Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 auf ombouwen naar handbak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Multivan Generation »

r van rijsewijk schreef:Oei, ik heb net een 2.5tdi automaat gekocht zijn deze dan zo slecht?
Het is een 9 persoons caravelle uit 01 met 213dkm zonder trekhaak....
Je kunt geluk hebben,
maar een automaat revisie komt vaak wel op je pad (prijzig!).
Vaker problemen met een automaat bak als met een handgeschakelde..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door robstof »

de automaat is niet echt geschikt voor de 102 pk acv motor, dat is het algemeen gangbare idee.

maar er zijn veel mensen die bijna nooit problemen hebben, barttdi heeft vaak een zware aanhanger achter zijn t4, en dat gaat in de regel niet goed,
de automaat loopt warm, en problemen.

er zijn ook oplossingen in de vorm van een oliecooler, maar dat is ook niet alles, de olie mag ook weer niet te koud worden,
ik heb gelezen dat iemand er dan ook een termometer op had gezet en een schakelaar om de cooler in of uit teschakelen, vooral voor in de bergen.

maar het kan dus zomaar dat bij normaal gebruik, het gewoon goed gaat.

wel veel plezier met je t4 zoals we allemaal hier hebben.

Rob.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Bart TDI »

Rob,

Het schakelmechanisme is zeker uit een sloper te halen.
Het probleem is echter dat toen ik de handbak bestelde, ik alleen heb gevraagd naar een handbak die past op een acv.
Vervolgens heb ik een keurige bak ontvangen maar wel een van het oude type. Deze heeft als verschil dat het mechanisme werkt mbv een palletje dat door een kabel omhoog getrokken wordt als er achteruit geschakeld wordt.
Dit type is slechts twee jaar in produktie geweest en zodoende zijn deze tweede hands slecht te vinden.
Bij mij zit er daarom een nieuwe set stangen in van het nieuwe type, aan de pook van een 88pk en is het palletje omhoog getrokken en vervolgens vastgezet. Grappig genoeg is de begrenzing nog steeds aanwezig, het is niet mogelijk om van de vijfde versnelling naar de achteruit te schakelen.
Er zijn dus drie systemen, een voor de 88pk, en twee voor de 102 en 150pk. Of er voor de 88 ook een met kabel is dat weet ik niet. Waarschijnlijk is mijn systeem ook een samenraapsel van oud 88 en nieuw 102 spul. Wat ook leuk onverwacht is, is dat het systeem nu superstrak schakeld, de pookuitslag bij de knop is minder dan 10cm! klik klik en hij pakt al.
Wat misschien nog een probleem is, is de achteruitrijschakelaar, deze zit in de bak en functioneerd wellicht ook in zijn 5 omdat de pal vergrendeld is... Maar hier gaan we nog naar kijken.

Wat betreft de oliekoeler, deze heb ik nu over :)
Hier heb ik al het een en ander over geschreven in een ander topic maar kan ik aanraden, aanhanger of niet.
Mijn ervaring is dus wel dat met de nieuwste computer aan de aut, de bak onder de 82 km/h wel veel warmer wordt aangezien daar geen lock up meer plaats vindt. Blijf je met een oud type computer rijden dan is er nog een lock up in drie maar krijgt de koppelomvormer te veel op zijn lazer.... Kiezen of delen dus maar ik dwaal af .... :nuts
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door robstof »

nou bart daar zit nog heel wat achter, wel tof dat die zo kort schakelt, lijkt me wel lekker rijden.

van die aut bakken kan ik niet genoeg lezen, en dwaal je wat mij betreft nooit teveel af, het is een bijzonder ding die automaat van de t4.

Rob.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door limburger »

ik rijd ook een automaat, geen diesel dus misschien dat die het daarom nog doet vanwege het gebrek aan koppel in de lage toeren... auto is van 2003 en de lockup doet het ook in de 2e versnelling.
er zal wel ooit eens een revisie aankomen maar na 2x oliewissel met filter de afgelopen 2,5 jaar heb ik hem de laatste paar duizend kilometer niet meer in het noodprogramma gehad (in de 3 zonder lockup en alleen nog maar in de 1 en 2 door handmatig terug te schakelen).

het blijft gewoon een genot om in te rijden, gelukkig maar heel af en toe een aanhanger eraan en dan meestal maar hele korte stukken.

heb jij ook de tellerunit vervangen i.v.m. het display speciaal voor de automaat?

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Bart TDI »

Hoi Limburger,

De tellerunit is blijven zitten, afgezien van de PRND321 display, die nu niets weergeeft en constant blauw is, is de unit hetzelfde als die van een handgeschakelde. Ik stoor me daar niet aan.
Ik heb nog even gevraagd of daar een 12345 mogelijkheid voor is.... Aangezien de jongens uit Dieverbrug kunnen toveren met ECU's... En hoewel ze dat een creatief/grappig idee vonden, was het niet mogelijk :nuts Helaas!

Nog even iets dat ik helemaal ben vergeten, de startmotor is ook anders!
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
longboy
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door longboy »

Beste Bart, of iemand anders met zoveel t4 kennis

kan de motor uit een ta 2.5 tdi automaat motorcode AUF ook gewoon getransplanteerd worden in een voertuig dat voordien motorcode ACV had, of zullen die andere injectoren daar problemen geven?
Plaats reactie