Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waarde t4?

vragen over de T4
Plaats reactie
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Waarde t4?

Bericht door japser »

Hoi,


Ik ben eens benieuwd naar de waarde van mijn t4.
Ik zit namelijk in mijn hoofd om hem te laten herspuiten en ben aan het lezen voor een conversie naar syncro.
Nu wil ik weten of het wel de moeite is.. Nu niet dat ik hem zou verkopen, maar als het de marktprijs overstijgt is het me ook wat te veel..

Het is een 1.9td uit 99 met 168 000 km
Zelf omgebouwd naar camper. Is met een bed, dat op 1 second inschuift naar zetel op basis van ikea lycksele
met een laminaat vloer, schuifdeur kast, kast onder bed en kast aan de zijkant. Verlichting binnenkant zijn sierlichtjes.
Verder zijn alle zijplaten nieuw uit hout gemaakt, is alles geïsoleerd ( zijwanden, dak, vloer, .. )
Verder nog wat opties als parkeersensoren, 800w woofer, bullbar, alu velgen, zonneschermpjes, ..

Nadelen : aan de schuifdeur is er een deuk met wat krassen in. Voor de rest een paar kleine roestplekjes maar niets ernstigs.
Fototje :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Waarde t4?

Bericht door Pascal-141 »

Wil jij een 1.9td ombouwen naar syncro ? :groteogen

Ga je een versnellingsbak van een 2.4d gebruiken dan ? Want origineel is een syncro nooit geleverd met een 1.9td motor (te weinig vermogen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: Waarde t4?

Bericht door japser »

Oei! dat is de reden waarom ik nog veel aan 't opzoeken ben erover..

Waarschijnlijk ook daardoor dat ik geen enkele conversie tegenkwam van een 1.9td.
Syncro is dus al sowieso een no-go?
Qua kracht vind ik het inderdaad iets te weinig, maar hier in België is het
verboden om een zwaardere motor te steken..


De bus is me inderdaad meer waard dan de marktwaarde,
maar er het dubbele insteken vind ik te veel van het goede..
Verder heeft hij ook nog een hh batterij met scheidingsrelais, en een omvormer voor 220v

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waarde t4?

Bericht door Multivan Generation »

Pascal is ervaren met het "kietelen" van 1,9 TD's,
dus wellicht kun je er, in overleg met hem,
wat meer paardjes en vooral koppel uit halen..

Groeten Peter
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Waarde t4?

Bericht door RobS »

Ah, je hebt een Belgisch kenteken. Dat werpt een bijzonder licht op je vragen. Er is een lang forum-topic waarin Pascal er achter kwam dat syncro-toevoeging (aan een 2.5TDI) technisch goed te doen is, maar dat de Belgische instanties dusdandig moeilijk doen over het wijzigen van het aantal aangedreven wielen (rode kaart) dat hij er toen mee gestopt is. viewtopic.php?f=12&t=43990 @Pascal: Of heb ik iets gemist en heb je dat project toch tot een goed einde gebracht?

NB Deze constatering door Pascal heeft een langdurige waarde voor meerdere gebruikers, maar verwdijnt in de omvang van het aantal posts. Eigenlijk zouden we dit soort info beter moeten beheren.

Leuk busje. Ik heb ook een 1.9td met lichte vracht kenteken en een simpel interieur. Slechts hardcore liefhebbers als wij zien enige verhoogde commerciele waarde in een dergelijke inrichting. Je hebt de wagen vorig jaar gekocht. Wat heb je toen betaald? Voor verre reizen met slechte wegen is een 2WD-T4 wellicht te preferen boven een Syncro en zeker boven een T5. Je wint aan tractie, maar verliest aan betrouwbaarheid. Een 2.5TDI is een veel mooier blok dan een simpele mechanische 1.9td; maar afhankelijk van de bestemming kan de 1.9td wel de beter te onderhouden keuze zijn. Verwacht buiten de EU namelijk geen Volkswagen-onderdelen. Het koppel zou wat hoger mogen zijn. Bandenkeuze en spanning doen ook veel met de tractie van je wagen. Misschien heb je met toevoeging van A/T-banden en een setje zandladders http://www.maxtrax.com.au al wel de ideale reiswagen.

groet, Rob
Laatst gewijzigd door RobS op 30 sep 2015, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: Waarde t4?

Bericht door japser »

Dankje!

Ja, ik kom net terug van reis naar albanië met de t4. Daardoor is mijn gedacht beginnen groeien voor 4x4.
Alleszins ga 'k kijken voor hem wat extra paardjes te geven, met de info van Pascal, waarvoor al dank!
Ik was heel blij met de t4 in albanie, maar niet met de kracht. Ik ben zelfs éénmaal in het midden van een berg moeten stoppen, en ik geraakte niét meer vooruit, achteruit bollen dan maar...

Het ding is, ik ga vaak op reis met motor en auto en ik hou wel van de oostblok..
Met de moto houden we daar ook vooral van offroad.. En dat had ik graag eens met de t4 ook geprobeerd,
of alleszins durven midden in een veld gaan rijden om daar een nachtje te staan als het iets of wat drassig ligt.
Daardoor dacht ik voor syncro ombouw.

Overigens wel jammer dat de waarde niet stijgt door een camperbouw te doen, maar dat is eigenlijk ook niet zo van belang.

Alleen over het laten spuiten heb ik nog wat vragen, ik heb een aantal offertes gekregen, met en zonder zelf voorbereiden,
en die gaan van 900 met zelf voorbereiden tot 3500 .. Ik wil hem wel zelf voorbereiden maar vrees dat ik foutjes ga maken.
Is er iemand die een adres kan aanraden waar het betaalbaar is en goed? 3500 vind ik te veel van het goede..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Waarde t4?

Bericht door Pascal-141 »

RobS schreef:Ah, je hebt een Belgisch kenteken. Dat werpt een bijzonder licht op je vragen. Er is een lang forum-topic waarin Pascal er achter kwam dat syncro-toevoeging (aan een 2.5TDI) technisch goed te doen is, maar dat de Belgische instanties dusdandig moeilijk doen over het wijziging van het aantal aangedreven wielen (rode kaart) dat hij er toen mee gestopt is. viewtopic.php?f=12&t=43990 @Pascal: Of heb ik iets gemist en heb je dat project toch tot een goed einde gebracht?

NB Deze constatering door Pascal heeft een langdurige waarde voor meerdere gebruikers, maar verwdijnt in de omvang van het aantal posts. Eigenlijk zouden we dit soort info beter moeten beheren.

Leuk busje. Ik heb ook een 1.9td met lichte vracht kenteken en een simpel interieur. Slechts hardcore liefhebbers als wij zien enige verhoogde commerciele waarde in een dergelijke inrichting. Je hebt de wagen vorig jaar gekocht. Wat heb je toen betaald? Voor verre reizen met slechte wegen is een 2WD-T4 wellicht te preferen boven een Syncro en zeker boven een T5. Je wint aan tractie, maar verliest aan betrouwbaarheid. Een 2.5TDI is een veel mooier blok dan een simpele mechanische 1.9td; maar afhankelijk van de bestemming kan de 1.9td wel de beter te onderhouden keuze zijn. Verwacht buiten de EU namelijk geen Volkswagen-onderdelen. Het koppel zou wat hoger mogen zijn. Bandenkeuze en spanning doen ook veel met de tractie van je wagen. Misschien heb je met toevoeging van A/T-banden en een setje zandladders http://www.maxtrax.com.au al wel de ideale reiswagen.

groet, Rob
Dat heb ik inderdaad niet uitgevoerd ,die ombouw naar syncro , omdat ze daar op de keuring niet blij mee zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Waarde t4?

Bericht door Snautzer »

RobS schreef:
NB Deze constatering door Pascal heeft een langdurige waarde voor meerdere gebruikers, maar verwdijnt in de omvang van het aantal posts. Eigenlijk zouden we dit soort info beter moeten beheren.
Mee eens. Door jouw post in in ruk het werk van Pascal doorgelezen. Heel duidelijk en helder neergeschreven. Zo zouden de techniek boeken eigenlijk allemaal moeten zijn. Bijna jammer dat zijn bus niet wat vaker onderhoud nodig heeft.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Waarde t4?

Bericht door Pascal-141 »

Snautzer schreef:
RobS schreef:
NB Deze constatering door Pascal heeft een langdurige waarde voor meerdere gebruikers, maar verwdijnt in de omvang van het aantal posts. Eigenlijk zouden we dit soort info beter moeten beheren.
Mee eens. Door jouw post in in ruk het werk van Pascal doorgelezen. Heel duidelijk en helder neergeschreven. Zo zouden de techniek boeken eigenlijk allemaal moeten zijn. Bijna jammer dat zijn bus niet wat vaker onderhoud nodig heeft.
Bedankt :knipoog
Tja , ik doe wel veel meer werken aan T4's hoor , maar ik zet eigenlijk niet zo veel online :knipoog

Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Waarde t4?

Bericht door RobS »

Pascal is ervaren met het "kietelen" van 1,9 TD's,
dus wellicht kun je er, in overleg met hem,
wat meer paardjes en vooral koppel uit halen..
Ik ben bijzonder geinteresseerd in informatie mbt dat "kietelen". Ook mijn ABL komt wel eens wat te kort op steile hellingen. Iedere Nm meer is welkom. @Pascal kun je iets aan informatie loslaten?
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
munzungulu
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 feb 2009, 15:17

Re: Waarde t4?

Bericht door munzungulu »

Mijn T4/Transporter/Syncro/Tdi/75pk=102pk=5 cylinder ACV, + Sperdiff. achter Nieuw aangeschaft in 1999, huidige km orig. 90500.
De ECU/Steuergerat laten bijwerken bij VW/D'Ieteren voor wat meer PK. Men kan tot 130pk gaan(bij diverse Tuners), doch VW neemt dit risico niet, test op de Rolbaan wees uit= 116pk! Dus voor 14pk meer=was 36990 BF!
Ombouw naar Syncro? + Andere Versnellingsbak(Winkel/Haak/Aftak Getriebe=Type EFA) + Achterdiff. + Gelenkwellen met Homokineten + Kardanwelle enz...Techn. Keuring!? Voorbeeld Keuring: Heb de BF Goodrich 215/75/R15 erop, voor Keuring effe de Originele monteren: 205/R16!
Ook nog de Seikel Verhogingsset gemonteerd, in kombinatie met de BF Goodrich kom ik aan: Achterdiff: 31.5cm Knalpot: 30.5cm Tank: 29cm
Motor: 23.5cm! Is wat men maximum verkrijgt! Effe de Seikel-Extreme bekijken :ikrij ....dit is het feitelijk!!!! Doch niet verkrijgbaar in Belgie, enkel in D. Zelf Import niet mogelijk!!!! Bij de T3 Syncro, meer mogelijkheden: Verhoogde/Hardere Veren + Banden: 215/85/R16 kom ik onder de Motor & Versnellingsbak(volledige onderkant) aan 32cm :ikrij
grt
-----------------------
Bijlagen
TERUG VAN ISLAND 002 (640x480).jpg
Scan0004 (465x640).jpg
Scan0009 (465x640).jpg
Laatst gewijzigd door munzungulu op 01 okt 2015, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Waarde t4?

Bericht door Pascal-141 »

RobS schreef:
Pascal is ervaren met het "kietelen" van 1,9 TD's,
dus wellicht kun je er, in overleg met hem,
wat meer paardjes en vooral koppel uit halen..
Ik ben bijzonder geinteresseerd in informatie mbt dat "kietelen". Ook mijn ABL komt wel eens wat te kort op steile hellingen. Iedere Nm meer is welkom. @Pascal kun je iets aan informatie loslaten?
ja hoor : Een ABL heeft voldoende vermogenreserves om de standaard 68pk naar een vlottere (pakweg) 85pk te brengen , zonder dat daarbij de levensduur of betrouwbaarheid in het gedrang komt.
Een ABL kan ook verder getuned worden , zelfs tot 110pk als het moet , maar dat kost meer geld , en gaat zeker ook ten koste van de levensduur .
Om de ABL naar 85pk te brengen volstaat het om de inspuitpomp wat bij te stellen , turbodruk bij te stellen , en de roetkat (indien aanwezig) leeg te maken . Zowieso is bij een ABL een extra oliekoeler wel aan te raden , want die blokjes hebben de neiging om de olietemperatuur nogal aan de hete kant te laten worden . En olie die beter gekoeld word op de correcte temperatuur gaat langer mee .
Er staat hier wel ergens een topic van mij , waar je de foto's kan zien van hoe ik de extra oliekoeler heb gemonteerd.
Die past perfect tussen grille en radiator , en zit daar ideaal in de rijwind.
Een oliekoeler met 16 rijen volstaat . Die brengt de olietemperatuur tijdens stevige belasting tot 20° naar beneden.
:driveT4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Waarde t4?

Bericht door Pascal-141 »

munzungulu schreef:Mijn T4/Transporter/Syncro/Tdi/75pk=102pk=5 cylinder ACV, + Sperdiff. achter Nieuw aangeschaft in 1999, huidige km orig. 90500.
De ECU/Steuergerat laten bijwerken bij VW/D'Ieteren voor wat meer PK. Men kan tot 130pk gaan(bij diverse Tuners), doch VW neemt dit risico niet, test op de Rolbaan wees uit= 116pk! Dus voor 14pk meer=was 36990 BF!
Ombouw naar Syncro? + Andere Versnellingsbak(Winkel/Haak/Aftak Getriebe=Type EFA) + Achterdiff. + Gelenkwellen met Homokineten + Kardanwelle enz...Techn. Keuring!? Voorbeeld Keuring: Heb de BF Goodrich 215/75/R15 erop, voor Keuring effe de Originele monteren: 205/R16!
Ook nog de Seikel Verhogingsset gemonteerd, in kombinatie met de BF Goodrich kom ik aan: Achterdiff: 31.5cm Knalpot: 30.5cm Tank: 29cm
Motor: 23.5cm! Is wat men maximum verkrijgt! Effe de Seikel-Extreme bekijken :ikrij ....dit is het feitelijk!!!! Doch niet verkrijgbaar in Belgie, enkel in D. Zelf Import niet mogelijk!!!! Bij de T3 Syncro, meer mogelijkheden: Verhoogde/Hardere Veren + Banden: 215/85/R16 kom ik onder de Motor & Versnellingsbak(volledige onderkant) aan 32cm :ikrij
grt
-----------------------
205R16 ? Dat zijn geen originele bandenmaten voor een T4 hoor . Je bedoelt waarschijnlijk 205/65R15 ?

En de 215/75R15 BFG AT banden heb ik er ook op , maar je kan bij een T4 ook nog groter monteren hoor , word zelfs vaak gedaan . (Om nog meer bodemvrijheid te verkrijgen) . Je hoeft dan alleen maar de bumperhoeken een beetje weg te slijpen .

Ombouw van FWD T4 naar Syncro is in Belgie eigenlijk een verloren zaak , want je krijgt er op de keuring een rode kaart voor (voertuig verboden tot het verkeer) wegens niet conform PVG (aantal motorassen staat vermeld op PVG en keuringsbewijs). Ik heb er (tevergeefs) voldoende zoekwerk voor verricht ... En van VW krijg je ook geen nieuw PVG als je ombouwd naar Syncro.

T4 verhogen is heel simpel : extra onderlegringen op de veren achteraan . Vooraan gewoon bijdraaien aan de torsiestangen. En bij een Syncro het achterdiff ook voorzien van een paar onderlegringen om de aandrijfassen onder de correcte hoek te laten werken .
T3 syncro staat zowieso al hoger dan een T4syncro , de T3syncro heeft het voordeel van het extra subframe, en staat dus zo al hoger dan een gewone T3 , dat heeft de T4 spijtiggenoeg niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
munzungulu
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 feb 2009, 15:17

Re: Waarde t4?

Bericht door munzungulu »

Ja Inderdaad, zijn de 205/65/R16....sorry! Die Achterveren bij Seikel was inklusief met extra Silentblokken ter bevestiging onder het Acherdiff. + Set V/A Amortiseurs.
Natuurlijk dan ook de Torsievering vooraan bijdraaien, wel sekuurwerkje....tot op de millimeter bijdraaien....waterpas enz....
Een Oliecooler is wel DE oplossing...Bij extreme temperaturen geeft het wel 10 a 15° minder, wat fantastisch is...Bij de T4 Syncro weet ik het zoniet(niet gemonteerd), wel bij de T3 Syncro/wbx/dj/112ps. Ook nog een Olietemperatuur gemonteerd op de Versnellingsbak(T3 Syncro), niet via de olieaflaatmoer, vanwege de bedrading onderaan dan. Wel via de Zijkant olieinvulmoer(de olie wordt toch rondgeslingerd), test: na een 30 tal minuten steeds in 1e(kortste), stapvoetstempo(stenen/keien/steile track) kwam ik op 70°(wat de maximum temperatuur daar is weet ik zo niet!)
Voor de Oliecooler projekt! van extra ventilateur!?
grt
----------
Bijlagen
000020 (800x534) (640x427).jpg
VENTILATOR OLIECOOLER 010 (640x480).jpg
VENTILATOR OLIECOOLER 002 (640x480).jpg
Plaats reactie