Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor start niet meer, met geen mogelijkheid.....

vragen over de T4
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Motor start niet meer, met geen mogelijkheid.....

Bericht door matramurena »

----------
Zie mijn laatste reactie voor e stand van zaken. Bougies willen er nog steeds niet uit, maar er is meer aan de hand.
----------

Vandaag ben ik bezig geweest om de bougies te vervangen. De motor liep op 5 poten dus een vervanging van bougies en kabels was wel wijs.

Nu vielen de eerste 3 bougies me alles mee. Ze zitten diep weg gestopt, maar al met al waren ze met een beetje hannessen er goed uit te halen. Nummer vier wou echter niet en later hetzelfde met nummer 6.

De twee bougies die niet willen zitten linksonder en rechtsonder in het blok als je voor de motorkap staat. Hier kan ik de dop wel over de bougies krijgen, maar nadat ik de dop geheel aangeduwd heb is hij nog steeds rond te draaien zonder dat je enige weerstand voelt. IK dacht dus dat hij niet ver genoeg aan kwam, maar na nog wat harder aangeduwt te hebben doet hij nog hetzelfde maar het rubber in de bougiedop blijft wel achter op de bougie. (indicatie dat hij toch diep genoeg zat?)

Nu lijkt het mij ook niet heel aannemelijk dat de zeskant weg is van de bougie. Iemand misschien nog tips wat verder te onderzoeken?

Gaat overigens om een 2.8 VR6 blok.

Martijn
Laatst gewijzigd door matramurena op 09 aug 2015, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Bougie ergernis

Bericht door Geert G »

Blaas het gat eerst effe uit met perslucht.
Dan komt eerst alle zooi naar boven & heb je veel meer grip.

Probeer met een klein ledlampje in het gat te kijken hoe de toestand is.

De Bougiedop op de ratel moet zijn: 16mm oftewel 5/8
6-kant géén 12-kant.

En de beste resultaat hebben we met NGK spark plugs
Minste uitval.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Bougie ergernis

Bericht door matramurena »

Er is moeilijk in het bougiegat te kijken helaas. Ik heb de voorzijde gedemonteerd zodat de radiateur iets naar voren gekanteld kan worden en dan kun je net "min of meer" in het gat kijken. De kop van de bougie is te zien, onderop is het zeskant net zichtbaar. Ik heb al geprobeerd het bougiegat schoon te maken maar tot nog toe zonder geluk.

Gebruik een 16mm bougiedop. De overige 4 bougies gingen er goed mee uit dus dat zal wel in orde zijn.

Martijn
RHH
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 mar 2012, 19:35

Re: Bougie ergernis

Bericht door RHH »

Probeer eens met je mobiele telefoon
Een foto te maken Kun je mooi dichtbij mee komen en gelijk vergroten
Misschien zie je het dan net even iets beter
a silence so loud
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Bougie ergernis

Bericht door matramurena »

Van ales geprobeerd, maar twee van de bougies gaan er echt niet uit. Dop krijgt gewoonweg geen grip op de bougie. De kop van de bougies die vast zitten ziet er trouwens ook anders uit dan de bougies die er wel normaal uit willen. (lijkt groter en is goudkleurig ipv zilverkleurig) Dat doet mij vermoeden dat een eerdere bougiewissel al eens hetzelfde resultaat had als de mijne...

Voorlopig dus maar 4 bougies verwisseld en nu wachten op nieuwe kabels en hopen dat hij dan netjes loopt..

Martijn
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Bougie ergernis

Bericht door Olaf »

Zit er toevallig geen andere maat bougies in ?
Zoals eerder gezegd, maak eens een foto met je mobiel.

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Bougie ergernis

Bericht door matramurena »

Zal morgens nog eens proberen een goede foto te maken. Dop 16 pakt dus niet, dop 15, 14 en 13 ook niet. Allen diepe doppen dus die zouden over de bougie heen moeten vallen.

Dop 17 en verder passen simpelweg niet in het gat omdat ze te dik worden.

Tot z ver heb ik in ieder geval één bougie eruit gehaald die werkelijk vuil en zwaar beschadigd was, dus het probleem dat ik had zou wellicht met vervanging van deze over moeten zijn, maar uiteindelijk gaan deze twee natuurlijk ook prblemen geven... Dus ze zullen er toch uit moeten.

Martijn
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bougie ergernis

Bericht door Multivan Generation »

Zou dop 16 moeten zijn,
maar kijk eens hier:
http://www.ebay.de/itm/1664-NGK-Zundker ... 4191cddd1d

Er zit dus ook een rond gedeelte aan.
Heb je er al eens wat kruipolie in gespoten?

Er staat ook bij in de Etka, dat ze longlife zijn,
maar ik weet niet hoelang ze dan mee zouden moeten gaan.

Kun je niet meer demonteren om er gemakkelijker bij te kunnen?
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Bougie ergernis

Bericht door matramurena »

Dank je! Ondanks alles is het (nog) niet gelukt. En de motor start ook nog steeds niet. Hopelijk met nieuwe bougiekabels straks wel....

Martijn
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Motor start niet meer, met geen mogelijkheid.....

Bericht door matramurena »

Nou, dat gedoe met de bougies dat wil dus niet. Of er zit een heel vreemde maat bougie in of het zeskant is totaal weg. Lastig te zien ook met een endoscoop maar ik heb besloten ze dan maar te laten zitten. Een van de bougies die er wel uit wou deed duidelijk al een tijdje niet meer mee dus het blok zou beter moeten lopen dan voorheen zou ik denken.

Nu speelde er nog iets.. Op weg van Nederland naar huis stopte ik om te tanken en toen wou hij niet meer starten. Motor draaide goed rond, geen gekke lampjes, klonk allemaal zoals zou moeten. Pas na een keer of 7 proberen startte de motor weer en konden we de reis vervolgen.... Daarna heb ik nog een keer of 5 moeten starten voordat we thuis waren, alle keren zonder probleem.

Net voordat ik aan de bougies begon wou hij weer opeens een keer niet starten. Ik wat frummelen aan de bougiekabels en de connector op de coil-pack en waarempel, na een keer of wat sloeg hij toch aan. De keer daarna (ik moest nog een stop maken) startte hij weer in een keer. En toen heb ik hem uit gezet en ben aan de bougies begonnen......

En nu start hij met geen mogelijkheid meer. Net als die twee keer voorheen. Wat er aan de hand is:

- Bougies, 4 nieuwe
- Nieuwe bougiekabels hoewel de kwaliteit me tegen viel van dit Deense merk
- Coil pack bekeken. Geen zichtbare scheurtjes
- bougies geven een vonk
- Pomp levert benzine, maar niet zo veel druk dan ik gedacht had dat hij zou doen
- Relais van de brandstofpomp heb ik als test al eens kortgesloten zodat de pomp standaard draait. Geen verschil
- Check Engine lampje brand NIET als ik contact maak

Wat kan ik het beste nu als eerste bekijken om te zien wat het probleem is? Ik kan hem hier helaas niet uitlezen... Alvast bedankt voor de tips!

Martijn
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Motor start niet meer, met geen mogelijkheid.....

Bericht door Olaf »

Waar staat je bus ergens, misschien dat iemand in de buurt hem kan uitlezen?

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Motor start niet meer, met geen mogelijkheid.....

Bericht door matramurena »

Hmm, staat voor de deur hier in Brekkestø, Noorwegen... Wellicht dat iemand wil komen in ruil voor gratis onderdak en een leuke visvakantie? :gekte
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Motor start niet meer, met geen mogelijkheid.....

Bericht door Geert G »

Welke versie heb jij?
140PK of 204 PK?

VR6 is niet de gemakkelijkste motor. :groteogen
Qua afstelling luistert alles behoorlijk nauwkeurig, wil ie betrouwbaar & goed lopen.

Bij een VR6 moet je de electrode afstand van de bougies exact afstellen. 0,7mm
Dit luistert zéér nauw bij een VR6.
Irridiums kun je niet afstellen, dan druk je het electrodepuntje naar binnen.
Gewoon conventionele bougies met een 90 graden haakje gebruiken. :toppie

Ook kan het zijn dat je coilpack door ouderdom + grote weerstand van versleten bougies + kabels op zijn einde loopt.
De interne weerstand is dan te groot om een goede vonk te produceren.
Geen goedkoop onderdeel;
NGK 48087
Beru ZSE004
Vemo V10-70-0069 (goedkoopste)

Wanneer is er voor het laatst eeb nieuw benzine-filter geplaats? Zit onder de auto.
Voor hetzelfde geld zit ie dichtgeslipt met benzine gomsel.

Je startproblemen duiden richting timings-problemen.
Google maar eens op: VR6 ketting problemen. https://www.vr6clubholland.nl/forum/vie ... f=8&t=9005
Ook wil het wel eens voorkomen dat aan de krukas de spie-borging van de krukaspoelie uitloddert. Klopt er van de timing ook niks meer.
Als je distributie-timing niet meer 100% klopt, moet je ECU het ontstekingtijdstip + inspuit-tijdstip gaan corrigeren. Als dit net buiten z'n waarde is, zal ie niet- of slecht starten + lopen.

Als ik alles van jou zo lees, is er meer aan de hand met die motor.
Is er door de vorige eigenaren niet echt fatsoenlijk onderhoud gedaan.
Juist op het moment dat de grote klussen eraan zaten te komen, hebben ze hem opgeruimd. :wjw

Er is eigenlijk maar 1 manier: Doe het in 1 keer grondig & goed. Anders blijft je soebatten en doormodderen. :muur
Kettingrevisie hangt in de lucht.
En die 2 bougies moeten eruit, hoe dan ook......
Dus ze zitten aan de radiateurkant?
Dan voorkant afbreken, radiateur in servicestand of eruit. heb je ruimte. Half uurtje schroeven.
Achterkant-schutsbord: Motor kantelen en naar voren trekken met een spanbandje.

Suc6 :knipoog

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Motor start niet meer, met geen mogelijkheid.....

Bericht door matramurena »

De nieuwe bougies die erin zijn gegaan zijn Brisk A-lines. Volgens de lijst zouden die geschikt zijn voor de VR6 motor. Deze hebben drie van die 90 graden haakjes... Afstand heb ik niet gemeten aangezien ze standaard goed zouden moeten zijn. Ze geven overigens wel een mooie vonk.

De twee bougies die vast zitten moeten inderdaad toch vervangen worden. Maar gezien de kosten die dat gaat opleveren denk ik dat het erop uit komt dat deze wagen een onderdelen-auto gaat worden voor een andere Caravelle. Heb al een zeer nette diesel op het oog (ook gezien het feit dat de wegenbelasting hier voor diesel of benzine vrijwel gelijk en diesel iets goedkoper dan benzine) , maar aangezien ik nu zonder vervoer zit moet ik toch deze aan de praat krijgen.

De ketting is overigens 100k geleden totaal vervangen. Blok zelf staat al weer ruim 350k op.... Niet heel gek dat hij wat kuren heeft met deze standen, maar tot nog toe hebben we er toch bijna een jaar lang probleemloos mee gereden.

Martijn
Plaats reactie