Ach, ik begreep het al nietRichardK schreef:Joh het was als een grapje bedoeld niet zo serieus! ronde hoeken bestaan niet ;)Endebendebus schreef:Ja?RichardK schreef:ronde hoeken gekit
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Endebendebus reloaded...
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Endebendebus reloaded...
Life's What You Make it...
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
Wat een handig apparaat zo'n multitool
De kastruimte geschikt gemaakt voor de compressor en een gat van 30 mm geboord voor de leiding naar de verdamper. voorzichtig uitrollen zodat er geen knik in komt, door het gat en dan straks het teveel aan leiding (2 m) weer voorzichtig oprollen in het kastje.
De kastruimte geschikt gemaakt voor de compressor en een gat van 30 mm geboord voor de leiding naar de verdamper. voorzichtig uitrollen zodat er geen knik in komt, door het gat en dan straks het teveel aan leiding (2 m) weer voorzichtig oprollen in het kastje.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
Gat voor frisse lucht uit het compartiment eronder.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
De compressor is voorzien van een ventilator om de temperatuur zo laag mogelijk te houden. Die lucht moet er uit dus bedacht een uitstroom opening in het luik te maken. De aanvoer komt van het compartiment lager en uit de gordelhouder van de c-stijl.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
De leidingen zijn voorzien van koppelingen. Aandraaien zonder verlies van koelmiddel. Wel opletten dat je de juiste wartel tegenhoudt met het juiste passend gereedschap.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
Electra aangesloten en minimaal 6 uur laten rusten. Klik....en zoem zoem koelen maar.
Nu nog netjes afwerken, de huishoud accu verplaatsen, zodat mijn stoel 30 mm kan zakken, zonnepaneel installeren en het electrawerk netjes maken.
Genoeg te doen nog, naast het gewone onderhoud.
Nu nog netjes afwerken, de huishoud accu verplaatsen, zodat mijn stoel 30 mm kan zakken, zonnepaneel installeren en het electrawerk netjes maken.
Genoeg te doen nog, naast het gewone onderhoud.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
Zo het is weer even geleden en ook wel weer een paar zaken aangepakt. Met ons drukke gezin en ook nog twee keer opa geworden moet een mens prioriteiten stellen.
De koelkast is een groot succes, de compressor is geruisloos en mooi weggewerkt achter het schot, luikje gemaakt. De koelkast wordt lekker koud, ook met een warme interieur. Ik heb de huishoudaccu verplaatst van de bestuurdersstoel naar een plek achter de linker schuifdeur in de uitsparing van de instapbak.Daar past hij precies in. Gelijk de helft nieuwe bedrading (dikker) getrokken en een victron accumonitor opgenomen in het systeem. Ach ik was toch lekker bezig dus een 75 W zonnepaneel op het dak gelijmt en ook de Victron solarcharger een mooi plekje bij de accu gegeven. We hoeven niet steeds meer stroom op een camping en dat geeft veel vrijheid. Het zonnepaneel houdt de koelkast aardig bij. Overdag dan. S nachts doen we de koelkast uit.
De stoelconsolen 30 mm verlaagd zodat we weer "in" de auto zitten. Klinkt gek maar het scheelt erg veel in rijcomfort.
Vooral ook genoten van deze superauto fotos zal ik nog even maken en plaatsen....
De koelkast is een groot succes, de compressor is geruisloos en mooi weggewerkt achter het schot, luikje gemaakt. De koelkast wordt lekker koud, ook met een warme interieur. Ik heb de huishoudaccu verplaatst van de bestuurdersstoel naar een plek achter de linker schuifdeur in de uitsparing van de instapbak.Daar past hij precies in. Gelijk de helft nieuwe bedrading (dikker) getrokken en een victron accumonitor opgenomen in het systeem. Ach ik was toch lekker bezig dus een 75 W zonnepaneel op het dak gelijmt en ook de Victron solarcharger een mooi plekje bij de accu gegeven. We hoeven niet steeds meer stroom op een camping en dat geeft veel vrijheid. Het zonnepaneel houdt de koelkast aardig bij. Overdag dan. S nachts doen we de koelkast uit.
De stoelconsolen 30 mm verlaagd zodat we weer "in" de auto zitten. Klinkt gek maar het scheelt erg veel in rijcomfort.
Vooral ook genoten van deze superauto fotos zal ik nog even maken en plaatsen....
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
De foto's..
- Bijlagen
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
- Locatie: ittervoort
Re: Endebendebus reloaded...
Ziet er allemaal goed uit
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
Dank jullie wel Afgelopen weekeinde in het illustere Renesse gebivakkeerd, zowaar nog een kleurtje gekregen hahaha
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
Zo, was even zoeken naar mijn topic...maar gevonden!
Beetje aan het klooien geweest met de motor. Vorig jaar vlak voor de zomer ging de spanrol van de distributie stuk. Dit uite zich in een gefluit aan bijrijderszijde. De riem liep al een mm of 3 van de rol af en liep tegen de kap te schuren. Toen nood gedwongen onder de bus gekropen en de riemen, wapo, spanrollen en omlooprol vervangen. Ook een lekke nokkenaskering ontdekt, en deze ook maar vervangen. Ook olie lekkage uit de afdichting van de oliepomp, maar stom geen zin meer in gehad dus niet gedaan.
Afijn op vakantie geweest...
Tot het moment dat het in augustus een graad of 35 in de file rond Antwerpen (waar anders ) mis ging.
Airco kapte er als eerst mee, fan sloeg niet aan dus bij de eerste gelegenheid aan de kant en onder de motorkap. Alles onder de motorkap roze water! Een spuiter dus. Later op de camping wel de oorzaak gevonden van de storing: draad afgebroken van de weerstanden onder de voorbumper, door het inbouwen van die #$@! Bak onder de motor!
Dus nog een half jaar rond gerommeld maar er moest steeds weer koelvloeistof bijgevuld en dat spoog hij vrolijk weer in het rond. Koppakking lek dus.
Geruime tijd al moed en info verzameld en 30 maart begonnen met het op blokken zetten van den campeur, gewoon op straat ja...bij gebrek aan een garage of eigen terrein (doe ik al 25 jaar onderhoud aan mijn auto's) en van lieverlee op mijn gemak zaken uitgebouwd. Cilinderkop getrokken en ja hoor zo lek als een mandje. Kleine druppeltjes koelvloeistof zitten nog aan de cilinderwand. Kop weggebracht naar LG motoren revisie in Amsterdam en bleek nog te redden. Gevlakt, afgeperst, kleppen ingeslepen, nieuwe geleiders en hoedjes dus zo goed als nieuw. Ook zo met de turbo, zitten bij mij om de hoek praatje gemaakt en de turbo laten beoordelen. Nog niet slecht maar de wastgate blijft open staan...Mooi prijsje afgesproken en nieuwe cartridge erin. Zo goed als nieuwe turbo terug. Alles mooi schoon en nieuwe bouten en pakkingen gebruikt.
Carter gedemonteerd om de oliepomp van een nieuwe pakking te voorzien. Viel mij zeer mee, 24 imbusboutjes waren vlot los en wat meteen opviel was hoe schoon alles er uitziet na 260k km. Pomp schoongespoeld en ook de zeef (eigenlijk zat er geen vuil in) nieuwe pakking in de aansluiting van de aanzuigbuis en monteren maarweer. Blijkt een bout verdwenen bij de oliepomp Dus maar even een nieuwe erin gedraaid. Pomp en carter weer gemonteerd, hopen dat het dicht is nu. nieuwe krukaskering, nieuwe trillingsdemper, nieuwe spanrol van de multieriem (kon ik nu eindelijk bij) nieuwe oliekoelerpakking, gehannes met schakelbolletjes, ook nieuw...Motorblok gereinigd en oude pakkingresten verwijderd en licht opgeschuurd met een schuurblok, weer schoongemaakt, boutgaten gezuiverd en kop gemonteerd volgens de specs. Even een werkje maar met het juiste gereedschap reuze te doen.. Van te voren uitlaatspruitstuk voorgemonteerd, scheelt weer in mijn rug. Ook van te voren op de (paas) keukentafel de nokkenas gemonteerd incl nieuwe keeringen en nieuwe klepstoters.
Distributie weer gemonteerd en zuiver merkteken / stellineaal aangehouden, dus die staat goed. Pomp stond nog geblokkeerd dus ook die kant weer van een riem voorzien.
Aan de verstuivers heb ik niks gedaan, wel voorzien van een nieuw brandplaatje, maar de auto liep super zonder veel gerook en 260000 is ook nog maar net ingelopen ;-) dus waarom ook!
Afijn het startmoment was daar en.......gewoon niet starten
vanalles geprobeerd maar helaas. Dus nu over een paar dagen met een meetklokje in de kont van de pomp statische timing afstellen.
Het is vrijwel onmogelijk om zonder klokje een startende motor te krijgen alhoewel ik altijd zonder doe met de riemwissel. Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien. Als jullie nog suggesties hebben graag.
Beetje aan het klooien geweest met de motor. Vorig jaar vlak voor de zomer ging de spanrol van de distributie stuk. Dit uite zich in een gefluit aan bijrijderszijde. De riem liep al een mm of 3 van de rol af en liep tegen de kap te schuren. Toen nood gedwongen onder de bus gekropen en de riemen, wapo, spanrollen en omlooprol vervangen. Ook een lekke nokkenaskering ontdekt, en deze ook maar vervangen. Ook olie lekkage uit de afdichting van de oliepomp, maar stom geen zin meer in gehad dus niet gedaan.
Afijn op vakantie geweest...
Tot het moment dat het in augustus een graad of 35 in de file rond Antwerpen (waar anders ) mis ging.
Airco kapte er als eerst mee, fan sloeg niet aan dus bij de eerste gelegenheid aan de kant en onder de motorkap. Alles onder de motorkap roze water! Een spuiter dus. Later op de camping wel de oorzaak gevonden van de storing: draad afgebroken van de weerstanden onder de voorbumper, door het inbouwen van die #$@! Bak onder de motor!
Dus nog een half jaar rond gerommeld maar er moest steeds weer koelvloeistof bijgevuld en dat spoog hij vrolijk weer in het rond. Koppakking lek dus.
Geruime tijd al moed en info verzameld en 30 maart begonnen met het op blokken zetten van den campeur, gewoon op straat ja...bij gebrek aan een garage of eigen terrein (doe ik al 25 jaar onderhoud aan mijn auto's) en van lieverlee op mijn gemak zaken uitgebouwd. Cilinderkop getrokken en ja hoor zo lek als een mandje. Kleine druppeltjes koelvloeistof zitten nog aan de cilinderwand. Kop weggebracht naar LG motoren revisie in Amsterdam en bleek nog te redden. Gevlakt, afgeperst, kleppen ingeslepen, nieuwe geleiders en hoedjes dus zo goed als nieuw. Ook zo met de turbo, zitten bij mij om de hoek praatje gemaakt en de turbo laten beoordelen. Nog niet slecht maar de wastgate blijft open staan...Mooi prijsje afgesproken en nieuwe cartridge erin. Zo goed als nieuwe turbo terug. Alles mooi schoon en nieuwe bouten en pakkingen gebruikt.
Carter gedemonteerd om de oliepomp van een nieuwe pakking te voorzien. Viel mij zeer mee, 24 imbusboutjes waren vlot los en wat meteen opviel was hoe schoon alles er uitziet na 260k km. Pomp schoongespoeld en ook de zeef (eigenlijk zat er geen vuil in) nieuwe pakking in de aansluiting van de aanzuigbuis en monteren maarweer. Blijkt een bout verdwenen bij de oliepomp Dus maar even een nieuwe erin gedraaid. Pomp en carter weer gemonteerd, hopen dat het dicht is nu. nieuwe krukaskering, nieuwe trillingsdemper, nieuwe spanrol van de multieriem (kon ik nu eindelijk bij) nieuwe oliekoelerpakking, gehannes met schakelbolletjes, ook nieuw...Motorblok gereinigd en oude pakkingresten verwijderd en licht opgeschuurd met een schuurblok, weer schoongemaakt, boutgaten gezuiverd en kop gemonteerd volgens de specs. Even een werkje maar met het juiste gereedschap reuze te doen.. Van te voren uitlaatspruitstuk voorgemonteerd, scheelt weer in mijn rug. Ook van te voren op de (paas) keukentafel de nokkenas gemonteerd incl nieuwe keeringen en nieuwe klepstoters.
Distributie weer gemonteerd en zuiver merkteken / stellineaal aangehouden, dus die staat goed. Pomp stond nog geblokkeerd dus ook die kant weer van een riem voorzien.
Aan de verstuivers heb ik niks gedaan, wel voorzien van een nieuw brandplaatje, maar de auto liep super zonder veel gerook en 260000 is ook nog maar net ingelopen ;-) dus waarom ook!
Afijn het startmoment was daar en.......gewoon niet starten
vanalles geprobeerd maar helaas. Dus nu over een paar dagen met een meetklokje in de kont van de pomp statische timing afstellen.
Het is vrijwel onmogelijk om zonder klokje een startende motor te krijgen alhoewel ik altijd zonder doe met de riemwissel. Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien. Als jullie nog suggesties hebben graag.
Laatst gewijzigd door Endebendebus op 27 apr 2017, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
Nu de foto's
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
En nog wat...ik krijg de foto's alleen niet in de goede volgorde...
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Endebendebus reloaded...
En sommige op de kop
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.