Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
verbruik tijdens vakantie
verbruik tijdens vakantie
Deze week weer teruggekomen van 3 weken zeer warm Frankrijk (37-42 gr)
Het was onze eerste lange reis en de camper heeft zich voorbeeldig gedragen
temp altijd op een 90 gr en verder geen enkel probleem ondervonden (op heenreis en op terugreis wel twee keer even een hikje /overslaan oid maar verder )
Omdat ik nog geen idee had wat de camper aan verbruik zou doen heb ik dat bij gehouden en daar schrok ik toch wel een beetje van.
Tijdens de heen reis een gemiddelde snelheid van 125 km/h aangehouden met een kleine file rond Parijs
het weer was goed.
Tijdens de terugreis ook deze snelheid aangehouden maar hebben vanuit midden Frankrijk tot midden Nederland een stevige wind ervaren (soms tegen soms op zij en soms achter )
Belading van de camper:
4 personen incl bagage (2 volwassen en 16 en 20 jaar) incl 2 fietsen achter op
Het gemiddelde gebruik over 3000 km is 1: 9,8 wat m.i. erg veel is
De camper reed/rijd goed, vlot en trekt goed op,
de EGR zit er nog in (binnen kort niet meer) en verder is deze niet gechipped (ook binnenkort )
wel is de aanzuigbuis van het luchtfilter verwijderd
De airco heeft goed gewerkt
De reis was richting de chevenne dus wel een aantal colls moeten overwinnen ( 125 terugzakkend naar 100 en terug naar 4 moeten schakelen )
Is dit verbruik iets om mij zorgen over te maken?, of is dit een "normaal "verbruik gezien de omstandigheden ?
Ik zie namelijk hele andere waarden op Weetjewel waar ik echt jaloers op ben.
Het was onze eerste lange reis en de camper heeft zich voorbeeldig gedragen
temp altijd op een 90 gr en verder geen enkel probleem ondervonden (op heenreis en op terugreis wel twee keer even een hikje /overslaan oid maar verder )
Omdat ik nog geen idee had wat de camper aan verbruik zou doen heb ik dat bij gehouden en daar schrok ik toch wel een beetje van.
Tijdens de heen reis een gemiddelde snelheid van 125 km/h aangehouden met een kleine file rond Parijs
het weer was goed.
Tijdens de terugreis ook deze snelheid aangehouden maar hebben vanuit midden Frankrijk tot midden Nederland een stevige wind ervaren (soms tegen soms op zij en soms achter )
Belading van de camper:
4 personen incl bagage (2 volwassen en 16 en 20 jaar) incl 2 fietsen achter op
Het gemiddelde gebruik over 3000 km is 1: 9,8 wat m.i. erg veel is
De camper reed/rijd goed, vlot en trekt goed op,
de EGR zit er nog in (binnen kort niet meer) en verder is deze niet gechipped (ook binnenkort )
wel is de aanzuigbuis van het luchtfilter verwijderd
De airco heeft goed gewerkt
De reis was richting de chevenne dus wel een aantal colls moeten overwinnen ( 125 terugzakkend naar 100 en terug naar 4 moeten schakelen )
Is dit verbruik iets om mij zorgen over te maken?, of is dit een "normaal "verbruik gezien de omstandigheden ?
Ik zie namelijk hele andere waarden op Weetjewel waar ik echt jaloers op ben.
Happy with the Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Re: verbruik tijdens vakantie
Is helemaal geen verkeerde score, een California is zwaar en vangt een hoop wind als je 125km/u aan het rijden bent.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: verbruik tijdens vakantie
Het gras is altijd groener ergens anders..websurfer schreef:Is dit verbruik iets om mij zorgen over te maken?, of is dit een "normaal "verbruik gezien de omstandigheden ?
Ik zie namelijk hele andere waarden op Weetjewel waar ik echt jaloers op ben.
De rijstijlen zijn misschien ook wel niet te vergelijken.
Verbruikscijfers van een kale lege transporter of eentje met een dubbele cabine laten zich niet vergelijken met een volgepakte california.
Daar zit dan ongeveer grofweg 800 kg verschil in
Wellicht valt je verbruik wel enigszins te optimaliseren,
en ja er is met chiptuning wel wat winst te behalen.
Ook enige hardware aanpassingen kunnen positief bijdragen.
Gaat me even te ver om dat hier nu allemaal te vermelden.
Als je interesse hebt, stuur me dan een mailtje (geen PB--> want PB box gaat snel vol)
groeten Peter
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: verbruik tijdens vakantie
1 op 9,8 is ongeveer 10l/100km , dat is een heel normaal verbruik voor een California .
Je bent dan ook al gauw met 2,5T onderweg . Zoek maar eens een ander type camper die zuiniger rijd.
Je bent dan ook al gauw met 2,5T onderweg . Zoek maar eens een ander type camper die zuiniger rijd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: verbruik tijdens vakantie
Als je de cruise snelheid laat zakken levert dit je veel verbetering op!
Op de snelweg naar 110 en als je op de andere wegen de geldende max snelheid aan gaat houden kom je op betere waarden uit.
Klein vergelijk
Met onze '91er T4 2.5 aab rijden wij zo'n 6000 a 7000 km per vakantie en als we dan 1 op 11 halen zijn we
Nu met onze 2001 TDi 2.5 88 pk rijden wij thuis ongeveer 1 op 11 en op vakantie met 110 op de snelweg en veel lokale wegen 1 op 13 dit is dan ook over ongeveer 6200 km.
Vergelijkbare bepakking 4 personen en volle bepakking (geen fietsen, wel los rek)
Ik vind jullie verbruik niet zo raar, zeker gezien de vrij hoge snelheid (groot front oppervlak en veel gewicht)
Groet Ab
Op de snelweg naar 110 en als je op de andere wegen de geldende max snelheid aan gaat houden kom je op betere waarden uit.
Klein vergelijk
Met onze '91er T4 2.5 aab rijden wij zo'n 6000 a 7000 km per vakantie en als we dan 1 op 11 halen zijn we
Nu met onze 2001 TDi 2.5 88 pk rijden wij thuis ongeveer 1 op 11 en op vakantie met 110 op de snelweg en veel lokale wegen 1 op 13 dit is dan ook over ongeveer 6200 km.
Vergelijkbare bepakking 4 personen en volle bepakking (geen fietsen, wel los rek)
Ik vind jullie verbruik niet zo raar, zeker gezien de vrij hoge snelheid (groot front oppervlak en veel gewicht)
Groet Ab
Re: verbruik tijdens vakantie
Het echte "verbruik optimaliseren" en "Winst behalen" kun je bereiken door niet zo hard te rijden!!!Multivan Generation schreef:Wellicht valt je verbruik wel enigszins te optimaliseren,websurfer schreef:Is dit verbruik iets om mij zorgen over te maken?, of is dit een "normaal "verbruik gezien de omstandigheden ?
Ik zie namelijk hele andere waarden op Weetjewel waar ik echt jaloers op ben.
en ja er is met chiptuning wel wat winst te behalen.
Ook enige hardware aanpassingen kunnen positief bijdragen.
groeten Peter
"gemiddeld" 125km/h vindt ik behoorlijk hard. als wij op vakantie gaan met de dubbele cabine dan zijn de 6 personen al ongeveer 420 kilo bijeen en nog zeker ook dat gewicht aan bagage = 840 kilo + 1800 kilo van de bus =2640 kilo
een camper is zeker niet lichter.
verder zijn deze wagens hoog en hebben dus nogal wat luchtweerstand
als ik die snelheden rijdt is het ook 1:10
maar als ik op vakantie binnendoor rijdt in Polen zelf en ik blijf continu onder de 85-90km/h dan rijdt ik 70 liter uit een volle tank en kom ik gemakkelijk op een score van 1:15 uit.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: verbruik tijdens vakantie
Ook ik denk dat de snelheid de boosdoener is en dat daar de meeste winst te behalen valt. Toen ik mijn T4 net had reed ik er vrij stevig mee, zo rond de 120, en kwam ik met moeite aan 1:10
Later ben ik rustiger gaan rijden, zo rond de honderd, en dan haal ik makkelijk 1:12
En het leuke is, vooral op de wat langere afstanden, het kost nauwelijks extra tijd. Ik zit regelmatig in Belgi"e en doe er ongeveer even lang over, of ik nou 120 of 100 rijd. En het geeft ook een heel stuk rust voor wat betreft flitsers, op de snelweg krijg ik nooit boetes - alleen soms op een 80 km weg.
Later ben ik rustiger gaan rijden, zo rond de honderd, en dan haal ik makkelijk 1:12
En het leuke is, vooral op de wat langere afstanden, het kost nauwelijks extra tijd. Ik zit regelmatig in Belgi"e en doe er ongeveer even lang over, of ik nou 120 of 100 rijd. En het geeft ook een heel stuk rust voor wat betreft flitsers, op de snelweg krijg ik nooit boetes - alleen soms op een 80 km weg.
T5 1,9 Tdi 2004
Re: verbruik tijdens vakantie
Hier dezelfde ervaringen, door Noorwegen 1:15, max 80 km/uur ondanks de bergen. Daarna door Denemarken en Duitsland, veel vlotter over de snelweg, 110-130 km/uur maar wel 1:10. Ook vol beladen met z'n vieren en een bagagebak achterop.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: verbruik tijdens vakantie
met onze 80 liter diesel hoeven we op een rit van 1000 kilometer niet een keer te tankenErwin L schreef:Ook ik denk dat de snelheid de boosdoener is en dat daar de meeste winst te behalen valt. Toen ik mijn T4 net had reed ik er vrij stevig mee, zo rond de 120, en kwam ik met moeite aan 1:10
Later ben ik rustiger gaan rijden, zo rond de honderd, en dan haal ik makkelijk 1:12
En het leuke is, vooral op de wat langere afstanden, het kost nauwelijks extra tijd. Ik zit regelmatig in Belgi"e en doe er ongeveer even lang over, of ik nou 120 of 100 rijd. En het geeft ook een heel stuk rust voor wat betreft flitsers, op de snelweg krijg ik nooit boetes - alleen soms op een 80 km weg.
de meeste op GAS of benzine hebben dan al 2x 10 tot 15 minuten aan de pomp gestaan.
als je 20 minuten tot 30 rustig verder rijdt ben je al een flink stuk weg
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: verbruik tijdens vakantie
Peter,
mail is onderweg !
Michael
mail is onderweg !
Michael
Happy with the Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Re: verbruik tijdens vakantie
Heb net hier in Zweden getankt, 1088 km op 76 liter
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: verbruik tijdens vakantie
Olaf schreef:Heb net hier in Zweden getankt, 1088 km op 76 liter
Groeten, Olaf
Zou neerkomen op 1 op 14,3 km Lijkt mij erg veel, en hoe snel heb je dan gereden ??
JFA
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Re: verbruik tijdens vakantie
Tot aan de boot in Kiel 120/ 150kmh, in Zweden max 110, maar ook hele stukken 80/90kmh.
Lampje van de tank ging net 1km voor tankstation branden.
Groeten, Olaf
Lampje van de tank ging net 1km voor tankstation branden.
Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: verbruik tijdens vakantie
1500 km en 2,5 tanken van 76 liter met caravan.
vind ik toch wel netjes.
vind ik toch wel netjes.
Grey is the limmit
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008
Re: verbruik tijdens vakantie
Weekendje weg geweest op en neer naar Osnabruck. Heenweg 9,6L op 100km gemiddeld en terug 10.8L op 100km. Gemiddelde snelheid op de heenweg rond de 102km/u en op de terugweg 125km/u.
Op de snelweg lange stukken 150km/u gereden en dan zie je de tankmeter snel gaan.
Op de snelweg lange stukken 150km/u gereden en dan zie je de tankmeter snel gaan.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1