Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

fsl hefdak???

vragen over de T4
hilman
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2008, 23:15

fsl hefdak???

Bericht door hilman »

hallo,
ik heb t4 verlengd en ik wil een platte hef dak er op hebben(fsl).
het zien er mooi uit!
kan iemand mij vertellen of ik het wel moet doen of niet? (kwaliteit,lekkage,wind,zelfmonteren,afwerking,ect.)
ent.andere opties!!!
mvg hilman :driveT4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: fsl hefdak???

Bericht door Harry62 »

Ik zou zeggen toets eens fsl in bij zoekterm en je hebt behoorlijk wat info :toppie
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: fsl hefdak???

Bericht door Wim T4 935 »

Er is hier al het nodige over geschreven. Via de "zoekfunctie" kom ik o.a. dit tegen. viewtopic.php?f=2&t=25271&p=153675&hilit=fsl#p153675" onclick="window.open(this.href);return false;

En er momenteel door de aanpassing van de belastingwetgeving per 4 juni 2010 onduidelijkheid over of deze daken nog wel in aanmerking komen voor Campertarief sinds genoemde datum.

Succes met je beslissing.

:werkaanT4
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Dik
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2007, 19:39
Locatie: Harlingen

Re: fsl hefdak???

Bericht door Dik »

Ik heb sinds anderhalf jaar een FSL hefdak. Ik zou er nu niet meer aan beginnen. Problemen met lekkage, zowel bij geopend als gesloten dak, het sluit niet heel netjes, de afwerking is matig, en roestplekjes in de lak omdat de staalsplinters niet goed verwijderd waren na het uitzagen van het dak. Het geheel maakt de indruk dat het met grote haast en onzorgvuldig gemonteerd is. Het nadeel van zo'n supervlak dak is dat het van zichzelf weinig stevigheid heeft, vandaar ook dat het niet netjes sluit. Je krijgt weliswaar een jaar garantie maar daar heb je weinig aan als de constructie gewoon niet echt deugt. Jammer om een goede bus zoiets aan te doen. Een eenvoudig pop-up dak is minder mooi maar goedkoper en beter.

Succes met je ombouwplannen,

Dik
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: fsl hefdak???

Bericht door Harry62 »

Dik schreef:Ik heb sinds anderhalf jaar een FSL hefdak. Ik zou er nu niet meer aan beginnen. Problemen met lekkage, zowel bij geopend als gesloten dak, het sluit niet heel netjes, de afwerking is matig, en roestplekjes in de lak omdat de staalsplinters niet goed verwijderd waren na het uitzagen van het dak. Het geheel maakt de indruk dat het met grote haast en onzorgvuldig gemonteerd is. Het nadeel van zo'n supervlak dak is dat het van zichzelf weinig stevigheid heeft, vandaar ook dat het niet netjes sluit. Je krijgt weliswaar een jaar garantie maar daar heb je weinig aan als de constructie gewoon niet echt deugt. Jammer om een goede bus zoiets aan te doen. Een eenvoudig pop-up dak is minder mooi maar goedkoper en beter.

Succes met je ombouwplannen,

Dik
Dit verhaal zegt meer over degene die het dak ingebouwd heeft als over het dak zelf :ie
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: fsl hefdak???

Bericht door Multivan Generation »

@ Dik,
je bent zeker niet de enige die dezelfde problemen heeft :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Taptransporter
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 feb 2010, 17:33

Re: fsl hefdak???

Bericht door Taptransporter »

Heb al jaren een FSL dak in mijn bus zitten en het werkt goed, T4 kort 1999 ( inbouw 2005).
heb zelf alles nagelopen na de inbouw van het dak en ben niets tegen gekomen van dit zit niet goed of slordig gedaan o.i.d.
ik heb zelf alles in de bus gebouwd ( keukentje bank kast wanden draaistoelen etc.)
nooit geen problemen gehad ook niet met zware regen.
ik heb zelf alleen de dakuitzetters verandert naar een in mijn ogen mooier en beter systeem
mvrgr Theo
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: fsl hefdak???

Bericht door Roger B. (11)61 »

Taptransporter schreef: nooit geen problemen gehad
dus altijd wel problemen gehad? :bifun


maar roestvlekken in het dak en dergelijke zegt niets over het dak maar alles over de inbouwer (zoals harry al zei)

ik heb gelukkig geen ervaringen, maar lees vaker mindere recenties over FSL en betere over Westfalia...................prijsverschil zal er ook naar zijn, maar wel het overwegen waard dus
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: fsl hefdak???

Bericht door Dirk/970 »

Dik schreef:Ik heb sinds anderhalf jaar een FSL hefdak. Ik zou er nu niet meer aan beginnen. Problemen met lekkage, zowel bij geopend als gesloten dak, het sluit niet heel netjes, de afwerking is matig, en roestplekjes in de lak omdat de staalsplinters niet goed verwijderd waren na het uitzagen van het dak. Het geheel maakt de indruk dat het met grote haast en onzorgvuldig gemonteerd is. Het nadeel van zo'n supervlak dak is dat het van zichzelf weinig stevigheid heeft, vandaar ook dat het niet netjes sluit. Je krijgt weliswaar een jaar garantie maar daar heb je weinig aan als de constructie gewoon niet echt deugt. Jammer om een goede bus zoiets aan te doen. Een eenvoudig pop-up dak is minder mooi maar goedkoper en beter.

Succes met je ombouwplannen,

Dik
Multivan Generation schreef:@ Dik,
je bent zeker niet de enige die dezelfde problemen heeft :bonk
Al je punten komen me idd bekend voor! Ik heb dat jaar garantie goed moeten gebruiken, en kreeg zelfs meer coulance, maar het is nooit goed gekomen. Nu het fsl-dak is gedemonteerd tbv van ombouw naar vast hoog dak, ben ik ook meer dingen tegengekomen waardoor ik zeg, doe het je goede bus niet aan. (bv. roestvorming in de dakuitsnede en minder-dan-nette aanleg van elektra)

Als je echt wilt gaan kamperen met een fsl-dak, bedenk dan dat het altijd flink inregent door de, in mijn ogen, te grote ventilatieopeningen in het tentdoek.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: fsl hefdak???

Bericht door cowboy »

Naar ik gehoord heb zijn de nieuwe fsl daken beter dan de oude, ik heb dit vernomen van een verkoper van tweede hands bussen met inbouw van 2009 (alles laten doen door een goed inbouwbedrijf.
Hij heeft overigens nog mooie campers staan kijk maar eens op http://www.nvandenbergh.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (verder geen binding mee)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: fsl hefdak???

Bericht door Multivan Generation »

Vandaag teruggekomen van een weekje Engeland.

Zowel Pascal-141 (originele T4 California) als ik kregen zeer veel lovende reacties op de strakheid van onze tenten.
In Engeland praten ze bij een hefdak eigenlijk automatisch over Reimo.
Nu ze onze daken hebben gezien, zullen er wel een paar gaan twijfelen :knipoog

We hebben overigens ook een dak gezien dat leek op een FSL dak, om weer on topic te komen,
maar wat iets meer diepte in het dak had, dus daarmee bedoel ik, dat de polyester zijwanden van de dakschaal iets hoger waren, en ook leek de constructie steviger..

Ik zal moeten zoeken of ik er een foto van gemaakt heb, heb er namelijk een beetje veel gemaakt :nuts :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
hatse
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2015, 16:59

Re: fsl hefdak???

Bericht door hatse »

In 2010 door fsl een hefdak laten plaatsen, wat volgens dhr. Schraven max 2cm hoog zou zijn. Niet dus! Stak hier en daar 8 cm uit.
Slechte afwerking, veel lakmissers en geen goed aangesloten doek geplaatst... wat een ellende. Uiteindelijk het geheel maar verkocht en een fabrieksbuscamper gekocht zodat ik van de ellende af was. Geen aanrader dus!
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: fsl hefdak???

Bericht door Gobert »

Wat leuk, een reactie 5 jaar na dato.
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: fsl hefdak???

Bericht door kenny367 »

Ik heb FSL dak er al ruim 5 jaar in zitten en ben zeer tevreden, rij er soms mee door een wasstraat en kan geen lekkage ontdekken. Bij de ventilatie gaten heb ik een strookje van het doek met klitteband bijgekregen om zo de ventilatie gaten te dichten. Deze heb ik nooit hoeven te gebruiken zelfs met zware regenbuien.
Sinds vorig jaar heb ik het dak laten wrappen en daarvoor is het dak nog nooit behandeld geweest.

Het gaat er om wie hem inbouwd, deze moet natuurlijk met zorg gedaan worden en goed afgekit worden. Ik heb het nu over een KWB en geen ervaring met een LWB zoals die jij hebt.
Bijlagen
IMG_3220a.jpg
IMG_3218.JPG
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Franz 442
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:05
Locatie: Leende
Contacteer:

Re: fsl hefdak???

Bericht door Franz 442 »

Hoi,

Heeft er dan hier nog iemand ervaring met een FSL Slaapdak ?? En dan in het bijzonder voor de lange wielbasis ??

Mvg Franz
Plaats reactie