Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
Hallo Wjwers,
Lekker,dan toch eindelijk met het gezin opvakantie voor het eerst met de T4!
De bus al lekker een paar dagen verzorgd * zodat we met onze jonge telg met goed gevoel de route soleil op konden (in m'n t4 2.5 benzine automaat).
MAAR DAN??!! ...#HEUVELS#...#VALS PLAT#.
Tja en nu?
Mijn vraag:
Hoe werkt de 3 2 1 stand bij een automaat en wanneer moet ik hiernaartoe schakelen? Toch wel tijdens het rijden hoop ik?
Het gaat hier over lichte heuvels, met soms een situatie waarbij je effe terug zou moeten schakelen.
Ik hoor het graag, let op: benzine dus! En verder geen klachten ;)
* lijstje met werkzaamheden:
- cv gemaakt (dank matje)
- elec ramen gefixt
- olie en filter vervangen
- kV vervangen
- automaatbakolie laten controleren
- stabi rubbers vervangen
- bullbar zwart gespoten
Lekker,dan toch eindelijk met het gezin opvakantie voor het eerst met de T4!
De bus al lekker een paar dagen verzorgd * zodat we met onze jonge telg met goed gevoel de route soleil op konden (in m'n t4 2.5 benzine automaat).
MAAR DAN??!! ...#HEUVELS#...#VALS PLAT#.
Tja en nu?
Mijn vraag:
Hoe werkt de 3 2 1 stand bij een automaat en wanneer moet ik hiernaartoe schakelen? Toch wel tijdens het rijden hoop ik?
Het gaat hier over lichte heuvels, met soms een situatie waarbij je effe terug zou moeten schakelen.
Ik hoor het graag, let op: benzine dus! En verder geen klachten ;)
* lijstje met werkzaamheden:
- cv gemaakt (dank matje)
- elec ramen gefixt
- olie en filter vervangen
- kV vervangen
- automaatbakolie laten controleren
- stabi rubbers vervangen
- bullbar zwart gespoten
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
Het is toch een AUTOMAAT ? Waarom zou je dan gaan manueel schakelen ?camiel schreef:
MAAR DAN??!! ...#HEUVELS#...#VALS PLAT#.
Tja en nu?
Mijn vraag:
Hoe werkt de 3 2 1 stand bij een automaat en wanneer moet ik hiernaartoe schakelen? Toch wel tijdens het rijden hoop ik?
Het gaat hier over lichte heuvels, met soms een situatie waarbij je effe terug zou moeten schakelen.
Als het nodig is , zal de automaat wel uit zichzelf gaan schakelen bergop .
En bij lichte heuvels bergaf is het ook niet nodig manueel te gaan schakelen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
Of gewoon in de R van race...ben je nog sneller....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
Feest.....lange file......stukken geplofte versnellingsbak bij elkaar rapen op de snelweg..Harry 341 schreef:Of gewoon in de R van race...ben je nog sneller....
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
Ok,
Dus even de waardevolle informatie ertussenuit gefilterd komt het erop neer:
- vals plat + lichte heuvels gewoon automaat
- remmen kunnen ontlast worden dmv stand 3
- steil kan in 3
- hoeft allemaal niet
Na de vakantie ga ik mij buigen over mijn automaatbak: nieuwe pakking, flushen, nieuwe olie + externe koeling.
Maar nu eerst verder met
Dus even de waardevolle informatie ertussenuit gefilterd komt het erop neer:
- vals plat + lichte heuvels gewoon automaat
- remmen kunnen ontlast worden dmv stand 3
- steil kan in 3
- hoeft allemaal niet
Na de vakantie ga ik mij buigen over mijn automaatbak: nieuwe pakking, flushen, nieuwe olie + externe koeling.
Maar nu eerst verder met
VW Golf GTI Pirelli '83 (project)
VW T4 Caravelle 2.5 benzine
VW T4 Caravelle 2.5 benzine
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
- Locatie: ittervoort
Re: lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
En om de 60 dkm olie en filter verversen. Ik heb geen externe koeler op zitten. Er staat inmiddels 325 dkm op mijn 2,5l benzine automaat.
Re: lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
Toen ik 18 jaar geleden mijn eerste T4 ging kopen na vele dikke duitsers en amerikanen werd ik al voor de bakken van vw gewaarschuwd,ik wilde automaat blijven rijden...maar ja toch maar schakelen....
Het geleuter over schakelen bergop of bergaf met een automaat is onzin...het ding moet gewoon in D zijn werk doen...als dat niet werkt heb je een probleembak...
en niets anders.....
Het geleuter over schakelen bergop of bergaf met een automaat is onzin...het ding moet gewoon in D zijn werk doen...als dat niet werkt heb je een probleembak...
en niets anders.....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
Voila , net wat ik ook al zei : een automaat moet je ook "automaat" rijden , daar dienen ze voor.Harry 341 schreef:Toen ik 18 jaar geleden mijn eerste T4 ging kopen na vele dikke duitsers en amerikanen werd ik al voor de bakken van vw gewaarschuwd,ik wilde automaat blijven rijden...maar ja toch maar schakelen....
Het geleuter over schakelen bergop of bergaf met een automaat is onzin...het ding moet gewoon in D zijn werk doen...als dat niet werkt heb je een probleembak...
en niets anders.....
En de topic starter vermeldde duidelijk dat het om een BENZINEversie ging , dat kun je bijna niet gergelijken met de tdi's , want door het koppel van de tdi's gaan die automaatbakken kapot . Bij een benzinemotor zijn weinig problemen met die bakken.
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 29 aug 2015, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
Thanks! Ik rij ook met beleid en ben dit onderwerp begonnen omdat ik niet wist hoe verstandig te handelen. Zoals ik al zei: hij rijdt heerlijk probleemloos en ga na de vakantie eens een lekker beurtje geven. Omdat ik niet weet wat de status is (de vorige eigenaar zei het onlangs verwisselt te hebben, maar hij lekt ook iets)
A bientot!
A bientot!
VW Golf GTI Pirelli '83 (project)
VW T4 Caravelle 2.5 benzine
VW T4 Caravelle 2.5 benzine
Re: lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
Ik ben vaak met een automaat de bergen over geweest. Zorg altijd voor een goede automaatkoeling.
Wanneer ik merkte dat hij moeite kreeg om erbovenop te komen trapte ik hem door in de kickdown. Bij het naar beneden gaan een versnelling terug, dus van drive (4) naar de 3.
Dit waren allemaal geen vw automaten.
Wanneer ik merkte dat hij moeite kreeg om erbovenop te komen trapte ik hem door in de kickdown. Bij het naar beneden gaan een versnelling terug, dus van drive (4) naar de 3.
Dit waren allemaal geen vw automaten.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: lekker op vakantie met je t4 benzine automaat... Heuvels! En nu??
En dat zijn 4 T4 TDI met automaten ?bluebird schreef:Geleuter? Niks ant handje met mijn au tomaatje 1999 er.En kom niet met argument dat ik dan een geluksvogel ben of meer van dat oeverloos gelul.gewoon kwestie van goed onderhoud en met beleid rijden.Maat van me heeft er 4 rijden op de zaak,alle 4 dik 3ton op de teller niks ant handje,en mocht ie kapot gaan gaat ie gewoon naar de revisie
Hoeveel km heeft jouw TDI automaatbak al gelopen ?
Ik werk al 15 jaar bijna uitsluitend aan T4 , ik wil gerust zeggen dat jij een geluksvogel bent (en meer van dat oeverloos gelul) als je (TDI) automaat het al meer dan 200.000km probleemloos volhoud , want er zijn er genoeg die het amper 100.000km volhouden , en dan een paar 1000eur kunnen neertellen voor een automaatrevisie . Neem gerust van mij aan : de T4 automaten achter een TDI blok gaan allemaal kapot , de ene wat sneller dan de andere . Ik krijg regelmatig vraag achter handgeschakelde bakken , pedalensets , en schakelmechanismes enz , omdat ze willen ombouwen van automaat naar handgeschakeld ,omdat hun automaat de geest gegeven heeft .
Gekoppeld aan een benzineblok zijn er veel minder problemen met die bakken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper