Busje staat inmiddels weer tegen de 320.000 aan. Nu beginnen er wat koelslangen minder te worden. Bol staan, week en ingesleten plekken.
Kan ik ergens een compleet slangenpakket bestellen? Dus gewoon alles nieuw inclusief de stalen buis?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koelslangen
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Koelslangen
bij de dealer of op ebay
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: Koelslangen
Ik heb al 2 jaar helemaal geen druk op het koelsysteem staan (dop op het expansievat los)
dus mijn 13 jaar oude slangen worden niet zo extreem belast.
als er een klein beetje G 12 verdampt dan schud ik het er gewoon bij. maar ook dat valt best mee het is bijna niks
afgelopen zomer met 37 graden en de Airco aan, geen enkel probleem en boven de 90 graden heb ik hem nog nooit kunnen krijgen egaal wat ik doe. een T4 heeft een Gigantische koelcapaciteit met die 2 ventilatoren.
dus mijn 13 jaar oude slangen worden niet zo extreem belast.
als er een klein beetje G 12 verdampt dan schud ik het er gewoon bij. maar ook dat valt best mee het is bijna niks
afgelopen zomer met 37 graden en de Airco aan, geen enkel probleem en boven de 90 graden heb ik hem nog nooit kunnen krijgen egaal wat ik doe. een T4 heeft een Gigantische koelcapaciteit met die 2 ventilatoren.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Koelslangen
Je hebt gelijk dat de TDI een goeie koelcapaciteit heeft . Maar staar je niet blind op de temperatuurmeter in het dashboard , want die zal altijd op 90° staan , maar als je de reeële temperatuur opvraagt tijdens het rijden via de OBD poort , dan zul je zien dat hij schommelt tussen 85 en 95°(of meer) naargelang de belasting .frank884 schreef:Ik heb al 2 jaar helemaal geen druk op het koelsysteem staan (dop op het expansievat los)
dus mijn 13 jaar oude slangen worden niet zo extreem belast.
als er een klein beetje G 12 verdampt dan schud ik het er gewoon bij. maar ook dat valt best mee het is bijna niks
afgelopen zomer met 37 graden en de Airco aan, geen enkel probleem en boven de 90 graden heb ik hem nog nooit kunnen krijgen egaal wat ik doe. een T4 heeft een Gigantische koelcapaciteit met die 2 ventilatoren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Koelslangen
De meter die komt nooit boven de 90 graden, de belasting is iig een stuk minder als waar het voor is berekendPascal-141 schreef:Je hebt gelijk dat de TDI een goeie koelcapaciteit heeft . Maar staar je niet blind op de temperatuurmeter in het dashboard , want die zal altijd op 90° staan , maar als je de reeële temperatuur opvraagt tijdens het rijden via de OBD poort , dan zul je zien dat hij schommelt tussen 85 en 95°(of meer) naargelang de belasting .frank884 schreef:Ik heb al 2 jaar helemaal geen druk op het koelsysteem staan (dop op het expansievat los)
dus mijn 13 jaar oude slangen worden niet zo extreem belast.
als er een klein beetje G 12 verdampt dan schud ik het er gewoon bij. maar ook dat valt best mee het is bijna niks
afgelopen zomer met 37 graden en de Airco aan, geen enkel probleem en boven de 90 graden heb ik hem nog nooit kunnen krijgen egaal wat ik doe. een T4 heeft een Gigantische koelcapaciteit met die 2 ventilatoren.
boven de 2600 kilo totaalgewicht kom ik eigenlijk niet snel terwijl die 1770 + 1 ton belading = 2770 kilo
+ 2000 aan de haak =4770 kg mag hebben. (zit in uiterste gewicht wat ik ermee verplaats er nog 2170 kilo eronder)
ik denk dat het in mijn geval gemakkelijk moet kunnen, ook bergop met 35 graden en de airco aan zonder druk op het systeem te hebben.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Koelslangen
Jazeker ! Ik zei ook niet dat een TDI te heet word of zo hé , zeker niet ! Zelfs met aanhangwagen trekken slaan de ventilatoren amper aan bij een TDI .frank884 schreef:
De meter die komt nooit boven de 90 graden, de belasting is iig een stuk minder als waar het voor is berekend
boven de 2600 kilo totaalgewicht kom ik eigenlijk niet snel terwijl die 1770 + 1 ton belading = 2770 kilo
+ 2000 aan de haak =4770 kg mag hebben. (zit in uiterste gewicht wat ik ermee verplaats er nog 2170 kilo eronder)
ik denk dat het in mijn geval gemakkelijk moet kunnen, ook bergop met 35 graden en de airco aan zonder druk op het systeem te hebben.
Maar ik wou alleen maar zeggen dat de temp meter altijd 90° aangeeft , zelfs al is het meer. Ik vermoed dat de temp meter gemanipuleerd word om steeds op 90) te staan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Koelslangen
Ben welees bezig geweest met het aanpassen van tellers (3b teller in een t4). Als je in de gegevens uit de eeprom voor je tempsensor dan in een grafiek zet, zie je een lineaire lijn van 0 tot 150(?) met een vlak stuk tussen de 85 en 95.
Dit verklaard ook wat pascal zegt en is eigenlijk heel logisch. Motor word 90 graden en de thermostaat gaat open. Je gaat meer koelen maar dat gebeurd uiteraard niet allemaal niet direct. De boel gaat richting de 94 en zakt dan langzaam terug tot tegen de 85. Thermostaat gaat weer dicht en het verhaal herhaalt zich.
Als de lijn echt lineair zou zijn gaat je tempmeter dus de hele tijd heen en weer wat onnodig en bloedirritant is.
Dit verklaard ook wat pascal zegt en is eigenlijk heel logisch. Motor word 90 graden en de thermostaat gaat open. Je gaat meer koelen maar dat gebeurd uiteraard niet allemaal niet direct. De boel gaat richting de 94 en zakt dan langzaam terug tot tegen de 85. Thermostaat gaat weer dicht en het verhaal herhaalt zich.
Als de lijn echt lineair zou zijn gaat je tempmeter dus de hele tijd heen en weer wat onnodig en bloedirritant is.