Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Raar geluid

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joe bar
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2013, 12:30

Raar geluid

Bericht door joe bar »

Hallo. Mijn t 5 doet na de apk nu soms bij koud starten een raar nokkend geluid maken. Lijkt uit de aanzuigbuis die naar het luchtfilter gaat te komen. Na starten duurt het de ene keer 5 seconden en dan andere keer 40seconden en soms ook niks. Wat kan het zijn? Ik dacht aan een versleten hydrolische stoter????
Morgen komt niet dus vandaag volgas
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Raar geluid

Bericht door jacobsentertainment476 »

joe bar schreef:Hallo. Mijn t 5 doet na de apk nu soms bij koud starten een raar nokkend geluid maken. Lijkt uit de aanzuigbuis die naar het luchtfilter gaat te komen. Na starten duurt het de ene keer 5 seconden en dan andere keer 40seconden en soms ook niks. Wat kan het zijn? Ik dacht aan een versleten hydrolische stoter????
Beetje lastig om te beoordelen wat je probleem is als jij het zelf ook al niet weet waar het precies vandaan komt. En voor de rest is er niets aan de hand met de motor ? Ik zou toch eens bij een Goeie garage of dealer langs gaan om hun eens te laten oordelen.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
joe bar
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2013, 12:30

Re: Raar geluid

Bericht door joe bar »

Ja ik gok de stoters maar heb gebeld met dealer. Zij weten het ook niet. Moeten ze de motor openmaken en alles opmeten. Met mijn geluk ben ik dan een paar honderd lichter en ga nog steeds rammelend naar huis
Morgen komt niet dus vandaag volgas
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Raar geluid

Bericht door jacobsentertainment476 »

joe bar schreef:Ja ik gok de stoters maar heb gebeld met dealer. Zij weten het ook niet. Moeten ze de motor openmaken en alles opmeten. Met mijn geluk ben ik dan een paar honderd lichter en ga nog steeds rammelend naar huis
Met een beetje geluk blijft de motor lopen en of valt die niet stil tijdens vakantie.
Als de boel goed in de soep loopt dan ben je verder van huis, je kunt ook eens een universele goeie garage opzoeken. En trouwens als je de dealer belt krijg je zelden een kundige monteur aan de lijn die jou op basis van jou vooraf genoemde bevindingen kan vertelen wat er precies aan de hand is.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
joe bar
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2013, 12:30

Re: Raar geluid

Bericht door joe bar »

Had gehoopt dat er hier op wjw iemand zou zijn met zelfde ervaring.
Morgen komt niet dus vandaag volgas
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Raar geluid

Bericht door jacobsentertainment476 »

joe bar schreef:Had gehoopt dat er hier op wjw iemand zou zijn met zelfde ervaring.
Dat is denk ik ook het probleem Joe, we weten niet duidelijk wat jouw ervaring is met je motor op basis van je omschreven klacht. En als jij een dealer belt met een omschrijving als dit dan zal die jou graag iets verkopen, want daar leeft hij van. Want je hebt hem waarschijnlijk jouw vermoeden van de stoters al verteld, dus hij kan jou dan vertellen hoe groot die operatie ongeveer is dan.

Dus je zult toch iets meer op onderzoek moeten gaan onder de motorkap weetjewel.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Raar geluid

Bericht door Pim 328 »

Heb je een 5 cilinder of een 4 cilinder?
Haal de inlaatbuis vanaf het luchtfilter eens los. Krijg je dan een erg ploffend geluid te horen, dan kunnen het 2 oorzaken zijn.

1 : Egr blijft open staan (dicht plaatje ertussen en nog een keer proberen), niet opgelost
dan blijft 2 over dat is een versleten nokkenas.

Als je vlakbij bij midden limburg woont wil ik wel een keer voor je kijken.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Raar geluid

Bericht door Jefta »

Klinkt als ik de beschrijving hoor als een hydraulische stoter .. :gif

Ik had het eerst wel, daarna was het gek genoeg heel even weg, om vervolgens terug te komen en de rest is geschiedenis.

In mijn geval 2 stoters kapot en een versleten nokkenas :muur
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Raar geluid

Bericht door vwcampersite »

is dit het geluid wat je hoort?

--> https://youtu.be/C1jAfeRnmRk
Gebruikersavatar
joe bar
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2013, 12:30

Re: Raar geluid

Bericht door joe bar »

Ja zoals in filmpje klinkt hij. Maar niet altijd. Soms dagen hoor je niks en dan ineens weer wel. En dan soms 5 seconden en soms een minuut. Het is een 136 pk vijf cilinder.
Morgen komt niet dus vandaag volgas
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Raar geluid

Bericht door vwcampersite »

Ik hoor bij mij af en toe dit geluid (in mindere mate als in het filmpje) ook. @Pim/ of iemand anders, kun je hier iets meer over uitleggen? Waarom geeft ie dit geluid bij bv versleten nokkenas?

Alvast bedankt
Plaats reactie