteld, tesamen met twee behuizingkastjes en natuurlijk dikke kabel.
In de T5 zit onder de accu een grote kunststof bak, waar de boordcomputer en wat kabels met de hoofdzekeringen zijn weggewerkt. Van die dikke kabels leken mij groep 8 en groep 9 wel geschikt om mijn nieuwe zekeringkastjes op aan te sluiten.



[Er gaat iets mis hier, geloof ik. Ik wil een foto uploaden, maar dat lukt nu al 2 keer niet. Bericht te lang?]
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door t-vierder »

[Ga ik maar even op mezelf reageren]
nw kabels.jpg
nw kabels.jpg (78.78 KiB) 2251 keer bekeken
Dit zijn dus de nieuwe kabels in de kunststof bak.
Het viel nog niet mee om een geschikte plaats te vinden voor een doorvoer door het schutbord.
nw kabels 2.jpg
(74.46 KiB) 1082 keer gedownload
Uiteindelijk toch gevonden.

Daarna de behuizingen opengezaagd en de zekeringkastjes voorbereid en in de behuizingen geplaatst.
bakje met zekeringkast.jpg
Een rechtgeaarde electricien zal waarschijnlijk zijn wenkbrauwen lichtelijk fronsen bij het zien van zo'n stukje huisvlijt, maar ik vind het toch vertrouwd op deze manier.



[En alweer kan ik niet meer dan drie foto's toevoegen. Ik had toch de indruk dat dat wel kon.... ?]
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door t-vierder »

[Gaan we hier maar weer verder]
zekeringkast gemonteerd.jpg
zekeringkast gemonteerd.jpg (57.63 KiB) 2250 keer bekeken
Deze is onder het dashboard gemonteerd.

In de ruimte achter heb ik aan de linkerkant twee kunststof buisjes opgehangen om de kabels veilig te kunnen doorvoeren.
kabeldoorvoer.jpg
kabeldoorvoer.jpg (61.64 KiB) 2250 keer bekeken
En twee stukjes tuinslang om door het schot heen te komen.
kabeldoorvoer 2.jpg
kabeldoorvoer 2.jpg (60.53 KiB) 2250 keer bekeken
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door t-vierder »

Daarna van RVS strip een beugeltje gemaakt om de tweede zekeringkast en relais op te hangen.
zekeringkast achter.jpg
zekeringkast achter.jpg (79.56 KiB) 2250 keer bekeken
Later meer. Over cruise control, achteruitrijlampen en kentekenplaat.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door Henk-1 »

Netjes gedaan :toppie
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door Oviivo »

Doorvoer schutbord is toch voorzien achter de accu linksvoor?

Verder; 850 km met (veel) te zware lading op een platte kar ... ik ben blij dat je geen noodstop hebt moeten maken voor een auto waarin familie van mij zat ... :politie gelukkig zat je uitgerust achter het stuur :muur
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door t-vierder »

Ik denk dat we niet al te dramatisch moeten doen over te veel gewicht. De aanhanger mag 2200 kg dragen, dus die was goed opgewassen tegen deze taak. De spanbanden idem dito. Ik heb vaker auto's en zelfs ooit een kleine heftruck vervoerd met deze combinatie en heb daarbij wel eens heel hard remmen uitgeprobeerd. Daarbij nooit het gevoel gehad dat het niet vertrouwd was.
Bovendien; die Duitse politiejongens hebben de boel heel nauwkeurig geïnspecteerd en konden behalve het gewicht helemaal niks vinden om aan- of opmerkingen over te maken. Ze wisten dat ze me met een gerust hart konden laten gaan.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
jordydereus

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door jordydereus »

Ik heb ook gekeken naar bussen in Duitsland. .

Maar ik vond ze daar niet goedkoop.
En dan nog ophalen en invoeren..
Ik was in Nederland beter af.



Wat mag je t4 trekken?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door Oviivo »

Ik heb de mijne ook opgehaald in D, maar gewoon ermee gereden. Is goedkoper, uiteindelijk :lach
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door t-vierder »

@ jordy

Mijn T4 mag 1820 kg trekken.

Wat betreft de prijzen in Duitsland..., die zijn volgens mij inderdaad wel eens lager geweest. Misschien komt dat omdat er steeds meer Nederlanders hun auto'tje daar kopen. Ik zocht specifiek naar een 4motion en daar zijn er niet veel van in NL en als je al één vindt, dan wordt er nogal een hoge prijs gevraagd. In DL is het aanbod ook niet overweldigend (vandaar ook dat ik helemaal in München terecht kwam), maar toch beter dan in NL en dus zijn de prijzen ook iets beter. Ik moet er bij zeggen dat ik nogal wat van de prijs van deze heb moeten aflullen vanwege een ernstig tekort aan onderhoud en nog wat andere gebreken.

@ oviivo

Ik weet niet zeker of het in mijn geval goedkoper was geweest om hem eerst te zien en kopen en dan later op te halen. Ik ben daar op een zaterdag naar toe gereden. Had ook door de week gekund, maar een dag niet werken is voor mij een dag niks verdienen. Ik weet niet meer hoe het zit, maar je moet 1 of ander papier regelen om die auto meteen mee te kunnen nemen, maar dat gaat niet in het weekend. Dus had ik het volgende weekend die auto kunnen ophalen, maar daarvoor had ik wel iemand zo gek moeten zien te krijgen om met mij mee te rijden naar München en dan terug.... Ik ken niemand anders dan mijn oudste zoon die dat had willen doen, maar die zat net op een booreiland op de Noordzee, dus dat ging niet. Eventueel had ik hem kunnen laten ophalen met een vrachtwagen. Maar volgens mij is dat ook niet goedkoop. Volgens mij was die boete van € 400 het risico wel waard. :-)
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door Oviivo »

Als je alleen bent, moet je inderdaad iets. Maar ik vind het risico, los van de boete, toch gewoon groot.

Afijn, hij is nu in NL, geniet ervan! :ikrij
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
jordydereus

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door jordydereus »

waarom een 4 Motion ?
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door t-vierder »

@ oviivo

Dank je. Genieten doe ik zeker. Ik was volmaakt gelukkig met mijn T4, dacht dat het toch echt niet zoveel beter kon worden. Ik doe hem alleen maar aan de kant vanwege nieuwe ontwikkelingen in Groen Nederland. Oude diesels, je kent het wel. Je rijdt de binnenstad van Utrecht in en mag 90 euro betalen. Doe je dat morgen weer, mag je weer 90 euro betalen. A'dam en R'dam hebben soortgelijke plannen. En in de plannen voor belastingherziening is ook al voorzien in oude dieseltjes pesten door ze hoger te gaan belasten. Meer betalen voor minder vrijheid.

Met serieuze pijn in het hart neem ik afscheid van mijn trouwe T4'tje. Vijf jaar en 230.000 km het beste werkpaard dat ik ooit heb gehad (ook overtuigend op de soms zeer steile berghellingen in DL). Echt, ik dacht dat het niet veel beter ging worden dan dit.

Deze week heb ik eindelijk een paar serieuze, lange, ritten kunnen maken met mijn T5 en ècht waar, zo'n T5 is toch zeker weer een flinke stap vooruit. Zo'n 25 pk meer dan die ouwe. En zoals ik hier op dit forum al eerder las, op korte ritjes merk je daar niet zoveel van. Ik vond het niet erg overtuigend. Maar een paar dagen geleden reed ik op de A6 richting Lelystad en net voor de Kethelbrug werd ik even opgehouden door een voorganger. Hij reed netjes 100 km/uur, zoals het hoort aldaar. Zodra die aan de kant was trapte ik het gaspedaal weer in. Met opzet niet terug geschakeld, maar in de zesde versnelling, met een flinke tegenwind de redelijk steile helling op. Het verbaasde mij echt hoe snel dat ging. En niet alleen dat. Er zijn nog wel meer dingen die ik echt een verbetering vind. Komt nog wel eens ter sprake.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door t-vierder »

@ jordy

Eigenlijk gewoon voor de lol. Heb in het verleden een Nissan Patrol gehad, maar voor m'n werk was dat niet erg praktisch vanwege ruimtegebrek en vooral hoge tildrempel. Maar vooral 's weekends en tijdens vakantie's veel lol gehad. Ik mag graag een bospaadje inschieten en maar kijken waar we terechtkomen. Vaak eindigt dit in de blubber. Met een Patrol is dat prima, met een busje niet altijd. Tenzij je dat ding in vierwielaandrijving kunt zetten. Zal het minder goed doen dan de Patrol, maar het opent perspectieven.
Daar komt nog eens bovenop dat ik vaak 's winters in de Belgische Ardennen rijd. Daar wordt niet al te fanatiek met zout gestrooid.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
jordydereus

Re: T5 gekocht in Duitsland

Bericht door jordydereus »

haha, nou mooi toch...

ik heb voor de blubber ander vervoer... :bonk
Afbeelding
Plaats reactie