Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 »

bart seinwezen schreef:Zeker, en ik hou me aanbevolen voor verdere suggesties qua onderdelen die mee moeten!
-LMM
-N75 klep
-potentiometer/sensor vd gaspedaal
-plastic T-stukje op retourleiding boven op de dieselfilter
-grote zekering vd ventilatoren
-tube vloeibare pakking (blauwe silicone pakking)
-meer dan 1 reservewiel
-12V luchtcompressor
-rolkrik of potkrik en wat houten balkjes
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Vossius »

Ha Bart,

Ik heb geen ervaring met het ombouwen van een T4 naar syncro, rij zelf met een T4 met een AJT motor met als extra een standkachel en na Kazachtan een airco. Wel reis ervaring in Kazachstan en Rusland, ben in het voorjaar tot Irkutsk gekomen. De wegen achter de Oeral zijn goed, alleen de Oeral is slecht. Hier ook de meeste ongelukken gezien op een ritje van 16.500 kilometer. Kazachstan is ook redelijk tot goed te doen, of je moet echt de binnenlanden in willen, maar ik zou eerder denken aan extra filters. Brandstof ook goed te verkrijgen. Verder neem de tijd en geniet. Sus6 met de verbouwing.

Grt René
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Afbeelding

Nou eerst wat fun/testrijden en dan de brug op om de hele boel eronderuit te halen.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

De blauwe T4 ligt sinds vandaag volledig uit elkaar, samen gedaan met de onvolprezen helden van Garage Ismet in de Liede. Aan mij de schone taak om het achterdifferentieel met viscokoppeling te servicen.

Revisiesetje voor de visco besteld in Engeland, op Ebay. Deze vriend is te vinden op het engelse forum: http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=289806. En nou maar hopen dat ie morgen in de post zit.

Afbeelding
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Harry 341 »

Morgen even naar de Liede...voor de winter maar even de gloeiers vervangen...
Bijlagen
Kopie van IMG_0379.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Vandaag de viscokoppeling uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.

Voor het loshalen van de Visco van het differentieel bracht http://www.t4-wiki.de/wiki/Visco-Kupplung uitkomst.
Bij de revisieset - die vandaag zowaar binnenkwam - zat ook een jetser van een sleutel om het bovendeksel los te draaien, voor de onderzijde zelf een beugel gemaakt waar drie M10 boutjes doorheen in de tapgaten voor de cardan passen. Om de eerste slag los te krijgen was een arm van 2 meter nodig, goed inklemmen is een absolute must. De vloeistof die eruit kwam was een gitzwarte stroop, veel aangekoekt vuil binnenin, maar de slijtage van de plaatjes is beperkt, alleen een paar krasjes. De plof bij het openen en de taaie stroperigheid van de siliconen zijn in ieder geval tekenen dat het hoog tijd was voor een frisse vulling.
Daarna een paar uur lang de afwas gedaan, met een drie-bakken-spoelsysteem had ik uiteindelijk nog 3 van de 5 liter remreiniger over. Leuk klusje, maar lastig om de plaatjes van elkaar te krijgen, alles zit met zwarte stroop aan elkaar gekleefd en het is erg makkelijk om een plaatje te verbuigen.
Om de een of andere reden hebben alle plaatjes aan 1 zijde een vw-logootje ingestanst, face forward ten opzichte van de rijrichting in gemonteerde toestand, dus ook al zijn de plaatjes zo te zien omkeerbaar hou ik dat gewoon maar aan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bart seinwezen op 02 mei 2017, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 »

:toppie
:werkaanT4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Het is gelukt, mijn trotse groene T4 mag zich vanaf nu een viervoeter noemen. Lang leve Ibo en Ismet, wat een gouden gasten zijn het toch.
Het enige waar ik mee overhoop lig is de bedrading van de vrijloopsper, heeft iemand ervaring daarmee of is op zijn minst instaat om me het nut en noodzaak van die inrichting uit te leggen? Ik heb de pagina daarover op T4wiki al volledig zitten vertalen en uitpluizen maar tast nog steeds voor een groot deel in het duister...

Nu verder met wat serieuzer rubber eronder, een verhogingsset bij Seikel besteld (krijg prompt een mailtje terug dat ze even twee weken de deur uit zijn...) en dan extra tanks inbouwen en wat idiootbestendig plaatstaal onder de bodem schroeven.

Heeft iemand verder ervaring met veel-gewicht-aan-de-achterklep-hangen? Ik moet twee reservewielen kwijt maar als ik zoek naar de syncro-zijophang-beugels voor op de D-stijl wordt het me zwaar te moede, idioot duur en vrijwel niet te krijgen. Zit dus nu te denken aan twee wielen, dus toch gauw 40 kg, op de klep schroeven met versterkingsplaten en nieuwe 1250N gasveren, maar of de klep dat 30.000 kilometer bergweg uit gaat houden... hm.
RHH
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 mar 2012, 19:35

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door RHH »

hallo Bart

die 1250 kn gasveren heb ik eventueel wel te leen voor je
ook voor onbepaalde tijd

Rinke
ps zijn nieuw
a silence so loud
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 »

Waarom geen reservewiel (en) op het dak ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Dat aanbod zal ik zeker overwegen Rinke, tof. En Pascal, ik heb wel ideeën over een imperiaal maar wil toch graag zo veel mogelijk gewicht laag houden omdat het me geen goed idee lijkt om het zwaartepunt van een al verhoogde bus nog verder omhoog te brengen, zeker in ruig terrein. Bovendien gaat een imperiaal niet erg goed samen met het hefdak (o:
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Ik zat trouwens vanmiddag even uitgebreid je projekt met de zwarte T4 door te lezen, wat een meesterlijke klus. Wel jammer dat je 'm toch maar niet versyncro'd!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 »

bart seinwezen schreef: En Pascal, ik heb wel ideeën over een imperiaal maar wil toch graag zo veel mogelijk gewicht laag houden omdat het me geen goed idee lijkt om het zwaartepunt van een al verhoogde bus nog verder omhoog te brengen, zeker in ruig terrein. Bovendien gaat een imperiaal niet erg goed samen met het hefdak (o:
Er worden wel vaker wielen en zelfs materiaal kisten op de hefdaken gemonteerd hoor :knipoog
Ralph cc heeft dit er al enkele jaren opzitten , en hij heeft er al meerdere lange offroad reizen mee gedaan

http://www.t4forum.de/wbb3/index.php?pa ... 0e1d83fb61

http://www.t4forum.de/wbb3/index.php?pa ... a6654781b2

:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 »

bart seinwezen schreef:Ik zat trouwens vanmiddag even uitgebreid je projekt met de zwarte T4 door te lezen, wat een meesterlijke klus. Wel jammer dat je 'm toch maar niet versyncro'd!
Dank je :lach Ja, ik had hem graag omgebouwd , maar spijtiggenoeg krijg ik hem zo niet gekeurd ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Multivan Generation »

Ik zie helemaal geen hefdak. :zwaai
Plaats reactie