Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

proficiat met je aankoop/ruil.
met de spoiler bedoelen we idd het stuk dat voor het hefdak zit .
ik had eerst enkele blaasjes gemerkt op de spoiler en nadien rond de rubber die op het hefdak zit .
bij mij alles in garantie vervangen ( nieuwe spoiler , hefdak volledig behandeld en herspoten en nieuwe tent gekregen )
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

dip schreef:gister onze Vito Marco Polo (2001) ingeruild voor een 2008 T5 (wat een verschil zeg). Met de spoiler bedoelen jullie de voorspoiler die voor het hefdak zit toch?
Gefeliciteerd, en fijn dat je het een vooruitgang vindt (ik neem aan dat je dat bedoelt met "wat een verschil zeg"). Helaas is jouw bus ook uit 2008, net als de onze, en dus net een jaar te oud voor vervanging van spoiler/dak onder de garantieregeling... :gif
dip
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 sep 2015, 21:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door dip »

Rondom gekeken, niks te zien! Hopen dat het zo blijft.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

dip schreef:Rondom gekeken, niks te zien! Hopen dat het zo blijft.
:ikrij dat is goed nieuws!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
marchugo
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:17

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door marchugo »

Wellicht goed nieuws voor "bloemkool"-slachtoffers: op de Duitse site Caliboard.de meldt de sitebeheerder dat VWN een nieuwe reparatierichtlijn heeft uitgevaardigd. Komt er op neer dat voortaan een plastic kapje over de door corrosie aangetaste spoiler geplakt wordt.
Omdat de spoiler niet meer gedemonteerd hoeft te worden, zou dit misschien een betaalbare oplossing kunnen worden voor California's die buiten garantie vallen.


http://www.caliboard.de/showthread.php? ... achspoiler

Groet,
Marc.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Dat klopt, het is veel sneller en goedkoper omdat niet de halve Cali uit elkaar gehaald hoeft te worden. De spoiler vervangen is ingrijpender dan je denkt, omdat het ook een onderdeel is dat stijfheid, rol-over veiligheid e.d. geeft bij het verder opengezaagde dak. Zo'n kap erover is dan een relatief simpele ingreep. Ik dacht overigens dat Campercentrum Nederland (Amersfoort) die oplossing al heel lang aanbood.

Maar er is daar ook veel kritiek op die oplossing. Mensen vinden hem lelijk, en in het algemeen heerst het beeld van "een kroon op een rotte kies".

En het doet niks met corrosie aan het dak zelf, dit gaat alleen maar over de spoiler.
marchugo
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:17

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door marchugo »

Voor Cali's onder garantie lijkt het mij geen aanvaardbare oplossing.

Marc.
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Arbee »

Volgens Scharphof campers is het "bloemkool" effect op de spoiler geen reden van zorg dat het snel zou gaan lekken, alleen maar een esthetisch probleem.
Over dat plastic kapje heeft Amersfoort het ook gehad, ik heb dat alleen nog nooit gezien. Iemand misschien foto's?
Wel zonde dat een bedrijf als VW dit probleem niet heeft voorzien, je zou toch zeggen dat ze met hun volle dochter Audi genoeg ervaring hebben met staal en aluminium........
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Arbee schreef: gehad, ik heb dat alleen nog nooit gezien. Iemand misschien foto's?
foto's staan op Caliboard, inclusief hobby kitrand :groteogen
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Arbee »

Ah, gezien, maar dan moet je je wel eerst registreren........
bmassaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12:07

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bmassaer »

Hoi,

Ook ik heb intussen last van het "corrosie-probleem", aan het voorpaneel van onze VW T5 California uit 2007 (ik woon in België). Ik diende een claim in, maar deze werd geweigerd aangezien de bus ouder is dan 6 jaar. In ruil kreeg ik van de garage een offerte van 4993 Euro voor herstelling... Onze bus is overigens nog in heel goede staat... Wat zijn de mogelijkheden?

- Kan ik een "pro-rata" terugbetaling krijgen van de kosten? Iemand hier al succes in gehad?
- Is een "herspuiting" van het voorpaneel een optie? Geschatte kostprijs? Hoe lang gaat dit mee?
- Is die "overkapping" een optie? Heeft iemand foto's? Wat is de kostprijs?
- En wat als ik alles laat zoals het is? Hoe snel zal mijn busje zijn verf verliezen??

Bedankt voor de info!

Bart
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Oh jee, niet zo best! Wij zitten met het zelfde euvel, aan ook een nét te oude Cali, maar hebben besloten het voorlopig maar zo te laten. Ons is door diverse deskundigen verzekerd dat dit voor de constructie niet veel kwaad kan, het is alleen niet zo mooi. Wij hebben dus geen ervaring met reparatie.

Wel belangrijk is om je dakranden, onder de rubbers, ook goed na te kijken. Het dak is veel dunner, en er zijn voorbeelden waar dat wél doorcorrodeerde. Daar moet je dan misschien zelfs eerder wat aan laten doen dan aan je spoiler
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Voor het gemak hierbij 2 foto's van de "overkapping" vanaf het Duitse forum.
IMG_2067 (Small).JPG
IMG_2070 (Small).JPG
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door frans_t4 »

Allen ik zie dat dit alweer een wat ouder draadje is..
Maar toch... vandaag bij een T5 California (Westfalia) uitvoering van 2006 wezen kijken... zag er op het oog niet slecht uit... het is natuurlijk geen nieuwe meer daar moet je doorheen kunnen kijken...'
Echter....tot mijn schrik zag ik een corrosie plek van 4 bij 3 centimeter aan de rechter kant... zeg maar de rechter hoek van de spoiler waar die het dak raakt... alle verf was er vanaf.. ik heb echter verzuimd om te kijken hoe de conditie bij of onder het rubber was.... maar misschien dat jullie ervaringen hebben... ik hoeverre moet ik mij zorgen maken dat ook het stalen dak van de bus is aangetast...
Verder zaten er meerder bobbels en blazen op de voorste spoiler.. kan ik er vanuit gaan dat het frame van het hefdak op meerdere plaatsen aangetast is en wat zijn zoal de gevolgen van deze corrosie.
Ik lees hier verschillende berichten.. maar eigenlijk geen berichten of de mogelijke kosten van de reparaties...
Ik ga er vanuit dat het hele hefdak er uit moet om ook de dak beplating te controleren cq te conserveren..

Graag jullie reacties...

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Oviivo schreef: 24 dec 2014, 19:06 Gisteren kreeg ik per post de rekening; zo'n € 1.000 excl. BTW voor alleen het hefdak. Valt me eigenlijk mee. Het woord "verleende coulance" leest overigens erg prettig op VW briefpapier, net als "kontant te bet. EUR 0,00" :toppie

Het part# voor de beschermfolie op de spoiler, voor de geïnteresseerde;
7H7 875 452 en kost ex. € 7,20
Beter lezen :knipoog
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie