weet iemand of de T4 102 TDI op zonnen boem olie kan draaien
gezien de plannen van deze regering wordt dat wel steets intresanter
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zonnenbloem olie
Hoi Berend kijk hier maar is dan weetje denk genoeg.
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... ar_ppo.htm
Gr.Fred.
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... ar_ppo.htm
Gr.Fred.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Berend kijk eens op http://www.ppo.nu ik rij zelf al 38.000 op een mix van 60% zonnebloemolie (ZBO) en 40% diesel en het rijdt als een trein. (VW Caddy 1.9 TDI)
Je moet je alleen wel wat inlezen op dat forum, er staan zeer veel tips en links
Het hele eiereten is dat normaal de ZBO te dik is door de glycerine die er in zit (bij biodiesel is dat er uit gehaald) dus je moet een voorverwarmer inbouwen.
Dit kan een electrische warmtewisselaar zijn (WT2 achjansen@yahoo.com)
maar beter is deze te combineren met een koelwaterwisselaar.
Hierdoor stroomt zowel je koelwater als je ZBO, dit laatse wordt dus door de warmte dunner waardoor je pomp het zonder problemen kan trekken.
Het grote risico is koude PPO (Pure Plantaardige Olie) dit is vooral 's winters veel te dik en dit zou je pomp niet kunnen verstouwen en stuk kunnen gaan.
Ik heb nu dus een T4 California gekocht en wil hem graag weer ombouwen, alleen het probleem hierbij is dat de standkachel niet op PPO kan draaien, moet ik dus voor de standkachel een apart dieseltankje inbouwen (en daar heb ik nog niet zoveel trek in)
Mocht je het niet allemaal duidelijk zijn en je hebt vragen zal ik proberen die te beantwoorden maar op het andere forum zit heel wat deskundigheid (en enthousiasme)
Groeten Pieter2
Je moet je alleen wel wat inlezen op dat forum, er staan zeer veel tips en links
Het hele eiereten is dat normaal de ZBO te dik is door de glycerine die er in zit (bij biodiesel is dat er uit gehaald) dus je moet een voorverwarmer inbouwen.
Dit kan een electrische warmtewisselaar zijn (WT2 achjansen@yahoo.com)
maar beter is deze te combineren met een koelwaterwisselaar.
Hierdoor stroomt zowel je koelwater als je ZBO, dit laatse wordt dus door de warmte dunner waardoor je pomp het zonder problemen kan trekken.
Het grote risico is koude PPO (Pure Plantaardige Olie) dit is vooral 's winters veel te dik en dit zou je pomp niet kunnen verstouwen en stuk kunnen gaan.
Ik heb nu dus een T4 California gekocht en wil hem graag weer ombouwen, alleen het probleem hierbij is dat de standkachel niet op PPO kan draaien, moet ik dus voor de standkachel een apart dieseltankje inbouwen (en daar heb ik nog niet zoveel trek in)
Mocht je het niet allemaal duidelijk zijn en je hebt vragen zal ik proberen die te beantwoorden maar op het andere forum zit heel wat deskundigheid (en enthousiasme)
Groeten Pieter2
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Charles, je moet biodiesel niet over 1 kam scheren met PPO. biodiesel is een veresterde plantaardige olie die middels een chemisch proces met caustic soda en ik geloof methanol bewerkt is (zeer milieuonvriendelijke bewerking!!)
Hiervoor moeten je tank en leidingen geprepareerd zijn.
PPO kunnen verschillende olieën zijn zoals koolzaadolie (KZO) zonnebloemolie (ZBO) sojaolie, arachideolie (pindaolie) palmolie.Waarbij opgemerkt dat ook van deze olieën sommige soorten bezwaarlijk zijn om op te rijden, sojaolie is te dik (vooral 'swinters) palmolie wordt teveel regenwoud voor gekapt.
Maar op het andere forum zijn ook jongens die op APO rijden (Afgewerkte Plantaardige Olie) dit is gewoon de olie van de frituurboer die ze dan zelf gaan wassen en filteren en vervolgens er doorheen stoken ( en met succes!!!)
Het heeft hier en daar wel haken en ogen maar het is erg leuk er mee bezig te zijn, je rijdt veel bewuster en het is bovendien niet verboden.
Alleen zodra je IN NEDERLAND!! een flesje zonnebloemolie in je tank kiepert wordt het ineens brandstof en wil de douane accijns zien, maar kieper je datzelfde flesje in Duitsland in de tank dan mag je zonder problemen naar Nederland rijden. Want in Duitsland is PPO accijnsvrij en je bent accijnsplichtig in het land waar je de tankhandeling verricht.
Dus ombouwen mag, er op rijden mag, alleen je moet zelf zorgdragen voor je accijnsafdracht als je in Nederland tankt (maar je tankt toch altijd in Duitsland ?! )
Het beleid van de douane is geen actief opsporingsbeleid, en ze weten ook niet goed hoe ze er mee aan moeten (er is nog geen regelgeving voor).
Er zijn al heel wat PPO-ers aangehouden maar ook weer heengezonden omdat ze niet wisten wat ze ermee aanmoesten.
En laat je het voorkomen dan zijn er tal van redenen dat je het wint (lees andere forum er maar eens op na)
Er zijn al heel wat mensen zeer serieus mee bezig, zelf beroepsmatig (ombouw etc.) maar de regering wenst (onder invloed van de oliemaatschappijen) geen positieve beslissing te nemen ten aanzien van PPO.
Erg jammer en in mijn ogen een gemiste kans het milieu te ontlasten zolang er nog geen beter alternatief op de markt is.
Je moet niet vergeten dat PPO in tegenstelling tot aardolie, aardgas, LPG etc. geen fossiele brandstof is die uit uitputtende bronnen moeten komen maar een brandstof die elk jaar weer aan te planten is (en dan moet je daarbij niet aan Nederland denken).
Bovendien hebben de planten op het land al de CO2 al verbruikt die jou auto uitstoot bij het rijden (dus je rijdt bijna CO2 neutraal), de roetuitstoot is beduidend minder en het restproduct van koolzaad is een hoogwaardig veevoer, dus waar wachten ze op
Groeten Pieter2
Hiervoor moeten je tank en leidingen geprepareerd zijn.
PPO kunnen verschillende olieën zijn zoals koolzaadolie (KZO) zonnebloemolie (ZBO) sojaolie, arachideolie (pindaolie) palmolie.Waarbij opgemerkt dat ook van deze olieën sommige soorten bezwaarlijk zijn om op te rijden, sojaolie is te dik (vooral 'swinters) palmolie wordt teveel regenwoud voor gekapt.
Maar op het andere forum zijn ook jongens die op APO rijden (Afgewerkte Plantaardige Olie) dit is gewoon de olie van de frituurboer die ze dan zelf gaan wassen en filteren en vervolgens er doorheen stoken ( en met succes!!!)
Het heeft hier en daar wel haken en ogen maar het is erg leuk er mee bezig te zijn, je rijdt veel bewuster en het is bovendien niet verboden.
Alleen zodra je IN NEDERLAND!! een flesje zonnebloemolie in je tank kiepert wordt het ineens brandstof en wil de douane accijns zien, maar kieper je datzelfde flesje in Duitsland in de tank dan mag je zonder problemen naar Nederland rijden. Want in Duitsland is PPO accijnsvrij en je bent accijnsplichtig in het land waar je de tankhandeling verricht.
Dus ombouwen mag, er op rijden mag, alleen je moet zelf zorgdragen voor je accijnsafdracht als je in Nederland tankt (maar je tankt toch altijd in Duitsland ?! )
Het beleid van de douane is geen actief opsporingsbeleid, en ze weten ook niet goed hoe ze er mee aan moeten (er is nog geen regelgeving voor).
Er zijn al heel wat PPO-ers aangehouden maar ook weer heengezonden omdat ze niet wisten wat ze ermee aanmoesten.
En laat je het voorkomen dan zijn er tal van redenen dat je het wint (lees andere forum er maar eens op na)
Er zijn al heel wat mensen zeer serieus mee bezig, zelf beroepsmatig (ombouw etc.) maar de regering wenst (onder invloed van de oliemaatschappijen) geen positieve beslissing te nemen ten aanzien van PPO.
Erg jammer en in mijn ogen een gemiste kans het milieu te ontlasten zolang er nog geen beter alternatief op de markt is.
Je moet niet vergeten dat PPO in tegenstelling tot aardolie, aardgas, LPG etc. geen fossiele brandstof is die uit uitputtende bronnen moeten komen maar een brandstof die elk jaar weer aan te planten is (en dan moet je daarbij niet aan Nederland denken).
Bovendien hebben de planten op het land al de CO2 al verbruikt die jou auto uitstoot bij het rijden (dus je rijdt bijna CO2 neutraal), de roetuitstoot is beduidend minder en het restproduct van koolzaad is een hoogwaardig veevoer, dus waar wachten ze op
Groeten Pieter2
Re: Zonnenbloem olie
Berend een 102 PK TDI moet je mixen
Charles een 1.9 TD kan je op pure zonnenbloem olie rijden.
Charles een 1.9 TD kan je op pure zonnenbloem olie rijden.
Laatst gewijzigd door Fred-15 op 24 sep 2007, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet