Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag over ditstributieriem (set)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door Pdegro »

Beste WJW'ers,

Bij een vorige tandriemwissel (vorige eigenaar) vind ik op de factuur volgende nummers en beschrijving.
Wat me opvalt is dat er 2 tandriemen op vermeld staan + nog een derde riem en 2 spanrollen:
Het gaat hier over een 2,5 tdi, 1997, ACV motor.

074109119R tandriem
074130113J tandriem
074260849AB riem

074109243F spanrol
074130195B spanrol

Voor de volledigheid, ook de 'bout' N 0103771 staat vermeld op de factuur.

Ik vraag me nu af of er inderdaad 2 tandriemen zijn.

Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door Pim 328 »

de riem met 109 in de midden is de tandriem van krukas-nokkenas
de Riem met 130 is de tandriem van de brandstofpomp
de riem met 260 is de multiriem voor de aandrijving van de dynamo/servopomp en aircopomp

Hebben ze alleen de waterpomp niet vervangen (kun je problemen mee krijgen omdat de spanning op de pomp anders is)
De omlooprol van de pompriem niet vervangen. Gaat weleens piepen

Ik weet niet exact welke bout het is. Als de prijs rond €10,- is dan zal het wel de grote krukasbout zijn. Zo niet dan zou ik deze snel gaan vervangen incl. diamant schijfje . Deze kunnen nog weleens loslopen bij hergebruik.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door Pdegro »

Dankjewel voor de vlugge reactie Pim.

Een en ander is me nu duidelijk(er) in verband met de beide tandriemen.
Moeten de riem van de brandstofpomp en de multiriem ook om de 8 jaar vernieuwd worden?
Of is het sowieso aangewezen dit te doen omdat dan toch alles open ligt?

De vorige distributiewissel is bijna 8 jaar geleden (door de vorige eigenaar) uitgevoerd in een VW garage.
Het wordt dus tijd om deze opnieuw te laten doen.
Ik heb de oude facturen opgezocht om de juiste referentienummers te vinden.
De waterpomp werd toen blijkbaar niet vervangen (staat niet op de factuur), dit laat ik nu wel doen.

Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door Pascal-141 »

Pdegro schreef:Dankjewel voor de vlugge reactie Pim.

Een en ander is me nu duidelijk(er) in verband met de beide tandriemen.
Moeten de riem van de brandstofpomp en de multiriem ook om de 8 jaar vernieuwd worden?
Of is het sowieso aangewezen dit te doen omdat dan toch alles open ligt?

De vorige distributiewissel is bijna 8 jaar geleden (door de vorige eigenaar) uitgevoerd in een VW garage.
Het wordt dus tijd om deze opnieuw te laten doen.
Ik heb de oude facturen opgezocht om de juiste referentienummers te vinden.
De waterpomp werd toen blijkbaar niet vervangen (staat niet op de factuur), dit laat ik nu wel doen.

Mvg
Pierre
Om de 90.000km , of om de 6 jaar
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door Pdegro »

Pascal-141 schreef:
Om de 90.000km , of om de 6 jaar
Dankjewel voor je reactie Pascal.

Ohlala... dan ben ik bijna 2 jaar "over tijd". :muur :muur :muur
Vorige wissel werd uigevoerd in 06/2008 en 71.500 km. Nu 124.000 km. op de teller.

Normaliter wordt deze volgende week uitgevoerd, samen met een 'groot onderhoud'.
Dan ineens ook maar de multiriem en brandstofriem laten vervangen.
Better safe then sorry.

P.s. deze ochtend de oranje pinkers geplaatst bij Dimi. :toppie
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door repelsteeltje »

http://www.ebay.de/itm/NEU-VW-Original- ... Swv0tVEGfz

niet moeilijk doen, hier heb je de hele handel in een doos zitten. Al een paar keer zo gedaan.

geen binding met de verkopende partij, zoek ffe op ebay en je vind er diverse.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door frank884 »

bluebird schreef:Mooi setje en mooie prijs.Als je het zelf gaat doen.Garages zijn meestal niet zo blij met zelf mee genomen setjes..
Ligt beetje moeilijk met de garantie meegenomen setjes "als er iets mis zou gaan"
met de distributie doe ik het niet,...met minder riskante spullen meestal wel.
Het koppelingsset heb ik wel "meegenomen" van Ebay scheelde idd een flink bedrag
zelfde merk als VW origineel en de garage monteert (LUK) was voor de garage geen probleem.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door repelsteeltje »

gemiddeld dealer weet niet van het bestaan van deze set en gaat alle onderdelen los uit de lijst halen en bestellen. gevolg is dat je dan al zeker 40% te veel betaald voor exact dezelfde delen.....

als je het bij vw dealer haalt, heb je deze onderdeelnummers nodig:

074198119Q voor de gehele distributieset inclusief spanrollen en bevestigingsmateriaal
074121005MX voor de ruil waterpomp (oude moet retour en geeft statiegeld)



wat kan een garagebedrijf er op tegen hebben dat er nieuwe originele onderdelen gebruikt gaan worden.....
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door Pdegro »

Beste WJW'ers,
De bus is vandaag de garage in gegaan voor een grote beurt, plus distributiewissel, multiriem en brandstofriem.
Ook de uitlaat moet vervangen worden en het probleem van de snelheidsmeter opgelost.
Tegen eind deze week mag ik de bus weer ophalen.
Bedankt voor alle tips, verwijzingen en referentienummers.
mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door kimisinnl »

repelsteeltje schreef:http://www.ebay.de/itm/NEU-VW-Original- ... Swv0tVEGfz

niet moeilijk doen, hier heb je de hele handel in een doos zitten. Al een paar keer zo gedaan.

geen binding met de verkopende partij, zoek ffe op ebay en je vind er diverse.

Ik heb een tijdje terug deze setjes besteld van Contitech: CT914K1 en CT939WP2 (deze dus: http://www.onderdelenshop24.com/1211184-contitech en http://www.onderdelenshop24.com/1211242-contitech), dat zag er hetzelfde uit als de link van eBay volgens mij, alleen hoorde ik de garagist nog een opmerking maken dat er 1 of andere riem toch niet bij zat.

Die 'missende' riem is dan volgens mij de multiriem voor de stuurbekrachtiging/dynamo/airco (indien aanwezig). Volgens mij geen drama als die klapt maar wellicht toch goed om mee te vervangen normaal gezien.

De set die repelsteeltje aangeeft is volgens mij dus ook niet voldoende als je even alles 'netjes' wil maken toch? En de Contitech kits die ik aangaf, zijn die vergelijkbaar met de originele set, leek wel kwaliteit spul ansig.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door kimisinnl »

kimisinnl schreef: Ik heb een tijdje terug deze setjes besteld van Contitech: CT914K1 en CT939WP2 (deze dus: http://www.onderdelenshop24.com/1211184-contitech en http://www.onderdelenshop24.com/1211242-contitech), dat zag er hetzelfde uit als de link van eBay volgens mij, alleen hoorde ik de garagist nog een opmerking maken dat er 1 of andere riem toch niet bij zat.
Even zoeken levert mij het volgende voor de missende riem.

Multiriem ACV tot chassisnummer 140 000: 6PK1767 of 6PK2130(?), vanaf 140 001: 6PK1750 of 6PK2120(?)
Met airco tot 140 000: 6PK2236, vanaf 140 001: 6PK2215
(sommige sites melden 126 000 als chassisnummer...)

En dan de D1 varianten met de krukaspoelie (trillingsdemper). Ik heb het gevoel dat de 2130 en 2120 eigenlijk niet in het lijstje thuis horen, toch?
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vraag over ditstributieriem (set)

Bericht door Pascal-141 »

kimisinnl schreef:

Ik heb een tijdje terug deze setjes besteld van Contitech: CT914K1 en CT939WP2 (deze dus: http://www.onderdelenshop24.com/1211184-contitech en http://www.onderdelenshop24.com/1211242-contitech), dat zag er hetzelfde uit als de link van eBay volgens mij, alleen hoorde ik de garagist nog een opmerking maken dat er 1 of andere riem toch niet bij zat.

Die 'missende' riem is dan volgens mij de multiriem voor de stuurbekrachtiging/dynamo/airco (indien aanwezig). Volgens mij geen drama als die klapt maar wellicht toch goed om mee te vervangen normaal gezien.

De set die repelsteeltje aangeeft is volgens mij dus ook niet voldoende als je even alles 'netjes' wil maken toch? .
Dat is normaal hé dat de gewone multiriem niet inbegrepen zit in de distributiekit : daarom noemt het ook "distributiekit" , alles voor de distributie zit er in , de gewone riem heeft niks te maken met de distributie . :knipoog
Ja, het is handig om de gewone riem samen te vervangen met de distributie , maar die gewone riem heeft een ander wissel interval dan de distributie , en zal hoogstwaarschijnlijk vaker moeten vervangen worden. Daarom kan het dus ook zijn dat je gewone riem nog te "recent" is om al mee te vervangen .
Zelfde geval met de trillingsdemper/krukaspoelie : deze kan mee vervangen worden tijdens de distributiewissel , maar het is helemaal niet nodig dat iedere keer te doen : die krukaspoelie gaat makkelijk 2 distributiewissels mee (2x 90.000km) , maar natuurlijk : altijd de toestand/staat van de rubber controleren
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie