Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Feest 500.000 km !! Wat is next ?

vragen over de T4
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door EdwinBk »

Deze week de mijlpaal van 500.000 km gehaald. :yes :nuts.
Dit tegen weinig kosten in onderhoud. :ikrij :T44EVER
Nu is mijn wagen deze week weer goedgekeurd. De garage vertelde wel dat gezien de km stand de verstuivers aan de beurt waren.
Dit zouden aanzienlijke kosten zijn en niet meer rendabel voor mijn busje.
Wie heeft hier ervaring mee ?



Ga wel alvast rustig rondkijken voor een ander busje( lange uitv dc 4wd ) dat ik weet wat er op de markt is. Voor het geval dat. :werkaanT4
De 5 cil motor is me zeer goed bevallen, maar deze is niet meer op de markt ?? :T44EVER
Wil in deutsland kijken wat er daar mogelijk is.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door Pascal-141 »

EdwinBk schreef:Deze week de mijlpaal van 500.000 km gehaald. :yes :nuts.
Dit tegen weinig kosten in onderhoud. :ikrij :T44EVER
Nu is mijn wagen deze week weer goedgekeurd. De garage vertelde wel dat gezien de km stand de verstuivers aan de beurt waren.
Dit zouden aanzienlijke kosten zijn en niet meer rendabel voor mijn busje.
Wie heeft hier ervaring mee ?



Ga wel alvast rustig rondkijken voor een ander busje( lange uitv dc 4wd ) dat ik weet wat er op de markt is. Voor het geval dat. :werkaanT4
De 5 cil motor is me zeer goed bevallen, maar deze is niet meer op de markt ?? :T44EVER
Wil in deutsland kijken wat er daar mogelijk is.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Waarom zou een setje verstuivers niet meer "rendabel" zijn ? Revisie kost je pakweg 100eur per stuk , dus 500eur .
Als je natuurlijk naar een VW dealer gaat , dan zullen zij wel nieuwe verstuivers aanbieden aan de hoofdprijs.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door koensch »

gefeliciteerd!


ik zit in hetzelfde schuitje, zullen we samen kwantum-korting bedingen?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door LAYCA »

Verstuivers vervangen?
De bus is goedgekeurd dus de roetmeting is binnen de norm.
Dan werken je verstuivers nog steeds goed lijkt mij.

Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door Geert G »

Precies wat Pascal zegt, verstuivers lekker laten reviseren.
Bijvoorbeeld bij http://visserautoelectra.nl/ op de Rietvelden in Den Bosch.

Misschien heeft Occasion Motoren in je woonplaats of Klerx Autodemontage in Waalwijk nog wel een set liggen?
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door Snautzer »

Mooi zeg! En zeker blijven rijden in die bus
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door slopelrijder »

Gefeliciteerd, mooie mijlpaal...!!! (Fototje km teller op moment supreme??)

Verstuivers via dieselservice.nl, nette prijs!
Het verwisselen is goed zelf te doen!
Vervang ook gelijk de "dieselretour" slangetjes voor nieuwe, zijn de kosten niet....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door whizzi »

Mooi hoor! Dat geeft vertrouwen in de bus.

Wat betreft de verstuivers, ik vermoed dat ze maar al te graag zien dat jij je bus inruilt voor een nieuwe. T4s leveren goud geld op in de balkan dus men geeft nog een paar honderd euro voor jouw busje (als je inruilt tegen een andere) en exporteren die bus met dikke winst. Win-Win voor het garagebedrijf. Als je tevreden bent, zou ik lekker blijven rijden in het busje.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door Henk-1 »

Afbeelding

:jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door frank884 »

proficiat!! :T44EVER
T4 motoren van ouderwetse degelijkheid zoals je die tegenwoordig niet meer tegenkomt
met die veel te kleine motoren waar een veel te hoog vermogen uit gehaald wordt om een lang leven mee te gaan.

PS: verstuivers "gezien de kilometerstand" .... de garage zal hem wel graag van jou willen overnemen voor een klein bedrag
in de handel --> export 500.000 teller terugdraaien naar 300.000 en kassa

De bus is APK gekeurd,.... als die goed loopt en geen overdreven zwarte rookwolken uitstoot
niks van aantrekken!!! = handelaren praat.. als je nog steeds tevreden bent lekker verder rijden moet die verstuivers!!!

ik heb ervaring met landbouwtrekkers en vrachtwagens die een veelvoud aan uren hebben gedraaid en nooit nieuwe verstuivers
nodig hebben. (wel nu met de pompverstuivers hoor je dat een enkele keer maar het wordt nooit preventief vervangen)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door jos_br »

Vreemd verhaal v.w.b. de verstuivers die gezien de km stand niet goed meer zijn? Ik rijdt zelf een A3 en een T4 met beide meer dan 550dkm ervaring waarbij er nog nooit de verstuivers eruit geweest zijn en in mijn ogen werkelijk niets mankeren. Zou dus niet weten wat er aan verstuivers zou moeten mankeren zolang deze motoren goed starten en lopen.........

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door Geert G »

frank884 schreef:proficiat!! :T44EVER

PS: verstuivers "gezien de kilometerstand" .... de garage zal hem wel graag van jou willen overnemen voor een klein bedrag
in de handel --> export 500.000 teller terugdraaien naar 300.000 en kassa

De bus is APK gekeurd,.... als die goed loopt en geen overdreven zwarte rookwolken uitstoot
niks van aantrekken!!! = handelaren praat.. als je nog steeds tevreden bent lekker verder rijden moet die verstuivers!!!

ik heb ervaring met landbouwtrekkers en vrachtwagens die een veelvoud aan uren hebben gedraaid en nooit nieuwe verstuivers
nodig hebben. (wel nu met de pompverstuivers hoor je dat een enkele keer maar het wordt nooit preventief vervange
n)
Frank, dit is appels met peren vergelijken. :nuts
Verstuivers zijn slijtdelen en ook vrachtwagens & tractors hebben na een bepaalde tijd nieuwe nozzels nodig in een verstuiver, voor een storingsvrij functioneren van het dieselsysteem. Alleen......in de praktijk krijgen deze motoren het meestal niet. Zolang het niet kapot loopt doet men er niks aan. Tevens draaien deze motoren veel minder toeren als een een personenauto of bestelbusje.
Ze blijven het wel doen........maar de verbranding is allang niet meer optimaal, door de veroudering / slijtage.
Boven de 200.000km zijn de verstuivergaatjes in een nozzel allang ovaal uitgesleten, waardoor het sproeibeeld ook niet meer optimaal verneveld. Ook de openingsdruk is in veel gevallen een heel eind ingezakt, waardoor er nog minder verneveling plaats vind.

En trouwens......
De diesel van vroeger smeerde veel beter als de hedendaagse zwavelarme + FAME (Fatty Acid Methyl Esters) Bio bijmenging.
Moet je maar eens kijken hoeveel brandstofpompen en verstuivers er de komende jaren storingen gaan vertonen, door de alsmaar hogere percentage FAME-Bio bijmenging (10% in 2016). Bio smeert veel minder. De zwavel die dit kan compenseren is er zowat geheel uitgehaald, om milieu technische redenen. Een optelsommetje in negatieve zin, wat betreft de smering van de mechanische bewegende componenten.
Hoe nieuwer het dieselbrandstofsysteem, hoe meer storingsgevoelig het is, door de steeds hogere vloeistofdrukken + zeer fijn mazige mechanische constructie. Onze ouderwetse roterende verdelerpomp systeem zal nog het beste overweg kunnen met de hedendaagse dieselbrandstof. Een Common Rail 3e generatie of nieuwer het slechtste.
Vandaar ook om de fabriek vervangings-interval voor het brandstoffilter te halveren, om moderne dieselbrandstofsystemen nog enigszins te beschermen.

In technische zin, deel ik de mening van deze garage, want zij hebben het bij het rechte eind. Na 500.000km verneveld een verstuiver absoluut niet meer zoals het moet. Het is dan echt wel op, als deze voorheen nooit is vervangen.
Het is redelijk simpel op te lossen, door een setje nieuwe nozzels + openingsdrukken van je verstuivers goed af te laten stellen. 220 Bar voorinspuiting, 320 Bar hoofdinspuiting.
Elke diesel-specialist kan dit.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door freek »

Ik ken het gevoel (bijna): over 25000km heeft onze tdi syncro ook een feestje. En ook gewoon met de originele verstuivers en turbo. En vrijwel geen olieverbruik. Het laatste jaar was er even wat aarzeling bij het starten bij temp lager dan 10gr en ik verdacht ook al de verstuivers maar dat bleek aan de timing te liggen. Nu weer direct starten en mooi lopen. En geen zwarte rook bij acceleratie dus ik heb ook geen enkele reden om te twijfelen aan de staat vd verstuivers. Een t4 tdi is gewoon een waanzinnig goede auto!
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door EdwinBk »

Hoi Allen,

Net weer terug van een trip naar mijn huisje in Slovenië. Vandaar mijn late reactie.
Weer totaal 3500 km erbij op de teller.
Busje reed verder helemaal goed.
Zolang ik nog geen al te grote onkosten krijg blijf ik mijn trouwe groene busje wel rijden. :driveT5
Ben wel voorzichtig aan het rond kijken naar een busje in Duitsland. Zelf invoeren.
Dit zou wel een lange wiel basis , dubbele cabine moeten zijn met 4 wiel drive, 4 motion / syncro weet niet wat het verschil is tussen beide.
Het liefst ook een 2.5 liter 5 cil. Hier ben ik zeer tevreden over. Wie heeft hier meer ervaring mee ?
Dank voor alle info. :gekte
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Feest 500.000 km !! Wat is next ?

Bericht door Pascal-141 »

EdwinBk schreef:Hoi Allen,

Net weer terug van een trip naar mijn huisje in Slovenië. Vandaar mijn late reactie.
Weer totaal 3500 km erbij op de teller.
Busje reed verder helemaal goed.
Zolang ik nog geen al te grote onkosten krijg blijf ik mijn trouwe groene busje wel rijden. :driveT5
Ben wel voorzichtig aan het rond kijken naar een busje in Duitsland. Zelf invoeren.
Dit zou wel een lange wiel basis , dubbele cabine moeten zijn met 4 wiel drive, 4 motion / syncro weet niet wat het verschil is tussen beide.
Het liefst ook een 2.5 liter 5 cil. Hier ben ik zeer tevreden over. Wie heeft hier meer ervaring mee ?
Dank voor alle info. :gekte
In Duitsland ga je geen dubbel cabine bussen vinden hoor , daar bestaat dat eigenlijk niet . DC is een typisch gegeven voor Nederland en Belgie . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie