Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

PDC storing

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

PDC storing

Bericht door jacobsentertainment476 »

Mensen, al geruime tijd heb ik een storing in mijn PDC bij het inschakelen geeft die een lange pieptoon (achter) en knippert het lampje, nu wil ik de boel graag weer voor elkaar hebben en ben ik gaan storing zoeken. Ik heb alle bedrading naar achter gecontroleerd en door gemeten en de gehele kabelboom op de voorbumper ook, en toch blijft de computer mij zeggen dat de voedingsspanning aan de massa ligt. Ook heb ik al een vervangende regelunit getest, dit mocht ook niet helpen, iemand die een soort gelijk iets heeft meegemaakt of de gouden tip heeft.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: PDC storing

Bericht door Leo45 »

Omdat je aangeeft ook een storing te hebben in je alarm zou ik eens proberen uit te vinden of er niet een gemeenschappelijke factor zit in die twee dingen. Ik heb geen verstand van de T5 electra en electronica maar 2 storingen gelijktijdig kan iets heel raars zijn dat ze gemeenschappelijk hebben.
Misschien zoiets stoms als een min draad ergens achterin dat zowel van dienst is bij de sensoren als de verlichting of nog iets gekkers.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: PDC storing

Bericht door Oviivo »

Defecte pieper? Ik bedoel dus 1 van de sensoren in de bumper defect of bijv. vol water gelopen?

EDIT; heb je voor of achter een storing? Omdat je voorbumper hebt nagelopen maar hij piept achter?

Als je de sensoren stuk voor stuk "aanraakt" met je vinger, reageren ze dan (allemaal) nog (een beetje?)?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: PDC storing

Bericht door jacobsentertainment476 »

Oviivo schreef:Defecte pieper? Ik bedoel dus 1 van de sensoren in de bumper defect of bijv. vol water gelopen?

EDIT; heb je voor of achter een storing? Omdat je voorbumper hebt nagelopen maar hij piept achter?

Als je de sensoren stuk voor stuk "aanraakt" met je vinger, reageren ze dan (allemaal) nog (een beetje?)?
De storing geeft aan dat dus de voeding kortsluiting heeft naar de massa en daardoor doet geen van alle sensoren het en bij het inschakelen van de PDC gaat die altijd ter bevestiging ff piepen op de achterste pieper. Aangezien ik al een poosje hier mee zit en bijna alles al geprobeerd heb zet ik t ff hier weetjewel..... De kabelboom van de achterbumper heb ik al los op de werkbank doorgemeten net als die van de voorbumper, ook de schakelaar in de stekkerdoos van de trekhaak gecontroleerd, morgen ga ik nog een keer op de stekkers bij de regelunit meten.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: PDC storing

Bericht door Oviivo »

Ik heb zo'n storing op de 2e buitentemperatuursensor. Maar dat is minder lastig in de dagelijkse praktijk.
De oorzaak van de storing nooit gevonden :muur
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: PDC storing

Bericht door Burp »

Heb je nog de originele gewone lampen erin zitten of vervangen door LED? Ik kreeg rare storingen met led lampjes in mijn achteruitrijverlichting. Deze heb ik weer vervangen door gewone lampen en alles werkte meteen weer.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: PDC storing

Bericht door jacobsentertainment476 »

Burp schreef:Heb je nog de originele gewone lampen erin zitten of vervangen door LED? Ik kreeg rare storingen met led lampjes in mijn achteruitrijverlichting. Deze heb ik weer vervangen door gewone lampen en alles werkte meteen weer.
Achter heb ik nog de normale verlichting, en voor heb ik DEPO lampen en daar zitten wel LED lampen in maar deze zitten er al een paar jaar in zonder problemen. De PDC geeft ook de storing als de verlichting niet aan is dus aan de LED in de koplampen ligt het niet.

Ik ben er nog niet aan toegekomen om de regelunit los te nemen en op de stekkers te gaan meten, misschien morgen ff :knipoog
Oviivo schreef:Ik heb zo'n storing op de 2e buitentemperatuursensor. Maar dat is minder lastig in de dagelijkse praktijk.
De oorzaak van de storing nooit gevonden :muur
Heeft een california twee buiten temperatuur sensors dan ? mijn multivan heeft er maar eentje die wordt voor alles gebruikt.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: PDC storing

Bericht door runnerted »

Ik herken het probleem, heb momenteel de zelfde storing in mijn Transporter uit 2007.

Heb de bus uit laten lezen en geeft storing op sensor 2 ( gezien als je achter de auto staat) van de achterbumper, zal een draadbreuk zijn met als gevolg storing...

alles nagelopen en nergens kabelbreuk te vinden...

ben ook erg benieuwd wat er bij jouw uit gaat komen.

Ted
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: PDC storing

Bericht door Pim 328 »

Als 1 van de 2 waarschuwingspiepers kapot is kan je ook dit probleem krijgen
1 pieper zit bij de pedalen en de andere achter bij de linker bekleding bij de wielkuip.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: PDC storing

Bericht door heemskerk »

Pim 328 schreef:Als 1 van de 2 waarschuwingspiepers kapot is kan je ook dit probleem krijgen
1 pieper zit bij de pedalen en de andere achter bij de linker bekleding bij de wielkuip.

... Tenzij er een dubbele cabine geplaatst is. De achterste pieper wordt dan naar voren verplaatst volgens de optielijst van PON.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: PDC storing

Bericht door jacobsentertainment476 »

Pim 328 schreef:Als 1 van de 2 waarschuwingspiepers kapot is kan je ook dit probleem krijgen
1 pieper zit bij de pedalen en de andere achter bij de linker bekleding bij de wielkuip.
Ik zal eens een functie test met de computer uitvoeren of de toon hoogte proberen te wijzigen, wel raar dat de storing dan zo aangegeven wordt. Met de storing in het alarm kan ik gewoon de storing resetten en dmv een functie test de hoorn laten piepen, maar zodra alles weer normaal is dan geeft die toch weer de storing pfffffff
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: PDC storing

Bericht door Oviivo »

Cali heeft idd 2 temperatuursensors. De 2e wordt gelukkig alleen gebruikt in het display van de Camper Unit en er is geen andere functie die ervan afhankelijk is.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: PDC storing

Bericht door jacobsentertainment476 »

Vanmiddag heb ik met vag-com de pieper voor eens een functie test gegeven en die doet het gewoon op deze manier, toch denk ik dat ik de stekkers eens los ga nemen en de hele mik door ga meten. Want met het alarm heb ik ook zoiets dat die het wel op de functie test doet maar zodra die werkelijk moet werken dat er een storing op komt en die geen geluid geeft.

Wordt vervolgt...... :bonk
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: PDC storing

Bericht door runnerted »

Misschien een stomme vraag, maar hoe ga je de sensoren doormeten?

het antwoord ligt voor de hand, met een multimeter dat snap ik..

maar ik ben pas na werktijd bij de VW dealer in Den Haag geweest daar werkt een monteur die heeft mijn bus aan de computer gehangen en zag een storing op een van mijn sensoren..... sensoren uitgewisseld en probleem blijft..

dus ik vraag me af hoe je kan meten of testen of de draden naar de sensoren wel goed zijn ofdat misschien toch een sensor stuk is of in het ergste geval een module.

Grt Ted
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: PDC storing

Bericht door jacobsentertainment476 »

Gisteren heb ik alles doorgemeten en niets geen defecten gevonden, @Pim328 de beide piepers geven een weerstand van 49ohm en met een functie test en frequentie aanpassing werken/piepen ze beiden. Ik heb zelfs nog een andere PDC unit aangekoppeld en getest en deze werkt 100% top voor de achterste sensors, maar aangezien dit een 7H0 en ik een 7E0 heb kan ik de 7H0 niet om programmeren naar 8 sensoren (voor en achter)
Bij het doormeten van de kabelboom naar de multi-stekker rechts voor (bij de toeter) meet ik geen defecten, vanaf de stekker naar elke sensor ook niet. In mijn beleving blijft er nog een optie ongecontroleerd over en dat is de multi-stekker bij de toeter, hier kom ik eerdaags op terug.
runnerted schreef:Misschien een stomme vraag, maar hoe ga je de sensoren doormeten?

het antwoord ligt voor de hand, met een multimeter dat snap ik..

maar ik ben pas na werktijd bij de VW dealer in Den Haag geweest daar werkt een monteur die heeft mijn bus aan de computer gehangen en zag een storing op een van mijn sensoren..... sensoren uitgewisseld en probleem blijft..

dus ik vraag me af hoe je kan meten of testen of de draden naar de sensoren wel goed zijn ofdat misschien toch een sensor stuk is of in het ergste geval een module.

Grt Ted
@Ted, inderdaad met een multimeter is een goeie start :wjw ik heb alle sensoren uit genomen en vervolgens elke draad op weerstand doorgemeten met de multimeter, ook heb ik onderling tussen alle bedrading gemeten op weerstand/kortsluiting. en tot nu toe niets gevonden, ook alle spanningen zoals van het achteruitrijsignaal, aan/uit schakelaar en mistlicht werken allemaal. De sensoren heb ik met de laptop uitgelezen.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie