Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ratel bij vollast en volle turbo druk

vragen over de T4
frankv6
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 feb 2013, 08:08

ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door frankv6 »

help ik heb een vaag probleem bij mijn acv 2,5l als ik rustig door trek is er niks aan de hand maar als ik steviger ga rijden dan komt er een ratel uit de motor tussen de 2 en 3000 toeren rij ik gewoon dan hoor je tussen de 2 en 3000 toeren niks raars
de pomp is gereviseerd 3 mnd terug en de 1 zegt pomp niet op tijd en de andere zegt weer de lagers van de krukas er uit (door het chippen) en de pomp staat op tijd


wie weet er raad moet er mee naar denemarken binnen kort
t5 1,9 tdi 290,000km and counting
http://www.deurslotreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
leverancier van defa alarm systemen en dometic luifels voor vragen even pbtje
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door Multivan Generation »

lagers in turbo op zijn eind,
waardoor er bij volle turbodruk,
is maximale toerental van de turbo,
te veel speling op het asje komt,
waardoor de schoepen af en toe de behuizing raken?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door Pascal-141 »

frankv6 schreef:help ik heb een vaag probleem bij mijn acv 2,5l als ik rustig door trek is er niks aan de hand maar als ik steviger ga rijden dan komt er een ratel uit de motor tussen de 2 en 3000 toeren rij ik gewoon dan hoor je tussen de 2 en 3000 toeren niks raars
de pomp is gereviseerd 3 mnd terug en de 1 zegt pomp niet op tijd en de andere zegt weer de lagers van de krukas er uit (door het chippen) en de pomp staat op tijd


wie weet er raad moet er mee naar denemarken binnen kort
De lagers van de krukas eruit door het chippen ? Dat zal ook wel een bewering zijn van een echte specialist :muur , een T4 tdi heeft meer dan voldoende reserves om die paar extra pk's wel aan te kunnen , geloof me vrij .

wat betreft de "ratel" : dat kan vele oorzaken hebben , en is heel moeilijk te constateren van achter een pc scherm , dat moet je "life" kunnen horen om het te herkennen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door Geert G »

Misschien effe handig om te vertellen waar je woont.
Kunnen WjW ook iets gerichter advies geven. :toppie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door matje86 »

Geert G schreef:Misschien effe handig om te vertellen waar je woont.
Kunnen WjW ook iets gerichter advies geven. :toppie
apeldoorn :knipoog
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
frankv6
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 feb 2013, 08:08

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door frankv6 »

er schijnt een andere afstelling voor de pomp te zijn als vw voorschrijft waar door hij beter gaat lopen wie weet daar wat van
en waar is die te vinden
t5 1,9 tdi 290,000km and counting
http://www.deurslotreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
leverancier van defa alarm systemen en dometic luifels voor vragen even pbtje
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door Multivan Generation »

dat is niet de oplossing voor jouw probleem
frankv6
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 feb 2013, 08:08

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door frankv6 »

https://www.youtube.com/watch?v=aw77NAvXlJc hier een filmpje met het geluid
t5 1,9 tdi 290,000km and counting
http://www.deurslotreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
leverancier van defa alarm systemen en dometic luifels voor vragen even pbtje
frankv6
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 feb 2013, 08:08

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door frankv6 »

t5 1,9 tdi 290,000km and counting
http://www.deurslotreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
leverancier van defa alarm systemen en dometic luifels voor vragen even pbtje
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door Geert G »

@Frank V6
Beide video's worden door Youtube gemarkeerd als Privé.
Daardoor niet publiek te bekijken + beluisteren.
Zo schiet het helaas niet op :knipoog
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
frankv6
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 feb 2013, 08:08

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door frankv6 »

nu niet meer als het goed is
heb net gekeken mag de as van de turbo speling hebben op en neer
t5 1,9 tdi 290,000km and counting
http://www.deurslotreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
leverancier van defa alarm systemen en dometic luifels voor vragen even pbtje
Gebruikersavatar
Familiebus
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 dec 2014, 21:07

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door Familiebus »

Niet TEveel ( liever niets) maar een turbo die zo snel opspoel naar de 1,2bar :groteogen
Dan lijkt het mij niet dat de schoepen het huis raken.
Problemen bestaan niet er zijn alleen situatie's :werkaanT4
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door Geert G »

frankv6 schreef:nu niet meer als het goed is
heb net gekeken mag de as van de turbo speling hebben op en neer
Das vrij makkelijk te controleren.
De as mag bekant géén speling zijwaards & op/neer hebben.
Houd de as vast, en laat iemand anders de motor starten.
De oliedruk moet de kleine vrije speling nu opheffen. Je voelt dit ook.
Kun je de as ondanks de oliedruk meer als 1-2mm bewegen?
Dan kun je ervan uitgaan dat je turbo gaar is.

Van afstand is je gereutel bekant niet te beoordelen.
Het kan van alles zijn, turbo, 2MV, klepstoter, lagers.... kortom alles wat draait, en waar kracht op komt te staan.
Laat er eens een goede monteur naar kijken, of ga eens langs bij Jos_Br. in Dieverbrug :wjw
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
jordydereus

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door jordydereus »

Ik denk een lekke uitlaat of spruitstuk
frankv6
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 feb 2013, 08:08

Re: ratel bij vollast en volle turbo druk

Bericht door frankv6 »

vandaag turbo gecheckt onder lopende motor geen speling axiaal en radiaal
roetkat leeg gegooid ook niet dus begin nu wel te vrezen voor erger :T4politie
t5 1,9 tdi 290,000km and counting
http://www.deurslotreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
leverancier van defa alarm systemen en dometic luifels voor vragen even pbtje
Plaats reactie