Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zuheizer zelf aanzetten?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Zuheizer zelf aanzetten?

Bericht door J vd Pal »

Is er een eenvoudige manier om de zuheiser zelf aan te zetten? Bij mij brand deze het hele jaar niet totda het weer wat kouder wordt, het lijkt mij goed als je hem ook zomers eens in de maand aanzet, net als de airco in de winter. Ik lees hier iets over een paperclip ipv de sensor maar een schakelaar oid lijkt mij makkelijker. Iemand hier ervaring mee?

Ik heb op T4 wiki een beschrijving http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_(Betriebschalter)gevonden hoe hem om te bouwen met een drie standenschakelaar zodat je hem aan, uit of automatisch kan laten werken. Bij het aanzetten kan dat dan ook buiten het contactslot om. Dat hoeft van mij niet, ik wil alleen aan met het contact aan of automatisch, is het dan voldoende om een schakelaar over de temperatuursensor te zetten of zie ik nu iets over het hoofd?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zuheizer zelf aanzetten?

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef:1 Is er een eenvoudige manier om de zuheiser zelf aan te zetten?
2 Bij het aanzetten kan dat dan ook buiten het contactslot om.
3 Dat hoeft van mij niet, ik wil alleen aan met het contact aan of automatisch, is het dan voldoende om een schakelaar over de temperatuursensor te zetten of zie ik nu iets over het hoofd?
1 ja is mogelijk, met schakelaar over temp sensor.
2 ja bijvoorbeeld via start accu maar wellicht eleganter om dat via een 2de accu te laten lopen
3 ja, en nee.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Zuheizer zelf aanzetten?

Bericht door J vd Pal »

Duidelijke antwoorden Peter, dank daarvoor. Ik was door het schema op t4 wiki aan het twijfelen gebracht.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Zuheizer zelf aanzetten?

Bericht door koekie520 »

Als je een klokje in je dash monteert zoals beschreven op t4wiki kan je hem zelf opzetten. Met een extra omlooppompje kan je dan ook je motor al laten opwarmen voor je start en zelfs dag en tijd programeren. Als je dit gaat doen zonder pompje loopt hij warm en valt dan uit door overtemperatuur.
Om hem gewoon even te testen kan je de temperatuurschakelaar overbruggen. Die zit in je bumper of in de wielkast linksvoor.
Plaats reactie