Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
Korte handleiding /omschrijving voor het zelf vervangen van de gloeibougies en verstuivers bij een T4 2.5TDI.
Deze T4 had al dik 320.000km gedraaid met nog steeds de eerste/originele verstuivers , en sinds enige tijd waren er ook een paar gloeibougies buiten dienst . Dus starten ging nog steeds (ook vorige winter) , maar er was steeds vrij veel rook bij .
Dus nu , voor de volgende winter eraan komt , maar eens de gloeibougies vervangen , en meteen ook een setje verstuivers vervangen.
Dit was de situatie voor de werken :
Dit had ik al klaar liggen : set verstuivers , set gloeibougies , en nieuwe brandplaatjes vr de verstuivers
Ik heb het front in "servicestand" geplaatst om iets meer ruimte te hebben.
Dan eerst de oude retourleidingetjes verwijderd .
Daarna de verstuivers losdraaien
je kan overal makkelijk bij .
Als de verstuivers los zijn , de verstuivertrekker erop schroeven , en de verstuivers loshalen
Je ziet meteen ook aan de nozzle van de verstuiver een dikke laag roet hangen . Het was dus wel het moment om ze te vervangen
Dan de gloeibougies meteen ook vervangen . Ook hier kan je makkelijk overal bij . Met een lange dop van 10mm , verlengstukje en kleine ratel .
Ook bij de 5e cilinder is alles makkelijk bereikbaar
Oude en nieuwe gloeibougie :
Na de gloeibougies vervangen te hebben , kunnen de nieuwe verstuivers er ook in , voorzien van nieuwe brandplaatjes (ik gebruik de koper ringetjes die speciaal voorzien zijn van "pinnetjes" aan de binnenzijde zodat deze meteen over de verstuiverschacht spannen , heel handig om de ringetjes op hun plaats te laten zitten)
Nadat de nieuwe verstuivers gemonteerd zijn , ook nieuwe retourleidingetjes voorzien .
Verstuiverleidingen terug vastgezet (ik had deze niet verwijderd , alleen maar aan de verstuivers los gedraaid)
En dan meteen ook maar de vacuumleidingetjes vervangen , de oude waren ook al helemaal krokant geworden .
Voila , dat was het . Eigenlijk vrij simpel .
Ik ben er aan begonnen rond 10u , en om 12u was ik al klaar en zat ik al aan tafel
Deze T4 had al dik 320.000km gedraaid met nog steeds de eerste/originele verstuivers , en sinds enige tijd waren er ook een paar gloeibougies buiten dienst . Dus starten ging nog steeds (ook vorige winter) , maar er was steeds vrij veel rook bij .
Dus nu , voor de volgende winter eraan komt , maar eens de gloeibougies vervangen , en meteen ook een setje verstuivers vervangen.
Dit was de situatie voor de werken :
Dit had ik al klaar liggen : set verstuivers , set gloeibougies , en nieuwe brandplaatjes vr de verstuivers
Ik heb het front in "servicestand" geplaatst om iets meer ruimte te hebben.
Dan eerst de oude retourleidingetjes verwijderd .
Daarna de verstuivers losdraaien
je kan overal makkelijk bij .
Als de verstuivers los zijn , de verstuivertrekker erop schroeven , en de verstuivers loshalen
Je ziet meteen ook aan de nozzle van de verstuiver een dikke laag roet hangen . Het was dus wel het moment om ze te vervangen
Dan de gloeibougies meteen ook vervangen . Ook hier kan je makkelijk overal bij . Met een lange dop van 10mm , verlengstukje en kleine ratel .
Ook bij de 5e cilinder is alles makkelijk bereikbaar
Oude en nieuwe gloeibougie :
Na de gloeibougies vervangen te hebben , kunnen de nieuwe verstuivers er ook in , voorzien van nieuwe brandplaatjes (ik gebruik de koper ringetjes die speciaal voorzien zijn van "pinnetjes" aan de binnenzijde zodat deze meteen over de verstuiverschacht spannen , heel handig om de ringetjes op hun plaats te laten zitten)
Nadat de nieuwe verstuivers gemonteerd zijn , ook nieuwe retourleidingetjes voorzien .
Verstuiverleidingen terug vastgezet (ik had deze niet verwijderd , alleen maar aan de verstuivers los gedraaid)
En dan meteen ook maar de vacuumleidingetjes vervangen , de oude waren ook al helemaal krokant geworden .
Voila , dat was het . Eigenlijk vrij simpel .
Ik ben er aan begonnen rond 10u , en om 12u was ik al klaar en zat ik al aan tafel
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
oeps.... ik rij ook nog steeds rond met de originele verstuivers.... 510k op de teller. loopt met koude motor een beetje onregelmatig, maar heb geen start-problemen. Ik zie wel hoever ik ermee kom.
wat kost zo'n grapje nu aan onderdelen?
wat kost zo'n grapje nu aan onderdelen?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
Ik zie ook nog geen reden om de verstuivers te gaan vervangen als die goed loopt, goed trekt, en niet overdreven rookt
draai ik die verstuivers niet eruit. en ik zit ook dik boven de 3 ton
Ik kan me niet herinneren dat bij de vrachtwagens die ik de afgelopen 30 jaar reed ooit verstuivers zijn vervangen
en die deden 1.200.000 km + nog de kraanuren.
draai ik die verstuivers niet eruit. en ik zit ook dik boven de 3 ton
Ik kan me niet herinneren dat bij de vrachtwagens die ik de afgelopen 30 jaar reed ooit verstuivers zijn vervangen
en die deden 1.200.000 km + nog de kraanuren.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
Tja , eigenlijk zijn verstuivers ook een slijtdeel . Volgens de fabrikant moeten deze om de 150.000km vervangen worden , maar dat vind ik zelf verkoopspraat . Ik laat verstuivers zelf ook wel zitten zolang ze het goed doen . Maar deze lieten de auto slecht starten , en gaven veel rook , zowel bij koude start als ook bij het rijden . Vandaar dus maar vervangen.koensch schreef:oeps.... ik rij ook nog steeds rond met de originele verstuivers.... 510k op de teller. loopt met koude motor een beetje onregelmatig, maar heb geen start-problemen. Ik zie wel hoever ik ermee kom.
wat kost zo'n grapje nu aan onderdelen?
Wat het gaat kosten weet ik nog niet , de set verstuivers die er nu inzitten zijn van mijzelf en zitten er maar tijdelijk in om de auto rijdend te houden , terwijl de oorspronkelijke verstuivers gereviseerd worden of vervangen worden door een setje ruilverstuivers . Ik zal vandaag eens wat rondbellen om prijzen op te vragen .
Indien iemand nog een mooie prijs kan hebben voor revisie van de Stanadyne 1-traps verstuivers : laat maar weten.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
Reken voor de revisie voor rond de 105 euro per stuk ex btw.
Dat kreeg ik destijds te horen.
Gloeibougies rond de 11 euro per stuk (afhankelijk van merk)
Dat kreeg ik destijds te horen.
Gloeibougies rond de 11 euro per stuk (afhankelijk van merk)
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
Blijkbaar zijn de Stanadyne 1-traps verstuivers een probleem aan het worden ... Ik heb al een paar "Bosch centers" (diesel specialisten) gebeld ,en niemand wou de Stanadyne's reviseren (ondanks dat ze ook Stanadyne dealer zijn), of kon niet aan de onderdelen geraken .Multivan Generation schreef:Reken voor de revisie voor rond de 105 euro per stuk ex btw.
Dat kreeg ik destijds te horen.
Gloeibougies rond de 11 euro per stuk (afhankelijk van merk)
Ik kan wel bij een groothandel aan ruilverstuivers geraken (volledig gereviseerde , volledig volgens OE opgave) , maar ook daar waren ze momenteel niet leverbaar . Ik wacht nu nog op antwoord over de eventuele levertermijn .
Revisie of ruil van de Stanadyne's van de AJT zijn heel wat duurder dan de 2-traps Bosch van de ACV motor ... (Revisie van de 2-traps Bosch kost 90eur/st volgens een prijsopgave dat ik al gekregen had)
Als ik geen Stanadyne's vind op korte termijn , misschien maar een setje 2-traps Bosch zoeken en de ECU aanpassen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
Bedanktvoor de duidelijke handleiding. Wordt zeer gewaardeerd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
Ik heb nog 3 stanadynes liggen en een vierde waarvan een pijpje voor de retourleiding af is.
Iemand interesse hierin?
Bijvoorbeeld om richting Engeland te sturen?
Laat het dan even weten.
Groeten Peter
Iemand interesse hierin?
Bijvoorbeeld om richting Engeland te sturen?
Laat het dan even weten.
Groeten Peter
Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
Dus je kan niet de verstuivers van een ACV in een ajt steken?
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
Dat is wel mogelijk met een grote MAAR!gertman schreef:Dus je kan niet de verstuivers van een ACV in een ajt steken?
AJT verstuivers zijn van een het eentraps type, dat wil zeggen een inspuiting/slag.
ACV verstuivers zijn van het 2 traps type, dus een kleine voor inspuiting gevolgd door een grote hoofd inspuiting.
De motorcomputer van een AJT geeft dus opdracht voor 1 inspuiting per cilinder/slag.
Wil je ACV verstuivers netjes laten werken, dan is een software aanpassing zeer aan te raden(noodzakelijk).
ACV verstuiver nozzles hebben ook grotere gaatjes namelijk, dus per slag komt er ook meer diesel uit, in vergelijking met AJT verstuivers.
Daarom ook is software aanpassing zeer aan te raden.
Ook is die verstuiver met de hoogte naald sensor bij ACV verstuivers hoger en zit bij een ACV op een andere plaats, dus aanpassing brandstofleiding noodzakelijk.
Groetjes Peter
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen
Ook bij de groothandel die eerst aangaf de Stanadynes te kunnen omruilen voor gereviseerde , is niks geworden... zij dachten waarschijnlijk dat ze gewoon wisselbaar waren met Bosch verstuivers , wat dus niet het geval is .Pascal-141 schreef:
Blijkbaar zijn de Stanadyne 1-traps verstuivers een probleem aan het worden ... Ik heb al een paar "Bosch centers" (diesel specialisten) gebeld ,en niemand wou de Stanadyne's reviseren (ondanks dat ze ook Stanadyne dealer zijn), of kon niet aan de onderdelen geraken .
Ik kan wel bij een groothandel aan ruilverstuivers geraken (volledig gereviseerde , volledig volgens OE opgave) , maar ook daar waren ze momenteel niet leverbaar . Ik wacht nu nog op antwoord over de eventuele levertermijn .
Revisie of ruil van de Stanadyne's van de AJT zijn heel wat duurder dan de 2-traps Bosch van de ACV motor ... (Revisie van de 2-traps Bosch kost 90eur/st volgens een prijsopgave dat ik al gekregen had)
Als ik geen Stanadyne's vind op korte termijn , misschien maar een setje 2-traps Bosch zoeken en de ECU aanpassen .
Dus ik heb ondertussen een setje ACV verstuivers ( bosch 2 traps) gevonden , en ik heb ook al een setje acv verstuiverleidingen op de kop kunnen tikken.
Binnenkort gaan deze erin , en dan ook de ECU laten herprogrammeren naar de 2 traps verstuivers , en dan zou het overmatig roken moeten voorbij zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper