Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

vragen over de T4
Plaats reactie
Marc_A
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2015, 11:14

VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Marc_A »

Beste allemaal,

Eerst even voorstellen zoals dat hoort... Ik ben Marc, 24 jaar en sinds een jaar in het bezit van een T4 Reimo camper uit '94.
Afgelopen zomer ben ik ermee op vakantie geweest in Frankrijk en Spanje, vooral voor het surfen. Heel erg veel plezier beleeft met de bus.
Nu kreeg ik alleen laatst de aanbieding of ik misschien een 2.5TDI (ACV) wilde hebben, uit een donor, een oud lesmodel van een technische school. Dat leek mij wel wat, aangezien ik met 45kW een beetje slecht door de bergen kwam in Spanje.
Het blok is volledig werkend uit de donor gekomen. Toen het blok eruit lag, de distributie vervangen ( Hier ging het misschien fout, kom ik later op terug.) Maargoed, blok overbouwen is dus compleet met subframe, de voortrein, alles gebeurd en heb ik nu in mijn bus hangen.
Mijn gedachtegang over de elektrische aansluitingen was: Als ik alle kabels die uit de motorruimte komen, de kabelboom van de motor, computer en alles in die streng... bij mijn zekeringkast inprik, dus alles gemarkeerd waar het zat e.d., dan zal de motor toch wel aan moeten slaan??
Dus niet. Relais 103 en 109 heb ik ook conform technische handleiding meegenomen vanuit de donor. Dus elektrisch kan er denk ik weinig nog missen. Nu las ik wel dat de brandstofinspuitpomp een slag verkeerd kan staan.Betekent dit dat in 1 volledige arbeidscyclus, de BIP dus twee keer voorbij zijn merkteken komt? Anders kan ik dat misschien vanavond eens proberen... Nokkenastandwiel los aan de kant van de bip, krukas vervolgens 360 tornen en dan weer afstellen met een meetklokje.

Verder vroeg ik mij nog af in hoeverre ik de kabelboom van de donor over moet zetten op mijn bus? Mijn bus heeft namelijk nog geen OBD en dat soort dingen en nog het oude dashboard (mijn tellerkabel paste wel op de bak van de 2.5 gelukkig) dus ik vroeg me af in hoeverre dat meemoet om het blok te laten werken.

Ik hoor graag jullie adviezen / tips.. Ik ben zelf ook EAT opgeleid maar dat is al een aantal jaar geleden, alles is een beetje weggezakt omdat ik niet meer in die branche werk :bonk

groetjes!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Multivan Generation »

Tellerunit ook over gezet? en zekeringenkast en dan met name het can bus gedeelte ook? (de dunne oranje zwarte draadjes rechtsboven).
Wegrijblokkering en originele sleutels(van de 2,5 TDI) ook er bij?

Als je de sleutel omdraait, gaat dan het gloeispiraaltje aan?
Als het gloeispiraaltje aan gaat, gaat dit dan ook uit en hoor je dan relais 109 even klikken?
Loopt hij even een seconde en valt daarna uit?
Ik denk eerst aan elektronische wegrij blokkering(sleutels moeten matchen) en daarna aan brandstofpomp timing.
Matchen de sleutels niet met hetgeen in de motorcomputer staat dan zal hij wellicht even aanslaan en uitvallen.

Als je de krukas draait, dan komt het merkteken bij de V-bak inderdaad 2x langs.
Brandstofpomp timing komt erg kritisch bij een 2,5 TDi en is ongeveer 0,5 tand verder als merkteken in de bak.

Stuur me anders even een mailtje, dan stuur ik je wat informatie op.
Kan ik hier niet op forum zetten ivm grootte.

Groet Peter
Marc_A
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2015, 11:14

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Marc_A »

Beste Peter,

Hartstikke bedankt voor deze ultrasnelle reactie! Ik heb alleen puur de kabels uit de motorruimte gepakt. Gisteren ook de startonderbreker, met juiste sleutel inderdaad, overgebouwd. Ook de opbouwkast bovenop de relaiskast, met de kleine gekleurde stekkertjes inderdaad, overgebouwd. Maar daar zitten bijna geen stekkertjes op, dat is al verdacht natuurlijk

Ofwel ik moet uit de donor nog de tellerunit plus de rest van de kabelboom halen om hem aan de praat te krijgen? Geen probleem, ik heb alles nog staan. Maar dan weet ik nu dat daar het probleem waarschijnlijk ligt.
Ik hoor het graag, alvast super bedankt weer!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Multivan Generation »

Uit welk bouwjaar is dat 2,5 TDI blok?
Marc_A
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2015, 11:14

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Marc_A »

1998 als ik het goed heb gezien.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Multivan Generation »

Is dat al een tellerunit met blauwe verlichting of net nog eentje met groene verlichting?
Je hebt nu veel variabelen ingebouwd, dus kan van alles zijn..
Kan electronisch probleem zijn, zoals sleutel niet herkend, wegrij blokkering actief, geen can-bus signaal,
maar ook brandstofpomp timing die net niet jofel staat.

Beste was geweest, maar ja, dat is achteraf de koe in de kont kijken,
dat blok wat draaiend was inbouwen en werkend in de auto krijgen, en daarna pas andere dingen..

Maar daar heb je nu niets aan.

Probeer in ieder geval je accu op peil te houden, zodat je regelmatig kunt blijven testen.
Even iets andere benadering:

Startpoging doen, verstuiverleiding los maken en komt er überhaupt wel diesel?
Start hij wel? Maar slaat hij niet aan?
Slaat ook wel aan maar valt bijna meteen weer uit?
Nieuw brandstoffilter geplaatst?
Hang anders eens een slang in een jerrycan met diesel en laat hem vandaar opzuigen, dan kun je een heel gedeelte brandstof traject al uitsluiten.
Marc_A
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2015, 11:14

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI project

Bericht door Marc_A »

Hoi!

Het nieuwe blok had inderdaad al zo'n 'nieuwe' tellerunit, met blauwe verlichting, ook met het controlepaneel tussen de tellers in, ipv de aparte lampjes zoals bij de oude unit. Ik ga zaterdag een compleet dashboard nieuw model ophalen.. Hopen dat daarna alles een beetje op z'n plek gaat vallen. Wat starten betreft.. Ik heb een dikke Bosch s6 accu die elke nacht aan de lader staat, dus startaccu geen probleem (y) over de brandstof: als ik een verstuiverleiding op de pomp loshaal tijdens het starten komt er geen noemenswaardige hoeveelheid brandstof uit inderdaad, dus ik denk dat door het ontbreken van wat signalen, de pomp in de nulslag blijft staan :(
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Multivan Generation »

Heb je vagcom of VCDS?
Daarmee alvast eens kijken of je wellicht fouten kunt wissen en of je überhaupt via 01 (engine) iets kunt uitlezen,
en ook via 17 (instruments) en 19 (can-bus) en 35(uit mijn hoofd: immobilizer) of daar fouten in staan.
Heb je trouwens een zwarte uitlees ring om je contactslot, zodat de chip in de sleutel geverifieerd kan worden?
Dit in verband met de wegrij blokkering.

Zie je wel een voorgloeilampje/geel spiraaltje gaan branden?
Nieuwe tellerunit goed aangesloten?

Groeten Peter

EDIT: ik las net nbog even na,
begin ook eens met de dashboard kabelboom van de donorbus in te bouwen dus met OBD aansluiting.. :zwaai
Marc_A
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2015, 11:14

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Marc_A »

Sleutelring heb ik ook inderdaad. Gloeilampje gaat wel aan, alleen echt maar een fractie van een seconde. Maar de wit/grijze draad vanaf de startonderbreker zit ook als enige in dat rijtje oo de bovenste relaiskast, klopt ook niet denk ik.
Ik ga nu maar eerst het dashboard en kabelboom compleet maken, dan kan ik hem inderdaad eens uit gaan lezen.
Bedankt! Ik kan weer een stukje verder haha
Marc_A
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2015, 11:14

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Marc_A »

Even een kleine aanvulling op het dashboard, ik heb hem vandaag opgehaald, bleek nogal een apart model te zijn... mijn ''nieuwe'' dashboard had namelijk een driehoekvormige alarmlichtschakelaar, gelukkig had de beste man nog 1 zo'n model liggen. Kan iemand misschien meer vertellen over dit type? De tellerbakken verschilden ook nogal namelijk, mijn bak is wat ronder aan de bovenkant, die anderen zijn allemaal zo vierkant.

EDIT: Ik denk dat het gewoon een dashboard vanaf bouwjaar '99 / '00 is? Ik heb even op marktplaats e.d. gekeken, ik zie de oude, vierkantere klokken tot modeljaar 1998 zitten namelijk.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Geert G »

@Peter:
De donor van 1998 bezit nog geen CAN-Bus, voor diagnose.
Toen was het nog de enkeldraads K-Line. http://t4-wiki.de/wiki/K-Leitung
De CAN-Bus heeft zijn intrede gedaan in modeljaar 2000. http://t4-wiki.de/wiki/CAN-Bus

In deze (1998) setup zou het electronische riedeltje moeten zijn:
Sleutel/immobilizer
ECU MSA 15.3 → 63 polige connector.
Luchtmassameter
MAP-sensor (vacuumslangetje ECU)
Luchttemperatuur sensor in de intercooler
Watertemperatuursensor
Naaldslagsensor verstuiver (weerstandwaarde tussen 80-120 ­Ohm)
Krukassensor
N75 klep, om de Wastegate Turbo aan te sturen.
EDC brandstofpomp.

Meer zit er niet op.
Je hebt inderdaad de TDI- kabelboom, incl ODB stekker, uit de donor-T4 nodig. Anders gaat het niet werken.
Ik zou de zekering/relaiskast ook overzetten. Dan blijft het electronisch circuit geheel compleet.
Draadbreuk(en) kan ook tot de mogelijkheden behoren, dat het niet functioneert.
Ook slechte massaverbindingen behoort tot de mogelijkheden, omdat diverse sensoren massa geschakeld zijn.
Een electronisch schema kan je helpen met storingzoeken.

VCDS-VagCom moet je bij autoscan ook handmatig instellen als T4 Transporter 7D voor een '98er.
Was het CAN gestuurd, zou VCDS-VagCom automatisch de auto herkennen, met een Autoscan.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Marc_A
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2015, 11:14

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Marc_A »

Beste mensen,

Het is gelukt! Gisterenavond na het overklikken van de kabelboom begon hij eindelijk tekenen van leven te geven!! En nadat alle lucht uit het systeem was, sloeg de motor aan! Wat ontzettend fijn. Uiteindelijk miste ik dus gewoon een stukje kabelboom en de tellerunit... Stomstomstom maar daar leer ik weer van.
Als ik de Kline en de can bus vergelijk via Google, heb ik inderdaad canbus, met al die vrolijk gekleurde stekkertjes in die opbouwkast op de relaiskast.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 ombouw 1.9D naar 2.5TDI projectje

Bericht door Multivan Generation »

Mooi zo..
Plaats reactie