Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wat is geluk

vragen over de T4
nabunneke
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 jul 2014, 15:42

wat is geluk

Bericht door nabunneke »

in elk geval ik ben gelukkig dat ik myn temperatuur meter goed in de gaten hou en dat de wind goed stond , ik kom van eindhoven af richting belgie en ik zie dat myn temperatuur hoger gaat dan normaal, staat altyd netjes in het midden
op de grens stop ik op de parking en dan ruik ik de iritante geur van hete antigel,en wat blykt Tstuk van exspancie vat
afgebroken,gans de motor onder de smurri maar toch heel bly dat ik er op tyd by was, darmpjes heb ik afgesloten met boutjes en klemmen om thuis te geraken
thuis gekomen en naar de dealer vraagt die kerel 45 euro voor dat kleine ding en dan zegt hy noch smalend dat is orgineel
volkswagen en dan weet je al genoeg ,goed voor dat geld maak ik er 5 stuks in koper ik moet alleen de maten aanhouden
vermits het verschillende dampjes zyn.
battery afgekoppeld alternator beschermd en motor ingespoten met ontvetter wel gewacht tot de motor koud was ,nadien de motor afgestoomd ziet er weer netjes uit
letwel die plastiek uitvoering gaat jaren goed maar dan worden ze steenhard en breken af met alle gevolgen van dien als je niet allert bent hou het goed in de gaten
Bijlagen
DSCN0768.JPG
DSCN0766.JPG
DSCN0764.JPG
Gebruikersavatar
camiel
Berichten: 135
Lid geworden op: 03 mei 2015, 18:31

Re: wat is geluk

Bericht door camiel »

Goeie tip!
VW Golf GTI Pirelli '83 (project)
VW T4 Caravelle 2.5 benzine
nabunneke
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 jul 2014, 15:42

Re: wat is geluk

Bericht door nabunneke »

sorry, :bonk was ik vergeten te melden heb 5 liter water van de voorraad by moeten vullen en dat van de 9 liter totaal das veel daarom heb ik veel geluk gehad of ik had de motor stuk kunnen ryden :bonk :adhd temperatuur bleef netjes in het midden tot thuiskomst dus denk wel dat hy noch circulatie gehad heeft vermits de die dampjes een soort van overloop is van de radiator cilinderkop naar het exspancie vat, hoofd leiding komt van het vat naar de koelvloiestof pomp toe
groeten jozef
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: wat is geluk

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou dat water redelijk snel aflaten,
het koelsysteem eens goed doorspoelen,
en vervolgens het complete koelsysteem weer vullen met nieuwe koelvloeistof.

Ten eerste oudere auto, dus kan wat drap in de leidingen, bij thermostaat en koelvloeistof naloop pompje zitten.
Radiateur kan wat minder capaciteit hebben door wat verstopping en inwendige corrossie.
Je hebt nu minder reinigende werking van je koelvloeistof want het is ruim 1:1 verdund.
En als het gaat vriezen, dan kan je verdunde koelvloeistof veel gemakkelijker bevriezen met alle gevolgen van dien..
En als laatste, je kookpunt van je koelvloeistof is nu ook drastisch verlaagd.

Wel geluk gehad zeg :knipoog
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: wat is geluk

Bericht door BenTDI »

vraagje ...prachtige constructie van koper ....maar bij welke temp, zou soldeer smelten...of kan dat geen kwaad?
groet Ben
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: wat is geluk

Bericht door t-vierder »

Een beetje loodgieter draait z'n hand niet om voor zo'n mooi koperen T-stuk. Toppie, en laat die dealer lekker naar de pomp lopen met z'n 45 euro! :jumpklap
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: wat is geluk

Bericht door Erdem50 »

Spijt me zeer maar van dit soort dingen moet ik echt janken..........de 'goedkope' manieren van repareren.

Knap werk enzo maar dit is een auto en geen badkamer.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: wat is geluk

Bericht door t-vierder »

@ Erdem

Ik word juist wel blij van mensen die eens wat uitproberen. Maar je hebt ergens wel een beetje gelijk. Hier speelt het feit dat je verschillende metalen (gietijzeren motorblok, aluminium cilinderkop en nu een koperen T-stuk) met elkaar in aanraking brengt via de koelvloeistof. Daarbij loop je de kans dat het minst edele metaal (in dit geval het aluminium en daarna het gietijzer) wordt aangevreten. Op de lange duur zou dit inderdaad tot schade kunnen leiden. Kunnen zeg ik, want in de koelvloeistof zijn stoffen verwerkt die dit verschijnsel moeten tegengaan (ook daarom is het belangrijk om op tijd koelvloeistof te vervangen, want die stoffen doen het niet eeuwig). Maar misschien raken die stoffen wel eerder uitgewerkt als je meer verschillende metalen in deze kring toevoegt. Ik weet het niet, zo deskundig ben ik niet.

Maar goed Erdem, in zoverre ben ik het wel met je eens. Je weet niet altijd in alle gevallen wat de gevolgen zijn als je dingen op je eigen manier doet. Maar als je nooit iets uitprobeert leer je ook niks. En volgens mij is deze site nou juist voor mensen die eens wat uitproberen en van elkaar leren. Op je bek gaan, opstaan en weer doorgaan. Daar is de mensheid groot mee geworden. Zonder geëxperimenteer komen we niet verder.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: wat is geluk

Bericht door Erdem50 »

Misschien komt het omdat ik wat anders in elkaar steek, ik zal nooit bezuinigen op mijn auto's want wil het gewoon 110% goed hebben. Deze oplossing is slim bedacht en gemaakt maar het blijft voor mij een beunoplossing van tijdelijke aard, dit bedoel ik absoluut niet lullig en wil er niemand mee kwetsen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
nabunneke
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 jul 2014, 15:42

Re: wat is geluk

Bericht door nabunneke »

by my gaat het er maar om dat het goed is kwa kwaliteit en dat plastiek gedoe is alleen maar goed als gewicht
besparing, en wat de boodschap is beter goed werk als het halve werk en met koper kan het geen kwaad .
in september word de distributie vervangen pakking olie pomp oliekeerringen nokkenas oliepomp, waterpomp carter afdichten termostaat word ook vervangen en dan word alles duchtig doorgespoeld,ik moet eerst terug op krachten komen
na en zware val van het dak waarby ik en gecompliceerde twee ledige breuk aan linker knie en onderbeen heb gehad in maart, en verder maar revalideren en trainen om er terug de suplese in te krygen maar dat lukt wel
als ik eraan begin dan zal ik er een paar foto s by doen altyd leuk
groeten jozef :werkaanT4
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: wat is geluk

Bericht door Geert G »

@ Nabunneke/ Jozef

Orgineel onderdeel-nummer VW 074 121 438 C Kostprijs € 2,83 ex BTW Duitse VW dealers. :jump

Aftermarket: TOPRAN 109 637 voor € 1,85 per stuk.
De verzendkosten zijn een stuk hoger als het onderdeel zelf.

Ik weet niet hoe jij bij € 45,- uitkomt........lijkt me eerder een spraakverwarring in de richting van € 4,50 :lach
Bijlagen
e6d952e2143e13ef8ced6cef9daa398f-800x600.15003750938.jpg
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: wat is geluk

Bericht door Erdem50 »

Kost in NL 2,71 ex btw dealerprijs 074 121 438C
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: wat is geluk

Bericht door Bikeman »

Ik zeg ..... een tip, neem een op reserve mee!

Kijk of jij ook zo'n T stuk hebt en rij naar de dealer en koop een op reserve.
Onderweg is het altijd lastig om direct een te kunnen vinden als hij stuk is, en waarschijnlijk voor een hogere prijs.
En slagen afstoppen, is een goede oplossing om 10 Km te kunnen rijden naar een veilige plaats voor reparatie maar zeker niet om langer mee door te rijden, je sluit nl een deel van de circulatie af waarmee de koeling zeker niet mee optimaal is en het aanwezige lucht (aanwezig na lekkage) er niet mee uit kan.
Hier door kan een luchtbel in je motor of cilinderkop voor ernstige schade zorgen.

Ab
nabunneke
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 jul 2014, 15:42

Re: wat is geluk

Bericht door nabunneke »

bedankt, jb alles afgeprint maandag morgen naar de dealer en vragen wat er eigelyk aan de hand is want er klopt hier
helemaal niets meer van, 14 dagen geleden besteld by de dealer 2 olie keerringen nokkenas prys 27,80 het stuk olie keerring
oliepomp 9,70 2 bouten en moeren m14x1,5x165x53=n103338 14 euro het stuk de 2 moeren 9 euro voor beide totaal 94
myn vrouwtje heeft dit afgehaald by de dealer en de rekening in de map gestoken van t4 kosten en uitgaven maar ik had de rekening noch niet eens nagezien tot gisteren ,ik ga dit niet voorleggen aan de bediende ,maar rechtstreeks naar de beheerder van vw, dus maandag laat ik het weten hoe het zit
groeten jozef
nabunneke
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 jul 2014, 15:42

Re: wat is geluk

Bericht door nabunneke »

Geert en Erdem dank u voor de prys bepaling en het stuk nr daarkan ik iets mee alles afgeprint en naar de dealer recht naar de beheerder waar ik die print op het bureel leg na het lezen kykt hy my aan en vraagt of ik even wil wachten in de koffie bar nou dat willen we graag doen na en uur komt hy samen met zyn vrouw en zegt dat ze dit gaan onderzoeken, myn vouwtjes geen sprake van ik wil nu klaarheid en ik wil niet in het riet gaan zitten wachten jha dit zal even duren nou we wachten wel, na 2 uur komt zyn vrouw met 150 euro want ze hebben al myn aankopen door de tyd nagezien dus maar wel met de mededeling of ik daar geen ruchtbaarheid over gaan maken oke en dank u wel.
alles wel beschouwd zyn die mensen toch eerlyk geweest en ik verwacht dat die bediende van het magazyn op het matje kan komen als hy uit verlof komt.
al met al is het goed opgelost dank zy :wjw en wat het badkamer verhaal betrefd in de pre historie van de auto s waren de verdeel stukken of T stukken in gietyzer als gevolg veel roest dan zyn ze overgegaan op zamac en koper en by de duurdere wagens in alu dus in het koper is niet zo vreemd, en plastiek is heel licht maar na verloop van tyd toch maar preventief vervangen dank aan alle voor het meedenken groeten jozef
Plaats reactie