Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
besturing radiator-jaloezieen defect
- Martens-Tvier
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
besturing radiator-jaloezieen defect
Dag,
Mijn 2003 ACV heeft twee van die bedienbare "jaloezieen" achter de ventilatoren, deze worden bestuurd door thermostaten: http://t4-wiki.de/w/index.php?title=Dat ... 210132940&
Bij een airco-probleem afgelopen zomer bleken deze thermostaten defect: de jaloezieen stonden permanent dicht.
De airco-man adviseerde toen de jaloezieen permanent mechanisch open te zetten zodat de airco-koeler (die daar ook zit) iig. z'n warmte goed kwijt kon.
Vraag: kan dit kwaad? het duurt wel een paar kilometer voor de bus op temperatuur is; bovendien heb ik het idee dat m'n "Zuheizer" ook niet lekker werkt....Uiteindelijk komt de watertemp. overigens wel gewoon op 90 C.
Mijn 2003 ACV heeft twee van die bedienbare "jaloezieen" achter de ventilatoren, deze worden bestuurd door thermostaten: http://t4-wiki.de/w/index.php?title=Dat ... 210132940&
Bij een airco-probleem afgelopen zomer bleken deze thermostaten defect: de jaloezieen stonden permanent dicht.
De airco-man adviseerde toen de jaloezieen permanent mechanisch open te zetten zodat de airco-koeler (die daar ook zit) iig. z'n warmte goed kwijt kon.
Vraag: kan dit kwaad? het duurt wel een paar kilometer voor de bus op temperatuur is; bovendien heb ik het idee dat m'n "Zuheizer" ook niet lekker werkt....Uiteindelijk komt de watertemp. overigens wel gewoon op 90 C.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Re: besturing radiator-jaloezieen defect
IK verwacht dat in de zomer dit niet direct een probleem zal zijn ( hoge buitentemperatuur)
Maar als de temperatuur laag is zal de machine minder snel opwarmen. (verbruik hoger/slijtage)
En dan gebruik je de verwarming meer dus in de winter dichtzetten lijkt mij
Repareren, dat zou ik doen.
Groetjes Wim
Maar als de temperatuur laag is zal de machine minder snel opwarmen. (verbruik hoger/slijtage)
En dan gebruik je de verwarming meer dus in de winter dichtzetten lijkt mij
Repareren, dat zou ik doen.
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: besturing radiator-jaloezieen defect
Als je op dit forum eens zoekt op "lamellen" , dan zul je meerdere topics tegenkomen waarin vermeld word dat dit vastzitten een probleem is dat wel vaker voorkomt , het het is de oorzaak van veel koelingsproblemen ...Martens-Tvier schreef:Dag,
Mijn 2003 ACV heeft twee van die bedienbare "jaloezieen" achter de ventilatoren, deze worden bestuurd door thermostaten: http://t4-wiki.de/w/index.php?title=Dat ... 210132940&
Bij een airco-probleem afgelopen zomer bleken deze thermostaten defect: de jaloezieen stonden permanent dicht.
De airco-man adviseerde toen de jaloezieen permanent mechanisch open te zetten zodat de airco-koeler (die daar ook zit) iig. z'n warmte goed kwijt kon.
Vraag: kan dit kwaad? het duurt wel een paar kilometer voor de bus op temperatuur is; bovendien heb ik het idee dat m'n "Zuheizer" ook niet lekker werkt....Uiteindelijk komt de watertemp. overigens wel gewoon op 90 C.
De lamellen permanent openzetten kan geen kwaad , en bied naar mijn mening zelfs voordelen in de zomer , omdat ze dan volledig openstaan en beter de warmte doorlaten , tegenover bij de originele setup gaan ze niet 100% open .
Als die van jou dicht bleven , heb je geluk dat je een tdi had , moest je een 2.4d gehad hebben, dan had je wel naast de weg gestaan met een stomende motor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: besturing radiator-jaloezieen defect
Laatste ook dit probleem. Ik heb maar 1 thermostaat met een wig, jij waarschijnlijk 2 losse.
Gaan vaak vast zitten, door roest en vocht.
Haal de termostaten effe los (2-boutjes)
Houd ze maar eens met een tang 20cm boven de vlam van je gasfornuis. Kun je mooi zien of ze nog werken.
Daarna via natuurlijke weg af laten koelen (niet onder de kraan) en alles schoonmaken + goed smeren met teflon.
Je lamellenringen ook effe voelen of deze goed draaien/gangbaar zijn. Beide een aantal keren met de hand op & neer draaien en kijken of er geen veertjes gebroken of pleite zijn.
Na montage gesmeerde thermostaten zal het euvel naar alle waarschijnlijkheid verholpen zijn.
Gaan vaak vast zitten, door roest en vocht.
Haal de termostaten effe los (2-boutjes)
Houd ze maar eens met een tang 20cm boven de vlam van je gasfornuis. Kun je mooi zien of ze nog werken.
Daarna via natuurlijke weg af laten koelen (niet onder de kraan) en alles schoonmaken + goed smeren met teflon.
Je lamellenringen ook effe voelen of deze goed draaien/gangbaar zijn. Beide een aantal keren met de hand op & neer draaien en kijken of er geen veertjes gebroken of pleite zijn.
Na montage gesmeerde thermostaten zal het euvel naar alle waarschijnlijkheid verholpen zijn.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 33876
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: besturing radiator-jaloezieen defect
Ik heb toen ik mijn cilinderkop etc gedaan heb,
ook eens goed naar de koel-ventilatoren gekeken en die vervangen.
Hierbij ook goed gekeken waarom sommige mensen problemen krijgen bij de verstelling en dus opening van de lamellen.
Per ongeluk gingen alle lamellen los, dus ik moest wel even goed kijken
De opstaande kant heeft wat inkepingen, die er voor zorgen, tezamen met de buitenrand(waar het bi-metaal aan vast zit), dan de buitenring iets gaat verdraaien en de lamellen door die verdraaiing openen dan wel dicht gaan.
Losse opstaande ring
Als je de draai puntjes in de binnenring goed schoonmaakt en ook de nokjes van de lamellen, en eventueel wat siliconenspray of teflon opspuit, dan zou het wat gemakkelijker kunnen draaien.
Bijna alles weer zoals het hoort, alleen nog de binnenste opsluitring er op.
De moeilijkheid zit hem ook in de buitenste bewegende ring, als je die wilt gaan verwijderen, dan heb je ook te doen met veertjes en mogelijk bros kunststof door al die jaren.
Wellicht heb je hier iets aan?
Hou er ook rekening mee, dat als je het bi-metaal loshaalt, dat de boutjes gemakkelijk kunnen afbreken
Groetjes Peter
ook eens goed naar de koel-ventilatoren gekeken en die vervangen.
Hierbij ook goed gekeken waarom sommige mensen problemen krijgen bij de verstelling en dus opening van de lamellen.
Per ongeluk gingen alle lamellen los, dus ik moest wel even goed kijken
De opstaande kant heeft wat inkepingen, die er voor zorgen, tezamen met de buitenrand(waar het bi-metaal aan vast zit), dan de buitenring iets gaat verdraaien en de lamellen door die verdraaiing openen dan wel dicht gaan.
Losse opstaande ring
Als je de draai puntjes in de binnenring goed schoonmaakt en ook de nokjes van de lamellen, en eventueel wat siliconenspray of teflon opspuit, dan zou het wat gemakkelijker kunnen draaien.
Bijna alles weer zoals het hoort, alleen nog de binnenste opsluitring er op.
De moeilijkheid zit hem ook in de buitenste bewegende ring, als je die wilt gaan verwijderen, dan heb je ook te doen met veertjes en mogelijk bros kunststof door al die jaren.
Wellicht heb je hier iets aan?
Hou er ook rekening mee, dat als je het bi-metaal loshaalt, dat de boutjes gemakkelijk kunnen afbreken
Groetjes Peter
- Martens-Tvier
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: besturing radiator-jaloezieen defect
Bedankt Peter (en anderen).
Afgelopen zomer meldde de airco-man dat de thermostaten beide niet meer werkten (met die bimetalen dus).
Ik heb ze meegekregen maar niet gecontroleerd. Als ze wel blijken te werken zal ik de lamellen proberen wat meer "gangbaar"te maken.
Tot die tijd laat ik de lamellen open staan.
Afgelopen zomer meldde de airco-man dat de thermostaten beide niet meer werkten (met die bimetalen dus).
Ik heb ze meegekregen maar niet gecontroleerd. Als ze wel blijken te werken zal ik de lamellen proberen wat meer "gangbaar"te maken.
Tot die tijd laat ik de lamellen open staan.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50
Re: besturing radiator-jaloezieen defect
Ik heb iets dergelijks recent gehad bij mn 2.4 lager vd vin eruit dus 2ehands opgesnort want lagervervanging lukte niet optimaal.
De vervangende vin met de lamellen had dus idd afgebroken lamellen . Dus met de lamellen vd een de ander gemaakt.alles gereingd en in de siliconenspray.
Ik heb volgens mij ook maar 1 bimetaal dat beide vinnen openzet.
Er schijnen nogal wat verschillende uitvoeringen van koelvinnen .even groot/ verschillend met zonder lamellen
Te zijn.
Gr johannes
De vervangende vin met de lamellen had dus idd afgebroken lamellen . Dus met de lamellen vd een de ander gemaakt.alles gereingd en in de siliconenspray.
Ik heb volgens mij ook maar 1 bimetaal dat beide vinnen openzet.
Er schijnen nogal wat verschillende uitvoeringen van koelvinnen .even groot/ verschillend met zonder lamellen
Te zijn.
Gr johannes
Re: besturing radiator-jaloezieen defect
Ik heb een TDI 102 pk uit jun 2000,hoe weet ik of ik ook die sluitbare lamellen heb?
Is niet helemaal on topic maar ben benieuwd.
Gr. Jor
Is niet helemaal on topic maar ben benieuwd.
Gr. Jor
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: besturing radiator-jaloezieen defect
als je achter de radiator kijkt , zie je dan de ventilatoren zitten , of zie je de lamellen (in gesloten toestand zie je dan geen ventilatoren) ?Jor schreef:Ik heb een TDI 102 pk uit jun 2000,hoe weet ik of ik ook die sluitbare lamellen heb?
Is niet helemaal on topic maar ben benieuwd.
Gr. Jor
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper