Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2711
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Erdem50 »

Wat ze gaan doen in 'commerciele coulance' toepassen, is niks nieuws ofzo. 2300,- ex is veel geld maar het uurloon is rond de 90,- ex schat ik en een onderblok is natuurlijk ook niet gratis.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door hendrikus »

Jurjen schreef:Wederom een update... van JB Service heb ik geen prijsopgave meer ontvangen... van Wittebrug wel...

Morgen gaat m'n bus naar de dealer voor het vervangen van het onderblok door een gereviseerd exemplaar. Het zou EIGENLIJK 6500,-- moeten kosten en tsja.. ik had geen recht meer op garantie.... en ook niet meer op coulance maarjah er was tòch nog een mogelijkheid gevonden om wat te regelen... Alle partijen, dealer, VW en ik zouden een duit in het zakje doen waardoor de kosten voor mijn kant zijn: € 2300,-- ex btw

Aan de ene kant de beste optie om mn dure bus op de weg te houden maar er bekruipt me wel een naar gevoel... VW stelt de gereviseerde blokken om niet/garantie ter beschikking aan haar dealers en Wittebrug brengt mij € 2300,-- ex aan arbeidsloon in rekening. Dat lijkt me ruim betaald voor 2 dagen sleutelen waarvoor de auto ook nog eens een week binnen moet blijven 'we hopen dat het lukt in 5 dagen...'

Wat denken jullie hiervan, word ik echt zo bij de neus genomen?
ik blijf het schandalig vinden. Blijkt dus gewoon dat een dealer ook niet de ballen heeft om voor zn produkt te gaan staan. Zij hebben de bus aan jou verkocht, dus moeten zij ook gewoon zorgen dat zoiets gefixt word en laat hun het lekker regelen met PON. Dan ben je een echt goed bedrijf: Zorg zelf dat je je klanten tevreden houd en de verdere afwikkeling moet je de klant niet mee lastig vallen.

Dat een nieuwe bus bij een 80000 km al kuren heeft en bij 120.000 moet er een nieuw blok in is toch schandalig vind ik. We hebben het hier niet over een boodschappenauto voor een keer id week een ritje supermarkt, maar veelal over bussen van meer als 40000 euro die blijkbaar maar een paar jaar mee gaan.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Jurjen »

Update over het reparatiewerk; Gisteren ben ik nog even langs geweest bij Wittebrug, het nieuwe onderblok stond op een karretje, klaar voor inbouw - alleen nog zonder cilinderkop - die was voor inspectie naar de moterenservice in Den Haag.

Het oude blok lag er ook nog zonder kop...daar was de ellende duidelijk zichtbaar, op de wanden en de zuigers zat een dikke laag roet. Waarschijnlijk zat dat ook in de kop waardoor die een revisiebeurt nodig heeft om de kleppen weer netjes te laten afsluiten.

Wittebrug heeft het nodig gevonden om dat ook nog even in rekening te brengen... á € 370,-- ex btw waardoor het totaal oploopt tot € 2670,-- ex. Onder protest ben ik akkoord gegaan met de prijsverhoging. Bij Pon heb ik inmiddels een klacht ingediend over de afhandeling van de fabricagefout.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

update over de vervanging van het blok bij mij:

Blok was eind augustus vervangen.
Eerste paar dagen 'geel lampje' dashboard..... "storing uitlaatsysteem....
Mee naar dealer geweest.... echter spontaan verdwenen...
Gebrom onderin 'de koe onderin tussen 1500-2000 toeren...... na een maand eindelijk nog eens tijd gehad om wagen binnen te brengen...... bleek het gekende N75 onderdrukventiel (of was het overdruk, weet het al niet meer)
Onder garantie vervangen......

Eindelijk terug de motor zoals die vroeger was!
Eindelijk alles terug in orde (ondertussen 133.000km)

Met andere woorden:

Volledig blok vervangen met 100% coulance op de onderdelen, incl N75 ventiel ..... werkuren + groot onderhoud en vervangen distributieriem en oliewegingen alles bij elkaar 2825€ incl btw.....
ik vermoed volledig dezelfde regeling als bij jou jurjen.... was ook iets van een 2300€ excl btw.
Ik heb alleen een nieuw motorblok, geen gereviseerd...

en de miserie is eindelijk gedaan.
Terug tevreden (maar met een wrange nasmaak over de kosten (al vielen die in vergelijking met sommigen hier, nog reuze mee)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

update:

inmiddels een goeie maand gereden met de nieuwe motor.

Rijdt ondertusen weer als een speer!
Veel beter dan de laatste 50.000km met de vorige motor.
Lijkt me of die stilaan in slaap aan't vallen was de vorige. (het zoemgeluid dook na 80.000km ook al op, dus had er 40.000km mee gereden.)

Ben erg tevreden nu!
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Henk-1 »

:ikrij :toppie :toppie :toppie :toppie

:yes :wjw :yes
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

Ik heb ondertussen ook weer 3.000km gereden met mijn vervangingsblok van 2013. Erg leuk om niet met de gedachte te moeten rond rijden dat het olie lampje elk moment aan kan gaan. Ik peil momenteel elke 1.000km nog wel. (Uit gewoonte denk ik :-) ) maar verbruikt geen drup. Dus ook erg tevreden hier. :jump :jumpklap
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
DeKeizer
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2015, 12:44

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door DeKeizer »

Hey, ik kamp ook met het probleem van die olie verbruik en lees daarom wat van deze berichten, maar ik zie regelmatig van die kreten voorbij komen van nou, als ik olie bij blijf vullen is dat goed koper, soms met een compleete berekening erbij, kansloos toch, ik weet niet in wat voor transportertjedie rijden maar ik heb er helaas 1 met alles erop en aan, en dan moet je voor de grap is ffff langs een dealer gaan en kijken wat je terug krijgt bij inruil, dan springen de tranen in je reet, en dan wil ik wrl eens zo'n olie berekeningetje zien, PPPFFFFF.
Wat ik mis op deze forums is niet de vraag hoe of wat maar wie er allemaal ook zo'n probleem heeft en wat we samen daar aan kunnen doen, want ze zijn bezig met hetzelfde probleem bij die tfsi motoretjes maar vw wil er niet aan dat deze type tdi motoren het zelfde problerm hebben zoals die andere die nu wel geclaimd worden met die vw/audiclaim tfsi. Want iedereen met die 132Kw weet het en ook diverse dealers in duitsland en belgie die zijn een stuk makkelijker als hier, maar ik kom er wel, ben lekker in gevecht met ze.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

Ik spreek voor mijn geval 'in Belgie' dan.
Toen ik vorig jaar bij de dealer aankwam met het probleem, kon ik aan mijn 'service manager, zoals ze die mannen mooi noemen' duidelijk merken dat ie het probleem kende.
Al had ie er toen nog maar 1 of 2 gehad zei hij. Maar hij zei er ook bij dat het op dat moment een 'hot-item' was.
Dus het kan niet anders dan dat ze bij vw toen al duidelijk hadden gecommuniceerd over de problemen.
maar hij moest ook maar de VW-regeltjes volgen (of die van de importeur, maar dat maakt mij niet uit).
Dus er moest eerst een officiele olieweging gebeuren en dan werd er een dossier opgemaakt....
1 week na de weging belde m'n dealer me op dat ze 50% coulance gaven, maar dat ie daar niet mee akkoord ging en dat hij meer uit de brand wou slepen.... enkele dagen later werd het dan 100% coulance op de onderdelen....
Nadat de motor was vervangen nog enkele weken een 'eerder minuscuul' probleempje gehad, wat uiteindelijk een onderdrukventiel en magneetklep of zoiets bleek te zijn.
Dat hele verhaal ligt nu een 40.000 km achter me.
Zit nu op 170.000km en alles was bij ca 130.000km opgelost.
Sindsdien geen druppel meer bijgevuld, en motor rijdt nog steeds alsof de bus nieuw is...

Ik heb eens een artikel gelezen over de oorzaak van het oliegebruik bij de bitd. Dat zou zijn omdat er in eerste instantie voor harder materiaal voor de zuigers was gekozen (zou minder wrijving en dus minder verbruik tot gevolg gehad hebben). Maar die sleten blijkbaar te onregelmatig in het 'zachtere' blok... wat speling en dus olieverbruik zou betekenen. de zuigers zijn nadien blijkt aangepast. en ik heb hier ook nog geen mensen met een motor uit 2013-2014 tegengekomen met dit probleem dacht ik??
Na het vervangen van de motor heb je normaal ook een aangepast setje... dus vervanging is in principe éénmalig.

grts
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door robertTREBOR »

Het hele olieverbruik probleem bij de tfsi motoren is daar helemaal uitgediept door experts van tros radar.
Daar bleek VW om het brandstofverbruik nog zuiniger te krijgen , de inwendige weerstand tussen de zuiger en de cijlinderwand heeft verlaagd middels "te kleine zuigers die lekker soepel met weinig weerstand op en neer gaan en te kleine zuigerveren die ook weinig weerstand gaven "
Nog zuiniger rijden maar een olieverbruik na de 80.000 km van 1 ltr. op 1000 km, en soms zelfs 1 ltr. op 320 km ! foutje bedankt !
Wellicht hebben ze bij de 180pk dezelfde aanpassing gedaan

Zie; http://www.autoblog.nl/nieuws/slechte-a ... adar-80676


Er zit een advocaat bovenop waar je je kan aanmelden voor een gezamenlijke schade claim omdat er overduidelijk sprake
is van een ondeugdelijk product
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 30 okt 2015, 09:08, 3 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

mja een vergelijkbaar artikel met dat van de bitd, al was de oorzaak niet echt 100% hetzelfde meende ik.

onbegrijpelijk dat dit fenomeen in elk land anders wordt aangepakt.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door robertTREBOR »

Wellicht heeft het nut het olieverbruik schandaal van de 2.0 180 pk bij de Advocaat aan te melden die ook de claims behandeld van de foute TFSI motoren, Ook de vw transporter 2.0 132kw is daar een bekende.


copy/past www.audiclaim.nl

=====================================================================================================
Bent u eigenaar (of eigenaar geweest) van een auto met de volgende motor; 2.0 TFSI; 1.8 TFSI; 2.0 TDI 134 KW, 1.4 TFSI of 1.6 TFSI uit de bouwjaren 2009 t/m 2012, en heeft u op enig moment schade geleden door verhoogd olieverbruik, of verwacht u deze schade nog te leiden, dan kunt u deze schade nu claimen.

Uw schade kan bestaan uit o.a. de betaling van de reparatie, diagnose en olieweging, de kosten voor motorolie en/of waardevermindering van de auto. De motoren zijn gemonteerd in auto’s van het merk AUDI, VOLKSWAGEN, SEAT en Škoda.

======================================================================================================

info;

http://www.audiclaim.nl


Je kan overigens direct via http://www.audiclaim.nl een claim indienen over de vw transporter 2.0 TDI 132 Kw
Hij staat in de lijst van de bekenden qua overmatig olieverbruik daar.
Je kan duidelijk zien dat alleen de 132KW in de lijst staat de overige type's motor zijn niet te selecteren.
kosten 25 euro voor de inschrijving en een FEE van 20% indien je schadeloos wordt gesteld door Pon.

Gezien het feit dat in Amerika VW via de rechtbank gedwongen is klanten schadeloos te stellen , lijkt het me
niet meer dan normaal dat in Europa dezelfde gerechtelijke uitspraak zal volgen.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
kris 458
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2007, 18:19

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door kris 458 »

Weet er ondertussen iemand vanaf welk bouwjaar de motoren dit probleem niet meer hadden? Hoe kan je bijgevolg nagaan of je een goede motor vast hebt bij de aankoop van een tweedehands vanaf 2010?
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door robertTREBOR »

kris 458 schreef:Weet er ondertussen iemand vanaf welk bouwjaar de motoren dit probleem niet meer hadden? Hoe kan je bijgevolg nagaan of je een goede motor vast hebt bij de aankoop van een tweedehands vanaf 2010?

kijk even bij www.audiclaim.nl daar kan je zien dat het gaat om de periode 2009-2012

zijn er al mensen die zich hebben aangemeld voor een schade vergoeding met de 2.0 liter 180 pk ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
kris 458
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2007, 18:19

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door kris 458 »

Kan ik er dan van uit gaan dat ik beter geen 2.0 180pk koop van voor 2013? Hebben deze allen die zwakke plek, en kan het evenwel nog na pakweg 150000 km of later opduiken? Volgens audiclaim kan je ook voor een 2dehands auto nog claim indienen, maar geldt dat ook voor terugbetaling van reparatie door VW? (los van audiclaim)
Plaats reactie