Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door heemskerk »

bargemast schreef:
Hallo Jordy, bedankt voor deze waarschijnlijk goede tip, het is altijd de moeite waard om het te proberen en kan in tegenstelling tot meer olie dan voorgeschreven in de motor, weinig kwaad.
Te veel olie is (bijna) net zo desastreus als te weinig olie. Ook een versnellingsbak kan daar niet tegen. Wanneer tandwielen (groten)(deels) in een oliebad draaien (zeg maar ondergedompeld) kunnen er (druk)krachten ontstaan die op z'n zachtst gezegd niet bevorderlijk zijn. Meer (dan voorgeschreven) (te veel) olie levert geen beter 'smeerresultaat' op. Niet voor niets is de afpassing van het olievolume zo precies. Structureel te weinig door verlies (verdamping/zweten) levert ook problemen door gebrek aan smering én koeling, daar heeft Jordy gelijk in.

Samengevat: check met enige regelmaat de oliepeil van bak (en motor, da's ) is beter dan het risico op overvullen mijns inziens..
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

bluebird schreef:Misschien kun je eens vermelden wat je budget is,dan kun je je zoekactie verkleinen en maakt het voor hulpvaardige forumleden wat makkelijker om mee te zoeken :knipoog
Hallo bluebird mijn budget is nogal beperkt maar is ondanks dat toch nog altijd 2 x de helft.

Nou weet je natuurlijk nog niets zonder te weten hoeveel de helft dan wel is, nou dat is slechts tussen de 1250 en 1500 €.

Ik weet dat ik daar geen splinternieuwe voor kan verwachten, maar ik zoek naar een lange uitvoering van een T4 of T5 die technisch goed in orde is, ik hoef er geen prijs mee te winnen voor de mooiste bus op de weg.

Het zou wel mooi zijn als ik er een prijs mee zou kunnen winnen voor de meest betrouwbare bus op de weg, dus een wat oudere maar goed onderhouden-en goed doorgerepareerde bus is waar ik naar uitkijk.

Overgens heb ik al de nodige tips gehad van de verschillende forumleden, maar omdat ik niet meteen kon gaan kijken zijn daar al weer een paar van verkocht.

Vandaar dat ik geinteresseerd was in de bus hier niet al te ver vandaan, omdat er dan geen problemen met de administratie zijn om die op mijn naam te zetten, de invoer-rompslomp heb ik dan niet, maar ...... het is maar een korte uitvoering, en er zijn dus problemen met de versnellingsbak of met het schakel-mechanisme, en ik weet niet hoelang ze er zo nog mee gereden hebben.

Wegrijden in z'n 4 met een lang slippende koppeling is uiteraard funest voor de koppeling die daardoor verbrand, en als dat het geval geweest is komt er al snel een flink bedrag bij om de koppeling en met een beetje pech ook het 2 massa vliegwiel te vernieuwen.

Nu heb ik nog een wat vage afspraak via de vrouw van een handelaar heel ver weg, die me zegt dat haar man op het moment onbereikbaar is, maar dat hij er maandag weer zal zijn.

Dus als er morgenvroeg geen mist is, stap ik in de auto en rijd dan alvast zo'n 600km om een overnachtingsstop in een hotelletje te maken, en vandaar vertrek ik dan maandagochtend vroeg om het laatste stuk te doen en hoop daar rond het middaguur aan te komen en daar de baas dan aan te treffen.

Het is wel spannend en eigenlijk gekkenwerk om zo'n risiko te nemen en zover te gaan rijden zonder enige zekerheid, maar als het een goede koop blijkt te zijn, is het evengoed de moeite waard en anders is het gewoon heel erg jammer van de verknoeide tijd en het geld, maar ik ben dan in ieder geval wel weer een ervaring rijker.

Nou kan je zeggen waarom ga je zover, nou dat is om dat ze hier wat dichterbij (wat de prijs aangaat) wel van goud lijken te zijn, en ook nog vaak met teruggedraaide tellers (geen NAP).

Gtz, Peter.
jordydereus

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door jordydereus »

Ik zei ook een beetje olie.
Geen liters. ..

Bvb oude astra f had de vulplug halverwege de versnellingstandwielen..
Ging bijna niet stuk.

en astra g . vulplug halverwege differentieel.
Gaan zeer vaak stuk...

Exact zelfde bak....

Autos van tegenwoordig moeten niet langer dan 10 jaar mee. Anders verkopen ze te weinig auto's.
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Nou ik dit weet Jordy, heb ik besloten om geen Opel Astra te kopen.

Ook de auto's van tegenwoordig zullen niet gauw op mijn verlanglijstje komen, want wat ik kan krijgen voor het geld dat ik er beschikbaar voor heb, en dan nog met geluk ook, zal toch al minstens 10 jaar oud zijn.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door Pascal-141 »

Met een beperkt budget van 1500eur , zul je volgens mij geen T5 vinden , tenzij een waar je nog veel meer geld zal moeten tegenaan gooien om hem rijdbaar te maken.
Een T5 sloper , ongeacht de staat , brengt al gauw +2500eur op.

Voor jouw budget kun je met wat geluk een T4 tdi vinden , maar kun je bvb ook eens denken aan een T4 met 2.4d motor . Die is slomer en verbruikt meer dan de tdi , maar doet ook best veel km .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Je hebt mijn enigszins verwarringswekkend verhaal niet goed gelezen (of begrepen) Pascal, ik schrref dat mijn budget 2 x de helft was, en ter verduidelijking dat de helft tussen de 1250 en 1500 € is, dus dat betekent om duidelijker te zijn dat het zo ongeveer tussen 2500 en 3000 € is, en als het echt een hele goeie is kan ik er nog een paar euros extra tegenaan gooien, ik weet drommels goed dat dat ook nog steeds niet veel is, en zelfs heel weinig is, maar ik heb gewoon niet meer te besteden.

Sorry voor mijn verwarrende manier van schrijven.

Gtz, Peter.
dregu
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 dec 2014, 19:01

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door dregu »

jordydereus schreef:Ik zei ook een beetje olie.
Geen liters. ..

Bvb oude astra f had de vulplug halverwege de versnellingstandwielen..
Ging bijna niet stuk.

en astra g . vulplug halverwege differentieel.
Gaan zeer vaak stuk...

Exact zelfde bak....

Autos van tegenwoordig moeten niet langer dan 10 jaar mee. Anders verkopen ze te weinig auto's.
Wat weet je over een astra g?
Ik heb er een van 2003 2.0 dti automaat 100pk
(Ik weet, het is niet den Opel forum, maar ik wil het je toch even vragen).
Alvast bedankt
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex) :muur :huilen
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg :yes
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door Pascal-141 »

bargemast schreef:Je hebt mijn enigszins verwarringswekkend verhaal niet goed gelezen (of begrepen) Pascal, ik schrref dat mijn budget 2 x de helft was, en ter verduidelijking dat de helft tussen de 1250 en 1500 € is, dus dat betekent om duidelijker te zijn dat het zo ongeveer tussen 2500 en 3000 € is, en als het echt een hele goeie is kan ik er nog een paar euros extra tegenaan gooien, ik weet drommels goed dat dat ook nog steeds niet veel is, en zelfs heel weinig is, maar ik heb gewoon niet meer te besteden.

Sorry voor mijn verwarrende manier van schrijven.

Gtz, Peter.
Aha , oké :lach :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

bluebird schreef:Stond toch duidelijk dat je maar 1500 te besteden hebt..nu is het weer 2500..Vind het wel opmerkelijk dat je bij elk antwoord een excuus hebt om aangeboden wagens links te laten liggen of van onderwerp te veranderen.Ik krijg de indruk dat je meer op dit forum zit om je hart uit te storten(gezien de erg persoonlijke uitvoerige antwoorden) of om een praatje verlegen zit...das prima maar daar zijn andere sites voor. :wjw

Je zal het wel goed gezien hebben bluebird, maar zou je het de tekst waar ik zeg dat ik maar 1500 te besteden heb kunnen laten zien, zelf kan ik hem niet vinden.

Alvast bedankt voor de moeite.

Gtz, Peter.
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

bluebird schreef:Stond toch duidelijk dat je maar 1500 te besteden hebt..nu is het weer 2500..Vind het wel opmerkelijk dat je bij elk antwoord een excuus hebt om aangeboden wagens links te laten liggen of van onderwerp te veranderen.Ik krijg de indruk dat je meer op dit forum zit om je hart uit te storten(gezien de erg persoonlijke uitvoerige antwoorden) of om een praatje verlegen zit...das prima maar daar zijn andere sites voor. :wjw
Hallo bluebird, hetgeen jij geschreven hebt lijkt veel op een valse beschuldiging, als ik eens goed lees wat- en hoe je het schrijft lijkt het me overduidelijk dat jij je aan mijn manier van schrijven ergerd.

Dat kan ik je niet kwalijk nemen, en als er meer forumleden zijn die zich daar ook zo (of nog meer) aan ergeren hoeven ze dat maar te schrijven, en dan stop ik gewoon met het plaatsen van mijn berichten.

Het zal wel met spijt zijn, want ik heb al heel wat goede adviezen gehad die me met mijn keuze kunnen helpen, vooral van Pascal dit het mechaniek kent als z'n broekzak, en daar iedereen van mee laat profiteren.

Ik dacht dat het goed was om bij de hele reeks van busjes die Jan voor me gevonden had, hem te laten weten wat ik van deze busjes dacht, persoonlijk zie ik daar niets storends in (tenzij één van de aangeboden busjes die niet geschikt waren voor mij van jou is) en ik waardeer de door Jan aangeboden hulp.

Jij dus duidelijk wel, de eenvoudigste oplossing en voor jou ook de beste is : gewoon niet meer lezen wat ik schrijf, dan behoud je misschien je hopelijk gebruikelijk goede humeur.

Gtz, Peter.
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Hallo Jan, bedankt voor jouw reactie, ik begrijp verder niet goed waarom bluebird dit niet begrepen had, helemaal nadat ik het nog eens heb proberen te verduidelijken voor Pascal iets boven zijn berichtje.

Ik voelde dit echt als een soort aanval, en ik wil niemand op het forum tot last zijn, en ben heel blij met alle goede adviezen die ik al heb gekregen.

Zo te zien zal het inderdaad wel een T4 worden, daar is verder niets mis mee gezien het aantal dat je er nog van ziet rijden, voor een bus die al minstens 12 jaar uit de productie is en er zelfs nog enkele rondrijden van het prille begin 1990.

Misschien wordt het er wel 1 van de serie die jij me hebt laten zien.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door heemskerk »

Of je nu een T4 of T5 koopt; in beide gevallen is het een budget welke eigenlijk niet toereikend is om een fatsoenlijk exemplaar op de kop te tikken. Het risico is (té?) groot om een ellende-exemplaar te scoren. Geen probleem wanneer je daarna nog eens voldoende munten hebt om het in een dusdanige conditie te brengen zodat je er een tijd mee voort kunt zonder van de ene misère in de andere te geraken maar mijn vermoeden is dat dat niet het geval is gezien je beperkte bestedingsruimte. Wanneer je zelf ter zake kundig bent in het herstellen / repareren / is het misschien nog te overwegen, anders zou ik er niet aan beginnen. Het is al een kunst om binnen je begroting een 'gewone' auto te vinden die in een redelijke conditie verkeert. Busjes zijn doorgaans kilometervreters, zeker in die prijsklasse. Sloop of export rest dan nog.

Kopen is één, het rijden (denk aan de forse MRB) en het onderhoud en een brandstofverbruik van ruwweg 1:10 zijn nou niet bepaald gunstige voorwaarden die vastzitten aan het rijden van een busje. Misschien moet je je wens eens heroverwegen?

P.s. Vermoedelijk is het jouw 'emotioneel flexibele' manier van vragen/ reageren die sommigen triggert.. 't is een (over het algemeen) mannenwebsite.. :knipoog
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Hallo Heemskerk, jouw verhaal klinkt in ieder geval realisties, en ik zit (ondanks dat ik een man ben) misschien iets te veel te dromen over wat wel en niet mogelijk is.

Als het allemaal op niets uitloopt blijf ik nog maar een poosje in m'n Caddy rijden, die is in perfecte toestand en nog maar net ingereden 260.000km zonder olieverbruik en zonder opmerkingen bij de keuring, waar ik complimenten krijg over de staat van onderhoud van m'n Caddy.

MRB bestaat niet in Frankrijk dus daar hoef ik me nog geen zorgen om te maken, anders kon ik het meteen wel vergeten, maar inderdaad als er reparaties aan te doen zijn die ik niet zelf kan doen, is het feest gauw afgelopen.

Ik denk wel heel wat zuiniger dan 1 : 10 te kunnen rijden, ik heb geen zware rechtervoet en rij meer grotere afstanden en heel weinig in drukke steden, behalve op doorreis.

Ik waardeer je waarschuwing met een duwtje terug naar de realiteit.

Je schrijft de 'emotioneel flexibele' manier van vragen / reageren die sommigen triggert, als dat het geval is hoeven er daar nog maar een paar forumleden over te klagen, en dan zal er niemand meer last van mij hebben.

Ik ben hier niet om anderen te ergeren, en alleen maar om wat wegwijzer te worden in de T4 en T5 materie.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door heemskerk »

bargemast schreef:Hallo Heemskerk, jouw verhaal klinkt in ieder geval realisties, en ik zit (ondanks dat ik een man ben) misschien iets te veel te dromen over wat wel en niet mogelijk is.

Als het allemaal op niets uitloopt blijf ik nog maar een poosje in m'n Caddy rijden, die is in perfecte toestand en nog maar net ingereden 260.000km zonder olieverbruik en zonder opmerkingen bij de keuring, waar ik complimenten krijg over de staat van onderhoud van m'n Caddy.

MRB bestaat niet in Frankrijk dus daar hoef ik me nog geen zorgen om te maken, anders kon ik het meteen wel vergeten, maar inderdaad als er reparaties aan te doen zijn die ik niet zelf kan doen, is het feest gauw afgelopen.

Ik denk wel heel wat zuiniger dan 1 : 10 te kunnen rijden, ik heb geen zware rechtervoet en rij meer grotere afstanden en heel weinig in drukke steden, behalve op doorreis.

Ik waardeer je waarschuwing met een duwtje terug naar de realiteit.
Je schrijft de 'emotioneel flexibele' manier van vragen / reageren die sommigen triggert, als dat het geval is hoeven er daar nog maar een paar forumleden over te klagen, en dan zal er niemand meer last van mij hebben.
Ik ben hier niet om anderen te ergeren, en alleen maar om wat wegwijzer te worden in de T4 en T5 materie.

Gtz, Peter.
Don't blame the messenger ;-) Ik doe het af met een Sinterklaasgrapje.. :lach :lach

Mijn bescheiden mening: Gebruik je centen beter om je Caddy up-to-date te houden, je weet immers wat je hebt.
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

heemskerk schreef:
Don't blame the messenger ;-) Ik doe het af met een Sinterklaasgrapje.. :lach :lach

Mijn bescheiden mening: Gebruik je centen beter om je Caddy up-to-date te houden, je weet immers wat je hebt.

Don't worry, I'll never blame a Messenger.

Jouw bescheiden mening als buitenstaander heeft een betere kijk op de zaken dan ik zelf op het moment, en m'n Caddy kost me behalve het onderhoud dat ik er zelf aan kan doen bijna niets, en ik kan daar vast nog jaren mee rijden.

Hij is alleen aan de kleine kant om hem als kampeerauto te blijven gebruiken en dat was de belangrijkste reden om naar iets ruimers uit te kijken, zoals een T4 of T5.

Als ik er toch 1 zou vinden binnen mijn veel te lage budget, dan zou ik de Caddy kunnen verkopen, niet dat ik daar rijk van zou worden maar dat zou me wel weer iets meer armslag geven.

We'll see, and live in hope.

Gtz, Peter.
Plaats reactie