Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef:Inderdaad Pascal,
dat bedoelde ik.

Heeft Sebastiaan de Bruyn volgens mij ook gehad..
Klopt, flipte toen wel ff, komt er slecht bij door je waterslagen en van de @etlul die dat verziekt had.
Blok is fijne draad, deel uitwendig is grove draad.

Btw dat verspringen van de timing was bij mij ook fors aanwezig, vervangen 2MV had geen effect, goede originele onderdelen bij de distriwissel wel, had eerst Gates, dat begon allemaal wel erg snel droog te lopen en piepende multiriem te geven.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Chalet
Berichten: 133
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Chalet »

Bus dinsdag weer meegekregen. Spanrol van de multiriem is vervangen, nieuwe vacuümpomp geplaatst (in plaats van alleen nieuwe stift) en timing is dynamisch op tijd gezet.

Distributie is nagekeken, maar hier is verder niets meer mee gedaan. De garage geeft aan dat ze met het brandstofpomp-deel tijdens de eerste reparatie niets hebben gedaan.

Inmiddels 300 kilometer gereden en de bus loopt lekker en is zeer soepel. Vandaag voor het eerst 160 op de teller gehad zonder dat de motor de radio overstemde. Hij kan vast nog harder, maar dat vind ik niet zo nodig. Bij motor stoppen is het blok in één keer stil, zonder het geluid van een multiriem die nog wat naschudt.

Blijft de vraag: is het toeval dat de timing binnen een dag verloopt na de eerste reparatie (distributie, waterpomp, multiriem, koppelingsplaat, 2MV, stift vacuümpomp) ? Of is het verklaarbaar ? De garage houdt het op toeval en heeft me enorm gematst met hun laatste reparatie.
Chalet
Berichten: 133
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Chalet »

Helaas, na 1000 km toch weer rauw lopen en vandaag opnieuw de timing van de brandstofpomp laten controleren (bleek ca 120 te zijn).

Bij de VW dealer achtergelaten en die constateerden dat de multiriem onjuist op spanning was gebracht. Ze hadden het over andersom/onderste boven oid. Was binnen een half uurtje gefixed.

Nu maar kijken of de timing blijft staan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Multivan Generation »

En rekening even bij de universele garage gedeponneerd?
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door jos_br »

Multiriem verkeerd spannen heeft geen invloed op de brandstofpomptiming. Laten ze de onderste poelie van de distributie maar in de gaten houden, waarschijnlijk zit deze niet goed vast en gaat nu langzaam los waardoor de spie kapot gaat.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Chalet
Berichten: 133
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Chalet »

Nog even nagevraagd wat er mis zat.

Betreft spanner van de brandstofpomp tandriem. Deze was met de klok mee gedraaid ipv tegen de klok in. Volgens de monteur is dat de reden dat de timing verloopt.

NB: Nu 1000 km later en motor klinkt en voelt nog steeds prima.
jordydereus

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door jordydereus »

wat een pruters...
Plaats reactie