frank884 schreef:proficiat!!
PS: verstuivers "gezien de kilometerstand" .... de garage zal hem wel graag van jou willen overnemen voor een klein bedrag
in de handel --> export 500.000 teller terugdraaien naar 300.000 en kassa
De bus is APK gekeurd,.... als die goed loopt en geen overdreven zwarte rookwolken uitstoot
niks van aantrekken!!! = handelaren praat.. als je nog steeds tevreden bent lekker verder rijden moet die verstuivers!!!
ik heb ervaring met landbouwtrekkers en vrachtwagens die een veelvoud aan uren hebben gedraaid en nooit nieuwe verstuivers
nodig hebben. (wel nu met de pompverstuivers hoor je dat een enkele keer maar het wordt nooit preventief vervangen)
Frank, dit is appels met peren vergelijken.
Verstuivers zijn slijtdelen en ook vrachtwagens & tractors hebben na een bepaalde tijd nieuwe nozzels nodig in een verstuiver, voor een storingsvrij functioneren van het dieselsysteem. Alleen......in de praktijk krijgen deze motoren het meestal niet. Zolang het niet kapot loopt doet men er niks aan. Tevens draaien deze motoren veel minder toeren als een een personenauto of bestelbusje.
Ze blijven het wel doen........maar de verbranding is allang niet meer optimaal, door de veroudering / slijtage.
Boven de 200.000km zijn de verstuivergaatjes in een nozzel allang ovaal uitgesleten, waardoor het sproeibeeld ook niet meer optimaal verneveld. Ook de openingsdruk is in veel gevallen een heel eind ingezakt, waardoor er nog minder verneveling plaats vind.
En trouwens......
De diesel van vroeger smeerde veel beter als de hedendaagse zwavelarme + FAME (Fatty Acid Methyl Esters) Bio bijmenging.
Moet je maar eens kijken hoeveel brandstofpompen en verstuivers er de komende jaren storingen gaan vertonen, door de alsmaar hogere percentage FAME-Bio bijmenging (
10% in 2016). Bio smeert veel minder. De zwavel die dit kan compenseren is er zowat geheel uitgehaald, om milieu technische redenen. Een optelsommetje in negatieve zin, wat betreft de smering van de mechanische bewegende componenten.
Hoe nieuwer het dieselbrandstofsysteem, hoe meer storingsgevoelig het is, door de steeds hogere vloeistofdrukken + zeer fijn mazige mechanische constructie. Onze ouderwetse roterende verdelerpomp systeem zal nog het beste overweg kunnen met de hedendaagse dieselbrandstof. Een Common Rail 3e generatie of nieuwer het slechtste.
Vandaar ook om de fabriek vervangings-interval voor het brandstoffilter te halveren, om moderne dieselbrandstofsystemen nog enigszins te beschermen.
In technische zin, deel ik de mening van deze garage, want zij hebben het bij het rechte eind. Na 500.000km verneveld een verstuiver absoluut niet meer zoals het moet. Het is dan echt wel op, als deze voorheen nooit is vervangen.
Het is redelijk simpel op te lossen, door een setje nieuwe nozzels + openingsdrukken van je verstuivers goed af te laten stellen. 220 Bar voorinspuiting, 320 Bar hoofdinspuiting.
Elke diesel-specialist kan dit.